En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.
Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.
Moi,
En ihan allekirjottaisi tuota insertin vaikutusta noin isoksi.
Esimerkiksi nyt eilen kisoissa tuupissa top3 inserttejä meidän kerhosta:
Karri - vanha käytetty Schumi medium, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasi
Jarno - en ole ihan varma, veikkaisin AKA
Minä - vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin
Ero tuli käsistä ja varmuudesta, ei inserteistä.
Vastaavasti meidän kerhokisoissa ajoin itse nelkun P-L:n foameilla (uudet), sijoitus toinen Hoken jälkeen, yhden finaalin voitinkin. Tuupissa ajoin uusilla Akoilla molemmissa päissä, kun halusin kokeilla, sijoitus toinen Karrin ja Jarnon välissä.
Treeneissä olen testaillut eri inserttejä ''back-to-back'' tyyppisesti, eikä suurta eroa ole ollut - edes kellossa, veikkaisin, että ajan ihan yhtä lujaa kaikilla testaamillani inserteillä (AKA, P-L foam ja valettu, Schumi med ja hard). Nyt olen tullut siihen tulokseen, etten osta enää inserttejä, vaan ajelen talven näillä mitä on. Ei tarvitse murehtia yksityyppisyyksistä tms. sen kuin laitan renkaisiin sen mitä sattuu olemaan.
Isoin ero tuntuu tulevan sen sijaan renkaista. Toinen sarja voi olla harmaa ja ''jauhoinen'' jo pussista otettaessa, kun taas toinen sarja on piki musta, notkea ja kuminen. Toinen sarja ei kulu millään, toinen kuluu 15 akulla ''ghost pinnille'' ja jää siihen. Toinen ei koskaan pidä mitään, toisella renkaat vinkuu toisesta akusta lähtien.
Lisäksi tuntuu, että renkaita pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta ne lämpiävät ja alkavat toimia halutulla tavalla. Jos ajaa liian varovasti, renkaat eivät pysy lämpimänä/lämpiä ollenkaan, eivätkä sitä myöden toimi ollenkaan. Tämä taas korostuu - jos renkaat pääsevät ''kylmettymään'', niillä ei voi ajaa agressiivisesti, jolloin ne ei enää lämpene. Sama toimii myös toisinpäin. Ainakin Tikkurilassa.
Vastaavasti myös eri lattialaaduille tuntuu eriverran kuluneet renkaat sopivan paremmin - ja tätä ei voi tietää kuin kokeilemalla. Tämän takia kotietu on todella merkittävä sisäkisoissa. Päissäni kun olen tätä pohtinut, niin ainoaksi fiksuksi ratkaisuksi olen keksinyt matto-krossin (EOS). Matto - tai multisurfacebaanoihin en ota kantaa, koska kummallakaan en ole ajanut koskaan, joten ei tähän ole pohjaa. Varmaankin ovat molemmat toteutettavissa hyvin ja toimivasti, kun tehdään fiksusti.
Mitä yksityyppi insertteihin tai pitoaineisiin tulee: en kannata kumpaakaan. Ensimmäiseen perusteita yllä, jälkimmäinen kuuluu toiseen lajiin.
Tämä kaikki siis alle vuoden kokemuksen ja täysin käsistä lähteneen treenaamisen ja testaamisen pohjalta.
Samppa