Kirjoittaja Aihe: SC Winter Cup 2012-2013  (Luettu 37984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
SC Winter Cup 2012-2013
« : 13.07.12 - klo: 01.29 »
Vähitellen voisi aloitella keskusteluita myös ensi talven SC sarjasta, ajoissa kun on liikkeellä niin on aikaa siirtää asioita useammin huomiselle.
Viime talven ja tämän kesän perusteella varmasti kiinnostunutta porukkaa löytyy sekä kisailemaan että kisoja järjestämään.

Aikataulu ja paikat on tietysti vielä ihan auki mutta ensimmäisenä pitäis päättää montako kisaa ajetaan ja lähteä sitten paikkoja ja aikoja katselmaan vähitellen. Talven kisakalenterista voisi löytyä muutama viikonloppu enemmän kun kesän kalenterista joten kisamääränkin nostamista voi tosissaan miettiä. 4-6 kisaa olisi varmaankin realistinen määrä. Winter Jumpsien kanssa samaan viikoloppuun SC osakilpailut sopii hyvin viime talven perusteella.
2-3 kisaa ainakin voitaisiin ajaa samana viikonloppuna. Tällä saadaan reissaamista vähemmälle niiden osalta kun ajaa molempia sarjoja.

Säännöt joilla on menty on toimineet hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut, joten mitään suurempia säätöjä niihin ei varmaan kaivata. Mutta jos tarvista on niin säädellään...

Mää voin kyllä olla yhteyshenkilönä myös talvisarjassa, jos kenelläkään ei ole vastaan sanomista. Mutta toki jos jollain muulla on hirvee hinku yhteyshenkilön hommaan talvisarjaan niin sekin passaa.

Pitäiskö muuten meillä olla SC luokalle myös nimetty "virallinen" yhteyshenkilö niin kun taitaa vähän kaikilla muilla luokilla olevan ? Jeppe tais hoitaa viime talven sarjan koordinoinnin ja tän kesän sarjan on hoitanu mää Miron isolla avulla, mutta ketään joka olisi ollut mukana molemmissa ei ole.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #1 : 15.07.12 - klo: 22.04 »
Talvella pitää päästä myös kisaamaan, joten mukana ollaan parin auton voimalla.
Säännöt ovat olleet hyvät ja muutoksia ei mielestäni tarvita. Nyt on hyvä aika alkaa rakentamaan kilpailukalenteria niin saa laitettua varaukset omaankin kalenteriin.
T: 2 x #25 Summer Cup

Poissa seinäkello

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #2 : 16.07.12 - klo: 11.17 »
Kisaajia näytti olevan anakin viimevuonna Nokialla ihan mukavasti kun kävin siellä katsomassa kisan. joku 3-4 kisaa olisi ehkä semmonen sopiva ensi talveksi.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #3 : 16.07.12 - klo: 11.38 »
Hienoa että talven suunnittelu alkaa ajoissa, tässähän on selvästi SC luokassa jo pysyvän juurtumisen merkkejä!

Jos vaan järjestäjiä piisaa, niin kisoja voisi olla vaikka 6 kpl, koska talvikausi on piiitkä. Tosin olihan viime talvenakin kisoja runsaasti, kun neljän Winter Cup -osakilpailun lisäksi ajettiin SC täyteluokkana myös Jyväskylän, Kiimingin ja Model Expon Winter Jumps -kisoissa.  Yksi kisoista voisi olla kesään tapaan joku "talvimestaruus" kisa, jolla olisi erityisasema muihin skaboihin nähden.

Jos viime talven kuvio toistuu, niin talveksi SC-kuskien määrä lisääntyy kun polttikseen kesällä keskittyneet kuskit siirtyvät sähköluokkiin. Viime talvena valtaosa kuskeista taisi olla pääkaupunkiseutu-Turku-Tampere -akselilta, oliko kyse muna-kana -ilmiöstä (sieltä kuskit missä kisat) vai olisiko syytä tsekata myös kysyntä Etelä-Suomen ulkopuolella?

Wacky Stack Racing Team

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #4 : 16.07.12 - klo: 12.32 »
Joo, kyl niitä kisoja saa olla ihan runsaasti. Viime talvena taisin ite ajaa 4cup kisaa, pari t.o.c. kisaa, 6h endurancen ja model expon. Eli 8 kisaa SC:llä tuli köröteltyä. Ja varmaan tusinan verran tiksin kerhokisoja!

Eli kisoja saa olla reilustikkin, kunhan olisi sopivan tasavälein eikä ryppäänä peräkkäisinä viikonloppuina.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #5 : 23.07.12 - klo: 15.41 »
Aloittelen vähitellen noita kisoja sovittelemaan talvelle, katotaan montako kisaa saadaan järjestetyksi.

Mulle vois laittaa YV:tä tai meiliä tero.piipponen (mjau) gmail.com osoitteeseen jos löytyy halukkuutta järjestää SC kisoja.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #6 : 24.07.12 - klo: 11.11 »
JKL järjestää varmaan WJ kisan ainakin, niin sen yhteyteen sunnuntaille voisi olla SC Cup kisa, toivottavasti saatas talvelle semmonen kiinteä ratapaikka jossa voitas ajaa kisatkin.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #7 : 06.08.12 - klo: 12.47 »
Olisko mitään ideaa muuttaa erän kestoa 5>7 tai 5>8 min. Erien määrää voisi samalla vähentää. Mistä tuo alkper 5 minuutin erän pituus on saanut alkunsa? Nelkku sähköt kestää varmaan sen 7-8minuuttia?

Saisi harjoitella pidempää ajoa ja keskittymistä.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #8 : 06.08.12 - klo: 14.51 »
^ Kyllä tuo 5min eräkesto on tullut sähkökrossista. Eipä ole pitkää aikaa, kun 5 minuuttiakin oli jo akuille kova paikka. Jenkeissä ovat paljon siirtyneet jo 7min ja jopa 10min eriin. Se aiheuttaa tosin isoilla kuskimäärillä sitten päivän venymistä tai eriä pitää vähentää.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #9 : 06.08.12 - klo: 14.57 »
Eikös jo pari talvea takaperin ajeltua Nirkin sc-cupissa 7 min finaaleja? Hyvin toimi. 5 min on joku muinaisjäänne aikakaudelta ennen lipoja ja hiilettömiä koneita. 5 min sopii kyllä alkueriin hyvin, mutta finaalit voisi minusta ajella vaikka 3 x 8 min ja laskea lopputuloksiin 2/3 kesäsarjan 2/4 sijasta.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #10 : 06.08.12 - klo: 16.03 »
Pidemmät finaalit voisi olla kokeilemisen arvoiset vaikka ekassa talvi kisassa. Jos siitä ny joku katastroofi seuraa niin ainahan sen voi muuttaa takaisin 5min eräksi seuraaviin koitoksiin. 10minsan erä voi kyllä olla jo joillekkin akku, auto, moottori ja erityisesti KUSKI yhdistelmille liikaa..!  :grin:

Ehkäpä porukka voi nyt hyvissä ajoin testailla kalustoaan missä menee raja akun keston kanssa ja ehditään spekuloida ja säädellä autoja ja sääntöjä vielä moneen kertaan.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #11 : 06.08.12 - klo: 18.50 »
Olisko mitään ideaa muuttaa erän kestoa 5>7 tai 5>8 min. Erien määrää voisi samalla vähentää. Mistä tuo alkper 5 minuutin erän pituus on saanut alkunsa? Nelkku sähköt kestää varmaan sen 7-8minuuttia?

Saisi harjoitella pidempää ajoa ja keskittymistä.

Jos erien pituutta kasvatetaan 8 minuuttiin ja erien määrää samalla vähennetään niin eihän tuossa tule ajoaikaa silloin tippaakaan lisää.

Niillä jotka hajottaa autonsa, ajoaikaa tulee jopa vähemmän.

Aina jos erien määrää vähennetään niin taitavimmat kuskit nousevat vain vielä enemmän esiin.
Johan se on nähty moneen kertaan että taitavat kuskit tietää yhden hiitin jälkeen jo mitä autolle pitää tehdä.
Auto on siis hyvissä setupeissa jo viimeistään alkuerien aikana.
Vähemmän taitavilla menee koko päivä löytää setuppia jne.

Raakaa touhua alkaa siis olemaan jos eriä vähennetään, mutta erän pituutta kasvatetaan.
Kun ei monilla näytä ne panssarivaunut pysyvän nipussa edes 5 minuuttia ja 3 alkuerästä ehkä kerran päästy maaliin niin mitä tapahtuukaan jos vähennetään alkuerät vaikkapa kahteen ja pitäiskin päästä 8 minuutin erä maaliin.

 :laugh:

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #12 : 06.08.12 - klo: 19.22 »
Kyllä panssarivaunut kestää kunhan ne saa liikkeelle :)  . Taidottomat kuskit ei tiedä edespäivän jälkeen mikä setuppi on oikea, joten eipä tuo mitään muuta. Onhan tuossa vielä matkaa polttiksien erä pituuksiin, mutta kokeilu voisi olla mielenkiintoinen.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #13 : 06.08.12 - klo: 20.10 »
Jos haluaa pidempää ajoaikaa niin sitten pitää vaan pidentää eriä, tai tarkemmin, pidentää vain finaaleita esim 7 minuuttiin.

Mutta erien vähentämistä en kannata hetkeäkään.
Aina mitä useampi erä on aikaa yrittää tulosta, sitä tasaväkisemmät kisatkin saadaan aikasiks, ja nimenomaan se hajoamisen harmitus pysyy lievempänä.

On kuitenkin iso ero ajaa 8 kuin 5 minuuttia.
Varsinkin sähkölaitteille jne tuossa on todella selkeä ero.

Ja yleensä ne lopputulokset ovat muutenkin aika hyvin selvillä jo parin minuutin ajon jälkeen.
Loput on useimmin vain kierroksella ohittelua.

Ps: ne panssarivaunut ovat olleet niitä joita olen nähnyt ylivoimaisesti useiten keskeyttämässä syystä tai toisesta.  :tongue:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #14 : 06.08.12 - klo: 22.20 »
Kesäkauden kisoissa ei paljon keskeytyksiä näkynyt. Enemmän nelkuilla kuin tuupeilla mutta vähän molemmilla. Jos erää pidennetään vaikka seitsemään minuuttiin ei määrää olisi hyvä vähentää. Päivä venyy mutta pari epäonnistumista ei vielä tarkoita koko kisan menemistä penkin alle... Vika voi olla kuskissa tai tekniikassa mutta 2/4 on mielestäni se oikea tapa laskea finaalit.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #15 : 06.08.12 - klo: 22.58 »
Kyllä.

Nimenomaan varsinkin kun luokasta ei olla haluttu koskaan tehdä mitään vakavahenkistä touhua.

2/4 antaa niin paljon paremmin anteeksi kuin esim 3/4 että se palvelee nimenomaan vähiten sitä pro jätkää ja parhaiten perus harrastajaa.

Jos välttämättä erien pituutta halutaan venyttää niin ehdottomasti vain ja ainoastaan finaalien pituutta ja pidetään erien määrä samana.

Kun aika perus matematiikalla jos edes yks 5 minuuttinen erä poistetaan ja 4 finaalia pidennetään 7 minuuttiin niin tässä ollaan ajoajallisesti voitolla vain 3 minuuttia per nenä.
Ja keskeytysten todennäköisyys vain kasvaa, jolloin lopulta ei saakaan yhtään ajoaikaa enemmän, vaan pahimmillaan selvästi vähemmän.

Joo... kesällä ilmeisesti ovat hajoilleet vähemmän kuin talvella.
Talvella on nähty jatkuvaa ruuvailua ja ongelmia... Ja hupaisaa mun mielestä että nimenomaan siinä leirissä josta kuuluu aina kuinka kestävä se panssarivaunu on... Vantaalla muistelisin nähneeni myös keskeytyksiä panssarivaunu osastolla  :wink:

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #16 : 06.08.12 - klo: 23.21 »
Ja yks höyhensarjalais korri on kans ollu palasina aika tavalla. Kaikki ne hajoo jossain vaiheessa, viimeistään jos joutuu meidän aloittelijoiden käsiin!  :tongue: Lisäks rata hajoo ja ratamestari hajoo ja on varmaan muut kuskitkin hajoilleet.  :grin:

Eiköhän tosta talvikupista saada ihan mainio kisa sarja erien pituudesta riippumatta. Ja mä otan mallia kesäsarjan tuuppien johtokaksikosta ja ostan slässin tilalle uuden kevyen, kestävän ja nopean kilpurin.. en vaan vielä tiedä mikä se on! 


Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #17 : 06.08.12 - klo: 23.34 »
Kyllä.

Mun oli vaan pakko hieman piruilla kun puhutaan kuinka on kestäny jne, vaikka en mä oo vielä kertaakaan nähny kisaa missä olis edes 90% hiiteistä kyseinen herra tullut maaliin.
Oon nähny hajoomista ja lämpökatkasua jne.

Nään vaan jonkinlaisen ristiriidan, mutta eihän tällä sinäänsä väliä.

Mut enpä ole ihmeissäni siitäkään että taas pitäis jotain olla muuttamassa.

Mitähän seuraavaks muutettais?

Poissa FrOZ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #18 : 06.08.12 - klo: 23.43 »
ei ne panssarivaunutkaan mitä vaan kestä jos oikein huono tuuri käy  :wink:

Olen kuitenkin tuon kesäsarjan kaavan kannalla eli 2/3 alkuerät ja 2/4 finaalit.
5 minuutin erä on mielestäni järkevin vaihtoehto erän mitalle. Näin ollen sähköt eivät joudu niin kovalle rasitukselle kuin esimerkiksi 8min erässä.

Tarkoitus on kuitenkin pitää luokka rentona...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #19 : 06.08.12 - klo: 23.55 »
ei ne panssarivaunutkaan mitä vaan kestä jos oikein huono tuuri käy  :wink:

No juu ei...
Tosin se mitä olen nähnyt, on ollut enemmänkin sitä että on tarvittu hyvä tuuri että pääsee edes sen 5 minuuttisen maaliin.

Ja siis tarkennuksena, että joo... onhan moni ajanut maaliin ongelmitta jne, mutta tarkoitankin tätä yksilöä jonka kuljettaja erien muokkausta ehdotti.

Olen kuitenkin tuon kesäsarjan kaavan kannalla eli 2/3 alkuerät ja 2/4 finaalit.
5 minuutin erä on mielestäni järkevin vaihtoehto erän mitalle. Näin ollen sähköt eivät joudu niin kovalle rasitukselle kuin esimerkiksi 8min erässä.

Tarkoitus on kuitenkin pitää luokka rentona...

Aivan... Ja juuri näin.

Siks erien pituus on mitä on, erien määrä ja laskutavatkin ovat juuri niinkuin on, koska on huomattu niin ziljoona kertaa tuon olevan ajokaavoista tasapuolisimmin harrastajia palveleva, eikä rokota niin pahasti jos teet virheen, tai joku muu keijoilee...
On myös huomattavasti kevyempi halpis sähköille ym.
Kyseinen kaavio on ziljoona kertaa parempi aloittelevalle viikkorahoilla harrastustaan rahoittavalle kuin esim nyt tämä kehitysehdotus.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #20 : 07.08.12 - klo: 00.07 »
Infotkaa mulle kisojen ajankohdat hyvissä ajoin (kun kalenteri sarjan suhteen valmis) niin ei tule SM-kisojen kans päällekkäisyyksiä ja järkivälit kisoille (kalenteri 2013 lyödään lukkoon loka-marraskuussa)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #21 : 07.08.12 - klo: 00.09 »
Oli taannoin puhetta, että miten saisi sähköpuolelle nousufinaalit. Tarkoituksena on antaa esim. ulkopaikkakuntalaiselle kuskille mahdollisuus nostaa sijoitustaan, jos on saanut autonsa päivän aikana hyvään laukkaan, mutta alkuerissä ei heti aamusta onnistunut.

No, laitoin mietintämyssyn päähän ja seuraava idea syntyi. (Ehkä jollakin muulla on jo tämä/vastaava idea syntynyt aiemmin. Jos tällaista on testattu, niin haluaisin tietää miten toimi.)

Entä, jos finaaleissa eka tuloksen jälkeen B ja C-finaalien kaksi parasta nousisi seuraavalla kieroksella yhden finaalin ylemmäksi ja jatkaisivat siinä loput finaalit? Olisi mahdollista yksi nousu, mutta ei enempää, koska se sekoittaa liikaa. Kun finaalit ajetaan pisteistä ja 2/4, niin näillä kavereilla on vielä mahdollisuus voittaa ko. finaali. Alkuerissä porukka järjestetään siten, että A-finaaliin valitaan kaksi kuskia vähemmän, jotta 2. finaalikierros voidaan ajaa täydellä kuskimäärällä. B ja C- finaaleihin järjestetään normimäärä jo valmiiksi. Jokainen saa pisteet ekasta finaalista. B-finaalin kaksi nousijaa saavat kymmenellä kuskilla ajettaessa A-finaaliin 9 ja 10 pistettä. Sama homma C-finaalin nousijoilla - 9 ja 10 pistettä mukana kohti B-finaalia. Muut B-finaaliin ja C-finaaliin kuskit saavat pitää omat sijoituspisteensä 3, 4, 5... Seuraavilla finaalikierroksilla ajetaan normaalisti, jolloin pisteitä saa samalla tavalla kuin kesänkin kisoissa. Lopussa lasketaan samoin kun kesälläkin. Jos lasketaan finaalit 3/4, niin sittenkin tämä toimii OK, mutta on nousijalle tiukempi.

Kyllähän tämä vaatii paljon jumppaa järjestäjältä. Olisi kiva tietää miten tuloslaskenta taipuu tällaiseen menoon.  :grin:

Tällaistahan voisi testata jossain tulevassa kisassa jo ennen talvisarjan alkua. Vai meneekö liian vaikeaksi?


Kommentteja?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #22 : 07.08.12 - klo: 00.26 »
Kovat romurallit tulee ekalla finaalikierroksella kun yritetään pusertaa vaikka väkisin kahdelle ekalle sijalle... varsinkin kun niitä nousumahdollisuuksia on vain se yksi jonka läpäisemisen jälkeen on jo käytännössä voittanut jokaisen alempaan finaaliin jääneen vaikka ei edes starttaisi kahteen vikaan finaaliin.

Niin ja eihän tuo ole oikeastaan kunnollinen nousukaavio kuitenkaan.
Jos menee alkuerät totaalisen plörinäks niin ei nousumahdollisuutta ole kuitenkaan kuin ainoastaan yhden finaalin verran.
C finaalista siis ei ole mitään mahdollisuutta päästä A finaaliin jne.

Mutta eniten mulla pistää vastaan tuo että kahdelle ykköspaikalle yritetään vaikka väkisin koska siitä saavutettava hyöty on selkeä.

Senverran meissä kaikissa kuitenkin on taisteluhenkeä että voin ihan rehellisesti sanoa että mikäli minulla tuollainen tilanne edessä olisi että B finaalissa ajaisin niin otan kaikki sikailutaidot käyttöön mikäli tarve syntyy.

Joten siis tuo ei taaskaan palvele sitä rennon luokan ajatusta.

Mielummin tarpeeks monta alkuerää joista lasketaan mahdollisimman vähän.
Tämä vähentää aina sitä epäonnistumisen riskiä.

Jos kolmesta lasketaan yks niin voit kädettää kaks ja olla silti vaikka A paalulla.

Jos kädetät kaikki kolme niin olet jokatapauksessa matalalla, eikä siinä ainakaan tuo nousukaavio auta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #23 : 07.08.12 - klo: 09.06 »
jos se nousu pitää saada niin ajetaaa 2AE(yksi lasketaan) ja nousut 6 tai 8 suoraan A fin ja kaaviolla C nousee 2 nopeinta B finaaliin ja B finaalista 2 nousee A finaaliin. 

Ite olisin ihan normaalin 2harj. 3AE(2) ja 5FIN(3) kaavalla
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #24 : 07.08.12 - klo: 09.09 »
+1 Miron (edit: siis tuolle alemmalle) ehdotukselle ja 5min ajoaika. Loppuu päivästä minuutit jos kuskeja vielä ilmaantuu lisää!
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo: 09.13 kirjoittanut uijui »
Vastaheitolla voittoon.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #25 : 07.08.12 - klo: 09.14 »
Kaikkea spekuloidaan aina joka vuosi, mutta jostain kumman syystä se vanha tuttu ajotapa on se millää mennään loppujenlopuks.

Henkilökohtaisesti kyllä veikkaan että jos finaalit olis vähän pidemmät se voisi olla hyvä juttu, kuhan vaan tunnit riittää päivässä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #26 : 07.08.12 - klo: 10.20 »
Keskustelu uusista ideoista on aina hyvä asia, jossain vaiheessa esiin putkahtaa hyviä parannuksia ehdotusten pohjalta.

Se että SC sarja on rento luokka antaa mahdollisuuden tehdä sellaisiamuutoksia mitä virallisemmissa luokissa ei voi niin helpolla tehdä, tietysti järki täytyy pitää mukana jos nykyistä toimivaa settiä lähdetään muuttamaan. En usko että kuskimäärä putoaa sen takia että mukaan otetaan esim. nousufinaalit  tai pidemmät erät kunhan meno säilyy mukavan letkeänä ja kisa mielekkäänä sekä kuskin että kaluston kannalta.

Nousufinaaleista juteltiin Kaitsun kanssa joku aika sitten ja niissä on hyviä ja huonoja puolia. Se että tarvitaanko niitä SC sarjassa on asia erikseen.
Kesän kisoissa kokonaisuudessaan näkyi selvästi se että samat kuskit tappelivat samoista sijoituksista, eikä noususta ylempään finaaliin välttämättä olisi mitään hyötyä ollut. Muutama poikkeus kyllä oli, jossa esim C-finaalin kärki meni omia menojaa ja olisi varmaan ollut mukavampaa ajaa B-finaalissa oikeasti kisaa.

Omalla kohdalla kävi juuri noin ja muitakin vastaavia tapauksia oli varmasti. Ajoin Turun kisassa A-finaalissa ja meno oli siellä sen verran vauhdikasta että alkuosa eristä meni ajeluksi ja loppuosa muitten ohi päästämisessä, ei ollenkaan kivaa.
Kun taas tuoreena esimerkkinä Jyväskylän kisa, B-finaali ja kolme finaalierää neljästä oli omalta osalta kauden parasta vääntöä sijoituksista monen kuskin kesken enkä todellakaan olisi halunnut A-finaaliin köröttelemään reilusti muiden takana. Jyväskylän kisasta päinvastainen esimerkki on herra mamyllyn jolle nousu A-finaaliin olisi ollut paikallaan.

Jos erien pituuksia lähdetään kasvattamaan niin alkuun lähdetään kasvattamaan vain finaalien eräpituutta pitäen kuitenkin finaalimäärän samana. Voidaan ajaa vaikka ensimmäistä kisassa 6 minuutin finaaleilla mutta kuitenkin samalla määrällä finaaleja.
Päivä pitenisi maksimissaan puolella tunnilla mutta minuutinkin lisäys tekee radasta riippuen 2-4 kierrosta lisää. Ja jos homma toimii niin jatketaan seuraavassa kisassa samalla tavalla tai heitetään minuutti lisää jos päivän pituuteen sopii.

Ideoita ja kommentteja lisää vaan vaikka huonojakin, niitten pohjalta voi kehkeytyä jotain parempaa.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #27 : 07.08.12 - klo: 10.45 »
Joo, nousuidealla oli tarkoitus antaa mahdollisuus nopealle kaverille, joka on kohdannut epäonnea alkuerissä tai ei ole saanut autoa oikeaan vauhtiin. Bcan:in mainitsemat yksittäistapaukset siivittivät tätä ideaa eteenpäin. Oli tässä myös muita kavereita mukana miettimässä. Olet Hoke oikeassa siinä, että tämä ei ole ns. kunnollinen nousukaavio. Ideaa kehitellessäni huomasin, että C-finaalista ei ole ollut tarvetta nousta A-finaaliin. Porukat on saatu suurin piirtein järjestykseen alkuerissä. Kunnollisen nousufinaalin järjestäminen sähköpuolella ei kai oikein helpolla onnistu, koska pitää viilentää sähkölaitteita ja ladata akkua. Polttisnousukaaviota mukaillen päivä pitenee todella paljon ja ajoaika lyhenee radikaalisti. Nythän ajetaan kaikki finaalit monikertaisina. Yritin ottaa molemmista kaavioista vain hyvät puolet.  :smiley:

Mielessä kävi myös tuo mainitsemasi ekan finaalin puserrus, mutta yritin ajatella positiivisesti, koska SC-luokassa ajetaan kumminkin melko siististi.

Olisiko sitten parempi, että alkuerät ajettaisiin pelkästään parasta tulosta ajatellen ja pistelasku poistetaan?
Finaaleissa vasta olisi pistelasku mukana, jolloin ajon pitää olla tasaisempaa. Silloin siis 3/4 tai 2/3 olisi sopiva pistelaskutapa tasaisuutta ajatellen. Näin alkuerissä on aikaa tehdä autoon säätökokeiluja ja vauhti kasvaa päivän mittaan, jolloin se on huipussaan finaaleissa.

Vai kehittääkö 2/4 finaalit kavereiden nopeutta lyhyemmässä ajassa? Kun on mahdollisuus, niin voi ajaa riskillä taitojensa ylärajoilla. Virheitä tulee, mutta sitä kautta kauden mittaan uudet kuskit kehittyvät kaikkein nopeiten. Miksei kokeneemmat kuskitkin kehity siten nopeammiksi kun hekin voivat ottaa enemmän riskiä eikä tarvitse varmistella tulosta.

Viiden finaalin kaaviota en itse kannata, koska ajattelen yhden finaalikierroksen otetun pois alkueristä. Alkuerät ovat mielestäni aloittelevalle kuskille tärkeät (ja myös minulle itselleni), jotta saa vauhdin kohdalle finaalia varten. Hoke taisi mainita tästä jotain jo aiemmin auton säätämiseen tarvittavaan aikaan liittyen.






(Muokkasin yhtä kohtaa ekassa kappaleessa vielä heti uudestaan.)
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo: 10.51 kirjoittanut Kay Jay »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #28 : 07.08.12 - klo: 10.51 »
Jopa panssarivaunut sähköt kestää 7-8 minuuttua vaikka maksimi virrat olisivat 175A. Omalta kohdalta on ollut säätöä aikalailla johtuen alimitoitetuista komponenteista, huolimattomuudesta jne, mutta nyt kaikki pitäisi olla kunnossa.

Panssarivaunu taisi olla keskimäärin nopein ja kestävin niin sisällä kuin ulkonakin?

Aika jännää porukkaa nämä vanhat konkarit kun mitään ei koskaan haluta muuttaa. Kisan järjestäjistä varmasti  löytyy uskallusta kokeilla jotain uutta kuten vaikka finaaleja hiukan pidempinä.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #29 : 07.08.12 - klo: 10.58 »
Mielessä kävi myös tuo mainitsemasi ekan finaalin puserrus, mutta yritin ajatella positiivisesti, koska SC-luokassa ajetaan kumminkin melko siististi.


Saattaa monellakin puskee Turmiolan Tommi ajotapaan jos mennään tolle nousukaavalle.

2harj. 3AE ja 5fin, jos ei ihan mahotonta kuski ryntäystä tule
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo: 11.04 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi