Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Kyllä voi olla näin. Akun jännite on yli nimellisjännitteen (=1,2V/kenno, 7,2V/6 kennoa), vaikka akku on tyhjä. Tosin silloin ei enää, jos kennot on täydellisesti tyhjätty oikosululla, tai ne ovat viallisia.
Ilman kuormaa mitattu akun jännite ei kerro mitään. Vasta kun laitat siihen reilun kuorman, esim. 3 autolamppupolttimoa (ottavat noin 2,7A/lamppu), niin jännitemittaus alkaa kertoa jotakin akun sen hetkisestä varaustilanteesta.
Minkä merkkiset akut olisi hyviä 3000 mAh:n kapasiteetilla, jotta ajoaika olisi mahdollisimman pitkä, ja tehoa olisi paljon.
Jos et ole ihan kärkipään kisaaja, akun merkillä ei ole merkitystä, vaan kaikki akut antavat riittävän hyvän potkun. Kunhan se on RC-autokäyttöön tarkoitettu. Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa.
Itse asiassa näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi, joten halvimmat akut ovat kaikkein parhaita kaikille muille kuin kärkikisaajille.
Itse olen juuri saamassa 28€:n 3300-akkuja, joiden kerrotaan olevan tasavertaisia saman valmistajan 95€-akkujen kanssa. Mielenkiintoista nähdä, miten on.