Kirjoittaja Aihe: 7.2v. vaiko 8.4.  (Luettu 8758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« : 30.04.04 - klo: 21.56 »
Tällanen ongelma tälläkertaa...
Eli tuntuu vähän siltä, että tuosta 7.2v-akusta ei ole oikein tehoa, ja ajattelin, että siihen voisi laittaa ehkä hiukan suuremman akun. Eli autoon ei OMASTA mielestä tuo 7.2 voltin akku ei riitä.
Moottorina toimii Kyoshon K-Speed 23T.

HUOM!!
Nyt en kaipaa kommentteja "osta tehokkaampi moottori".
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #1 : 30.04.04 - klo: 22.09 »
Jos ei "Osta parempi moottori"-viestit kelpaa niin mites ois osta parempi/tehokkaampi akku. Loppuun ajetut Kyoshon omat akut eivät todellakaan innosta harrastamaan. Foorumilla on koko ajan myynnissä suht vähän ajettuja kisa-akkuja, joissa kyllä riittää potkua enemmän kuin Kyoshon vakioakuissa.
Oikeaoppinen akkujen huolto auttaa myös pitämään ne paremmassa kunnossa. Asiasta on ollut paljon keskustelua foorumilla.
8,4 volttisen eli 7 kennoisen akun voi kyl laittaa ja sillä saa jonkin verran lisää tehoa, mutta paino lisäntyy samalla.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #2 : 30.04.04 - klo: 22.21 »
Jees, oonkin tässä ostamassa uutta akkua, ja vähän sitä silmälläpitäen tätä kyselin.
Sitten kun tuon olen hankkinut, niin sitten tehokkaampi moottori.
Tuossa 8.4 voltin akussa arveluttaa vain se, että kärtsääkö esim. nopari...  :?
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa AssoPoika

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #3 : 30.04.04 - klo: 22.29 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Tuossa 8.4 voltin akussa arveluttaa vain se, että kärtsääkö esim. nopari...  :?

Mikä Nopari sulla on ??  :?

Ja Hyvää vappua!!

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #4 : 30.04.04 - klo: 22.42 »
Olen harrastanut rc vuodesta -83 ja en ole edes kokeilut 8.4v akkua koska se ei ole mikään ratkaisu parempaan nopeuteen/ kiihtyvyytenn. Hyvään nopeuteen/ kiihtyvyyteen vaikuttaa ensi sijaisesti seuraavat asiat. Hyvin rakennettu auto, kuulalaakerit, oikea välitys, akut/ liittimet sekä moottorin että akun päässä ym ym. Tuo 8.4v ratkaisu on minun mielestä vähän huono, en suosittele sitä.
Jerzi

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #5 : 30.04.04 - klo: 22.55 »
Lainaus
Mikä Nopari sulla on ??  :?

Duratrax Streak.

Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #6 : 30.04.04 - klo: 23.04 »
Ensinnäkin sisältääko autosi kuulalaakerisarjan?

Oletko varma että kaverisi akku ei ns. "valepiikannut" latauksessa?

Jos ostat uutta akkua osta samantien mätsätty kennosarja
Xray

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #7 : 01.05.04 - klo: 06.44 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.


Akkuja on hyvinkin monen tasoisia. Olen itsekin törmännyt sellaisiin akkuihin, joista ei koskaan saada ulos niin suuria virtoja, että ihan laimeimmankaan aloittelijan vehkeen suorituskyky ei olisi siitä akusta kiinni. Toinen seikka on se, ettei akut anna ihan ensimmäisillä kerroilla ulos kaikkea. Se on siis hieman alkukankea ja vertyy myöhemmin.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #8 : 01.05.04 - klo: 08.38 »
Minä olen tuota juttua kanssa miettinyt, ja ihmetellyt miksei monstereissa suosita 8,4 voltin pötköjä. Voisi kuvitella että ko. menetelmällä saisi hieman lisää suorituskykyä ajoajan kärsimättä, ja yhden lisäkennon tuoma lisäkustannus on täysin olematon? Monsterissa kun tuo painokaan ei niin olisi ratkaiseva virhe.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #9 : 01.05.04 - klo: 09.08 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Minä olen tuota juttua kanssa miettinyt, ja ihmetellyt miksei monstereissa suosita 8,4 voltin pötköjä. Voisi kuvitella että ko. menetelmällä saisi hieman lisää suorituskykyä ajoajan kärsimättä, ja yhden lisäkennon tuoma lisäkustannus on täysin olematon? Monsterissa kun tuo painokaan ei niin olisi ratkaiseva virhe.


No onhan E-Maxxiinkin suositus 7 kennoa, eli 8,4 V.
Liikkuu ihan eri tavalla !

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #10 : 01.05.04 - klo: 09.11 »
E-maxx käyttääkin 550- moottoreita jotka tykkää isommasta jännitteestä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #11 : 01.05.04 - klo: 10.41 »
Kyllä seitsemäs kenno on ainakin helppo keino hankkia lisätehoja. Aikanaan neliveto rallicrossissa suurin sallittu kennojen määrä 8 kennoa! Harvat ajoivat kahdeksalla, koska sen ajan jäykähköt nelivetokrossarit aiheuttivat kohtalaisia lämpöongelmia vielä kun auto piti suojata hiekalta. Eikä sitä tehoa meinannut enää saada välitettyä tiehen. Seitsemän kennoa oli kuitenkin täysin arkipäivää.

Sen verran tarvii korjata aiempia kirjoituksia, että ajoaika lyhenee, kun kennoja lisätään.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #12 : 01.05.04 - klo: 10.49 »
Tässä puhutaan tästä niin kestääkö pureten alpha II perus nopari vastari ja moottori ton 8.4v virran?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #13 : 01.05.04 - klo: 11.38 »
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Tässä puhutaan tästä niin kestääkö pureten alpha II perus nopari vastari ja moottori ton 8.4v virran?


Jos siinä on sama nopari kuin Alpha PureTen 3:ssa, eli Perfex KA 1, niin kestää, ja luulisi moottorinkin sen kestävän. PureTen 3:ssa vakiomoottorina X-Speed,  ja se ainakin kestää.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #14 : 01.05.04 - klo: 11.53 »
En ole varma ja en jaksa alkaa kaivamaan enkä katsomaan luettelosta. Kiitos tiedosta!
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #15 : 01.05.04 - klo: 12.06 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Kummastelen vain sitäkin, että kun lainasin kaverilta lähes uuden akun, jolla hän ei ollut ajanut kuin kerran, auto ei kulkenut niin lujaa, kuin yleensä auto on kulkenut omalla akullani.


Jos kaverin kalustoa on lähellä, tuossa tilanteessa kannattaa kokeilla vaihtaa kaikkea ristiin, moottori, akut, nopari.
Jos teho on selvästi huonompi kuin mitä se on ennen ollut, ja akun vaikutus on poissuljettu, epäilisin

- moottorin kollektori on pikku hiljaa käytössä palanut, eikä enää johda sähköä. Jos kollektori (=kuparipinta, jota hiilet koskettavat) on tumma, se on merkki sorvauksen tarpeesta.

- hiilet ovat palaneet. Ne voivat myös olla niin lyhyiksi kuluneet, että eivät enää kosketa kollektoria kunnolla.

- nopari on menettänyt setuppinsa, ja on kalibroitava uudelleen.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #16 : 01.05.04 - klo: 14.17 »
Autossani on kyllä kuulalaakerit ja elektroninen nopari.
Hiilissä ei ole vikaa, eikä kollektori ollut musta...
Ehkäpä akku pitää ajaa sisään. Kaverilla tuo akku on ollut veneessä, jossa on pieni Graupnerin moottori.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #17 : 01.05.04 - klo: 16.51 »
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
En ole varma ja en jaksa alkaa kaivamaan enkä katsomaan luettelosta. Kiitos tiedosta!


Tämä on hieno esimerkki siitä, minkä tähden kysymyksiin ei ehkä enää vastailla samalla intensiteetillä kuin joskus taannoin. Jaksaisikohan äitisi tarkistaa jos pyydät?
XC - Poor boys Bruiser

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #18 : 01.05.04 - klo: 16.55 »
Entä sitten nämä mAh:t? Vaikuttaako ne akun tehoon tai ajoaikaan?
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #19 : 01.05.04 - klo: 17.05 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Entä sitten nämä mAh:t? Vaikuttaako ne akun tehoon tai ajoaikaan?

Tehoon: ei.
Ajoaikaan: kyllä.

mAh tarkoittaa milliampeerituntia. Eli Ampeeritunnin tuhannesosaa, kuten millimetri on metrin tuhannesosa.

Yksi Ah eli ampeeritunti tarkoittaa energiamäärää, joka virtaa yhden Ampeerin suuruisena, yhden tunnin ajan.

3 Ah = 3000 mAh tarkoittaa energiamäärää, joka virtaa yhden Ampeerin suuruisena virtana kolmen tunnin ajan. Tai kolmen Ampeerin virtana yhden tunnin ajan. Tai 30 Ampeerin virtana 0,1 tunnin (=6 min) ajan. jne.

Se siis kertoo, miten paljon akkuun mahtuu sähköenergiaa. Vertauksena voi käyttää vaikka ämpäriä: on 8 litran ämpäreitä, 10 litran ämpäreitä, 20 litran ämpäreitä, jne.

3300 mAh -akussa on 10% enemmän energiaa kuin 3000mAh -akussa. Vastaavasti ajoaika on 10% pidempi.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #20 : 01.05.04 - klo: 17.09 »
Eli jos nyt ajan 1500 mAh:n akulla vaikka 10 min. niin 300mAh:n akulla 20 minuuttia. Vai?
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #21 : 01.05.04 - klo: 17.23 »
Kyllä.

Onko kellään mitään kättäpidempää aineistoa tuosta kuinka paljon vaikkapa jonkun perus-mabun virrankulutus/teho kasvaa kun jännite nostetaan 7,2:sta 8,4 volttiin?

Mulla oli tosiaan tuossa  aiemmassa se ajatusvirhe etten huomioinut kasvanutta virrankulutusta, kun käytetään kovempaa jännitettä.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #22 : 01.05.04 - klo: 17.40 »
Mitä nyt netistä olen noita videoita katsonut, niin ensin on samassa koneessa ollut 7.2 voltin akku, ja toisessa videossa on sitten ollutkin 8.4 voltin akku, ja ero oli omasta mielestä aika iso.


Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin  akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #23 : 01.05.04 - klo: 17.41 »
Olen  päivän kuluessa testaillut kierrosaikoja eri volttimäärillä ( 7,2 ja 8,4 ) , asfalttirata.
Mielenkiintoinen huomio: Voimaa ja nopeutta tuntuu tulevan lisää 8,4 voltilla, mutta kas kummaa; aika radalla on heikompi kuin 7,2 voltilla....
Siis se yhden kennon paino ja  liika "sutiminen" aiheuttaa yhdessä heikomman kierrosajan. Tietysti asia voisi muuttua taasen alustan uudelleen rakentamisella.
Eli törmätään taas vanhaan tosiasiaan: Ei se teho ole tärkeää, vaan tasapaino tehon ja ajo-ominaisuuksien kesken.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #24 : 01.05.04 - klo: 17.43 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Eli jos nyt ajan 1500 mAh:n akulla vaikka 10 min. niin 300mAh:n akulla 20 minuuttia. Vai?


Siis 3000mAh akulla ajat 20min tässä tapauksessa, ehkä inasen pisempäänkin koska akkusi ei joudu niin "lujille" (No joo minuutin kaks riippuen moottorista).
Tosin hyvällä 1500mAh akulla saatat ajaa yhtä kauan kuin "surkealla" 3000mAh akulla........
Itse sorruin tuossa taannoin talvella 2000mAh (NiCd) "halpisakkuun" joka kyllä ladattaessa otti virtaa ylikin 2000mAh ja purki pienellä virralla melkein saman verran, mutta kun se ei jaksanut "ruokkia" Stampeden vakiomoottoria edes viittä minuuttia (Auto ei edes liikkunut enään)!
Tosin sain ne "takuuseen" vaihdettua mutta tuli yhtä p**kat tilalle, silloin meinasi "käämilanka palaa"!  :evil:
No sen jälkeen olenkin tahnyt akut itse ja käyttänyt vain GP:een kennoja, ongelmat lopui siihen.
Kyoshon moottorista en tiedä paljonko se kennoja kestää, mutta kaverini on ajellut ja ajelee edelleen "spedellä" vakiomoottorilla kahdeksalla kennolla aktiivisesti.
Tosiaan huomioi ensiksi kestääkö noparisi seitsemää kennoa, kaikki eivät kestä!
Mutta jos moottorisi ei lämpiä ajossa pahemmin niin uskoisin että kyllä se yhden ylimääräisen kennon kestää, jos taas käy valmiiksi "kuumana" (Polttaa kättä) niin en suoisittele edes kokeilemaan.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #25 : 01.05.04 - klo: 17.48 »
Mulla moottori käy kuumana jo 6 kennolla, niin jos jätän tuon ylimääräsen kennon tuonne kauppaan...

Minkä merkkiset akut olisi hyviä 3000 mAh:n kapasiteetilla, jotta ajoaika olisi mahdollisimman pitkä, ja tehoa olisi paljon.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #26 : 01.05.04 - klo: 18.01 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin  akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?
Täyteen ladatun 7.2V akun jännite pitäisi mitatessa olla reilusti yli 8 volttia. Eli tuo mittaamasi akku ei ollut täyteen ladattu.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #27 : 01.05.04 - klo: 18.04 »
Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin eteenpäin mennä?  :?
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #28 : 01.05.04 - klo: 18.11 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Vielä tuosta mAh.sta. Kun äsken mittasin 7.2 voltin akun jännitteen, se näytti 7.75, mutta kun kytkin  akun autoon, auto vain nyki. Kysyin sitten isältä, että mikä tässä nyt on, kun auto ei liiku, mutta mittari näyttää 7.75:tä. Isä sitten sanoi, että akussa ei välttämättä ole mAh:ta enää jäljellä tms.
Voiko asia olla näin?

Kyllä voi olla näin. Akun jännite on yli nimellisjännitteen (=1,2V/kenno, 7,2V/6 kennoa), vaikka akku on tyhjä. Tosin silloin ei enää, jos kennot on täydellisesti tyhjätty oikosululla, tai ne ovat viallisia.

Ilman kuormaa mitattu akun jännite ei kerro mitään. Vasta kun laitat siihen reilun kuorman, esim. 3 autolamppupolttimoa (ottavat noin 2,7A/lamppu), niin jännitemittaus alkaa kertoa jotakin akun sen hetkisestä varaustilanteesta.

Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Minkä merkkiset akut olisi hyviä 3000 mAh:n kapasiteetilla, jotta ajoaika olisi mahdollisimman pitkä, ja tehoa olisi paljon.

Jos et ole ihan kärkipään kisaaja, akun merkillä ei ole merkitystä, vaan kaikki akut antavat riittävän hyvän potkun. Kunhan se on RC-autokäyttöön tarkoitettu. Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa.
Itse asiassa näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi, joten halvimmat akut ovat kaikkein parhaita kaikille muille kuin kärkikisaajille.

Itse olen juuri saamassa 28€:n 3300-akkuja, joiden kerrotaan olevan tasavertaisia saman valmistajan 95€-akkujen kanssa. Mielenkiintoista nähdä, miten on.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
7.2v. vaiko 8.4.
« Vastaus #29 : 01.05.04 - klo: 18.17 »
Tuo kyseinen akku on kyllä jo aika vanha ja kulunut, että eiköhän siitä nuo mAh:t on loppu, tms.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!