Kirjoittaja Aihe: Zaboon 4wd  (Luettu 33721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #90 : 09.04.12 - klo: 20.45 »
No se "Do-It-Yourself" ja mun nimimerkki on vähän niinkuin sama asia. Tarkoitan, että nimimerkki on suunniteltu ukkelin mukaan  :wink: .

Auto ajokunnossa, ensi sunnuntaina toivon mukaan testaamaan sisäradalle.

Sähköt on Speed Passionin, moottori 13.5T harjaton sensorillinen ja nopari Citrix Stock Club Race. Yksi kuopiolainen kisakuski on ajanut kyseisellä kombolla yhdet kisat jossakin päin Eurooppaa. Pakki puuttuu ko. noparista. Mielenkkiinnolla odotan, että pääsee testaamaan. Akku 2s lipo 4000mAh. Servo alkuperäinen. Vastari Spectrum SR300.

Tarkaavainen lukija voi huomata sähköjen kuvassa tuunauksia siellä täällä. Servosaverin ympärillä on kiristysrengas sekä päällä messinkinen simmiprikka: löysät pois! Ylädekissä näkyy neljä ylimääräistä ruuvia: dekki yhdistetty runkolevyyn kahdella vahvikepalasella, jäykempi/tukevampi runko!

Auto tuli mulle käytettynä ja puskuri oli siitä poikki runkolevyä myöten. Ihan periaatteenkin vuoksi ja uhalla en ostanut uutta runkoa, vaan kehitin kuvissa näkyvän puskurikappaleen, jonka voi ruuvata rungon alapuolelle ja sit taas meno jatkuu. Autossa kiinni valmiiksi muotoiltu puskurikappale. Toisessa kuvassa koneistettu aihio. Etumaiset pultit laitoin kaikista osista - puskurikappale, runko, tukivarsien kiinike - läpi ja päällimmäiseksi vielä yläpuolisen yhdyskappaleen lasikuitulevystä. Runkoamme maksaa Kyosholla n.40€, multa myynnissä tuollaista puskurikappaleaihiota puoleen hintaan siitä  :wink:.

Etuiskarien yläpäät yhdistin nekin toisiinsa lasikuitulevyllä tukevuuden parantamiseksi.

Renkaat ovat orkkikset, joista on tehty rataslicsit Sikaflex 221 -massalla  :roll: .

Etu- ja takahubit on kiinnitetty tukivarsiin pulttitapeilla alkuperäisten ruuvitappien sijaan. Siitä kohtaa ainakaan ei nyt tukivarret kovin helposti ratkea. Samalla on löysät pois hubien kiinnityksestä. Välissä tietenkin tarpeellinen määrä simmejä.

Vetoakseleina edelleen alkuperäiset koiranluut. Etupyörien maksimikääntymää rajoitettu hiukan pienillä nippusiteillä kääntövarsissa, jotta akselit pysyisivät varmemmin kupeissaan.
« Viimeksi muokattu: 09.04.12 - klo: 20.53 kirjoittanut DIY-man »
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #91 : 10.04.12 - klo: 17.41 »
Sain muinoin tuolla mallilla ajaessani vakiospurrinkin kestämään MM-4600 settiä, kunhan moottorin kiinnityslevyjä oli 2 päällekäin. Tietysti toisesta piti liuku-uran kohta avartaa pois, mutta levy ei enää löytynyt S-mallisena ja spurrinhampaat: "matemaattisesti ilmaistuna paloittain jatkuva yhteys".

Tuota orkkisohjausta en saanut pysymään kunnollisena, kuin hetken.
Korvasin sen kuulalaakeroiduilla saveritolpalla ja aputolpalla:
Yokomo BB-84-4
Yokomo ZS-200T
korkeudebsäätömuhveina sinisen abicon muovi

Yritin laittaa jukisiksi kuvat ohjausmodista:

https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/KyoshoZaboonOhjausmod

MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #92 : 10.04.12 - klo: 23.58 »
Hieno homma  :cool: , kiitti ohjeista  :smiley: ! Kyllä tuo orkkisohjaus tosiaan vähän hilpeyttä herättää...Mut koitan pärjätä kevään viimiset sisäajot siltään, katotaan mitä sen kanssa tulloo.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa tommys

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #93 : 18.06.12 - klo: 13.33 »
Miten tämä Zaboon muilta osin kesti Mambamaxia? Innostuin kanssa "entisöimään" Zaboonini, ostin täältä äskettäin toisen auton varaosiksi, joten tällä hetkellä on kaksi näitä autoja osina odottamassa yhden hyvän kokoonpanoa. Tähän pitäisi löytää jotkut sellaiset sähköt minkä auto vielä kohtuullisesti kestäisi. Ezrun+8.5t combo olisi kohtuuhintainen, mutta rakennanko tällä auton sijaan sirpalepommin?

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #94 : 18.06.12 - klo: 14.42 »
Juurikin Mambamax &CM4600 -setillä minä zaboonia kiusasin. Etupäässä 2s akuin.
Sisäänajettuna uudelleen tiukaksi shimmatut lootat sain kestämään, mutta toi konepukki ei mulla modaamatta antanut ajella popsimatta spurrihampaita.
Hiekkakenttäkäytössä ajelin 2 runkoa veltoksi (runsaasti modikokeiluja), ja jälkimmäiseen laitoin heti alkuun 13mm poralla spurrin alle soikean reijän niinkuin polttiskrossareissakin on. En joutunut katumaan.

Ristinivelvetarien saatavuus taitaa olla vähän kyssäri nykyään......

Ikinä en ehtinty ajaa 32dp hammastuksella, vaikka kattelin sillä silmällä.... jos seuraavat?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #95 : 18.06.12 - klo: 22.30 »
Lazer ZX-5:n lyhyemmät ristinivel/cvd -vetarit käyvät mun mittauksien mukaan  :wink: , mutta en ole vielä ehtinyt ko. osia hankkia ja testata.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa tommys

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #96 : 06.07.12 - klo: 01.48 »
Onko sulla kanootti kuvaa siitä moottoripukkivirityksestä? Nyt on shimmattu kaikki välykset olemattomiksi, etu- ja takadiffit O-rengastettu (7k ja 4k silikonit sisällä, katsotaan pysyykö..), keraamiset rasvat vetopyörästössä, iskarit huollettu (45&35w sisällä), kaikki kuulalaakerit vaihdettu uusiin jne. Enää tekniikka puuttuu...
« Viimeksi muokattu: 08.09.12 - klo: 13.52 kirjoittanut tommys »

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #97 : 08.07.12 - klo: 15.33 »
Ei ole hyviä valokuvia, enkä löytänyt edes yhtään käytettyä levyä enää. auto itte myyty joku vuosi sitten seuraavalle. Jotain kuitenkin:

https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762774713276261330

https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762773434372385890

https://picasaweb.google.com/117398326029638853071/DropBox?authkey=Gv1sRgCND3t87B8Y7x5wE#5762774028987888754

https://lh6.googleusercontent.com/-9EIylWw5Z5k/T_l5Ep7WdZI/AAAAAAAAAGk/KofDxH3w3KA/s512/koneplate%2520tuli.JPG

Tossa 11. joulukuuta 2008, 19:44:02 tehty periaatepiirros asiasta, jollekulle sitä olen selitellyt.

Samoja konepukin liukulevyjä muutoin mahtuu 2 päällekkäin, mutta vihreää linjaa pitkin alakulmista liuku-uran kohta pois siitä joka on koneen puolella!  2 koneen kiinnitys-ruuvia, + 3 pukin kiinnityksiä, estää väkisin kiertymisen ässälle, ni kone ei pääse keinumaan. Yksinkertaisena, spurrilinjan vuoksi kohtalaisen ulkona olevana, pinion pystyy tuon heppoisen levyn vääntämään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa tommys

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #98 : 11.07.12 - klo: 01.33 »
Ok, kiitoksia kuvista. Päätin kuitenkin, että on parempi palata maan pinnalle tämän vanhuksen kanssa. Auto on kuitenkin peräisin hiilimoottori/NiCd/MHz aikakaudelta, ja kaikki rakenteet myöskin sen mukaiset, eikä varaosien saantikaan ole enää itsestään selvyys, joten tekniikaksi tuli kyseistä aikakautta hyvin vastaava Traxxas XL-5+Titan 12t combo 8.4V Nimh akulla ryyditettynä. Sen verran tuollakin tekniikalla saa renkaat palloksi, että tuon leveän etupuskimen joutui ottamaan pois.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #99 : 11.07.12 - klo: 13.59 »
Myönnetään, on kestävyyden rajoilla!
Kuvassa ei näy, mutta just säätölevyn yläruuvi toimi myös puhaltimen kiinnityspisteenä, siksi pitkä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #100 : 03.02.13 - klo: 20.48 »
Päivityksiä kuluvalle talvikaudelle: etutukivarsien tappeja yhdistävä keulapala ja ohjausvivusto.

Keulapala cnc-koneistettu alumiinista ja kiinnitetty läpipulteilla itse väsättyyn puskurisysteemiin sekä pohjalevyyn. Rakenne alkaa muistuttamaan panssarivaunua  :azn: . Nykyaikaiset kevyet krossiautot: varokaa radalla  :laugh: !

Ohjauksen päivityksen meinasin ensin toteuttaa 4wdkanootin aikaisemmin esittelemällä tavalla, mutta sitten mopo karkasi käsistä ja alkoi taas syntyä cnc-palaa...  :roll: . Servosaveri + apuvipu ovat Lazerista, varsia lyhennetty alempaan ruuvinreikään (ei sovi muuten kääntymään Zaboonissa). Pystytapit omavalmiste, rosteria. Pystytappien soviteholkit runkolevyyn omavalmiste, alumiinia. Pronssilaakerit, Tamiya Clod Busterista. Raidetankoja yhdistävä palkki omavalmiste, POM-muovia. Palkin kiinnitystapit on Lazerin ohjauspalojen tapit.

Toimii, ohjattavuus parani ainakin 400%  :smiley: . Kuvassa näkyvä Zaboonin orkkisservo tosin ei kestänyt lystiä tuntiakaan, on sen verra jämäkkä tuo Lazerin servosaveri. Päivitin metallirattaiseen digiservoon (ei kuvassa!). Servolle laitoin alkuperäistä pidemmän vivun, koska lyhennetyt Lazerin vivut vastaavasti  pienentävät renkaille menevää ohjausliikettä. Muovinen raidetankoja yhdistävä palkki on melko joustava, mutta se saattaa olla hyvä asia ohjauspalojen kestävyyden kannalta. Harkitsin myös alumiinia, mutta ehkä on parempi, että joustoa löytyy hiukan myös muualta kuin pelkästään servosaverista.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa Finskuman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #101 : 10.04.13 - klo: 21.39 »
Armeija lusittu ja back to business! Syttyi taas kipinä kun huomasin tässä ketjussa olleen eloa vuoden lopulla ja nyt vuoden alussakin. Oman auton purin täysin tänään ja putsattuna odottaa kuulalaakeri- ja rasvakäsittelyä. Tajusin että aiemin ostetut k.laakerit eivät riitä joten täytyy huomenna käydä täydentämässä varastot.

Tarkoituksena olisi kanssa ostaa uudet sähköt autoon, nekin piti ostaa vanhojen viestien perusteella jo viime vuoden alussa. Uusien sähköjen mukaan täytyy laittaa ostoslistalle akut ja laturi. Ehkä täytyy samalla päivittää radiot 2.4ghz aikakauteen..
Mitä suosittelette?

Myöhemmin olisi ostoslistalla koritolpat ja joku kori.. mutta palataan niihin kunhan saadaan autoon eloa :)

Edit: Tuli mieleen hetki postauksen jälkeen tuleeko noista yllä mainituista (radio, moottori, säädin, akut, laturi, yms) hintaa niin paljon, että kannattaisi ennemmin satsata uuteen autoon ne vähäiset rahat. On tämä säätämistä :)

Edit2: Tuli vaihdettua samalla iskareihin 35 öljyt, unohtui mainita
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo: 23.12 kirjoittanut Finskuman »
Kyosho Zaboon 4wd

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #102 : 12.04.13 - klo: 22.08 »
No eihän vintageauton kanssa väsääminen kannata rahallisesti: jos haluaa säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, niin ostaa jonkun nykyaikaisen valmiin paketin, jossa on kaikki kilkkeet mukana. Zaboonin voit myydä mulle  :wink:  :azn: ... Väsäämisen ilosta mä näitä elvyttelen, aina pitää keksiä jotain omaperäistä yhteen jos toiseenkin kohtaan, muuten mikään auto ei tunnu omalta   :roll: .

Mulla on tällä hetkellä kiinni SP:n 9.5T moottori ja Hobbyving Xerun 60A -säädin.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa Finskuman

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #103 : 24.04.13 - klo: 00.42 »
Auto liikkuu tarpeeksi hyvin Kyoshon G27 moottorilla, kännykän mukana parhaimmillaan 30km/h.
Tuli liian ahneesti ojaa pitkin aurauskeppiin niin katkes ohjausvarsi (mikä onkaan oikea suomenkielinen termi: ae17 - knuckle arm). Pikaliimalla pysyi puoli kierrosta paikallaan, huomenna pari reikää, sikaliimaa ja nippuside vielä ympärille jos sillä kestäis pienet ajelut ennen uuden osan tilaamista ja postitusta :roll:

Edit: Nyt tilattu uusi osa 7,20 € mutta ei tullut vielä liikkeeseen noudatettavaksi. Pistettiin rikkinäiseen osaan reikä ja nippusiteellä paketti kasaan. Tuhti kerros kuumaliimaa niin johan on hyvin pysynyt.
« Viimeksi muokattu: 04.05.13 - klo: 17.30 kirjoittanut Finskuman »
Kyosho Zaboon 4wd

Poissa JamiJärv7346

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #104 : 04.05.13 - klo: 15.54 »
Terve. Apua tarvis, käviskö tämmönen Zabooniin heittämällä kiinni.  http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=29_117&products_id=781
Eikös tämä ole se iso ratas? Onkos ne merkkikohtaisia.

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #105 : 04.05.13 - klo: 21.21 »
Ei käy heittämällä. Rattaissa on merkkikohtaista keskireijän koko sekä lukitussysteemi. Zaboonin ratas lukitaan kahdella ruuvilla siihen pikku "istukkaan", joka tulee kardaanin akselille. Jos haluaisit käyttää noita rattaita, niin sun tarttis  koneistaa niiden keskireikä sekä porata ruuvinreijät. Ellei niissä ole valmiiksi 5mm keskireikä, niin että ne kävisivät suoraan  akselille ilman istukkaa. Mutta siinäkin tapauksessa pitäisi niihin saada ura ristitapille, oikealle etäisyydelle akselin pituussuunnassa.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa JamiJärv7346

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Zaboon 4wd
« Vastaus #106 : 06.05.13 - klo: 05.27 »
Kiitoksia avusta.