AP- "Moottori sammutetaan peittämällä pillin pää sormella. Jos pelkäät sormen palamista, niin pillin pään voi luonnollisestikin peittää jollakin muullakin"
Kone kaiketi kannattaa sammuttaa vauhtipyörästä. Kun tukit pillin pään, kerääntyy pyttyyn ylimääräistä löpöä/öljyä ja konetta voi olla vaikea käynnistää seuraavalla kerralla. Muita huonoksi havaittuja tapoja; Ilmaputsrin painaminen kasaan (likaa pääsee moottoriin) ja fuili letkun puristaminen (kone menee laihalla).
AP-"Mitä lämpimämpi on keli, sitä kylmempi on tulpan oltava.
Mitä kuumempi (ohuempi hehkulanka) tulppa on, sitä helpommin se hajoaa. Ainoastaan tämän takia ei kuitenkaan kannata käyttää kylmempää tulppaa. "
Monesti lämpimämpi tulppa ratkaisee käynti ongelmat ja jopa laskee moottorin lämpöja. Konetta ei tarvitse vetää sika laihalle jotta se kävisi hyvin. Henkilökohtaisesti uskon että ilman lämpötilalla on pienempi vaikutus käyntiin kuin ilman kosteudella.
tai jotain...
Olen itse sammuttanut käytännössä aina moottorin tukkimalla pillin pään sormella, koska tämä on mielestäni huomattavasti helpompaa, kuin vauhtipyörästä pysäyttäminen. Mitään sivuvaikutuksia tällä ei ole ollut edes sormeen. Jos auton sammuttaa tyhjäkäynniltä, moottori sammuu täysin välittömästi, jolloin mitään polttoaineen kerääntymisiä yms. ei todellakaan ehdi tapahtumaan. Tästä asiasta on todellakin kiistelty aina. Ja tasaisesti pillin tukkiminen ja vauhtipyörä on saanut kannatusta. Eli molemmat tavat taitaa olla ihan hyviä tapoja. Lisään vielä tuon vauhtipyörän tuonne sivuilleni. On jäänyt epähuomiossa laittamatta. Itse asiassa luuleen, että kaikkein paras tapa olisi lennokkimiesten käyttämä tapa, jossa suljetaan kaasarin kurkku kokonaan lähettimen trimmillä. Tämä ei tietenkään toimi autojen tapauksessa, koska jarrunkin on toimittava.
Viittasin tuolla tulpan vaihtamisella pelkästään tuon kestoiän parantamiseen, en muuhun. Luonnollisestikin tulppaa kannattaa vaihtaa, jos se ei ole sopiva. Ohjeessa pitäisi olla pääpiirteet siihen, mihin suuntaan pitäisi lähteä.
Paradoksaalisesti voisin myöskin todeta päinvastaisesti kuin sinä. Monesti tulpan lämpöarvoissa mennään liian lämpimälle, jolloin moottori ei taaskaan toimi kunnolla. Monesti on siis moottorin käyntiongelmat ratkeavat vaihtamalla tulppaa kylmemmälle. Nimimerkillä "RB:n #4 on todellakin liian kuuma tulppa .21 moottoriin"
Tai, jos ajetaan paukkupakkasella 5% polttoaineella, niin voihan sitä kokeilla.