Kirjoittaja Aihe: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus  (Luettu 419192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1050 : 21.10.14 - klo: 23.13 »
Harjoittelu rata on tänään matotettu ja alustava profiili parilla hyndällä tehty. Oli hienoa nähdä paljon uusia naamoja talkoissa. Omasta puolesta kiitos kaikille osallistujille! Se ei oo vielä lopullinen eikä valmis, mutta ajamaan pystyy ja siinä on hyvä treenata jo nyt!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1051 : 21.10.14 - klo: 23.15 »
Harjottelurata sai matot, ISO kiitos täältäkin talkoolaisille.

Tämä nyt ei ole virallinen vastaus vaan henk.koht mielipide. Jotain sääntöjähän pitää olla, ettei mne ihan hulinaksi. Ei isolle radalle pääsy nyt varmasti tuosta 12mm ole kiinni. Mutta esim oma sc-auto perustuu 1:8 buggyyn ja painoa on noin 3kg. On selvää että tuolla panssarivaunulla kun kolauttaa 1:16 auton päälle on 1:16 auto rikki. Se ei liene kenenkään etu(paitsi vara-osa kauppiaan). Myös harjoittelurataa varmasti voidaan kehittää mielekkäänpään suuntaan. Kun vaan innokkaita talkoolaisia löytyy. Jokainen voi miettiä keskenään miten harjoitusrataa voisi kehittää ja myös sitä voisiko itse tehdä asian eteen jotain... Ja asia taitaa olla niin että ne ison radan lauteilla olevat kaverit on sen radan rakentaneet ja sen jälkeen vielä sen harjoitteluradankin. Mielestäni niillä jotka radat on rakentaneet pitää olla jotain sananvaltaakin. Kuitenkin voitaisiin ehkä sopia joku päivä ja kellon aika jolloin rata olisi rauhoitettu Sharkeille ja muille 1:16-1:12 autoille. Ehkä junnutiistai olisi sellainen ajankohta.
Itse olen päässyt talkoilemaan vain kerran,mutta koetan muuten olla hengessä mukana. Oma aikani tuntuu olevan nykyään kortilla, mutta mikäli jotain maalia on tarvis kaikenlaista löytyy. Ratamestarit laittakaa yv:tä, niin voin ensi viikolla tuoda radalle.
T:Hannu

Junnutiistai ei ole oikea ajankohta "pikkuautoille" koska radalle tulee silloin paljon muitakin autoja.

Radat on tehty 1:10 luokan autoille eivätkä siksi kovin hyvin sovellu 1:18 luokan autoille. Ero on sama, kun menisit mikroautolla formularadalle.

Poissa Meeme

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1052 : 22.10.14 - klo: 16.27 »
Harjottelurata sai matot, ISO kiitos täältäkin talkoolaisille.

Tämä nyt ei ole virallinen vastaus vaan henk.koht mielipide. Jotain sääntöjähän pitää olla, ettei mne ihan hulinaksi. Ei isolle radalle pääsy nyt varmasti tuosta 12mm ole kiinni. Mutta esim oma sc-auto perustuu 1:8 buggyyn ja painoa on noin 3kg. On selvää että tuolla panssarivaunulla kun kolauttaa 1:16 auton päälle on 1:16 auto rikki. Se ei liene kenenkään etu(paitsi vara-osa kauppiaan). Myös harjoittelurataa varmasti voidaan kehittää mielekkäänpään suuntaan. Kun vaan innokkaita talkoolaisia löytyy. Jokainen voi miettiä keskenään miten harjoitusrataa voisi kehittää ja myös sitä voisiko itse tehdä asian eteen jotain... Ja asia taitaa olla niin että ne ison radan lauteilla olevat kaverit on sen radan rakentaneet ja sen jälkeen vielä sen harjoitteluradankin. Mielestäni niillä jotka radat on rakentaneet pitää olla jotain sananvaltaakin. Kuitenkin voitaisiin ehkä sopia joku päivä ja kellon aika jolloin rata olisi rauhoitettu Sharkeille ja muille 1:16-1:12 autoille. Ehkä junnutiistai olisi sellainen ajankohta.
Itse olen päässyt talkoilemaan vain kerran,mutta koetan muuten olla hengessä mukana. Oma aikani tuntuu olevan nykyään kortilla, mutta mikäli jotain maalia on tarvis kaikenlaista löytyy. Ratamestarit laittakaa yv:tä, niin voin ensi viikolla tuoda radalle.
T:Hannu

Junnutiistai ei ole oikea ajankohta "pikkuautoille" koska radalle tulee silloin paljon muitakin autoja.

Radat on tehty 1:10 luokan autoille eivätkä siksi kovin hyvin sovellu 1:18 luokan autoille. Ero on sama, kun menisit mikroautolla formularadalle.

En ollutkaan tunkemassa 1:18 autoa krossiradalle. Sattuu vaan olemaan yksi valmistajan ilmoituksen mukaan 1:10 kokoinen SC-auto, jossa sekä akseliväli että kokonaispituus jäävät 50mm luokan säännöissä mainituista. Tosin, tämä on se nopeampi näistä kahdesta. Toisella autolla joka on vain sen 12 mm vajaamittainen, ilmeisesti nyt pääsee ajamaan krossiradalla, kunhan kuskilla alkaa pysymään ohjain näpeissä? Halusin ottaa asian esille tässä vaiheessa, ettei kenenkään tarvitsisi taas kehottaa poistumaan radalta. Varsinkin kun sekä foorumilla, että edellisellä kerralla Lavangossa, mainittiin että auton pitää nimenomaan olla jonkun kilpaluokan mukainen sähköauto.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1053 : 22.10.14 - klo: 17.17 »
Ihan mielenkiinnosta, niin mikä auto on kyseessä?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Meeme

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1054 : 22.10.14 - klo: 21.03 »
Ihan mielenkiinnosta, niin mikä auto on kyseessä?

Carson Desert King on se pienempi ja toinen LRP Blast SC.

Poissa niemis

  • Moderaattori
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1055 : 22.10.14 - klo: 21.42 »
LRP:llä voi mennä kilparadalle alottelija vuorolla kun tuntuu että taidot riittää.
Tosta Carsonista en mee sanomaan ennenku näkee livenä mut nopeesti googletettuna vaikutti pieneltä.


Muokattu: isorata -> kilparata
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 13.16 kirjoittanut niemis »
Slow is smooth, smooth is fast!

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1056 : 22.10.14 - klo: 22.15 »
Mun mielestä SC kisoihin pitäisi ottaa yksityyppi luokaksi mukaan Carson Desert Kingit.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1057 : 25.10.14 - klo: 00.43 »
Tarkennuksena kun tämä unohtuu aina... Ja tuntuu että se jopa väkisin unohdetaan ja nimeä muutetaan.
Se iso rata on kilparata. Radalla ehdottomasti noudatettava sääntöjä. Sääntöjä jotka on ripoteltu ympäri seiniä ja jotka löytyvät erittäin selkeästi portaiden alusta.

Kyseisellä radalla ajaa montaa eritasoista kuljettajaa ja mikäli sääntöjä ei noudateta tulee siellä hyvin äkkiä romua ja on monesti nähty osuttavan radalle nostamaan menevää kokematonta harrastajaa jaloille.
Radalla ajaa usein suomen nopeimpia kuljettajia... Monia kuljettajia jotka harjoittelevat tosissaan kilpailuihin jne.
Tämän takia radalla on myös ajovuorot käytössä aina kun hieman enemmän alkaa olemaan porukkaa.
Ajovuorot kohtelevat tasapuolisesti kaikkia. Aloittelevat kuljettajat saavat ajella rauhassa... Hieman kokeneemmat kuskit treenailla rauhassa omassa porukassaan ja nopeimmat kisakuskit ajaa kellotettuja treenivetojaan myös omassa rauhassa.

Nopeimmat kuljettajat monesti kunnioittavat aloittelevampien kuskien ajamista odottamalla radan vieressä hieman väljempiä vesiä mikäli ajovuorot eivät ole käytössä.
Menevät ajamaan kun näyttää siltä että radalla on kuljettajia jotka osaavat kunnioittaa sääntöjä. Menevät ajamaan kaiken sen 10 minuuttia minkä akut nopeimmissa autoissa kestävät.
Moni aloittelija joka ajaa varsinkin autolla joka ei edes ole sallittu, ajelee 20 minuuttia... Ei anna tietä nopeammille... Jopa peruuttaa, eikä varoita kun auto kaatuu radalle.
Siitä on nauru kaukana kun pääsuoralla kellistelee mikä tahansa auto... Ei kuulu varoitusta ja nopea kuski on vetämässä elämänsä treenisessiota tiukka keskittyminen päällä...70kmh lasiin suoralla kellistelevään autoon... Tai jopa nostamaan kävelevän lapsen jalkaan.
Nämä kaikki on nähty monta kertaa ja olen itsekin rysäyttänyt täydestä vauhdista vastaantulevaa autoa päin... Yllättäen alle kävelevän jalkaan...
Olen ollut todistamassa parilla eri radalla päähän osumista ja olen ollut myös osallisena.

Monesti sisäradoilla tapahtuviin ikäviin tilanteisiin liittyy autoja jotka eivät kuulu mihinkään kilpaluokkaan.
Tai muutenvain täysi tietämättömyys radan säännöistä... Kokeneille harrastajille tilanteet tulee todelka yllättäen koska oletetaan että radalla edetään sääntöjenmukaisesti... Esimerkiksi yllättäen peruuttava auto aiheuttaa lähes poikkeuksetta kolareita tai vähintään sydämentykytyksiä.

Useiden vastaavien syiden takia on kilparadalle tehty monien korvaan nipottavalta kuulostavat säännöt, mutta säännöt on syystä ja ne on tehty ainoastaan turvaamaan useiden eritasoisten harrastajien harrastus... Sekä turvaamaan myös jopa harrastajien terveyttä.

Koska ei kilpaileville harrastajille on tehty jopa oma rata niin miksi kilparata on se mihin aina halutaan mennä ajamaan autoilla jotka eivät sovellu radalla muiden seassa ajamiseen?
Liian usein kuin mopokortiton mopoautoilija moottoritiellä... "Koska mä haluun"

Minäkin haluaisin että kaikki voisivat ajaa samalla radalla autoista välittämättä... Valitettavasti kun tämä ei onnistu ilman vaaratilanteita. En myöskään päästä omaa seitsemää ikävuotta lähestyvää lastani ajamaan kilparadalle kuin ainoastaan silloin kun rata on tyhjä... En vaikka auto on jopa kilpailuun suoraan soveltuva iskän entinen kilpuri ja vaikka hän on ajanut jo parikin talvea ja rökittää harjoitteluradalla jopa useita aikuisia...
Koska se ei ole turvallista... Ennenkuin hän pystyy ajamaan edes aloittelijoiden vuorolla valtavirran tahtiin ja osaa antaa tietä nopeammille jne... Ylipäätään toimimaan niinkuin kilparadalla kuuluu muiden seassa toimia.
Siihen asti lapseni harjoittelee treeniradalla ja käy vain satunaisesti kokeilemassa kilparataa kun se on tyhjänä.

Poissa Alakerta

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1058 : 25.10.14 - klo: 01.38 »
Tämän takia radalla on myös ajovuorot käytössä aina kun hieman enemmän alkaa olemaan porukkaa.
Ajovuorot kohtelevat tasapuolisesti kaikkia. Aloittelevat kuljettajat saavat ajella rauhassa... Hieman kokeneemmat kuskit treenailla rauhassa omassa porukassaan ja nopeimmat kisakuskit ajaa kellotettuja treenivetojaan myös omassa rauhassa.
Kun oliskin... Tänä syksynä ei valoa ole näkynyt. Tiistaina katoin että kellokin on viety...

Henkilökohtaisesti todella kaipaan lamppua. Sen kanssa säännöt on yksiselitteiset. Ilman sitä... Vittu... välillä ihan sairasta touhua. Liikaa kirjoittamattomia sääntöjä. Liikaa ihmisiä joita ei tunne. Onko tuo nopee sälli... Siellä on muitakin hitaampia, voin vissiin mennä sekaan... Ai noi on vanhemman harrastajan muksuja, ne saa olla nopeempien kanssa, vaikkei ajo sujukaan... (en tarkota Hoken muksua).

Että ei ne säännöt oikeesti niin selkeet ole.

Jotenkin olen aistinut, että Tiksissä on jonkinlainen valoallergia. Joku kenties selittää miksi näin on? Ajovuorot vaan on mun mielestä hyvin yksiselitteinen. Ei tartte kenenkään arpoa sen kanssa, että voiko tällä kertaa mennä radalle vaiko ei.

Toki jos on vähän porukkaa, niin silloin ei välttämättä valoa tartte, mutta silloinkin pitää jotenkin käydä ilmi kenen kanssa voi mennä radalle ja kenen kanssa ei. Vuoden verran olen radalla käynyt ja vieläkään se ei täysin selvää ole.
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 01.52 kirjoittanut Alakerta »

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1059 : 25.10.14 - klo: 12.01 »
Ajovuoropolttimo oli rikki, toin uuden siihen ajanottopöydälle, kuka tahansa aikuinen saa sen vaihtaa.

Kellon voisi palauttaa se joka sen on lainannut!

Voitais taas laittaa se ajovuorovalo palamaan jatkuvasti, kuten viime keväänä. Kellolla sitten tyhjennetään KAIKKI pois lauteilta, kun ajovuoro vaihtuu. Jos kukaan ei kilkuta kelloa, niin siinä tapauksessa voi jäädä ajamaan, näinhän se taisi viime keväänä mennä.

t: Remppa
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1060 : 25.10.14 - klo: 12.10 »
Lamppu on paikoillaan.
Punainen kiekko ilmoitustaululla.
Ei vaan ole ollut päällä.
Kukaan ei uskalla laittaa koska siitä alkaa valitus kun ei moni saa ajaa just silloin kun itse haluaa... eikä ole mahdollista ajaa 20min akkua jonka jälkeen välittömästi 20min akku... seuraava... ja seuraava.
Ei siis ole mahdollista toimia juuri puhtaasti omaa napaa ajatellen.
Tästä on kuulunut joka vuosi narinaa kun olen yrittänyt saada ajovuorosäännön olemaan kiinteästi AINA käytössä.

Joo... sitten porukka ihmettelee että korokkeen pitää olla hiljaisina päivinä tyhjillään.
Ei ei ei.
Ajovuoro vaihtuu kun joku soittaa kelloa ajovuoron vaihtumisen merkiksi.
Tällöin koroke tyhjenee PISTE.
Ilman kitinöitä ajetaan kierros loppuun ja pois korokkeelta PISTE.
Mikäli kelloa ei soiteta, ei ajovuoro vaihdu... Eihän tällöin ole toisinsanoen tulossa ketään kyseisen vuoron kuljettajaa ajamaan... Ei sen vaikeampaa.
Mutta jos se kello soi niin silloin ajovuoro vaihtuu vaikka korokkeelle olis tulossa vain yksi kuljettaja.
Se saattaa olla aloittelija joka ei uskalla/kehtaa mennä isojen ukkojen sekaan ajamaan.
Häneltä EI kysytä mahtuuko sekaan. (ujo aloittelija tai lapsi toteaa tottakai että joo)
Hän ei soita kelloa jos kaikki on vapaita tulemaan hänen kanssaan.
Lauteille voi myös mennä ainoastaan yksi pro jätkä.
Ei kysytä mahtuuko sekaan. Ei hänkään soita kelloa jos hän on sitä mieltä että tervetuloa kaikki mukaan.
Hänellä saattaa olla tärkeä testi menossa. Tärkeä treeni isoihin ulkomaankisoihin... jne jne.
Kenellekään ei voi olla vaikea odottaa omaa ajovuoroaan.
Ei vaan voi.
Kaikki me ollaan tarhasta asti opeteltu odottamaan vuoroamme ja näin se vaan menee.
Ajovuorot eivät kohtele ketään väärin.
Ne nimenomaan kohtelee kaikkia tasapuolisesti.


Säännöt lukee ISOLLA korokkeen portaiden alapäässä.
Sääntöjä on myös ripoteltu ympäriinsä seiniin. Katsokaa vaikka.
Niitä on myös jaettu porukalle suoraan nenän eteen viimetalvena.

Säännöt ovat yksinkertaiset kun niitä noudatetaan.
Sääntöihin on kirjoitettu käytännössä kaikki tärkeä.
Ongelma ainoastaan on ettei aikuiset osaa näitä lukea... tulkitaan niitä miten halutaan tai sitten niitä ei vaan yksinkertaisesti lueta.
Jokainen aikuinen lukee säännöt... jokainen myös käskee jälkikasvunsa lukemaan ne säännöt tai sitten lukee ja selittää ne hänelle.
Ei pitäisi olla vaikeaa.

Itseasiassa tästä tuli myös mieleen että kun yritän omaa lastani opettaa näistä säännöistä niin hänen suustaan tulee niin usein "mutta miks toikin saa"... Tarkoittaen jotain junioria joka ajaa lastani huonommin jne.
On vaikeeta selittää omalle lapselle että nyt me ei mennä kilparadalle koska se ei ole sallittua... tai turvallista tai tai tai...
Ei olisi mitään ongelmaa kun ajovuorot olisi käytössä.
Minunkin lapseni saisi mennä kokeilemaan kilparataa omalla vuorollaan ilman että isot ukot jyrää hänen autoaan tuhannen päreiksi.
Nyt ei saa koska ajovuoroa ei ole.
Mikäli laittaisin ajovuoron päälle saisin taas kerran kitinää...
Kitinää siitä miten minä tulen ja vaadin itselleni erityiskohtelua kun olenkin sunnuntaina ainoa ns. pro
Omahyväinen jne.
Hmmm... paitsi että minä nimenomaan haluaisin sallia niin omalle kuin muidenkin lapsille ja muutenvain aloittelijoille oman vuoron. Haluaisin myös itse harrastaa sen kymppiminuuttisen ilman että joudun varomaan huomattavasti hitaampia jne. Pistän ajan käymään ja yritän ajaa treenituloksen... Olan takaa kyselään mahtuuko mukaan... hei... mahtuuks... Yritä siinä nyt sit keskittyä.
Oma muksu kaipaa huomiota jne jne.

Kiinteät ajovuorot niin sinä, minä, hän, nuo, te, he, me... jopa noi... saavat edes pari kertaa tunnissa yhtä pitkän mahdollisuuden radan käyttöön ja kuljettajan tason mukaiseen treenaamiseen.
Tasapuolista.

Miksi kilparadalla olisi sallittua ajaa autoilla jotka eivät sovellu yhteenkään 1/10 krossiradalla ajettavaan luokkaan????
Miksi kilparadalla pitäisi olla sallittu peruuttaminen jne. Miksi kilparadalla olisi sallittua ajaa niinkuin radalla ei olisi muita... eli ei anneta tilaa nopeammalle?
Miksi kilparadalla ei varoiteta kun auto kaatuu jopa ajolinjalle???

Eli miksi ihmeessä ei lueta niitä sääntöjä jotka on tehty vain turvaamaan jokaiselle tasavertaiset mahdollisuudet harrastaa???

Mikään asia ei olisi vaikeeta kun vaan porukka lopettais minä minä minä ajattelutavan ja menis niiden sääntöjen mukaan jotka on tehty kaikille samoiksi.


Ps: mitä kirjoittamattomia sääntöjä siellä on???


Edit: Remppa ehtikin kirjoittaa välissä.
Nonnih... polttimoa vaihtoon ja ajovuorot käyttöön. Ja josko vaikkapa JOKAINEN kävis taas kerran lukemassa ne säännöt jos on päässyt unohtumaan ja ne jotka eivät ole sääntöjä lukeneet menee ja lukee ne kerrankin.
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 12.16 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Alakerta

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1061 : 25.10.14 - klo: 12.25 »
Remppa, Hoke, osasitte kirjoittaa mun ajatukset paremmin kuin minä itse.

Kirjoittamattomat säännöt tarkoittaa sitä, että missään ei lue sitä miten toimitaan kun valo ei pala.

Valoa kansalle.

<muoks>
Puhun tässä kohtaa siis ajovuorosäännöistä, enkä radalla ajamisen säännöistä. Ajosäännöt on kirjattu ja ne on selkeet.
</muoks>
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 18.14 kirjoittanut Alakerta »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1062 : 25.10.14 - klo: 12.28 »
Ne säännöthän kertovat miten siellä toimitaan.

Valo tarkoittaa ainoastaan ajovuoroa.
Säännöt on aina samat.

Poissa niemis

  • Moderaattori
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1063 : 25.10.14 - klo: 13.14 »
Tere

Kuhan saadaan polttimo paikallen niin ajovuorot on taas aina päällä.

Hokella taas hyviä perusteluja miksi kilparadalla on sellaset säännöt kun on.

Alku syksystä radalla ei ollut niin paljoa käyttäjiä että ajovuoroille olisi ollut suurta tarvetta ja multa pääsi koko palanu ajovuorovalon polttimo unohtumaan.  :embarrassed:
Jos joku muu ei ehdi ennen niin laitetaan paikaallen kun seuraavankerran radalle ehdin. Kiitokse Rempalle uuden hankinnasta.

Sääntötaululla ollut kello tipahti kisantuksinnassa WJ:ssä ja ainakin lasi meni rikki, en ole katsonut toimiiko itse kello.

PS.
Kuhan aika riittää niin sääntöjä tullaan todennäköisesti muokkaamaan niin että ajovuorot on aina voimassa ja valo voidan unohtaa. Ehkäpä tulee muitakin muutoksia ja tarkennuksia.
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 13.20 kirjoittanut niemis »
Slow is smooth, smooth is fast!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1064 : 25.10.14 - klo: 15.03 »
PS.
Kuhan aika riittää niin sääntöjä tullaan todennäköisesti muokkaamaan niin että ajovuorot on aina voimassa ja valo voidan unohtaa. Ehkäpä tulee muitakin muutoksia ja tarkennuksia.
Turistibaanalle voi sit kuskata valon, siellä sille olis käyttöä, kun siellä ihmetellään että onko ajovuorot vai ei.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1065 : 25.10.14 - klo: 15.54 »
Ja mikä ihmeen hinku noilla on tuonne isolle radalle.
Pikkuradalle saa ajaa miten tahansa (vaikka onhan sielläkin säännöt)  ja niin paljon kuin jaksaa ajaa.
Nuori uusi kuski oppii todella nopeasti rc auton metkut sielläkin.
Joten pikkuradalle ekaksi reenaamaan ja sitten kuin tietää että osaa metkut niin voi tulla kokeilemaan isolle radalle.
Ylseensä suurin ongelma on tien antaminen joka tuottaa myös monelle kokeneellekkin ongelmia..
Siellä pikkuradalla on myös hauska ajaa...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1066 : 25.10.14 - klo: 17.31 »
Monelta mahtaa ovet avautua huomenna? nimenhuuto oli ilman merkintöjä.

Poissa Alakerta

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1067 : 25.10.14 - klo: 18.29 »
Ylseensä suurin ongelma on tien antaminen joka tuottaa myös monelle kokeneellekkin ongelmia..
Jerzi

Muutaman kerran, kun olen Ahvenistolla ollut kaksipyöräisellä ajoharjoittelussa, niin siellä tää asia ratkaistu siten, että silloin kun on monen tasoista kuskia radalla, niin ei mennäkään kisasäännöillä, vaan ohittajalla, joka on yleensä siis nopeempi ja kokeneempi, on vastuu tehdä ohitus tuvallisesti. Eli hitaampi pitää huolen siitä että ajaa omaa linjaansa, eikä lähde yrittämäänkään väistämistä, ettei vahingossakaan väistä sille puolelle, mistä nopeempi aikoo mennä ohi.  Sit kun on enempi porukkaa, niin ajajat pistetään ryhmiin taidon mukaan, kuten Tiksissä.

Harkkaradalla ja muutenkin kun harjoitellaan ratasääntöjä, niin olisiko selkeempi antaa ohjeeksi 'alä estä' kuin se että sanotaan 'väistä'.

Mut juu, toi on siis moottoripyörillä, eikä välttämättä päde RC autoihin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1068 : 25.10.14 - klo: 18.33 »
Tien antaminen on siis todella helppoa.
Ota hidasmutka hiukan leveemmäksi niin se on siinä.
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HIDASTA PÄÄSUORALLA :evil:
Se että annetaan tietä ei tarkoita automaattisesti sitä että sinua näyryytetään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1069 : 25.10.14 - klo: 18.59 »
Se tilan antaminen onnistuu alle 7 vuotiaalta Aapolta. Miksi ei aikuiselta.

Tilan antamisen yksi tärkein asia on... Kun kaveri tulee ohi niin ANNA HÄNEN MENNÄ.
Älä missään nimessä aja kuin ketään ei olisi rinnalla... Eli yleensä näkee että ohitettava vain jyrää eteenpäin niinkuin ketään ei olisi ohi tulossa ja ajaa viimeistään seuraavassa mutkassa päälle.
Ohittaja on sisälinjalla mutta ohitettava vaan kääntää sisään aivan kuin siinä ei olisi ketään ja taas rytisee... Jos ohitettava jää alle niin painetaan vaan kaasua ja työnnetään vaikka ohittajan yli... Edelleen aivan niinkuin siinä ei olisi mitään.

Ihan perus liikennekäyttäytyminen on jo tilan antamista.
Kun joku on rinnalla älä käännä kylkeen. Kun joku on rinnalla ja menossa ohi... älä kiihdytä vain lisää. Pidä turvaväli äläkä aja päin.

Kaikkein yksinkertaisin tapa antaa tietä on odottaa mutkaan ja jättää mutka hieman leveäksi. Eli sisälinja jää auki ja siinä on nopeammalle annettu tietä... Ja tosiaan... kun se nopeampi tästä lähtee ohittamaan niin älä kiihdytä mutkan ulostulossa siinä nopeamman rinnalla... Tässä syntyy lähes poikkeuksetta kolari. Tässä tilanteessa estetään ohittajaa ottamasta ajolinjaa... Ohittaja jää jopa huonolle linjalle jolloin ei pääse kiihdyttämään kunnolla ja ohitettava kiihdyttää rinnalla... Seuraavassa mutkassa on jo kaksi autoa menossa samaan aikaan.
Nopeampi olisi poistunut paikalta jos olisi antanut hänen kiihdyttää vapaasti kunnon linjalla.
Pahinta on nimenomaan mutkaosuudet... Eli annetaan sisälinja mutta kiihdytetään rinnalla ja seuraava mutka onkin toiseen suuntaan... Jolloin ollaankin jo peittämässä sisälinjaa.

Näistä syistä tuo edellä mainittu ohittajan vastuu ei vaan toimi tässä lajissa.
Oikeilla härveleillä ihmiset ymmärtää että kun kaveri tulee ohi niin sen annetaan mennä.
RC autoilla ajaessa ei vaan millään ymmärretä vaan tosiaan pahimmilaan ajetaan omaa linjaa kuin muita ei radalla olisi... joku tulee ohi ja on sisälinjalla... käännetään päin aivan kuin siinä ei ketään olisi. "ohittajan vastuu"
Ei vaan molempien vastuu. Älä estele nopeampaa... Yritä jättää hänelle sisälinja vapaaksi... KUN nopeampi lähtee tulemaan ohi niin anna hänen mennä... älä rymistele päälle.

Ja kun näiltäkin touhuilta vältytään kun ajetaan ajovuoroilla ja oman tasoisella vuorolla.
Kilpailuissa on tilananto säännöt. Samoilla säännöillä kilpakuskit ajavat kilparadalla koska tämä on selkeintä.

Aivan normaali homma oikeistakin kilpailuista. Kun kierroksella ohittava tulee taakse annetaan hänelle tietä.
Aivan yhtälailla tässäkin tehdään.
Kun se nopeampi tulee niin hänet päästetään ohi.
Treenit eivät ole kilpailu.
Treeneissä ei ajeta sijoituksesta.
Treeneissä ajetaan kuten kilpailuissa alkuerissä. Hetkellisesti nopeammalle on annettava tilaa.
Pyritään välttämään kolareita missä tahansa tilanteessa.
Tuokin jo puoltaa sitä tilan antamista... Eli kun nopeampi lähtee ohittamaan niin pyri välttämään kolari... Eli älä puske mutkaan niinkuin ketään ei olisi lähimaillakaan. Siinähän on joku ohittamassa ja mikäli puserrat omaa linjaasi tulet varmasti kolaroimaan.

meritane

  • Vieras
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1070 : 25.10.14 - klo: 19.16 »
Teillä vaikuttaa olevan haasteita siellä Etelä-Suomen suunnalla ajovuoroista ja muusta ajorataan sekä ajamiseen liittyvästä asiallisesta käyttäytymisestä etc.

Meillä täällä Kuopiossa on vähän toisenlaiset haasteet, kun meillä ei ole sisäratapaikkaa laisinkaan tällä hetkellä...
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo: 19.19 kirjoittanut meritane »

Poissa Alakerta

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1071 : 25.10.14 - klo: 21.44 »
Ja kun näiltäkin touhuilta vältytään kun ajetaan ajovuoroilla ja oman tasoisella vuorolla.

Tämähän se oleellisin näin aluksi. Loput tulee harjoittelulla.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1072 : 25.10.14 - klo: 21.49 »
Teillä vaikuttaa olevan haasteita siellä Etelä-Suomen suunnalla ajovuoroista ja muusta ajorataan sekä ajamiseen liittyvästä asiallisesta käyttäytymisestä etc.

Meillä täällä Kuopiossa on vähän toisenlaiset haasteet, kun meillä ei ole sisäratapaikkaa laisinkaan tällä hetkellä...

Meillä on kolmisen sataa jäsentä, pikkusen ylikin vissiin ja tiksin aktiivikäijöitä ehkä noin sadan nurkilla, niin alkutalvesta aina muistellaan hieman rutiineja ja systeemejä, mut kyl ne tästä lutviutuu!  :grin:

Tsemppiä ajopaikan hankintaan vaan sinne kuopioon!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

meritane

  • Vieras
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1073 : 25.10.14 - klo: 22.18 »
Kiitosta vaan!

Ensi viikolla käydään katsomassa yhtä ratapaikkaa. Ja jos tila on riittävän tilava sekä vuokra kohdillaan, niin meillä on kiinteä paikka tulevaksi talveksi.

Tsemppiä vaan sinnekin päin. Se on hieman erilaista kun vakiokävijöitä on sata kappaletta kuin meillä vastaava määrä pyörii siinä kymmenen korvilla  :wink: Pienellä porukalla ei tarvi ajattaa porukkaa vuoroissa kun kaikki mahtuu kerralla samoille lauteille  :grin:

Poissa Meeme

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1074 : 26.10.14 - klo: 00.08 »
En tiedä lähtikö tämä vuodatus minun kysymyksestäni, mutta kiitos, sain kyllä vastauksen. Ei olla missään nimessä tulossa lähiaikoina ja nykyisillä autoilla kilparadalle. En halua missään nimessä kontolleni sitä, että jollain saattaa jäädä maailmanmestaruus saavuttamatta, koska olen ollut autollani väärässä paikassa väärään aikaan.

Esitän asiasta silti eriävän mielipiteen. Vaikka kyseessä on KILPARATA, siinä ajamisen aloittamista ei pitäisi tehdä näin hankalaksi. Saahan isoillakin moottoriradoilla ajaa kaikenlaisilla vekottimilla, omilla vuoroillaan, Miksi pienoisautopuolella tästä on tehty näin hankalaa?

Mutta, peace, pidetään mieli rentona ja jatketaan harjoitteluradan kiertämistä. Siellä ajaminen sopii huomattavan paljon paremmin meidän tarpeisiimme.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1075 : 26.10.14 - klo: 00.26 »
Ei homma sinäänsä ole vaikeeta.
Vaikean siitä tekee tilanne kun yhdelle sallitaan sääntöjenvastainen... tulee seuraava... yhtäkkiä näitä on jo kymmenen... kohta enemmän.
Seuraavaksi halutaan isot monsterit radalle jne.

Johonkin on ollut jo aikaa sitten pakko vetää raja kun hommat meinasivat lähteä käsistä.

Vähän sama kuin peruutuksen käyttäminen.
Olen joutunut useammalle kokoneellekin harrastajalle tästä sanomaan. "mutta kun mä osaan kyllä peruuttaa sillon kun se on turvallista"
Kyllä, mutta kun sen näkee kuski joka ei osaa ja toteaa että kun toikin niin mäkin.

Isommilla 1/8 sähkökrossareillakin ajaminen on kielletty vaikka niillä on jopa oma kilpaluokkansa, autot eivät ole kooltaan ja painoiltaan parhaimmillaan edes samalla tasolla kuin järeimmät SC autot...
Ja moni kuskeista on erittäin kokeneita ja osaisivat tulla toimeen vaikka pienien 1/10 krossareiden seassa... no niinhän ne oli ennen sallittuja... Kunnes radalle alkoi tulla samanlaisilla autoilla kuskeja 6S lipoineen ja hyvin alkeellisine ajotaitoineen.
"kyl mä saan ku toiki"
Alkoi rata hajoamaan joka ilta niin pahasti että vaati jatkuvaa kunnossapitoa jotta siellä oli ylipäätään rataa... Saati kaikki vaaratilanteet ja sattumat.
Oli pakko kieltää kyseiset autot tältä kilparadalta kokonaan koska on mahdotonta vahtia kuka saa ja kuka ei.

Nyt kun ajovuorot tulevat taas voimaan niin tuskin siellä kellekään tulee hirveetä kiukuttelun aihetta jos joskus hiljaisena iltana menee radalle pienellä 1/16 autolla aloittelijan vuorolla kun radalla kiertää vain yksi muksu...
Mutta... Jossain vaiheessa homma lähtee taas käsistä... tai sitten ei.

Mutta kuten itsekin totesit... Harjoitteluradalla ajaminen sopii huomattavan paljon paremmin tarpeisiinne.
Juuri sitä vartenhan kyseinen rata on teitä varten tehty ja ylläpidetään... talkoovoimin.
Miksi siis pitäisikään päästä radalle joka on tehty muita autoja varten niiden tarpeisiin.

Tää on vähän sama kuin joka vuosi joku kyselee miksi he eivät saa mennä monstereillaan touring radalle...
No koska...
"tyhmää... ihme nipottamista"
Matot maksaa tuhansia
"miks ette hommaa parempia mattoja"
Koska nämä ovat parhaat käyttötarkoitukseensa ja tuolla on teille tehty rata.
"ihme tiukkapipoilua"

Ai saa isolla moottoriradalla ajaa ruohonleikkurilla omalla ajovuorollaan???

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1076 : 26.10.14 - klo: 00.37 »
Hieman lisäystä ja tarkennusta.
LRP Blast SC on SC luokkaan soveltuva auto.
Se on myös kilparadalle sallittu.
Mikään ei estä oikealla ajovuorolla ajamista.

Aina suositellaan aloittamista ns. alimmasta vuorosta ja nousemista ylemmäs mikäli huomataan että ollaan taitojen yms puitteissa korkeammalla.

Radan säännöt vain tutuksi ja oikealla vuorolla radalle.
Niin helppoa se on.

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1077 : 26.10.14 - klo: 00.47 »
Itse äänestän kiinteiden ajovuorojen puolesta jotka aina päällä.

Ihmiset tottuu tuttuihin juttuihin ja niistä tulee rutiineja.

Yhtä juttua en kyllä ymmärrä, miksi on niin vaikeaa ilmoittaa jos auto kippaa jonnekin päin rataa, viimeksi joku piilotti kymppikrossarinsa ajolinjan kohtaan, joka sattui juuri olemaan minun kohdalta katsottuna tolpan takana ja hiirenhiljaa hipsi itse autoansa nostamaan. Sen verran tullut itse ajeltua että kolmas silmä ja korva ihmetteli auton yhtäkkistä katoamista ja kolarin ääntä mutta mitään ei näkynyt. Tarpeeksi kun kyseli ympäriinsä saatiin joku varovainen ilmoitus mistä auto vois löytyä.

Ihan oikeesti ei siinä ole mitään noloa että kaataa joskus. Ilmoitusta kehiin vaan niin osaa muut varoa, säästyy aikaa ja euroja!

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1078 : 26.10.14 - klo: 00.59 »
Itse äänestän kiinteiden ajovuorojen puolesta jotka aina päällä.

Ihmiset tottuu tuttuihin juttuihin ja niistä tulee rutiineja.

Yhtä juttua en kyllä ymmärrä, miksi on niin vaikeaa ilmoittaa jos auto kippaa jonnekin päin rataa, viimeksi joku piilotti kymppikrossarinsa ajolinjan kohtaan, joka sattui juuri olemaan minun kohdalta katsottuna tolpan takana ja hiirenhiljaa hipsi itse autoansa nostamaan. Sen verran tullut itse ajeltua että kolmas silmä ja korva ihmetteli auton yhtäkkistä katoamista ja kolarin ääntä mutta mitään ei näkynyt. Tarpeeksi kun kyseli ympäriinsä saatiin joku varovainen ilmoitus mistä auto vois löytyä.

Ihan oikeesti ei siinä ole mitään noloa että kaataa joskus. Ilmoitusta kehiin vaan niin osaa muut varoa, säästyy aikaa ja euroja!

Ystävällistä ohjeistusta vaan jos näitä tilanteita tulee niin hyvä tulee.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« Vastaus #1079 : 26.10.14 - klo: 01.14 »
Itse äänestän kiinteiden ajovuorojen puolesta jotka aina päällä.

Ihmiset tottuu tuttuihin juttuihin ja niistä tulee rutiineja.

Yhtä juttua en kyllä ymmärrä, miksi on niin vaikeaa ilmoittaa jos auto kippaa jonnekin päin rataa, viimeksi joku piilotti kymppikrossarinsa ajolinjan kohtaan, joka sattui juuri olemaan minun kohdalta katsottuna tolpan takana ja hiirenhiljaa hipsi itse autoansa nostamaan. Sen verran tullut itse ajeltua että kolmas silmä ja korva ihmetteli auton yhtäkkistä katoamista ja kolarin ääntä mutta mitään ei näkynyt. Tarpeeksi kun kyseli ympäriinsä saatiin joku varovainen ilmoitus mistä auto vois löytyä.

Ihan oikeesti ei siinä ole mitään noloa että kaataa joskus. Ilmoitusta kehiin vaan niin osaa muut varoa, säästyy aikaa ja euroja!

Ystävällistä ohjeistusta vaan jos näitä tilanteita tulee niin hyvä tulee.

Aloittelijoille kyllä ja sen ymmärtää, mutta nyt oli jo reilusti kisoja kiertänyt kuski kyseessä. Pata kattilaa soimaa jne. mutta usein tuntuu paljonkin harrastavilta ihan perusjutut unohtumaan jos on vähän huono päivä tms.