Kirjoittaja Aihe: pinionin koko?  (Luettu 2201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HeikkiPeikki

  • Tulokas
    • Profiili
pinionin koko?
« : 14.05.04 - klo: 19.14 »
MItes toi systeemi toimii, kun on 12t motti ja vakiona on 22 pinioni , koshahtaako moottori kun lyödään isompi pinjoni esim. 27. Kaikissa ohjeissa suositellaan että mitä pienempi lankanen motti niin sitä pienempi pinioni.
Auto sutii niin perkkeleesti 22 pinionilla ja need for speed. Kannaataakos tollanen motille, tai siis kuinka ison pinionin voi laittaa autoon jos ajellaan hiekalla?
Tätä mäen tarvii..

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
pinionin koko?
« Vastaus #1 : 14.05.04 - klo: 19.30 »
Onks diffi liian löysällä?
Onks renkaat kunnossa?

Pieni pinjoni>auto kiihtyy nopeammin >enemmän vääntöä
esim:10t

Iso pinjoni>parempi huippu nopeus>vähemmän vääntöä
esim:20t

Korjatkaa jos olen väärässä.  :mrgreen:

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
pinionin koko?
« Vastaus #2 : 14.05.04 - klo: 19.31 »
Malttia...
Laita nyt ensiksi vaikka 25 pinjoni ja kokeile sillä.
Xray

Poissa HeikkiPeikki

  • Tulokas
    • Profiili
pinionin koko?
« Vastaus #3 : 14.05.04 - klo: 20.00 »
Siis se ottaa nyt melkein heti täydet kierrokset, ni siksi tarttis enemmän huippunopetta ku jengaa, mutta tarkotin että onko riskiä että motti menee p*skaks.
Sinänsä luulis, kun ohjeistuksessa sanotaan, että tehokkaampi motti --> pienempi pinioni, niin että sillä olis jotain motille haitallista kun laittaa isomman pinionin.
Tätä mäen tarvii..

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
pinionin koko?
« Vastaus #4 : 14.05.04 - klo: 20.11 »
Motti ei hajoa, mutta hiilet voi kulua joita saa ostettu rc kaupoista.

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
pinionin koko?
« Vastaus #5 : 17.05.04 - klo: 09.40 »
Jos laittaa liian ison pinionin niin moottori ottaa enemmän lämpöä, joka rasittaa noparia, johtoja ja moottoria enemmän. Todennäköisesti polttaa hiilet ja kollektorin (useammin sorvattava) moottorista. Ei se heti moottoria tuhoa, mutta huomattavasti nopeammin.

Kannattaa ensiksi tosiaan koittaa tuota 25 kuin 27. Jos moottori ottaa täydet kiekat edelleen helposti niin sitten voi kokeilla vieläkin isompaa. Sitten jos moottori ottaa vaivalloisesti täydet kierrokset ollaan jo liian isossa rattaassa.

Sanotaan vaikka jos on vakio moottorilla, joka kiertää vaikka 20 000 rpm, pinioni 25, niin virimoottorille, joka kiertää vaikka 40 000 rpm, sopiva pinioni voisi olla vaikka 16. Ei se tehokkaampi moottorikaan jaksa viedä autoa ihan mielettömiä nopeuksia. Eli esimerkkini mukaan 25 pinionilla virimoottori veisi autoa teoriassa tuplavauhtia, mutta todellisuudessa se ei jaksa niin hyvin.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa Kuula

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://ilmaisajelijat.info
pinionin koko?
« Vastaus #6 : 25.05.04 - klo: 14.50 »
Joo, tuo johtojen kuumuminen on aika huomattavaa. Iskin omaan autooni (katu) Mad Sciencen koneen joka kiertää 44.000. noparilta koneelle menevät johdot (ilman väli liittimiä) sulivat kokonaan :D No eipä siinä mitään, kolvi käteen ja 3x paksumpi johto tilalle :) Eipä enää edes lämpeä, ja autoon tuli huomattavasti lisä tehoa. Moottori jaksaa vääntää itelläni liian hyvin. Autolla on todella vaikea päästä liikkeelle ettei spinnais.. Isompi pinioni vois todellakin olla paikallaan. Toisaalta asfalttirenkaatkin auttaisi asiaa :D
*Life is 2 short, so live it to the MAX!!!*