Jos laittaa liian ison pinionin niin moottori ottaa enemmän lämpöä, joka rasittaa noparia, johtoja ja moottoria enemmän. Todennäköisesti polttaa hiilet ja kollektorin (useammin sorvattava) moottorista. Ei se heti moottoria tuhoa, mutta huomattavasti nopeammin.
Kannattaa ensiksi tosiaan koittaa tuota 25 kuin 27. Jos moottori ottaa täydet kiekat edelleen helposti niin sitten voi kokeilla vieläkin isompaa. Sitten jos moottori ottaa vaivalloisesti täydet kierrokset ollaan jo liian isossa rattaassa.
Sanotaan vaikka jos on vakio moottorilla, joka kiertää vaikka 20 000 rpm, pinioni 25, niin virimoottorille, joka kiertää vaikka 40 000 rpm, sopiva pinioni voisi olla vaikka 16. Ei se tehokkaampi moottorikaan jaksa viedä autoa ihan mielettömiä nopeuksia. Eli esimerkkini mukaan 25 pinionilla virimoottori veisi autoa teoriassa tuplavauhtia, mutta todellisuudessa se ei jaksa niin hyvin.