Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

HPI T-15 motin lämmöistä.

Aloittaja Niki, 23.05.04 - klo: 13.20

Niki

Miten on, kun en löytäny haulla mitään arvoja, mutta sitäkin enemmän mittarin käytöstä... Mihin lämpötila-alueeseen pitäis pyrkiä, jotta vahingoilta säästyttäisiin? Siis kun moottori on "käyttö" lämpöinen?

P.S. Täällä tuntuu olevan ihmisiä, jolla on paljonkin kokemuksia eri moottoreista, ja mulla ois kyseessä Hpi:n t-15? Jos en väärin muista.

blenheim

T-15 käy sopivasti siinä 100-120 asteen kieppeillä, ei kuitenkaan enää sen yli. Sitten alkaa jo sammuilla.
Yleisesti moottorin käyntilämpötila on veden kiehumispisteen korvilla. 110:neen kun pääset niin moottorille on luvassa pitkää ikää ja paljon puhtia!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Niki

Kiitokset! Toi oli todella asiallisesti kirjoitettu! Mulla kun ei oo mitään hajuu, oisin pyrkinyt henkilöauto tyylii 90-110 astetta, ois se ollu ainakin lähellä. Kiitokset blenheim! :D

blenheim

Eipä kestä! On meinaan vaan hieman kokemusta tuosta nimenomaisesta koneesta. Ajoittain ollut hieman tappelua säätöjen kanssa. Kolmineulainen kaasari antaa oman haasteensa koko hommaan.
Kaveri, jolla kyseinen moottori on on säädätättänyt (Menikö oikein?) sen minulla. Säädöistä voisin sanoa sen verran, että pitää ne ala- ja keskineulat suurin piirtein tehdasasetuksissa; alaneulaa ehkä hieman piikimmälle. Pääneulasta sitten semmoiset 2-2,5 kierrosta, riippuen moottorin iästä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Niki

Hyviä neuvoja, oon menossa muijan kanssa mökille juhannuksen alla, kun oon lomalla töistä, niin pääsen taas kunnolla leikkimään... Ootko kauan leikkiny näillä kyseisillä moottoreilla? Pitää vissiin keskittyä kunnolla ton motin säätämiseen. Oon vasta ihan nyyppäri näiden "lelujen" kanssa. :oops:

blenheim

No, onhan sitä kokemusta karttunut vähän kaikenmoisien moottoreiden kanssa. Neljä tai viisi vuotta on aktiivisesti tullut harrastettua, sitä ennen vain kavereilla ajellut ja autellut niitä.

Moottorin sisäänajo ja säätäminen ovat tärkeitä ja keskittymistä vaativia toimenpiteitä. Niihin kannattaa varata kunnolla aikaa, ettei tule mitään mokia jotka saattaisivat maksaa uuden moottorin.

Kaikki olemme aloittelijoita joskus, maailmanmestaritkin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Hount

Lainaus käyttäjältä: "blenheim"Eipä kestä! On meinaan vaan hieman kokemusta tuosta nimenomaisesta koneesta. Ajoittain ollut hieman tappelua säätöjen kanssa. Kolmineulainen kaasari antaa oman haasteensa koko hommaan.
Kaveri, jolla kyseinen moottori on on säädätättänyt (Menikö oikein?) sen minulla. Säädöistä voisin sanoa sen verran, että pitää ne ala- ja keskineulat suurin piirtein tehdasasetuksissa; alaneulaa ehkä hieman piikimmälle. Pääneulasta sitten semmoiset 2-2,5 kierrosta, riippuen moottorin iästä.

Alaneula?, Keskineula?
Kummaa, itse en löydä kuin tuon yhden, Pääneulan?
Sitten on tyhjäkäyntiruuvi, ja sitten yksi messinkinen ruuvi siinä sivussa...

Mutta kolmatta ns. säätöruuvia en kyllä löydä kirveelläkään... ellei tyhjäkäynnin säätöruuvia lasketa mukaan.

Menin tietenkin avaamaan tuon messinkisen ruuvin, ja nyt en saa konetta toimimaan kunnolla. Viitsisikö joku katsoa kuinka monta kierrosta auki se ruuvi on, nyt on säädöt vähän hakusessa, kun kone tukehtuu lämpimänä kun antaa kaasua.

miksu-

Pääneulan tehdasasetus on 3 kierrosta ja alakierrosten neula tehdasasetuksissa kun se on kaasarin rungon kanssa samalla tasalla. Se alakierrosten neula on juuri siellä sivussa. Jos et saa toimimaan niin laitat neulat noihin tehdasasetuksiin ja rupea siitä säätämään uusiks.
HPI Nitro MT2

Hount

Kiitti, Nyt pääsen taas jatkamaan... Sisäänajon suoritin onnistuneesti tehdasasetuksilla, mutta sitten mielenkiinto iski ja sain sotkettua säädöt...

- Hount

Mika R

tossa kaasarissa ei ole keskineulaa, vain pääneula ja se toinen alakierrosten säätöruuvi. tämä tekee säätämisen helpoksi.

kai muistat että pääneulan säätö vaikuttaa molempiin so. jos ohennat seosta pääruuvista niin joudut ehkä/todennäköisesti rikastamaan alhaalta tämän jälkeen ja toisinpäin.

Hount

Jaa, mikä mahtaa olla, kun motti lähtee kylmänä käymään laakista, mutta lämpimänä ei lähde millään käymään, tarvii antaa jäähtyä ihan kokonaan ennnekuin saa käymään...
Ei pitäisi johtua motin kuumana käymisestä, kun pitkällisenkään ajon jälkeen ei motti ollut kuin 116 astetta.

- Hount

Mika R

Onko uusi vai ajettu? Jos ei uusi, niin kuulosta väljältä.
-Mika

fiesta6

Samoja oireita ku omassa maxissa oli, kokeile kylmempää tulppaa  :roll:
Taas kehissä.. ;)

blenheim

Juu, kaverin GS-15R oireili samoin tavoin, korjasin asian vaihtamalla viileämmän tulpan, pykälää viileämpi pitäisi riittää.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Hount

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Onko uusi vai ajettu? Jos ei uusi, niin kuulosta väljältä.
-Mika

Juu ei oo kovinkaan vanha, ehkä litra ajettu.
Täytyy kokeilla toista tulpaa sitten.

nyki

Mistäs kohtaa tuo lämpötila pitäisi mitata ja missä vaiheessa?

Itte mittasin tulpan vierestä ~80 astetta tyhjäkäynnillä, vähäisen ajon jälkeen ~110 ja kurkku auki huudatuksen jälkeen luokkaa ~130 astetta.

Pakosarjan putki oli huudatuksen jälkeen jo ~150-160 asteen lämmössä eli varmaankin liian kuumana kävi?

Entäs miten se alaneula toimii periaatteessa? Onko se samalla tavalla monikierroksinen säädettävä vai vain puoli kierrosta suuntaan tai toiseen? (eli onko se tyyliin palloventtiili vai ihan neula?)

Tulppana on HPIn R5 eli se on COLD arvoltaan joten sen kylmempää tulppaa ei vissiin saa? Ainakin Hobbylinnassa ehdottivat että laittaisin kuumemman tulpan jotta tyhjäkäynnillä kone kävisi paremmin...
HPI Nitro Rush Evo