Kirjoittaja Aihe: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn  (Luettu 62472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #30 : 29.12.12 - klo: 22.57 »
Enpä tästä lonkalta tiedä, eikä kiinnostakaan...
Sillä kun ei ole mitään tekemistä sen kanssa mistä tämäkin kummallinen väittely lähti.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #31 : 29.12.12 - klo: 23.37 »
No vaikka ei kiinnosta ni noi liittemet (deas/XT60) sulaa 100A virrasta. Ja täähän ei oo väittelyä.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #32 : 30.12.12 - klo: 00.11 »
Joop...
Suurin osa liittimistä ei edes kykene virtoihin joita akuista olisi saatavilla.

Aika väittelyltä tää mun mielestä näyttää kun katsoo mistä homma lähti liikkeelle ja mitä kaikkea välissä tapahtui...

Olenhan jo höpöhöpö mies tai mitälie ja jälleen mun tietotaito suoranaisesti yritetään ylläpidon toimesta lytätä ilman että edes tajuaa mistä puhuin.

Siihen olen kyllä jo tottunut.

Tuli tästä ketjusta mieleen viimetalven kuiduton kevlar vääntö  :cheesy:

Minä: miten voi olla kuiduton kevlar osa jos kevlar on kuitu
Joku: sun pitäis ottaa selvää mikä on lujitemuovi
Minä: tiedän mitä lujitemuovi on jne. ja tiedän mitä kevlar on... se on kuitu
Joku: et vaan tajuu

karu kuvaus tapahtumasta, mutta ei kaukaa vieny  :cheesy:

Sorry OT

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #33 : 30.12.12 - klo: 00.47 »
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen aihe. Kiitoksia goosille asiaa valottavasta viestistä ja mainiosta linkistä akkutestiin. C arvon merkitys tuli junioreille toivottavasti selväksi. Selväksi tuli myös se, että akkumerkkien tarroissa voi lukea mitä vain ja siksi kahden akun merkityksellinen vertaaminen pelkän tarrassa lukevan informaation pohjalta on merkityksetöntä.

Poissa eltim

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #34 : 30.12.12 - klo: 01.01 »
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen aihe. Kiitoksia goosille asiaa valottavasta viestistä ja mainiosta linkistä akkutestiin. C arvon merkitys tuli junioreille toivottavasti selväksi. Selväksi tuli myös se, että akkumerkkien tarroissa voi lukea mitä vain ja siksi kahden akun merkityksellinen vertaaminen pelkän tarrassa lukevan informaation pohjalta on merkityksetöntä.

+ 1
TeamC TC02  Mini M03

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #35 : 30.12.12 - klo: 02.43 »
Hei kaikille Akku fanaatikoille.

HAASTAN teidän akkunne testiin Tikkurilassa.

Mulla on Eagletree datalogger, joka mittaa jännitteet ja virrat akusta. Mitataan vaikka Hoken ajaman muutama akku (Hoke siksi, että saadaan nopeaa ja tasaista ajoa) Jos Mr. Hoke ei suostu, niin joku muu taisainen ja nopea kuski rattiin.

Ei puheita vaan faktaa.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #36 : 30.12.12 - klo: 07.49 »
Tarina mattoautokuljettajasta, akkujen C-arvosta ja niiden merkityksestä kilpailun lopputulokseen

Saipa kerran pieni maa pohjoinen koko Euroopan alueen mestaruuskilpailun rata-autoista pienimpien ja mittakaavaan suhteutettuna nopeimpien järjestettäväkseen. Tuleva kilpailu olisi keräävän koko Euroopan parhaimmiston ja oman maan eliitin. Kisoihin aikaa vielä hetki ois, joten salatreenaamaan kotimaan kuskit päästettiin oitis.

Kilpailussa pito ei huikea vielä ollut kuskien jäädessä murto-osaan normaalista. Akkua kulutettiin vain 5000 mahhia vaikka jenkkifirman akkuun indeksikorotuksen jälkeen oltiin kirjoitettu komea lukema 6800. Samoin C-arvo huikeat 65 vaikka laskennallisesti 25 olisi aivan riittävä.

Kävipä tarinamme kuskille niin ettei onnistunut kolmessa ensimmäisessä alkuerässä virheettömästi ajamaan ja tie oli viemässä kaikista pahimpaan eli B-finaalin paalulle. Viimeisessä erässä kuski kuitenkin ryhdistäytyi ja ajoi lähes virheettömän 8 minuutin erän. Teki hän kuitenkin yhden parin sekunnin virheen, mutta riittipä tuo tuomaan hänelle ilon ja A-finaalin viimeisen ruudun.

Mutta mitäpä jos kuskimme ei olisikaan ostanut uusia akkuja kisaan vaan olisi ajanut tyytyväisenä laskennallisesti täysin riittävillä 6000 mAh 25C akuilla? Jos kuskimme olisi ajanut vielä paremmin ja pystynyt ajamaan aivan täydellisen erän ilman virheen virhettä niin hän olisi saattanut päästä A-finaaliin. Tai sitten hänen autonsa olisi hieman alkanut puutumaan loppuerästä ja olisi hidastunut muutaman sekunnin. Tuon tietäen kuljettaja olisi varmasti viisastunut ja ostanut seuraavaan kisaan paremmat akut, koska huipputasolla ajaessa ei ole varaa antaa yhtään tasoitusta akuissa.


(Tämä tarina perustuu kirjoittajan kokemuksiin 2 viikon takaisesta mattoautojen SM-osakilpailusta eli tämä tarina on tosi toisinkuin muiden foorumin satusetien)

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #37 : 30.12.12 - klo: 09.01 »

Ihme toki on että porukka tietää että lipon päällä se 7.2V tarkoittaa akun nimellisjännitettä.


Eikös lipoissa tuo ole 7.4V ?

:)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #38 : 30.12.12 - klo: 09.17 »
Hei kaikille Akku fanaatikoille.

HAASTAN teidän akkunne testiin Tikkurilassa.

Mulla on Eagletree datalogger, joka mittaa jännitteet ja virrat akusta. Mitataan vaikka Hoken ajaman muutama akku (Hoke siksi, että saadaan nopeaa ja tasaista ajoa) Jos Mr. Hoke ei suostu, niin joku muu taisainen ja nopea kuski rattiin.

Ei puheita vaan faktaa.
Tai sit jos oikeesti haluaa dataa niin tekee niinku big squid, käyttää purkulaitetta joka poistaa kaikki muuttujat. Miksi tehdä testejä jossei tee kunnolla?

http://www.bigsquidrc.com/lipo-battery-shootout-4-voltage-under-load/
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #39 : 30.12.12 - klo: 11.09 »
Nuo akut pitäs oikeesti testata dynolla ja simulaatiolla, jotta ois mitään järkee. Ei 30A tai 60A tasanen purkukaan ihan hirveitä kerro, jos päällä lukee 500A kesto.

4x4 SC + Matto + Mini pin + Kiihdytys on jotain muuta kun 60A siellä loggerissa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #40 : 30.12.12 - klo: 11.18 »
Nuo akut pitäs oikeesti testata dynolla ja simulaatiolla, jotta ois mitään järkee. Ei 30A tai 60A tasanen purkukaan ihan hirveitä kerro, jos päällä lukee 500A kesto.

4x4 SC + Matto + Mini pin + Kiihdytys on jotain muuta kun 60A siellä loggerissa.
Riippuu mitä halutaan mitata, turistissa 60A jatkuva kertoo taas tosi hyvin akun potentiaalista.

Jos halutaan mitata paljonko akusta oikeesti saa irti tai koska tulee ongelmia niin sehän on ihan eri juttu, hoituu varmana parhaiten kun laitetana loggeri kiinni ja mennään käynnistämään 1:1 autoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #41 : 30.12.12 - klo: 13.39 »
(Tämä tarina perustuu kirjoittajan kokemuksiin 2 viikon takaisesta mattoautojen SM-osakilpailusta eli tämä tarina on tosi toisinkuin muiden foorumin satusetien)

Eikö tää muidenkin mielestä mene jo aika naurettavaks???

Yhtäkään satua en ole kertonut, mutta Heulin mielestä olen höpöhöpösetä ja ilmeisesti myös satusetä kuten varmaankin kaikki muut myös.
Muiden puheet ei pidä paikkaansa koska hän niin sanoo, vaikka ei ilmeisesti ole lukenut yhtään tämän topikin viestiä riviä tai kahta pidempään, eikä ymmärrä mistä asiasta muut tai ainakin minä puhun.

Niinhän tuolla on hienosti goossikin aikaisemmin valoittanut tätä asiaa jne...

Mutta Heuli ei joko ymmärrä tai missään nimessä halua ymmärtää mistä minä olen puhunut.

Tai noh... näkeehän sen tuosta sadusta mikä tässä on pielessä.

Hän kun ei edelleenkään ymmärrä että nimenomaan sillä pelkällä C arvolla ei ole merkitystä, vaan lisäksi tarvitaan myös kapasiteetti.
Mutta hänellä on valta nimetä ketä tahansa miksi tahansa ihan vain huvikseen tai siksi ettei edes ymmärrä mistä joku toinen kirjoitti.
Minkäs me sille voidaan.

Hyvä sentään että tämä C luku juttu on selitettynä tässä topikissa laskukaavoin ja muutamalla muullakin tavalla niin ehkä hyvin moni nyt tietää mitä se kyseinen numero siinä akussa tarkoittaa.

Se ei ole tehon määrite.


25C ja 25C akku voi olla teholtaan valovuoden erilaisia...
Toinen on 2000mAh ja toinen 8000mAh

Tai 30C ja 20C ei vielä sano yhtään mitään kumpi näistä akuista on tehokkaampi.

4000mAh 30C = 120A
6000mAh 20C = 120A

Noista jos äkkiä pitäis veikata kumpi on tehokkaampi viiden minuutin hiitissä niin sanoisin että tuo 20C akku.
Moni muu varmaan yhtyy tähän veikkaukseen.
Ne jotka luulee että vain C arvolla on merkitystä, saa mennä ostamaan vaikka 200C akun välittämättä kapasiteetista ollenkaan.
Saattaa yllärinä tulla että onkin senverran vähän kapasiteettia ettei pääse maaliin kuin viimeisillä akun henkosilla jolloin arvatenkin akun hyvä teho ei ole akussa kauaa kestänyt... Hyvä jos edes minuuttia.


Bigbear...
Tottakai suostun ajamaan loggerin kanssa.
Siihen vaan tarvitaan muiden akkuja lisäksi, koska tällähetkellä mulla ei ole kuin itseasiassa vain pari satula akkua ja yksi niin vanha pötkö ettei sitä kannata edes mittailla.

Mutta ainiin... jos nyt tehtään taas testejä ja otetaan avuksi jopa loggeri niin kannattaa muistaa että meistä jokainen testiin osallistunut leimataan satuilijaks eikä mikään asia voi pitää paikkaansa.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #42 : 30.12.12 - klo: 13.41 »
HOKE: Tässäpä nämä sanasi:

RangerWalker: Hoke nimenomaan testasi samalla kapasiteetilla olevia akkuja eli olivat 5000 mah 30C ja 35C. Noin pientä eroa on vaikea huomata varsinkin vakioturistilla.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Kaikki jotka epäilevät tätä asiaa niin suosittelen kokeilemaan mattoautolla, sillä huomaatte varmasti eron eikä asiasta tarvitse enää vääntää kun on itse kokenut asian! Testin onnistumisen kannalta tärkeää että valitsee kireän virikoneen mikä vie akun äärirajoille ja että akkujen välillä on riittävästi eroa maksimipurkuvirrassa, esim. tuplat parempi toiseen niin eron huomaa selkeästi varsinkin loppuhiitistä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #43 : 30.12.12 - klo: 14.05 »
Kyllä ja tuo on puhtaasti totta.
Jos lukisit enemmän niin huomaisit että samaa kokeili useampi henkilö.
Ei ainoastaan stocki luokassa 10.5T koneella niinkuin tuolla aikaisemmin viittasit... Enkä testaaja ollut ainoastaan minä.
Jos tarkkoja ollaan niin minä en edes osallistunut sokkotestiin, koska se lähti siitä liikkeelle että olin tuota eroa ihmetellyt kuten myös pari muuta asian huomannutta.

Yksi jujuhan näissä akuissa oli se että toinen akuista sisälsi 2 kennoa ja toinen 4.
Vaikka akut olivat ulkoisesti lähes identtiset ja ainoa ero akun etiketissä oli tuo C arvo.

Koeta ymmärtää että näihin pelkkiin C arvo lukemiin ei ole sokeasti luottaminen, vaan sun täytyy tietää vähintään kapasiteetti että pystytään edes paperilla asiaa ihmettelemään...
Mutta kun sekään ei vielä kerro koko totuutta, koska mistä hitosta voit tietää kummassa akuista on enemmän lapinlisää, onko itse akun sisällä yksi vai kaksi paria kennoja jne.

Voi tulla ylläreitä vastaan.

Mulla on myös mahdollisuus saada käsiini yhden valmistajan akut joissa molemmissa on sama C lukema.
Toisessa on 500mAh suurempi kapasiteetti.
Nämä akut olivat myös testikohteena ja niin monen yllätykseksi se pienempi akku potki enemmän.
Ikäväkyllä kyseiset akut ovat seisseet nyt ainakin vuoden hyllyllä koskemattomina, joten on paha lähteä sanomaan onko akut edes kunnossa enää...
Yritänpä muistaa vilkaista.

Nämä eivät ole minun satuja, vaan ihan puhtaasti monen hyvinkin kokeneen sekä myös perus harrastelijan kokemia.

Turha näistä on minua nimetä satuilijaksi.

Kohta jokainen muu ymmärtää että jos laitetaan nenäneteen akut joissa ei lue yhtään mitään muuta kuin C arvo niin kuukaan ei pysty sormella osoittamaan mikä akuista on oikeasti tehokkain.

Siihen tarvitset edelleen tiedon akun kapasiteetista.
Ja koska tiedetään tarratulostajien pyöristykset niin tuokaan ei kerro vielä muuta kuin paperilla olevan lukeman ja testatessa saattaa eteen tulla ylläreitä.

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #44 : 30.12.12 - klo: 14.07 »
Topikkia sivuten kysyisin.
Vaikuttaako c-arvo akun käyttöikään?

Esimerkiksi:
akku1 5000mAh 30C,
akku2 5000mAh 90C
Akut saman valmistajan samaa sarjaa.

Samassa autossa samalla moottori nopari combolla ajettaessa, moottori nopari combo mittoitettu alunperin pienempää C-arvoa "ajatellen".

Voiko toisen akun käyttöikä kärsiä johtuen pienemmästä/isommasta C-arvosta?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #45 : 30.12.12 - klo: 14.10 »
HOKE: Tuolla samalla periaatteella kun joku kysyy foorumissa että kestääkö 4000 mAh vai 6000 mAh akku pidempään ajoa voi vastata että ei ole merkitystä akun kapasiteetilla. Tuo 4000 mAh voi olla vaikka 4S paketti jolloin ei tarvita niin kireätä konetta kuin 2S 6000 mAh lipon kanssa.

Mutta onhan tää mukavaa vääntää näinkin turhasta asiasta, toivottavasti asia on selvinnyt Hoken viesteistä huolimatta alkuperäiselle kysymyksen esittäjälle.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #46 : 30.12.12 - klo: 14.14 »
Diezel

Voi toki, mikäli akun sietokyky on tarpeeksi lähellä sitä mitä auto haukkaa.

Silloinhan akkua kuormitetaan jokaisella ajokerralla lähellä sen sietokykyä, kun taas toinen akku ei vielä edes hikoile.

Vähän sama kuin pistettäis kaks ukkoa kantamaan sementtisäkki käsissä tietty matka... Sanotaan nyt vaikka 10 metriä... kuitenkin sellaisen matkan ja kuorman minkä molemmat jaksaa.
Toinen on perus tietokonenörtti ja toinen vaikkapa lätkänpelaaja...
Saattaa se lätkänpelaaja jaksaa kanniskella säkin huomattavasti useamman kerran edestakas ennenkuin alkaa stoppi tulemaan.

Huom... saattaa.
Eli eihän tuohonkaan voi sokeasti luottaa, mutta olettaa saattaa että se joka ei joudu niin lähelle sietokykyään, jaksaa pidempään.
Mutta ainahan saattaa myös olla että viimeiseen trimmattu lyhyenmatkan sprintteri hyytyykin kun taas ruipelo kipittää tasaisentappavasti piiiitkään.
« Viimeksi muokattu: 30.12.12 - klo: 14.30 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #47 : 30.12.12 - klo: 14.27 »
HOKE: Tuolla samalla periaatteella kun joku kysyy foorumissa että kestääkö 4000 mAh vai 6000 mAh akku pidempään ajoa voi vastata että ei ole merkitystä akun kapasiteetilla. Tuo 4000 mAh voi olla vaikka 4S paketti jolloin ei tarvita niin kireätä konetta kuin 2S 6000 mAh lipon kanssa.

Mutta onhan tää mukavaa vääntää näinkin turhasta asiasta, toivottavasti asia on selvinnyt Hoken viesteistä huolimatta alkuperäiselle kysymyksen esittäjälle.

Kun joku kysyy foorumilla...

Minulla on autossa 25C akku... Saanko lisää tehoa jos hankin 35C akun???

Tuohon ei voi mitenkään vastata suoraan kyllä tai ei.
Jos vastaa niin on pahasti pihalla koko asiasta.



Nimenomaan... toivottavasti on monille tämä asia selvinnyt vaikka Heuli yrittääkin saada koko keskustelun näyttämään siltä että puhun puhdasta apulantaa.

Hyvä ja varmasti monelle ajatuksia herättävä keskustelu joka on kenties antanut samalla monille myös vastauksia esim goosin pitkässä viestissä ym.
En vain mitenkään pysty ymmärtämään mikä ajaa ihmisen nimittelemään toista ilman että on edes perillä mitä toinen kirjoitti, tai että uskoo itse sokeasti johonkin kiinalaisten printtaamaan etikettiin.

Melkein voisin sanoa että foorumin sääntöjä jos luetaan niin siellä saattoi olla jokin maininta henkilökohtaisuuksiin menemisestä...
On se hyvä että me muut joudumme menemään karusti sääntöjen sisällä, mutta itse foorumin ylin johto saa keplotella rajalla.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #48 : 30.12.12 - klo: 18.45 »
Eli höpöhöpö kisakuskien ylimitoitus spekuloinneille ja että isompi C arvo tarkoittaisi tottakai nopeampaa kiihtyvyyttä ja suurempaa huippunopeutta.
Käytännössä todistettu jo monia kertoja.

Tuo on niin käsittämätöntä soopaa mitä kirjoitit että oli pakko oikaista. Höpöhöpöjä oli aluksi kisakuskit sinun mielestäsi mutta sinun juttusi ovat sitä mielestäni paljon enemmän. Sinulla on toki mielipiteeseesi oikeus ja nimenomaan mielipiteeseen koska mitään faktaa sinulla ei ollut esittää. Fiktioita saat harrastaa muualla joten jätä sotkemasta näitä asiakeskusteluita jatkossa - kiitos!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #49 : 30.12.12 - klo: 22.13 »
Olen jo aivan shokissa siitä mitä ihmettä kirjoitat.

En ole missään kohtaa sanonut kisakuskeja höpöhöpöiksi.

Olenhan myös esittänyt faktan jo moneen kertaan.
Pelkkä C arvo ei kerro mitään akun suorituskyvystä. Puhdas fakta jonka moni muukin on täällä esittänyt.

Testitulokset on myös aivan yhtä totta kuin sinun testituloksesi.
En väitä että testisi on ollut fiktiota... Noilla akuilla mitkä kerroit, aivan varmasti siellä on ero.

Enhän ole hetkeäkään väittänyt etteikö olisi mahdollista että kaksi samalla kapasiteetilla olevaa akkua otetaan testiin ja hieman isommalla C arvolla oleva akku potkisi paremmin ja pidemmälle...
Kyllä kyllä.
Mutta se ei ole sokeasti tuijotettava fakta mikä siinä akun päällä lukee.
Sekin on todistettu jo moneen kertaan maailmallakin testaamalla ja mittailemalla.

Mutta jos puhutaan vain ja ainoastaan C arvosta, unohtaen akun kapasiteetti kokonaan... Olettaen vain että akut on kaikki esim 2S akkuja niin ei akkua voi sanoa tehokkaammaksi pelkän C arvon mukaan.
Siihen tarvitaan tiedoksi myös kapasiteetti.

Tuo ei ole fiktiota.
Ei ole fiktiota akkufirmojen ilmoittamissa arvoissa olevat heitotkaan.
Siksi eri merkkien akkujen keskenään vertailu pelkkien etikettejen mukaan on myös hyvin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta.
Ellei puhuta kahdesta täysin eri kastin akusta.


Et näköjään ymmärrä mistä puhun koska noin hyökkäilet suoraan minua kohtaan ja väität kaiken sanomiseni olevan fiktiota ja satuja.... Vaikka nimenomaan moni muukin näyttää laskukaavoillakin sen mitä C arvo tarkoittaa.

Ottakaahan muutkin kantaa tähän mistä kirjoitan...
Mikä sanomastani on fiktiota???
Missä kohtaa kerron pelkkiä satuja???

Ja kannanottoja kiitos vain henkilöiltä jotka ovat kärryillä mitä C arvolla tarkoitetaan.

Eihän tää nyt näin voi mennä että ylläpito nimeää mut satuja kertovaks höpöhöpösedäks jos puhun paikkaansa pitävistä asioista.
Ilmeisesti hieman eri tavalla kuin moni muu kun ei mun tekstiä ymmärrä, mutta se ettei ymmärrä mitä kirjoitan, ei voi tarkoittaa tällaista mitä nyt nähdään.
Eri tavalla asian muotoilemalla on satusetä.

Lukekaa kaikki vaikka goossin viesti, tai googlettakaa asia tai jotain.

Mutta onko tässä mun nimittelyssä ja lähes kuran puhujaksi leimaamisessa nyt teidän muidenkin mielestä järkeä?

Poissa Nokka-akseli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • videoita laitteista
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #50 : 30.12.12 - klo: 22.23 »
Pakkohan tähän mielenkiintoiseen keskusteluun on osallistua ja olen kyllä 100% *HOKE*:n puolella tässä väittelyssä, ja käsitykseni c arvosta on vahvistunut viimeistään nyt täysin varmaksi, jos siinä on ollut jotain mietittävää...omalla kohdallani siis, nyt ei ole =)


-Timo
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #51 : 30.12.12 - klo: 22.25 »
Tästä kaikki lähti:

hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?

Eli kyseessä oli SAMALLA KAPASITEETILLA olevat akut ja ainoa ero oli C-arvossa. Hoke on vääntänyt täällä aivan eri asiasta. C-arvo todellakin vaikuttaa, varsinkin rata-autojen viritetyissä luokissa huomaa eron josta Hokella ei taida olla kokemusta?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #52 : 30.12.12 - klo: 22.28 »
hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?

Tuostahan tää koko farssi lähti käyntiin, ja eikö siinä aika selkeästi lue jotta saman kapasiteetin omaavista akuista (alunperin) on kyse...?

Sitä tosiseikkaa että toisen valmistajan 45C akku on toisen valmistajan 70C akkua (samalla kapasiteetilla) kovempi on pidettävä melkolailla kusettamisena valmistajan suunnalta mutta kyllä niitäkin esiintyy.

Saivartelu sais loppua, sitähän tää koko topic on - lähestulkoon pelkästään..

Edit: melkein samanaikaisesti heulin kanssa.... :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #53 : 30.12.12 - klo: 22.45 »
Älä takerru yhteen viestiin.

Onhan tämä myös leikattu toisesta topikista erilleen.

Minä kun en kommentoinut yhteen ainoaan viestiin vaan kommentoin asiaa yleisesti.

Ja vaikka edelleen viilattais sitä että akuissa on sama kapasiteetti, mutta eri C arvo niin tämäkään kun ei ole täysin faktaa että pykälän korkeemmalla C arvolla oleva akku olisi tottakai tehokkaampi.
Niissä kun on se valmistajien antama mainoslisä jne mukana.

Kunpa nuo akkujen arvot olisivatkin jonkun testilabran antamia lukemia, eikä vain akkufirmojen omia lappuja missä ei välttämättä ole mitään sen ihmeempää tarkempaa määritystä kuin että tällaisia he lupailevat.

Tosin... uusimpien huippuakkujen virranantokyky rajan löytäminen RC vimpaimessa on lähes mahdotonta koska jo liittimet iskee vastaan virroissa mitä akuista luvataan.
Eli helppo se on lupailla mitä isompia arvoja.

Onkos heuli purkanut montakin lipoa ja katsonut mitä kennossa itsessään on printattuna.
Olen moneen kertaan joutunut huomaamaan että jo pelkkä mAh arvo itse kennossa on eri kuin mitä akkupaketin päällä olevassa printissä.

Kaksi esimerkkiä jotka muistan tarkasti merkiltä jne.
Ultimate vastaanotinakku 2000mAh luki printissä.
Itse kennossa tehtaan printtaamana 1850mAh

3Racing 3800 mAh
Purin kaksi entiseksi mennyttä akkua.
Toisessa oli kennoihin printattu 4200mAh ja toisessa 4000mAh
Kenties vaihtanut kennotoimittajaa välissä tai jotain.
Kenties ottivat tehtaalta kennoja jotka tehtaan testeissä eivät päässeet toleranssi sisälle... Mene ja tiedä.
Nämä kuitenkin ovat ihan paikkaansa pitäviä esimerkkejä.

Jos jo tuollaisia eroja näkyy suoraan kennoon tehtaan printtaamana ja akkujen pakkaajan omissa etiketeissä niin miten kohdallaan nuo C arvot sitten ovatkaan?????

Kuten mainitsin... kumpa nämä akkujen päällä olevat printtaukset olisivatkin ihan suoraan kyseisestä akusta testattuja arvoja niin sitten niihin voitaisiin luottaa.

Aika moni muistaa nimh aikakauden kun kisa akuissa oli ne pienet laput mistä näki sekunnit jne tiedot.
Ne olivat suoria testilappuja joiden mukaan firmat sitten machas akut.
Moni varmasti myös muistaa että vaikka akussa itsessään luki esim panasonic 3000mah niin ottaen näitä samanlaisia akkuja muutaman pöydälle vierekkäin ja katsellen edes näitä testilappuja niin erot oli selkeitä.
Vielä selkeämpiä erot olivat kun yritettiin ajaa 5 minuuttia maaliin asti.

Kumma juttu että toinen 3000 akku jakso maaliin ja vielä pidemmälle, kun toinen kyykkäsi vikalle kierrokselle.

Mutta nytkö meidän sit pitäis suoraan uskoa näihin akkupakkauksien päällä oleviin lukemiin, eikä testaamalla voida huomata eroja etikettien väittämiin...
Pitäis uskoa suoraan koska Heuli näin sanoo???
Vai sanooko... en ole enää varma mitä hän sanoo.

Sanoo ainakin että en voi tajuta akuista yhtään mitään koska en aja mattista.   :huh:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #54 : 30.12.12 - klo: 22.51 »
Hoke: Kerro faktaa suorittamastasi testistä. Jos oikein ymmärsin niin se tehtiin 10,5t koneella ja 0-ennakolla ja vertailtavina akkuina olivat 5000 mAh 30C ja 5000 mAh 35C akut? Ymmärrän tuon jälkeen miksi sinulle on jäänyt harhakuvitelma ettei C-arvo merkitsisi mitään.

Kuten sanoit "Menkää ja kokeilkaa" niin näin on tehty ja on todettu että suuremman purkuvirran omaavasta akusta on hyötyä kilpailukäytössä: enemmän virtaa vievissä luokissa (C-12 ja TSM-10) ero on suurempi kuin vähemmän virtaa vievissä (TSP-10, TSS-10, M4-10, M2-10 jne).

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #55 : 30.12.12 - klo: 22.56 »
Mun ainoa kokemus EI ole 10.5T koneesta edes rata-autoissa ja jos lukee yhtään tarkemmin niin voi huomata että kerroin muidenkin testanneen samaa asiaa puhtaasti sokkotestinä.

En ala nimeämään henkilöitä, mutta seassa oli kyllä ihan suomen kärkikastiakin.
Moottoreita oli montaa erilaista 17.5 - 4.0T väliltä.
Sekä turistia että krossia.
Jos akut laitettiin henkilöiden autoihin ilman että he tiesivät mikä akku autossa on ja aina tuli sama vastaus joka jokaisen meidän ihmetykseksi oli että näillä kahdella eri merkillä pienemmän C arvon akku potki enemmän... kulki suoralla kovempaa ja paras terä pysyi pidempään.

Saman asian mainitsin vähintään toiseen kertaan.


Edit:

Kuten sanoit "Menkää ja kokeilkaa" niin näin on tehty ja on todettu että suuremman purkuvirran omaavasta akusta on hyötyä kilpailukäytössä: enemmän virtaa vievissä luokissa (C-12 ja TSM-10) ero on suurempi kuin vähemmän virtaa vievissä (TSP-10, TSS-10, M4-10, M2-10 jne).


En ole hetkeäkään sanonutkaan etteikö suuremman purkuvirran omaavasta akusta olisi hyötyä.
Mutta pelkkä C arvo ei kerro vielä purkuvirtaa... Siihen tarvitaan lisätiedoksi kapasiteetti ennenkuin purkuvirta tiedetään.
Ja tällöinkin ollaan vasta niiden lukujen armoilla mitä akun päällä sattuu lukemaan.
Eli välttämättä ei olekaan päivänselvää että paperilla suuremman purkuvirran lupaava akku oikeasti olisi parempi tai ei pahimmillaan edes yhtä hyvä.
« Viimeksi muokattu: 30.12.12 - klo: 23.09 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #56 : 30.12.12 - klo: 23.07 »
Vastataanpa vielä uudelleen kysyjän kysymykseen ettei tieto huku trollaajien viestien alle.

hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?

Akun kapasiteetti kun kerrotaan C-arvolla saadaan akun luovuttama maksimipurkuvirta eli noissa tapauksissa seuraavasti: 4 Ah * 25C = 100A ja 4 Ah * 90C = 360A

Jos nuo akut on tulossa esim. nelkkucorriin niin kannattaa valita nuo järeämmät, 100A purkuvirta riittää kyllä laskennallisesti mutta voi jossain tilanteessa jäädä hieman vajaaksi mikä ilmenee huonompana kiihtyvyytenä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #57 : 30.12.12 - klo: 23.17 »
Olenhan myös esittänyt faktan jo moneen kertaan.
Pelkkä C arvo ei kerro mitään akun suorituskyvystä. Puhdas fakta jonka moni muukin on täällä.

Ja kannanottoja kiitos vain henkilöiltä jotka ovat kärryillä mitä C arvolla tarkoitetaan.

Saivarreellaan nyt vielä pikkusen. Ensinnäkään akuissa ei ole tehoa. Teho on aikariippuvainen suure, jonka tuottamiseksi tarvitaan ajan lisäksi voimaa. Voimaa tuotetaan energialla, sähkömoottorissa siis sähköllä. Toisekseen ei ole fakta, etteikö C-arvo kerro "mitään" akun suorituskyvystä. Kyllä se kertoo.

Sitten se valistuksellinen osuus. Minulle on selitetty (eri yhteydessä tosin) sähköön liittyvien suureiden tarkoitus vertaamalla sähkölaitetta (akkua) patoaltaaseen. Padotuskorkeus on sama asia kuin akun jännite, altaan tilavuus puolestaan on sama asia kuin akun kapasiteetti, eli kuinka suuren määrän energiaa se pystyy varastoimaan. Tämä kiistelty C-arvo, eli purkuvirran maksimiarvo suhteessa akun kapasiteettiin on sama asia, kuin patoaltaan reunan yli valuva vesitilavuus ajan funktiona. Kun nämä asiat kuvittelee mielessään, on helpompi ymmärtää koko homman luonne.

 Loppuun totean saman asian, kuin aikanaan tekun rakennuspuolen sähkötekniikan opettaja koko em. tarinan kiteytti:

PUIMURI

Eli P=UI ja U=RI ja ämmällä sähkömies ei tee yhtään mitään. :cool:
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #58 : 31.12.12 - klo: 00.09 »
Pekka...

Mähän olen sanonut lähes joka kerta kun olen sanonut sanan "mitään" että se C arvo ei itsessään, yksinään, pelkästään etc kerro akun suorituskyvystä mitään.
Eikövain?

Ja mun koko pointti on alusta asti ollut (kuten olen myös moneen kertaan toistanut) että pelkän C arvon mukaan ei akkuja voi suoraan verrata.
Pakkohan niiden paremmuus erot on testaamalla todettava.
Ja koska ne arvot jotka akkupaketin päällä komeilee, eivät ole mitään suoria testattuja faktoja niin edelleenkään se pelkkä C arvo ei kerro akkujen välisestä paremmuudesta mitään.

Toki kun katsellaan laadukkaan puljun akkuja ja nähdään niissä selkeä ero C arvoissa niin olettaa saattaa että se isompi arvo myös tarkoittaa jotain.
Onko se ero sitten niin iso kuin se lapun mukaan on vai ei... sekin voi olla kyllä tai ei.

Erittäin harvoin vaan löytyy laadukkaalta firmalta akkuja jotka olis samaan aikaan markkinoilla, samoja kapasiteetiltaan jne mutta vain C arvo on hieman eri.
Kaksi kertaa olen tällaisen tapauksen päässyt näkemään ja yllätys oli melkoinen kun 5C eroa lähdettiin testaamaan...
Ns. tykimmäksi luvattu akku ei ollutkaan tykimpi.

Eli jälleen... eihän tuohon C lukemaan voi sokeasti luottaa ja todeta että se suoraan tarkottaisi parempaa.

Vai voiko mielestäsi jos tällaisia eroja huomataan ja moni kuitenkin tietää että aina pitää hieman lapinlisää laittaa että tuote on houkuttelevampi.
Ja varsinkin kun tiedetään että nämä akkujen päällä olevat arvot eivät ole suoria testituloksia kyseisestä akusta.
Jopa kahdessa täysin samanlaisena ostetussa akussa voi olla eroa... Laadukkailla merkeillä tosin erittäin harvinaista että erot olisivat niin selkeitä että ne pystyttäis varmasti ajamalla tunnistamaan.
Kun siis kyse on kahdesta samanmerkkisestä ja samanlaisesta akusta.

2 eri firmaa ja lapuissa samat arvot...
No senhän nyt arvaa sanomattakin että kyllähän niissä voi olla selkeitäkin eroja.

Mitä mieltä asiasta olet?
Vai uskotko suoraan sokkona mitä akun päällä lukee ja luotat että tottakai se naapurimerkin 5C isompi lukema tarkoittaa parempaa kiihtyvyyttä, kenties jopa suoranopeutta ja parhaan tehon pidempää kestoa?

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #59 : 31.12.12 - klo: 00.51 »
Sekä Heulin että Hoken sanoma on tullut esille jo moneen kertaan. Ja molemmat herrat varmasti ymmärtävät tasan tarkkaan, mikä merkitys sekä C- arvolla että kapasiteetilla on ja mikä niiden suhde ja vaikutus akun suorituskykyyn on.

Ketjun aloittaja on myös saanut vastauksen kysymykseensä. Kyllä - mikäli akkujen kapasiteetti on sama mutta toisen C-arvo 90 toisen ollessa 25, kiihtyy auto teoriassa nopeammin 90C akulla (ja tässä siis olettaen, että tarrojen lukemat ovat totuudenmukaiseti). Kisakuskille tai painavan ja paljon tehoa vaativan auton omistajalle erolla voi olla merkitystä, pihasuttaajalle ei.

Mielenkiintoisempaa minusta on todeta, että lipo-akkujen kuluttajalla ei näytä olevan mitään kuluttajansuojaa. Valmistaja voivat käytännössä kirjoittaa tarroihinsa mitä vain. C-arvolla akkuja pitkälle myydään, joten siinä mielessä kuluttajille jekkuillaan suoraan päin naamaa. Entä onko myyjällä minkäänlaista vastuuta myydessään äärimmäisen kalliin 90C akun, jonka todellinen purkukapasiteetti onkin 30C? Kaikki rc-kauppiaat lienevät jo tietoisia C-arvoilla kusettamisesta?