Kirjoittaja Aihe: ETS 3 Gran Canaria 2013  (Luettu 1251 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
ETS 3 Gran Canaria 2013
« : 05.03.13 - klo: 17.45 »
ETS 3 Gran Canaria 2013

Viljamin kisaraporttia:

Saimme tiedon että treenaamaan pääsee torstaina ja lennot oli varattu sen mukaan. Paria päivää ennen kisaa tieto osottautui vääräksi eli treenaamaan pääsee keskiviikkona. Lento olis pitänyt olla keskiviikkona klo 17.40 ja suunnitelma oli ajaa parit akut illan pimetessä. Lento oli 4.5h myöhässä, joten oltiin tyytyväisiä, että päästiin perille.

Torstai
Vapaa treeni
Uusi ulkorengas, uusi rata. Tiimin ainut jäsen paikanpäällä oli Viljami. Vaikeusastetta luvassa riittävästi. Ennakko-odotukset ylittyi reippaasti, nimittäin rengas oli todella liukas eli sen opettelussa tulisi kestämään tovi (= viikkoja). TITC -kisassa käytettiin samaa rengasta ja isot tiimit oli siellä treenaamassa pari viikkoa ja kisat päälle. Eli oltiin noin 20pv jäljessä rengas tiedoissa. Rengas on kaikille sama, se on totta. Lähinnä se, että pitoaineet ovat sallittu tekee ongelman eli sen opettelussa menee tolkuttomasti aikaa ja vaatisi testauspäiviä runsaasti. Viljamilla oli 5 settiä uusia renkaita mukana kahta autoa varten. Jälkikäteen kuultiin, että stockin kärkikuskit käytti 10 settiä parin päivän aikana kun olivat treeneissä ajoissa.  No oltiin hukassa ja vauhtia ei löytynyt, autot piti laittaa kokonaan uusiin säätöihin ja lopetimme treenit aikaisin ja Viljami käytti illan rakentaen autot uusiksi.

Perjantai
treenit ja eka alkuerä
Sama ongelma jatkui koko päivän, jos ei oo pitoa niin ei ole. Treenit oli täyttä tuskaa, mutta stockissa kuitenkin toiseksi nopein treeni tulos, nopeimpaan jäljessä n 7 sek. Sen mikä stockissa pystyy ajamalla kikkailemaan tuloksen, ei onnistu virissä, vaan siinä tulee virheitä helpommin mitä enemmän käyttää kanttareita apuna muuttamaan ajosuuntaa. Virin treenitulos ei ollut sitä mitä haettiin eli 19. nopein.
Alkuerän ekan ajon jälkeen alkoi näyttää, että jos A-finaaliin kerkee niin hyvä on. Virissä tulisi olemaan kovan työn takana B-finaali. A-finaaliin tarvittaisiin roppakaupalla lisää pitoa, sillä auto veti sutia joka kiihdytyksessä (myös stockilla).
No illalla täytyy tehdä kovasti töitä, tehtiin näin: laitettiin laitteet pussiin ja ajettiin toiselle puolen saarta syömään ja unohdettiin koko juttu.

Lauantai
Alkuerät 2-6
Perjantaina ennustettiin sadetta lauantaiksi ja peruttiin viimeinen harjoitus ja muutettiin se alkueräksi. Lauantai oli kuumin päivä koko viikonloppuna ja saattoi olla jopa T-paidalla monta tuntia. Aamuisin olin talvitakki päällä ja sen alla villapaita.
Alkuerät oli takkuamista koko ajan pitoaineiden kanssa, vinkkiä oli moneen suuntaan ja kokeiltiin kaikennäköistä. Stockissa Viljami nappas hyvällä ajolla ollen yhden kerran kierroksen nopein ja muuten vauhti oli vaihtelevaa. Lopulta kakkospaikka, jonka hän otti enemmän ajamalla kuin muilla toimenpiteillä, lähinnä tietämys renkaista ja miten niitä piti käsitellä eli se työ oli kesken pahasti.
Virissä hukassa olo jatkui koko ajan. Tosin ajamalla kieli keskellä suuta Q2:ssa sai Viljami tuloksen 10 sakkiin. Viimeisessä alkuerässä Juho ja Viljami ajoi loistavan ajon molemmat ja näytti siltä, että sillä ajolla pääsisi nousemaan kunnolla, mutta olivat lopulta 10 huonommalla puolella sillä kaikki nopeimmasta erästä ajoi vielä kovempaa ja maaliin saakka. Viljami nousi yhden sijan eli ruutuun 7 B-finaaliin.

Sunnuntai
Finaalit
Nyt oltiin jo saatu uusinta “tietoa” renkaista ja niiden pidottamisesta. Uudet renkaat oli jo käytetty alkuerissä ja ajettu “loppuun” ja stockissa melkein kaikilla muilla oli uudet toiset renkaat jäljellä. Virissä kaikki oli joutunut käyttämään vähintään kerran molempia sallittuja rengassarjoja. Kovimmat taktikoijat pystyi 3:lla ajolla tekeen tarvittavan suorituksen käyttäen kuitenkin molemmat uudet sarjat.
Stokki
Kaikissa finaaleissa Viljami joutui ajamaan alusta loppuun pidon rajoilla ilman mitään varmisteluja, ekassa se kostautui pieneen virheeseen, joka tiputti sijoituksen kolmanneksi, minkä Viljami paikkasi todella tiukalla ohituksella ja nousi takaisin toiseksi. Toinen finaali oli kovaa vääntöä ja taas yksi virhe pääsuoralle tulevassa pomppuisessa mutkassa ja tulos ansaittu 3. sija. Kolmas finaali oli tiedossa, että siitä tulisi todella vaikea  sillä renkaat olivat myös finaalissa. Hitaasti kiiruhtaen olisi pystynyt pitämään sijoituksen, mutta sitten eräät päätti tulla kolmeen otteeseen läpi, joten se siitä.
Virin finaalit
Renkaat lopussa ja finaalit alussa. Vähän oli sama juttu kaikilla B-finaalilaisilla, että yritystä oli ollut jo alkuerissä ja nyt sitten lipsuteltiin menemään. Ekan finaalin lähtö oli todella varovainen ja näytti enemmän hidastukselta kuin varsinaiselta kilpa-ajolta. Viljami noukki heti ekoilla kierroksella pari tyyppiä ja jatkoi kovaa taistelua sijoituksista läpi finaalin. Rata osottautui loistavaksi ohitusharjoitukseksen kannalta. Paikkoja oli monta. Viljamin suosikiksi nousi ajajakorokkeen edessä oleva pieni suora, eri ajolinjojen valinta ennen ko paikkaa antoi mahdollisuuden mennä joko ulkoo tai sisältä ohi. Sen paikan Viljami hyödynsi ainakin kolmeen kertaan, ja kunnon show oli  valmis. Ekan finaalin 3. mikä on tuossa seurassa hyvä jos ei loistava. Ensimmäisen finaalikierroksen jälkeen nousi kova tuuli ja hiekkamyrsky toi tokaan finaaliin todella liukkaat olosuhteet. Toinen finaali alkoi vähän liian vauhdikkaasti ja ohituksia tuli taas hyvin. Mutta renkaita ei oltu säästelty yhtään ja sijoitus tippui pikku osumien saattelemana ja turhautuminen näkyi ajossa pitkine sladeineen ja lopulta driftaus -tyylinen ajo poltti renkaat menettäen pidon täysin. Kolmanteen finaaliin piti taas kerätä ammattimainen ote ajoon. Nyt oli alku erittäin tarkkaa ja Viljami poimi yhden kerrallaan ja ajaen finaalin toiseksi ja lopputulokseksi B-finaalin kakkonen, lähtöruudukosta 7 eikä armoa annettu eikä pyydetty. B-finaalin voitti polttiksen hallitseva maailmanmestari Meen Vejrak.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ETS 3 Gran Canaria 2013
« Vastaus #1 : 05.03.13 - klo: 18.48 »
Virin lopputulokset:

1  A Wilck Viktor SE MAC Idar-Oberstein e.V. 48 15:29.306 (1)  16 5:03.487 (1)  16 5:11.562 (1)  - (-)  2 1:1, 2:1 [3:10]
2  A Prümper Yannic DE MAC Walsum e.V. 48 15:30.706 (3)  16 5:09.803 (5)  16 5:11.562 (2)  16 5:02.623 (2)  4 3:2, 2:2 [1:5]
3  A Völker Ronald DE MBC Goldstein e.V. 48 15:36.310 (2)  16 5:15.286 (10)  16 5:15.881 (4)  16 5:02.201 (1)  5 3:1, 2:4 [1:10]
4  A Hagberg Alexander SE MHF-u Skarpnäck 48 15:28.728 (4)  16 5:04.324 (2)  16 5:16.852 (5)  16 5:03.137 (3)  5 1:2, 3:3 [2:5]
5  A Rheinard Marc DE DJK Andernach e.V. 48 15:27.196 (5)  16 5:08.499 (4)  16 5:11.982 (3)  16 5:04.626 (4)  7 2:3, 3:4 [1:4]
6  A Moore Andy GB   48 15:28.848 (7)  16 5:07.975 (3)  12 3:58.857 (10)  12 3:57.744 (8)  11 1:3, 3:8 [2:10]
7  A Krapp Christopher DE RCRT Quakenbrück 48 15:34.102 (8)  16 5:10.222 (6)  15 5:01.065 (9)  16 5:04.991 (5)  11 3:5, 1:6 [2:9]
8  A Berntsen Adrian NO OMK 48 15:38.607 (9)  16 5:12.047 (8)  16 5:18.795 (7)  16 5:09.831 (6)  13 3:6, 2:7 [1:8]
9  A Fischer Marc DE Team RacerParadise 48 15:43.653 (6)  16 5:10.569 (7)  16 5:17.651 (6)  3 0:48.711 (9)  13 2:6, 1:7 [3:9]
10  A Jasmin Loic FR Mrc longwy 48 15:41.205 (10)  16 5:12.391 (9)  16 5:21.441 (8)  16 5:10.024 (7)  15 3:7, 2:8 [1:9]

12  B Kutvonen Viljami FI power-racing.net 47 15:33.542 (17)  16 5:14.148 (3)  15 5:18.632 (8)  16 5:16.335 (2)  5 3:2, 1:3 [2:8]

20  B Levanen Juho FI Team Associated 47 15:33.285 (14)  - (-)  - (-)  - (-)  20 1:10, 2:10 [3:10]
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ETS 3 Gran Canaria 2013
« Vastaus #2 : 05.03.13 - klo: 18.50 »
Pro Stockin lopputulokset:

1  A Cerny Marek CZ XRAY 45 15:32.468 (1)  16 5:20.160 (1)  15 5:15.765 (1)  - (-)  2 1:1, 2:1 [3:10]
2  A Kunak Zdenko SK Team XRAY 45 15:41.555 (3)  6 1:58.020 (8)  15 5:19.499 (4)  15 5:07.470 (1)  5 3:1, 2:4 [1:8]
3  A Kutvonen Viljami FI power-racing.net 45 15:46.931 (2)  15 5:06.023 (2)  15 5:17.293 (3)  15 5:13.170 (5)  5 1:2, 2:3 [3:5]
4  A Bultynck Olivier BE RTI 45 15:41.369 (4)  15 5:06.159 (3)  15 5:21.342 (7)  15 5:08.079 (2)  5 3:2, 1:3 [2:7]
5  A Hofer Martin DE Schumacher Racing Team 45 15:47.189 (6)  1 0:03.997 (10)  15 5:16.634 (2)  15 5:08.735 (3)  5 2:2, 3:3 [1:10]
6  A Wubben Bart NL HFCC 45 15:44.027 (8)  4 1:14.724 (9)  15 5:20.334 (5)  15 5:08.868 (4)  9 3:4, 2:5 [1:9]
7  A Klöckner René DE RCMC Ibbenbüren 45 15:51.539 (5)  15 5:14.007 (5)  15 5:21.199 (6)  14 5:00.241 (8)  11 1:5, 2:6 [3:8]
8  A Tanongsakchaikul Trin TH Team Yokomo 45 15:55.279 (7)  15 5:17.356 (6)  14 5:04.004 (10)  15 5:16.913 (6)  12 3:6, 1:6 [2:10]
9  A Mateo Toni ES La Nave Raceway 45 15:52.436 (9)  15 5:13.939 (4)  14 5:02.611 (9)  7 2:18.565 (9)  13 1:4, 2:9 [3:9]
10  A Fernandez Alvaro ES La Nave GC Raceway 45 15:53.646 (10)  13 4:27.116 (7)  14 5:02.069 (8)  15 5:18.009 (7)  14 3:7, 1:7 [2:8]
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: ETS 3 Gran Canaria 2013
« Vastaus #3 : 05.03.13 - klo: 18.55 »
Cerny Marek 45 15:32.468

Kutvonen Viljami 45 15:46.931

Tästä saa hyvän kuvan, miksi Viljamin piti polkee yli maksimin. Kolmen alkuerätuloksen ero sekunneissa oli yli 14 sekunttia. Eli molemmilla 45 kierrosta ja aika mikä oli siihen käytetty.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net