Kirjoittaja Aihe: Kori puusta  (Luettu 4174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Kori puusta
« : 20.03.13 - klo: 01.17 »
Hei.
Olen suunnitellut tekeväni puusta autoon korin. Kori ei tietenkään tulisi mihinkään bashailu käyttöön, koska ei kestäisi. Ajatus olisi tehdä kori rata/drift autoon.
Lähden työstämään tuohon omaan 1/10 "drifteriin" koria. Koriksi suunnitellut lähinnä Dodge Challenger Supercharged mallista koria. Kohtuu yksinkertainen ja helpohko ensimmäiseksi koriksi.
 
En ole vielä varma mistä puusta lähden tekemään. Enkä ole myöskään varma monestako osasta teen korin. Ajatellut että voisi tehdä 7osasta, tosin pitää keksiä hyvä keino niiden kasaamiseen. (ehdotuksia?) Ainakin testaan vaneria kunnolla hyvän kestävyydensä takia. Tosin jos vanerista tekee on lähes pakko maalata, ellei tahdo vanerin kerroksien värieroja jättää näkyviin.

Korille tulee aika paljon painoa mikä tietenkin miinuspuoli jos lähtee ajattelemaan koria hyötykäytössä. Itselle tämä on lähinnä pieni haaste ja harjoitusta rakentelusta puun parissa.
Saa nähdä tuleeko tästä mitään, mutta toiveikkaana lähden työstämään:))

Jos löytyy vinkkejä tai ehdotuksia vaikka  kori ehdotusta tai mitä vain ideoita niin pistä viestiä!^-^

Sent from my LT28h using Tapatalk 2

Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #1 : 20.03.13 - klo: 01.46 »
Entäs, jos veistäisit muotin puusta ja vetäisit alipaineella lexan-koreja siitä? Kännykällä en jaksa kaivaa, mutta netistä löytyy kyllä hyviä juttuja korin tekemisestä, ja siitä muotin teosta voi kyllä tehdä melkoista taidetta.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Kori puusta
« Vastaus #2 : 20.03.13 - klo: 06.25 »
Jos lähdet tekemään lexan koria niin MDF levy on hyvää alipainemuokkaukseen. Sillä tekee helposti 20-40 koria ilman että se kuluu liikaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Veskuvaan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #3 : 20.03.13 - klo: 07.56 »
Täältä voi hakea inspiraatiota ja ottaa mallia...
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Re: Kori puusta
« Vastaus #4 : 20.03.13 - klo: 10.10 »
Ajattelin sen kyllä tehdä ihan kokonaan puusta, enkä vain puumuottia. Mutta voihan sitäkin sunnitella.


Sent from my LT28h using Tapatalk 2
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Re: Kori puusta
« Vastaus #5 : 20.03.13 - klo: 11.31 »
Tee kori balsasta. Kevyttä ja helppo työstää. :)


Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: Kori puusta
« Vastaus #6 : 20.03.13 - klo: 11.35 »
Tee kori balsasta. Kevyttä ja helppo työstää. :)


Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2
Ei taida vaan kauheesti kestää  :wink:

Sent ihan vaan mun koneelta
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Re: Vs: Re: Kori puusta
« Vastaus #7 : 20.03.13 - klo: 12.28 »
Tee kori balsasta. Kevyttä ja helppo työstää. :)


Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2
Ei taida vaan kauheesti kestää  :wink:

Sent ihan vaan mun koneelta
Pitää vain ajella hieman varovaisemmin. :D


Sent from my kännykkä using jotain typerää apsia.

Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #8 : 20.03.13 - klo: 12.41 »
Heh..  :grin:

Toisaalta jos ei ihan offiksi höpötykset menis nii varmaan äärimmäisen hyvä harjotella tuolla materiaalilla ensin ja siirtyä sitten vaikka vähän kestävempään..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Kori puusta
« Vastaus #9 : 20.03.13 - klo: 14.00 »
Balsa kyllä liian heikkoa koriksi luulen ainakin niin. Tänään kunhan pääsen kotiin testaan meidän dremeliä, että onko siitä mihinkään.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #10 : 20.03.13 - klo: 21.00 »
Kukas muistaa sen pitkän viestiketjun joltain ulkomaiselta foorumilta, jossa tehtiin MDF:stä viimosen päälle tarkka muotti 40?-luvun pienestä bussi-Chevystä, josta taasen valettiin "naarasmuotti", jota vasten saatiin vedettyä huipputarkkoja lexan-koreja? Koittanu ettiä sitä kaikilla mahollisilla hakusanoilla internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta ei tunnu löytyvän.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa asillanp

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #11 : 20.03.13 - klo: 22.15 »
Kannattaa nyt huomata kun puhutaan puusta, et ei se tarkoita levymateriaaleja kuten MDF, vaneri, lastulevy jne. Teetpä korin levymateriaalista taikka puusta, tulee kaikissa vaihtoehdoissa huomioida materiaalin rakenteellinen kestävyys... syysuunta. Jos leikkaat päätypuusta riman, katkeaa se pudotessaan lattialle. Kun taasen pituusuunnassa tehty saman kokoinen rima kestää rumpukapulana, vasarana jne. Levymateriaalit ovat jossain mielessä hieman armollisempia.  Hyvä esimerkki mitä kannattaisi tutkia ennen kuin pistää tikkua ristiin, on vaikka rokokootuoli. Jokaisella sivulla (auton kyljet, perä sekä keula) on voimaksta muotoa ja puu aina pituussuuntaista. Kulmista lähtee jalat (kattopilarit) ja jälleen pituusuuntaisena. Jalkojen ( kattopilarien) päälle sitten voisi heittää auton katon.... mutta ennen kuin käännät tuolin ylösalaisin ja teet siitä auton korin, pitää myös huomioida puun eläminen (n.3% leveyssuunnassa). Tätä elämistä ei voi oikeastaan mitenkään  eliminoida, vaan se täytyy huomioida puuesineitä tehtäessä. Eli jos väärällä rakenteella estät puun luonnollisen elämisen ( esim. poikittainen puu yhdistyy putuussuntaiseen ilman 3% liikkumavaraa), paukahtaa jokin sauma auki tai puu halkeaa. Ennen kuin valitseisin puumateriaalin, miettisin miltä kori lopulta pitäisi näyttää (tumma-, vaaleapuu, voimakas syinen, värjätty / maalattu ), toiseksi mikä on helppoa työstää (mitä laitteita on kytössä). Lehmus on erittäin hyvä työstettävä ja huomattavasti kestävämpää kuin palsa. Vaahtera on joustavaa ja kovaa. Saarni pehmeämpää kuin vaahtera ja paljon käytetty esim. aikoinaan puimakoneiden jousina, auton vanteiden puolissa ja korirakenteissa.

En ota kantaa onko tämä järkevää vai ei ja tuohon aiempaa kirjoitustani ei tarvitse noteerata jos käyttää nauloja, kuumaliimaa, palsaa ja tremeliä autotallissa.  Mutta korin tekeminen puusta on mahdollista. Kori voi näyttää Hakaniemen rannassa jatkojalostetulta fiskarilta tai Kafe Ursulan laiturissa keinuvalta mahongi flyykeliltä riipuen veistäjästä.
Yksi konsti valmistaa kori on mallintaa haluttu korin muoto. Valmistaa koriaihio työstövaroilla ja  työstää cnc-jyrsimellä...
Haastetta on hommassa riittää enemmän mitä koulussa oppii, teki miten tahansa :wink:
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo: 22.28 kirjoittanut asillanp »

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Kori puusta
« Vastaus #12 : 20.03.13 - klo: 23.11 »
Kannattaa nyt huomata kun puhutaan puusta, et ei se tarkoita levymateriaaleja kuten MDF, vaneri, lastulevy jne. Teetpä korin levymateriaalista taikka puusta, tulee kaikissa vaihtoehdoissa huomioida materiaalin rakenteellinen kestävyys... syysuunta. Jos leikkaat päätypuusta riman, katkeaa se pudotessaan lattialle. Kun taasen pituusuunnassa tehty saman kokoinen rima kestää rumpukapulana, vasarana jne. Levymateriaalit ovat jossain mielessä hieman armollisempia.  Hyvä esimerkki mitä kannattaisi tutkia ennen kuin pistää tikkua ristiin, on vaikka rokokootuoli. Jokaisella sivulla (auton kyljet, perä sekä keula) on voimaksta muotoa ja puu aina pituussuuntaista. Kulmista lähtee jalat (kattopilarit) ja jälleen pituusuuntaisena. Jalkojen ( kattopilarien) päälle sitten voisi heittää auton katon.... mutta ennen kuin käännät tuolin ylösalaisin ja teet siitä auton korin, pitää myös huomioida puun eläminen (n.3% leveyssuunnassa). Tätä elämistä ei voi oikeastaan mitenkään  eliminoida, vaan se täytyy huomioida puuesineitä tehtäessä. Eli jos väärällä rakenteella estät puun luonnollisen elämisen ( esim. poikittainen puu yhdistyy putuussuntaiseen ilman 3% liikkumavaraa), paukahtaa jokin sauma auki tai puu halkeaa. Ennen kuin valitseisin puumateriaalin, miettisin miltä kori lopulta pitäisi näyttää (tumma-, vaaleapuu, voimakas syinen, värjätty / maalattu ), toiseksi mikä on helppoa työstää (mitä laitteita on kytössä). Lehmus on erittäin hyvä työstettävä ja huomattavasti kestävämpää kuin palsa. Vaahtera on joustavaa ja kovaa. Saarni pehmeämpää kuin vaahtera ja paljon käytetty esim. aikoinaan puimakoneiden jousina, auton vanteiden puolissa ja korirakenteissa.

En ota kantaa onko tämä järkevää vai ei ja tuohon aiempaa kirjoitustani ei tarvitse noteerata jos käyttää nauloja, kuumaliimaa, palsaa ja tremeliä autotallissa.  Mutta korin tekeminen puusta on mahdollista. Kori voi näyttää Hakaniemen rannassa jatkojalostetulta fiskarilta tai Kafe Ursulan laiturissa keinuvalta mahongi flyykeliltä riipuen veistäjästä.
Yksi konsti valmistaa kori on mallintaa haluttu korin muoto. Valmistaa koriaihio työstövaroilla ja  työstää cnc-jyrsimellä...
Haastetta on hommassa riittää enemmän mitä koulussa oppii, teki miten tahansa :wink:
Kiitos viestistäsi. Tosin suurin osa näistä asioista jo tiedossa, mutta kumminkin hyvä muistuttaa mieleen. :)

Haastetta on hommassa kyllä.. Onneksi on kokemusta jonkin verran ja laitteita korin työstöön löytyy jo ennestään. Isäni kun on puuhommissa työskennellyt.(Rakentanut puusta kalusteita, leluja yms.) Jos lähtisin tähän hommaan omassa koulussa oppimani pohjalta korista tulisi vain kasa puupaloja ja paljon v*tutusta.
Tuo puun eläminen on myös jonkin verran puulaji kohtaista/miten puu on käsitelty, mutta huomioitava asia kumminkin.
Tänään en ehtinyt kauheasti penkoa varastoa, että mitä löytyisi... Huomenna koitan testata ton dremelin toiminnan ja katsoa mitä muuta löytyy.
Niin ja materiaaliksi nyt näyttäs tulevan sitten ihan puu eikä levymateriaali, vaikka siihen suuntaan aikaisemmin vihjasin.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kori puusta
« Vastaus #13 : 21.03.13 - klo: 07.12 »
Siinä on umpipuusta NC-jyrsitty muotti. Samalla tapaa tulis nätti korikin.

Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa STruck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Droppiboxi
Vs: Kori puusta
« Vastaus #14 : 09.04.13 - klo: 23.18 »
Aloitankin projektin vasta kunnolla kesän puolella kun pääsen mökille... Mökillä kaikki materiaalit ja paremmat työkalut korin tekoon..
Siihen asti tämä siis jäissä :/
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM