Kirjoittaja Aihe: Häiriöitä?  (Luettu 3928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« : 11.06.04 - klo: 20.07 »
Autoni on Asso T3 Truckki. Autossani on ilmennyt outo ongelma:

Pistän autooni virran ja lähden ajamaan, hetken (yleensä vain n. 30s) ajelun jälkeen auto ottaa ohjat omiin käsiinsä. Auto tottelee vaan kääntymiskäskyä. Kaasu jumittuu pohjaan, ja auto kulkee täydellä nopeudella. Saatuani auton kiinni otan virrat pois, ja laitan takasin. Tämän jälkeen auto toimii moitteetta.

Auton tiedot:
Moottori: GM Dr. Speed
Noppari:  M´troniks  M.sonik 3 Tempo
Vastaanotin: Hitec HP-2RNB
Radio: Hitec Lynx

Toivottavasti joku osaa auttaa.

t. Lauri

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Häiriöitä?
« Vastaus #1 : 11.06.04 - klo: 21.58 »
Itsellänikin on vastaavia ongelmia...
Itse epäilen lähinnä tuota tempo säädintä. Sulla voi olla että se tempo vetelee viimesiään niinkuin minulla.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #2 : 11.06.04 - klo: 22.17 »
Oletko kokeillut vaihtaa vastaanotinta ja kiteitä tai toista noparia? Yritä saada vaikka lainaan jostain toiset sähköt ja kokeile yksi kerrallaan missä vika voisi olla. Epäilen kyllä Tempoa syylliseksi, koska itsellänikin on ollut sen kanssa melkein vastaavia ongelmia. Suosiottelen siis että kokeilet vaihtaa noparia aluksi.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #3 : 12.06.04 - klo: 11.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Oletko kokeillut vaihtaa vastaanotinta ja kiteitä tai toista noparia? Yritä saada vaikka lainaan jostain toiset sähköt ja kokeile yksi kerrallaan missä vika voisi olla. Epäilen kyllä Tempoa syylliseksi, koska itsellänikin on ollut sen kanssa melkein vastaavia ongelmia. Suosiottelen siis että kokeilet vaihtaa noparia aluksi.


Ok. Saan kyllä varmasti kaverilta lainaan toista nopparia, mutta sekin on kyllä Tempo (vaikka kyllä vanhempi malli, ei roiskeveden kestävyyttä.). Mutta hänellä ei ole ollut nopparinsa kanssa koskaan mitään ongelmaa.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #4 : 14.06.04 - klo: 22.33 »
Nyt on käynyt sitten näin...

Ajelin autollani, ja yht'äkkiä tuntui että akku olisi loppunut (vaikka vasta aloitin). Auto vain pysähtyi, ei jaksanut pyörittää renkaita edes ilmaan nostettuna. Purkaessani akkua huomasin, että auto oli lopettanut toimintansa jo melkein täydellä akulla. Latasin toisen akkuni, ja huomasin ettei moottori jaksa pyöriä edes täydellä akulla, vähän kyllä liikahtaa. Servo kyllä toimii.

Mikä voisi olla vikana?

Auton tiedot näkee yläpuolelta.

t. Lauri

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #5 : 14.06.04 - klo: 22.49 »
Todennäköisesti hiilet kantaa. Koita nyppiä moottorin päädystä niitä hiilen johtoja vähän ja koita sitten toimiiko. Voi olla likaa välissä tai sitten hiilet vaan on loppu.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #6 : 14.06.04 - klo: 23.04 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Todennäköisesti hiilet kantaa. Koita nyppiä moottorin päädystä niitä hiilen johtoja vähän ja koita sitten toimiiko. Voi olla likaa välissä tai sitten hiilet vaan on loppu.


Kiitos! Kävin laittamassa hiilten johdot paremmin... kokeilen heti aamulla ajaa.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #7 : 15.06.04 - klo: 05.44 »
Otitko hiilet kokonaan ulos hiilikanavista ja katoit niiden kunnon? Suosittelen tekemään sillä itse ainakin onnistuin pilaamaan moottorin kollektorin kun hiilet alkoivat loppumaan enkä sitä tarkistanut.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #8 : 15.06.04 - klo: 09.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Otitko hiilet kokonaan ulos hiilikanavista ja katoit niiden kunnon? Suosittelen tekemään sillä itse ainakin onnistuin pilaamaan moottorin kollektorin kun hiilet alkoivat loppumaan enkä sitä tarkistanut.


Kyllä hiilet ovat vielä ihan hyvässä kunnossa... Menen kohta kokeilemaan autoa.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #9 : 15.06.04 - klo: 13.07 »
No ei... Ei toimi, vaikka hiilet tarkistin ja niiden johdot laitoin paremmin. Mikä nyt avuksi?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Häiriöitä?
« Vastaus #10 : 15.06.04 - klo: 13.12 »
Olisikohan ne hiilet sitten loppu. Jos ne ovat alkaneet sinertämään niin silloin voisin kuvitella että vika on siinä. Kokeile toisilla hiilillä niin homma varmastikin selviää parhaiten. Samalla tietysti voisi olla myöskin hyvä tarkistaa kollektorin kunto ja myöskin sorvata se jos on mahdollisuus.

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #11 : 15.06.04 - klo: 13.21 »
Moottori pyörii kuitenkin kun renkaista pyörittää?
Koita laittaa moottorille virtaa suoraan akusta (ota tietty pinioni ensin irti tai moottori irti autosta). Jos ei inahda niin sitten moottori irti ja putsaukseen.

Hölmö kysymys, mutta kysyttäköön: molemmat hiilen jouset ovat paikallaan?
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #12 : 15.06.04 - klo: 13.55 »
Moottori kyllä pyörii pyörittämällä.
Kummatkin hiilen jouset on kiinni.

Nyt tulee hölmö kysymys:
Miten vaihdan hiilet... Moottorin mukana tulleissa vakiohiilissä on vain yksi johto kiinni, mutta vaihtohiilissä on kummassakin kaksi johtoa. Leikkaanko toisen pois? Millä saan johdon toisen pään kiinni, vanhoissa on sellasseen lenkin johtojen päissä.
Olen vielä aika noob näissä hommissa :oops:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Häiriöitä?
« Vastaus #13 : 15.06.04 - klo: 14.01 »
Hiilet joissa ei ole tuota lenkkiä tulee kolvata kiinni siihen moottorin päätyyn, taikka sitten tietysti vaihtoehtoisesti voi yrittää kiertää sen hiilen johdon siihen ruuvin ympärille ja toivoa että se pysyy kiinni. Kolvaaminen on kuitenkin huomattavasti suositeltavampi ja varmempi konsti.

Mitä tulee hiiliin joissa on kaksi johtoa (esim. CS Silver Max), niin niissä molemmat johdot kiinnitetään siihen moottorin päätyyn kohtaan mihin normaalistikin yksijohtoisten hiilien johto kiinnitetään. Ilmeisestikin kyseessä on ns. "long life" hiilet ja niissä kaksi johtoa auttaa juuri sen hiilen kestävyyden kanssa, kun virta ei kulje hiilessä pelkästään siitä kohdasta missä yksi johto on kiinnitetty ja näin ollen hiili kuluu tasaisesti eikä tule sinertäväksi niin nopeasti (yleensähän hiili muuttuu sinertäväksi juuri eniten siitä kohdasta mihin johto on kiinnitetty).

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #14 : 15.06.04 - klo: 14.33 »
En tiedä että mitä tein, mutta auto toimii taas toistaiseksi. Avasin moottorin ja suihkuttelin vähän Contact Cleaneria kannuun ja puhdistin myös hiilet.

Auto toimii siis toistaiseksi, mutta tuo ensimmäisessä viestissä mainitsemani ongelma on yhä. Äskenkin kun sain auton taas kuntoon, niin heti se lähti ajelemaan itsestään (onneksi ei niin kovaa tällä kertaa). Mikäköhän tämän voisi aiheuttaa? Olen kuullut että nopparini saattaa lämmetä liikaa, ja se voisi aiheuttaa tuon, mitäs te tuohon väittämään sainoisitte?

Kiitos kaikille vaivannäöstä!

T. Lauri

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Häiriöitä?
« Vastaus #15 : 15.06.04 - klo: 16.34 »
En usko että kyse on liiasta lämpenemisestä, koska tuon 30 sec aikana sitä ei juurikaan kerkeä tapahtua. Epäilyni kohdistuvat kyllä tuohon säätimeen. En tunne kyseistä säädintä, mutta uskoisin että kyseessä on joko säätimen vialliset asetukset (vaikeata kuvitella että olisi, mutta mahdollista) taikka sitten säädin on viallinen. Tietysti myöskin yksi vaihtoehto on se, että vastari ei saa signaalia kunnolla, mutta tuntuu hieman omituiselta mikäli ohjaus kuitenkin tottelee normaalisti.

Eli siis suosittelisin käymään läpi säätimen asetukset esim. laittamalla ne uudestaan defaultille (vaikka olisivatkin jo) ja sitten sen jälkeen säätämään kaasun ja jarrun uusiksi mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti. Tämän jälkeen jos ei toimi, niin mikäli mahdollista kannattaa kokeilla toista säädintä jolloinka vika saattaa kadota taikka sitä ainakin pystyy rajaamaan pois säätimestä. Jos ongelma korjaantuu säädintä vaihtamalla eikä asetuksia rämpläämällä tilanne korjaannu, niin sitten vaan uutta säädintä tilalle (takuu voimassa?).

Yllä mainitun lisäksi kannattaa katsoa vastarin antennijohto, eli siis että se ei ole kieritettynä millekään kerälle tms antennin ympärille ja että johdon pää tulee antennipillistä ulos reippaasti ~3-5cm. Jos se on kerällä taikka mytyssä jonkun vastarin ja auton rungon välissä tms, niin sitten purat sen kerän ja vedät antennijohdon niin ulos kuin se vain tulee antennipillistä ja jos sitä tulee pillin ulkopuolelle liian paljon (yli 5cm), niin voit vaikka sitä hieman yrittää kääriä sen pillin ympärille ettei heilu ajossa.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #16 : 15.06.04 - klo: 17.35 »
Laitoin nopparin asetukset uudestaan, ja myös antennijohdon laitoin paremmin. Kohta kokeilemaan! Kiitos neuvoista!

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #17 : 17.06.04 - klo: 17.48 »
Ei auttanut... :( Auto lähti heti ensimmäisellä kokeilukerralla taas omille teilleen.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Häiriöitä?
« Vastaus #18 : 17.06.04 - klo: 18.20 »
Onko noparissasi ledi joka indikoi kaasun painamista? Eli siis kun painat ohjaimesta kaasua, niin syttyykö siellä joku palamaan. Mikäli näin on, niin voisit nostaa auton penkille tms ilmaan, silleen kuitenkin että se ei lähde liikkeelle kun painat kaasua. Sitten yrität saada tämän saman ongelman esiintymään uudestaan painelemalla kaasua ja ehkä hieman ottamalla samalla etäisyytta autoon. Kun ongelma ilmenee ja kävelet lähemmäs autoa, niin palautuuko kontrolli takaisin normaaliksi? Jos palautuu, niin sitten vika on ilmeisestikin lähettimessä taikka vastarissa. Jos ei palaudu, niin sitten kävele auton luokse ja katso noparista palaako siellä tämä kaasun indikaattoriledi. Mikäli palaa, niin ongelma on joko vastarissa taikka noparissa. Jos se ei pala, niin sitten ongelma on varmaankin pelkästään noparissa.

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Häiriöitä?
« Vastaus #19 : 17.06.04 - klo: 19.01 »
Toi viittaa siihen, että säätimesi on kärähtänyt. Palanut säädin päästää virran suoraan lävitseen. Eli periaatteessa sama kun kytkisit akun suoraan moottoriin.
Xray

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #20 : 17.06.04 - klo: 21.55 »
Nopparissani on kaksi lediä, toinen täydelle kaasulle, ja toinen täydelle jarrulle. Aina kun tämä ongelma esiintyy nopparistani sammuvat kummatkin valot, joka on aika outoa.
Olen kyllä itsekkin vahvasti hajonneen nopparin puolella, koska ainakaan auton kontrollointi ei palaa läheltä ajaessakaan.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Häiriöitä?
« Vastaus #21 : 17.06.04 - klo: 22.41 »
Elikkä tilasin tuommosen Novakin Elektra säätimen. No nyt ongelmana on se että en saa säädettyä saadintä oikein  :cry:
Jos jollakulla olisi yksityiskohtaiset suomenkieliset ohjeet säätimen säätämiseen, niin ne voisi lähettää minulle yv:nä tai laittaa tänne.
Ongelmana on se että kun laittaa virrat päälle auto tuntuu toimivan hyvin, mutta kun auton panee maanpinnalle auto ei jaksa kulkea minnekkään ja kun auto ohjataan hieman kauemmaksi (n. 20m päähän) auto "ottaa ohjat omiin käsiinsä" ja lähtee menemään itseksiään kääntyillen ja tökkien. Vika ei voi olla moottorissa koska koneena on aivan tuliterä Team Orionin Havok. Myöskään vastarin ei pitäisi olla hajalla koska se on lähes uusi (n.1,5 kk vanha) ainut ongelma voisi olla lähetin tai kiteet. Itse epäilisin kiteitä koska olen kokeillut kaverin lähettimellä ja akkua on kokeiltu kaverin autossa joten akuissakaan ei pitäisi olla vikaa.
Mikä neuvoksi :?:  Kiitos vastauksista.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #22 : 17.06.04 - klo: 22.44 »
Lainaa kaverin kiteitä ja koita niillä oman lähettimesi kanssa?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Häiriöitä?
« Vastaus #23 : 17.06.04 - klo: 22.47 »
Se ei ole mahdollista, koska kaverin kiteillä on erillainen "kotelo" missä ne on ja se kotelo pitäisi hajottaa pois siitä ympäriltä. Toisaalta mahdollisuus olisi vaihtaa kaverin kide minun lähettimeen ja kokeilla mun lähettimellä mut kaverin vastarilla ja kiteillä.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #24 : 18.06.04 - klo: 13.31 »
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Nopparissani on kaksi lediä, toinen täydelle kaasulle, ja toinen täydelle jarrulle. Aina kun tämä ongelma esiintyy nopparistani sammuvat kummatkin valot, joka on aika outoa.
Olen kyllä itsekkin vahvasti hajonneen nopparin puolella, koska ainakaan auton kontrollointi ei palaa läheltä ajaessakaan.

Oletko jo päässyt kokeilemaan kaverisi noparia?

En nyt jaksa muistaa mitä kaikkia jippoja teimme aikanaan, kun meillä oli ko. nopareita peräti 2kpl.
Usein niitä kyllä "tekohengitettiin"!
 Kun laitat nenän kiinni siihen, ja nuuhkaiset, siitä lähtee sellainen "tuoksu", että varmasti tunnistaa "vainaaksi"!
Kokeilepa!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #25 : 18.06.04 - klo: 14.24 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Nopparissani on kaksi lediä, toinen täydelle kaasulle, ja toinen täydelle jarrulle. Aina kun tämä ongelma esiintyy nopparistani sammuvat kummatkin valot, joka on aika outoa.
Olen kyllä itsekkin vahvasti hajonneen nopparin puolella, koska ainakaan auton kontrollointi ei palaa läheltä ajaessakaan.

Oletko jo päässyt kokeilemaan kaverisi noparia?

En nyt jaksa muistaa mitä kaikkia jippoja teimme aikanaan, kun meillä oli ko. nopareita peräti 2kpl.
Usein niitä kyllä "tekohengitettiin"!
 Kun laitat nenän kiinni siihen, ja nuuhkaiset, siitä lähtee sellainen "tuoksu", että varmasti tunnistaa "vainaaksi"!
Kokeilepa!


Kaveri  on kyllä tällä hetkellä lomalla etelässä, mutta kun sieltä tulee, niin kokeilen.

En ole ainakaan vielä huomannut mitään tuoksua... en ole kyllä erityisemmin haistellutkaan. Tänään lataan akun, ja samalla haistelen, vai tarkotitko kun virrat on kytkettynä?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #26 : 18.06.04 - klo: 17.42 »
Tarkoittamani haju jää siihen lopullisesti.

Meillä oli ko. nopari rikkoutumisen jälkeen varmaan vuoden hyllyssä, ja edelleen nenän alle nostettuna "kalman haju tuntui yhtä piristävästi"!

Eli ei tarvitse tämän toteamiseksi olla edes autossa kiinni.

Esitän tyhmän kysymyksen  :oops:  . laitathan joka kerta virran ensin ohjaimeen, ja sitten vasta autoon? :oops:
Käännät lopettaessa ensin auton virrat pois, ja sitten vasta ohjaimen!?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #27 : 18.06.04 - klo: 20.50 »
Juu... Täytyypä käydä haistelemassa :)


Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Esitän tyhmän kysymyksen  :oops:  . laitathan joka kerta virran ensin ohjaimeen, ja sitten vasta autoon? :oops:
Käännät lopettaessa ensin auton virrat pois, ja sitten vasta ohjaimen!?

Vaikka en paljoa RC-autoista tiedä, niin sentään tuon tiedän :)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #28 : 18.06.04 - klo: 21.25 »
Kuten jo totesin, tyhmähän se oli, kysymys.

Joudutko pitkään odottamaan sitä kaveriasi?

Voisin ehkä alkuviikosta ajaa sitä kautta noparin kanssa, voisit sillä testata.

En viitsi mainita kellä oli muistamisvaikeuksia sen järjestyksen kanssa aluksi. Siis virrat päälle.....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
Häiriöitä?
« Vastaus #29 : 18.06.04 - klo: 22.46 »
Juu... Kaveri tulee keskiviikkona.