Huh juu, olipas viikonloppu. Nyt pääsee vasta istahtaan koneen ääreen ja kertomaan kisoista.
Ihan ensin kiitos Elfving Racingille ja Vääksyn UA:lle kisojen järjestämisestä! Puitteet oli aivan mahtavat, mitään miinusmerkkisiä asioita en kyllä keksi nyt tässä mainita. Systeemit pelas ja aikataulussa pysyttiin. Sähköhän tuolla on toki semmoinen asia, jota on rajoitetusti, mutta toimeen tultiin kyllä joten eipä siinäkään mitään.
Toisekseen suuret kiitokset myös kanssakilpailijoille! Ilman teitä olisi ollut aika tylsä päivä.
Omaan sijoitukseen (6.) voin olla tyytyväinen. Aamulla mietin, että jos tässä sakissa A-finaaliin pääsee kokeilemaan vauhtiaan, niin se on jo henkilökohtainen voitto. Tie a-finaaliin ei kyllä ollut mitenkään itsestäänselvä saatikka helppo. Alkueriä ajettiin kaksi, joista parempi jäisi voimaan. Ensimmäisessä alkuerässäni sain ajella aika rauhassa, kun edessä ei ollut ketään, eikä takaakaan ollut kukaan tulossa ohi. Ensimmäisten alkuerien jälkeen sijoitukseni oli 4. mutta monella oli ensimmäisessä alkuerässä murheita joten oli yritettävä parantaa.
Toisessa alkuerässä alku lähti ihan ookoosti liikkeelle, mutta jossain vaiheessa Vainionperä pusersi ohi ja pian tämän jälkeen vasen raidetanko irtosi ja jouduin keskeyttämään erän, sillä yhdellä ohjaavalla renkaalla on vaikea ajaa. Ruuvi oli vain jäänyt tarkistamatta (hemmetti!) ja löystynyt irti asti, joten mitään ei mennyt rikki. Tämä oli jo kuitenkin varoitus siitä, että esimerkiksi Vainionperä tuli paljon kovempaa, kuin ensimmäisellä yrittämällä, liekö säädöt löytynyt kohdilleen?
Toisten alkuerien jälkeen sijoituksekseni lankesi kuudes sija, joten B-finaalin kakkosruudusta lähdettiin yrittämään.
B-finaalista tulisi tiukka, sillä tasan jokainen kuljettaja olisi potentiaalinen nousija a-finaaliin. B-finaalin kaksi ensimmäistä nousisi a-finaaliin. Aikaa 15 minuuttia, joten mitä vaan ehtisi tapahtua.
Sain pidettyä oman sijoitukseni (2.) jonkun matkaa hyvinkin, siinä taisi olla takaa tulijoilla jotain hässäkkää keskenään. Hanninen ajoi edessäni sellaista vautia, että muutaman sekunnin eromme ei tainnut kaventua juurikaan missään vaiheessa. MUTTA. Omien tuntemuksien mukaan viimeiset 10 minuuttia erästä (todellisuus varmasti jotain aivan muuta) takaa tuli paljon nopeampia kuskeja ja yritti ohi taukoamatta. Ensimmäisenä minut taisi saavuttaa Paasikivi, jolla oli potkua tulla takaa paljon nopeammin. Minulla vakiomoottorini (tähän on aina hyvä vedota) kanssa ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pitää linjat kiinni ja yrittää pitää ohituspaikat minimissä. Kyllä hermoja koeteltiin, kun hengähdystauot olivat lyhyitä ja niitä oli vähän. Sitten taisi tapahtua jotain?? , kun seuraava yrittäjä oli Elfving. Sama homma, Elfving ajoi paljon nopeammin ja minä yritin vain pitää linjat tiukkana. Välillä kilkattiin yhteen, mutta jotenkin ne tilanteet taisi päätyä aina minun edukseni. Ei törkeitä päälleajoja tai muuta sellaista, vaan puhtaita kisatilanteita. Välillä Elfvingillä meni hetki päätyä pyörilleen ja/tai nokka menosuuntaan ja pystyin hetken hengähtämään, mutta eipä aikaakaan kun hiillostus oli taas päällä. Kyllä minä sitä merkkiääntää erän päättymiseksi odotin, ja pitkään!
Mieleeni juolahti jossain vaiheessa, että tässä taitaa olla vuoden 2011 Vääksyn viimeisten kisojen b-finaalin kana vielä kynimättä (silloin lunastin Elfvingiltä nousupaikan viimeisellä minuutilla), joten varovainen piti olla.
Mutta, onnistuin pitämään toisen paikkani erän loppuun asti ja paikka a-finaalin viimeisestä ruudusta lohkesi.
A-finaalissa ilokseni huomasin, että pystyin kilpailemaan paikoista, tosin mitalien ulkopuolella, mutta parhaillaan taisin olla 4. Sitten neljä vuotta vanha vastarin akkuni tulikin siihen tulokseen, että 30min finaali on aivan liikaa näillä vuosilla, ja noin 20min kohdalla ajoin varikolle ja jäin nauttimaan kilpailun katselemisesta. Ja kylläpä siinä katsomista olikin!
Joku asianomainen voi halutessaan kertoa Heikkilän ja Hiltusen kamppailusta 1. sijoituksesta, mutta sen vaan sanon, että jos ratkaisu tehdään viimeisellä minuutilla hyppäämällä toisen yli kärkisijoitukselle, niin katsottavaa riittää!