Kirjoittaja Aihe: Moottorin sorvausta, mutta moottoria ei saa auki.  (Luettu 1190 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Elikkä itselläni on autossani Team Orionin Havok 17t moottori johon pystyy vaihtamaan hiiliä mutta päätyä ei pysty avaamaan ellei käännä semmosia metalli läppiä. Saisiko tuota sorvattua porakoneella mitenkään? Olisiko mahdollista vaihtaa kannua tuolle kyseiselle moottorille? Itseltäni löytyy hyllystä yksi Integy Matrix 8.0 kannu, elikkä olisiko tuo ankkuri tuohon kannuun yhteen sopiva? Neuvoja kaivatan miten tuon saisi sorvattua, en haluaisi tieten tahtoen hajottaa kyseistä moottoria.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin sorvausta, mutta moottoria ei saa auki.
« Vastaus #1 : 28.06.04 - klo: 08.05 »
Hyvin suurella todennäköisyydellä saat kyseisen ankkurin laitettua heittämällä Matrixin kannuun. Korkeintaan joudut säätämään ankkurin pitkittäisvälystä prikoilla.

Kiinteällä päädyllä varustetun moottorin ankkurin sorvaamiseen on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäiseksi esim. Hudyllä on kollektorisorvi, jolla voi sorvata moottorin hiilikanavan kautta. Työ on kuitenkin hankalaa ja jälki ei ole ensiluokkaista. Toinen vaihtoehto on avata se pääty. Onnistuminen ei ole ihan 100%:sta, mutta melkein aina työ onnistuu kivuttomasti. Pääty lähtee irti kun akselin päähän napauttaa esim. puukalikalla. Kun päätyä laitetaan takaisin, niin ensin väännetään ne metalli korvakkeet hieman auki, jotta pääty menee paikalleen nätisti. Sitten napautetaan metallikielt jälleen kiinni. Huomaat varmaankin, että voimaa on käytettävä sekä avaamisessa ja kiinni pistämisessä, joten vaurioriski on olemassa. Itse olen tehnyt kyseisen kaltaisen moottorin avaamisen useita kertoja onnistuen aina, joten riski ei ole älyttömän suuri.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottorin sorvausta, mutta moottoria ei saa auki.
« Vastaus #2 : 28.06.04 - klo: 17.28 »
Menneinä vuosina kaikki moottorit (ainakin vakiot) oli korvakkeilla kiinni. Parhaiten ne sai auki ulovetäjällä (tai työntäjällä) moottoriaksilan päästä. Ulostyöntäjät tehtiin vanhoista moottorikannun päädyistä.  Iskeminen aksilaan saattaa irroittaa tai vahingoittaa magneetteja. Korvakkeet napautettiin paikoilleen käyttämällä sopivankokoista meisseliä tai vastaavaa apuna.
Ulostyöntäjiä löytyy käyttämättöminä  seniorikuskien pakeista. Allekirjoittaneellakin saattaa olla vielä kyseinen vempele (ellei sitä ole annettu pois).
Mutta pistä kysely, niin eiköhän löydy jostakin.