Minun kisaniAllaoleva kirjoitettu lähinnä siksi, ettei jokaisen tarvi erikseen tulla kysymään "mikä meni pieleen"
. Vaikka mukavahan tuota kisaa on muistella...
Torstai 1.7. VapaaharjoitusRata oli märkä koko päivän. Katsoin parhaaksi olla menemättä rikkomaan kalustoa sateella vielä torstaina. Ajajia radalla kuitenkin riitti. Vahingon iloinen ihminen olisi voinut viihdyttää itseään "vesitiiviiden" Quantum kakkosten poksahtelua kuunnellessa ja savuja haistellessa. Retolta taisi loppua säätimet kesken jo torstaina.
Perjantai 2.7. Erätreenit + alkuerät 1 ja 2Perjantaina keli oli kuiva, joten luvassa oli 4 erätreeniä. Ajattelin, että vihdoin pääsee treenaamaan rataa ja hiomaan autoa alkueriä varten. Radiohäiriöt kuitenkin pilasivat nämä suunnitelmat. Alkueriin mennessä olin saanut häiriöt jo melko pieniksi johtojen ja komponenttien sijoittelua muuttamalla, mutta treenit oli mennyt kaikkea muuta tehdessä kuin treenatessa.
Ensimmäinen alkueräkierrosEnnen 7 erää (itse ajoin 8 erässä) tuli täysin "puun takaa" sadekuuro. Ei suojauksia autossa, joten en päässyt ajamaan. Vaikka olisikin päässyt ajamaan, ei sijoitus olisi ollut 120 paremmalla puolella, koska ainoastaan erät 7, 8 ja 9 ajoivat märällä.
Toinen alkueräkierrosKoko eräkierros oli kuiva, joten mahdollisuudet siedettävään tulokseen olivat olemassa. Ajaminen oli hieman varovaista, kun en juurikaan ollut radalla päässyt ajamaan. Ajo sujui kuitenkin mukavahkosti ilman virheitä kunnes toiseksi viimeisellä kierroksella kaadoin etusuoralle kääntyvässä mutkassa. Nostaja käänsi auton, kun ehti ja minä viksuna poikana ajoin sitten seuraavassa mutkassa likasilla renkailla pitkäksi kaverin päälle, mistä seurauksena oli stoppari viimeisellä kierroksella. Kaksi viimeistä kierrosaikaa olivat 24.XX. Eli aikaa paloi tuohon sähläykseen 10s. Sijoitus eräkierroksella 70.
Lauantai 3.7. Alkuerät 3 - 6Kolmas alkueräkierrosRata oli aamuöisten sateiden jäljiltä märkä. Kaikki edeltävät erät oli ajettu märällä radalla. Oman eräni alussa rata oli vielä suureksi osaksi märkä, ja sadekelin renkaat ainoa oikea vaihtoehto. Ajo sujui melkolailla nappiin ja tuloksena siihen asti nopein tulos. Seuraava erä pääsikin jo lähestulkoon täysin kuivalle radalle ja kierrosajat olivat heti lähes 2s nopeampia. Kaikki myöhemmätkin erät (10-15) pääsivät ajamaan kuivalla radalla. Tuloksena sijoitus 56.
Kuva:
Staffanstorp SHSNeljäs alkueräkierrosKoko eräkierroksen ajan sade oli aivan tuloillaan. Välillä tuli muutamia pisaroita. Oman eräni jo ollessa lähtöviivalla alkoi taivaalta tulla muutamia pisaroita. Varsinkin erän alku oli todella hidas ja hyvän ajan ajaminen oli siis mahdotonta. Tätä ei "onneksi" tarvinut murehtia pitään, koska Ruotsin poika ajoi takasuoran päässä autoni oikeaan takapyörään sellaisella tarmolla, että hubi meni halki ja takapyörä laakereineen ja vetoakseleineen poistui muun auton välittömästä läheisyydestä omille teilleen. Vaikka tätäkään ei olisi käynyt, niin sijoitus ei säästä johtuen olisi ollut kummoinen. Myös erät 10 ja 11 kärsivät sateesta, mutta muut ajoivat kuivalla. Sijoitus 122 tms.
Viides alkueräkierrosRata oli kuiva (jee). Kokemus kuivasta radasta oli melko vähäistä, mutta ajo sujui mallikkaasti oman erän kärkipaikalla tiukkaa taistoa käyden. Kunnes kierroksella 14 etusuoran jälkeisissä ässä-mutkissa ajoin hieman kanttarin päältä ja auto hyppäsi nätisti pyörillään nurmikolle (jumiin, kuinkas muuten). Nostajat olivat totutun nopeita ja aikaa paloi 7s ylimääräistä. Sijoitus eräkierroksella 64.
Kuudes alkueräkierrosEräkierros alkoi kuivana, kunnes taas oman eräni ollessa lähtöviivalla alkoi tulla vettä. Oma erä meni siinä. Myös erä 9 kärsi tämän lyhyen kuuron jälkikosteudesta. Erän 13 lopussa taivas repesi oikein kunnolla ja kolme viimeistä kuumaa erää eivät saaneet kilpailukykyisiä tuloksia. Tämä sekoitti pakkaa koska aiemmissa (kuivissa) erissä ajaneet saivat nyt poikkeuksellisen hyvät pisteet. Sijoitus 109 tms.
Sijoitus alkuerien jälkeen 97. eli finaali J.
Sunnuntai 4.7. FinaalitJouduin vaihtamaan autooni lainakiteen. Taajuuksissa kun piti olla vähintään 20kHz välit toisistaan. Finaalitreenissä ei ongelmia ollut. Rata oli märkä ja vain muutama auto kokeili.
Finaali J1Radiohäiriöitä. JESS! Takasuoran päässä täysin holtitonta nykimistä. Niin ja rata oli semmonen kivan puolikuivalaikukas, joten ajaminen ilman ylimääräistä ohjelmaakin olisi ollut hankalaa. Tuloksena finaalin toinen sija.
Finaali J2.Nyt kävi sitten se pakollinen varikkomoka, mikä tässä tapauksessa maksoi todenäköisesti himoitun J-finaalin voiton. Olin saanut edellisten tilalle lainaksi toisen kideparin ja tyhmyyksissäni laitoin ne väärin päin. En ehtinyt korjata virhettä ennen lähtöä, joten kävin sitten vain kokeilemassa kalustoa kesken erän. Hyvinhän se meni ja vauhti olisi taas riittänyt helposti finaalivoittoon. Ai niin, rata oli vaihteeksi kuiva. Sijoitus 9.
Finaali J3Sama kaveri oli voittanut kaksi ensimmäistä finaalia, joten J-finaalin voitto oli mennyt. Rata oli jälleen sateen jäljiltä kuivumaan päin ja kaikkien rakastamassa "laikukkaassa" vaiheessa. Ajoin sen kummempia puristelematta 7 ruudusta 13s finaalivoittoon.
Loppusijoitus 92.
...which was nice...