Kirjoittaja Aihe: Kytkinkello.  (Luettu 7793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« : 26.07.04 - klo: 15.17 »
..tai oikeastaan sen hampaitten kuluminen on huolenani.
Muovinen pääratas syö kytkinkellon hampaita kuin rotta miestä, miksi?
Voisiko johtua kytkimen "säädöstä", ehkä?
Ehkä juuri muovisesta päärattaasta - vaihanko teräksiseen?
Voisikos tuollaista säätää siten jotta se ottaisi vasta ylemmillä kierroksilla kiinni?
Onko kytkinkellon hammasmäärä oltava "vakio" päärattaan vastaavaan?

Tässähän tätä, aloittelijan uteliaisuutta taasen tuli.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Kytkinkello.
« Vastaus #1 : 26.07.04 - klo: 15.53 »
Kuinka lähellä kytkinkellon ratas on pääratasta? Jos olet ne ovat ihan toisissaan kiinni niin silloin tuo kuluminen mitä ilmeisimminkin johtuu siitä. Rattaat tulee laittaa niin lähelle toisiaan kuin mahdollista, mutta kuitenkin siten että rattaiden välissä on hieman tyhjää (½ - 1mm). Eli kun esim. kytkinkelloa pyörittää sormella, niin tulisi pystyä tuntemaan sen olevan hieman irrallaan päärattaasta.

Kytkinkellon hammasmäärä ei tarvitse olla sama kuin mikä auton mukana on vakiona tullut. Kytkinkelloa vaihtamalla eri hampaiseen voidaan säätää auton välitystä ja näin ollen säädellä auton kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhdetta toisiinsa.

Mikäli kytkimen haluaa saada ottamaan kiiinni vasta korkeammilla kierroksilla, niin silloin kytkin täytyy vaihtaa taikka kytkinpaloja muuten modifioida.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #2 : 26.07.04 - klo: 15.57 »
"Kuinka lähellä kytkinkellon ratas on pääratasta? Jos olet ne ovat ihan toisissaan kiinni niin silloin tuo kuluminen mitä ilmeisimminkin johtuu siitä." -tämä on perinjuurin tutkittu ja se on asianmukainen.
"Kytkinkellon hammasmäärä ei tarvitse olla sama kuin mikä auton mukana on vakiona tullut. Kytkinkelloa vaihtamalla eri hampaiseen voidaan säätää auton välitystä ja näin ollen säädellä auton kiihtyvyyden ja huippunopeuden suhdetta toisiinsa." -eli tarkoitat jottei päärättaan hammastusta tarvitse vaihtaa, jos kytkinkellon hammastus muuttuu?
Olikos se niin jotta; isompi kyt.kel. hammastus = nopeampi kiihtyvyys? -paljonko yksikin piikki vaikuttaa??
"Mikäli kytkimen haluaa saada ottamaan kiiinni vasta korkeammilla kierroksilla, niin silloin kytkin täytyy vaihtaa taikka kytkinpaloja muuten modifioida." -oiskos tuosta modifioinnista mitään prosyyriä nähtävillä missään?
Kytkimen kiinniottamisajankohdalla ei ole kuluttavaa merkitystä?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Toni N

  • Veteraani
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #3 : 26.07.04 - klo: 17.15 »
Pienempi kytkinkello = parempi kiihtyvyys, huippunopeus pienempi.
Suurempi kytkinkello = huonompi kiihtyvyys, parempi huippunopeus.

Jos tahtoo, että kytkin ottaa kiinni ylemmillä kierroksilla, pitää paloja keventää. Kevennyksen voi tehdä esim. poraamalla tai vuolemalla paloja keveämmäksi.
Tyhjä

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #4 : 26.07.04 - klo: 19.57 »
Mitäs faktoja (GX-21R) tarvitsen kun alan kyselemään autooni seuraavaa kytkinkelloa? -Siis hyvä, kova ja kestävä pitää saada.
Olisiko tuolla metallisella päärattaalla asiaan, siis lähinnä kestävyyteen "merkitystä"?
Käykö muitten merkkien...? Suosituksia - kiits.
Mites tuo laakeripuoli, kannattaako ajatella toisenlaisia, kuin tällähetkellä olevia "vakio neulalaakereita"?

. . Kkellon asennukseen Saa myös antaa vinkkejä.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #5 : 26.07.04 - klo: 20.46 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Mitäs faktoja (GX-21R) tarvitsen kun alan kyselemään autooni seuraavaa kytkinkelloa? -Siis hyvä, kova ja kestävä pitää saada.
Olisiko tuolla metallisella päärattaalla asiaan, siis lähinnä kestävyyteen "merkitystä"?
Käykö muitten merkkien...? Suosituksia - kiits.
Mites tuo laakeripuoli, kannattaako ajatella toisenlaisia, kuin tällähetkellä olevia "vakio neulalaakereita"?

. . Kkellon asennukseen Saa myös antaa vinkkejä.


Hankit alu-kytkinkellon.  JA sinne 2-kuulalaakeria. Ja rattaiden hampaat ei kulu jos ne ovat sopivalla etäisyydellä toisistaan.
-EhtoollisWeli

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Kytkinkello.
« Vastaus #6 : 26.07.04 - klo: 23.13 »
Osta HoBaon tai fiorinin kytkinkello HoBaon kahdella kuulalaakerilla.
Ei ole kovinkaan kallis. Kytkinkello laakereineen ja postikuluineen taisi olla 15€. Ostin siis nuo Iso-Hepalta

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #7 : 27.07.04 - klo: 09.51 »
Oisko laittaa suoraa linkkiä?:"Osta HoBaon tai fiorinin kytkinkello HoBaon kahdella kuulalaakerilla. Ei ole kovinkaan kallis. Kytkinkello laakereineen ja postikuluineen taisi olla 15€. Ostin siis nuo Iso-Hepalta"
Onko vissi kanssa jotta käy??
Mitä huomioon otettavia seikkoja??
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Kytkinkello.
« Vastaus #8 : 27.07.04 - klo: 12.32 »
http://www.iso-hepa.com/do?action=group&id=20

Ups, toi kytkinkello olikin kalliimpi, mitä se mulle makso.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #9 : 27.07.04 - klo: 13.35 »
Onkos siinä valamiina mukana ne laakerit? Tuo 13T se sais olla, nyttenkin sellattine on.
..jos ei, mikkäs ne sitten ois listasta..?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Kytkinkello.
« Vastaus #10 : 27.07.04 - klo: 14.35 »
Hobaon kytkinkellossa tulee laakerit mukana. Iso-Hepa myöskin myy Fioronin kytkinkelloa jossa ei tule laakereita mukana, mutta Hobaon omat kytkinlaakerit sopivat siihen ongelmitta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkinkello.
« Vastaus #11 : 27.07.04 - klo: 15.10 »
Oiskos paiskata linkillä mistä tuon HoBaon kytkinkellon laakereineen löytäisin tilattavaksi?
Iso-Hepalta kun en sitten, sitten löyvvä... Kuin tuon Fioronin (mitkäs laakerit siihen tarviskaan?)


Muuten, immeisille jokka koreja ovat vailla:   http://www.huntersystems.co.uk  -jonkinsortin RC-laitteisiin ainakin löytyy -Erikoisuuksia.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Large_90

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/large
Kytkinkello.
« Vastaus #12 : 27.07.04 - klo: 17.20 »
Mä oon asettanu ne rattaiden välit laittamalla paperinpalan kytkinkellon ja päärattaan väliin ja sitten oon vaan työntäny koneen niin että rattaat on yhessä ja ruuvannu koneen kinni.
kotisivut
NITRO DRIFTER

Poissa Large_90

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/large
Kytkinkello.
« Vastaus #13 : 27.07.04 - klo: 17.31 »
Mä oon asettanu ne rattaiden välit laittamalla paperinpalan kytkinkellon ja päärattaan väliin ja sitten oon vaan työntäny koneen niin että rattaat on yhessä ja ruuvannu koneen kinni.
kotisivut
NITRO DRIFTER

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Kytkinkello.
« Vastaus #14 : 27.07.04 - klo: 18.29 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Oiskos paiskata linkillä mistä tuon HoBaon kytkinkellon laakereineen löytäisin tilattavaksi?
Iso-Hepalta kun en sitten, sitten löyvvä... Kuin tuon Fioronin (mitkäs laakerit siihen tarviskaan?)


Menet sinne Iso-Hepan sivustolle, klikkaat sitä siitä sivuvalikosta "Tiedostot". Sieltä löytyy Hobaon kokonainen varaosaluettelo / hinnasto, jossa on tuo Hobaon kytkinkellon osanumero ja hinta. Siitä vaan mailitse tilaat ko. osan. Fioronin kytkinkello löytyy sieltä sivuilta ja siihen sopivat laakerit sitten myöskin tuolta samasta luettelosta kuin tuo Hobaon kytkinkello.

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #15 : 17.03.08 - klo: 20.12 »
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #16 : 17.03.08 - klo: 20.15 »
pitää pyöriä täysin vapaasti ilman vastusta. vasta kytkimen mukaantulo aiheuttaa vastuksen kun annetaan kenkää. tosin ongelmakuvaus ei vastaa minusta tätä tilannetta. jos kello on jumissa kampurassa niin moottori yleensä tahtoo stumpata tyhjäkäynnillä. jos se huutaa "tyhjää" niin sulla on muualla ongelmaa, esim. kytkin ei ota kiinni tai jokin vetoakseli löystynyt, jolloin veto siirtyy sinne mutta mitään ei tapahdu.

Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #17 : 17.03.08 - klo: 20.48 »
jpnitroracingin myymät K-Factoryn kytkinkellot on käsittääkseni myös osoittautuneet melko kestäviksi. Itselläni on vasta ensimmäinen käytössä joten käyttökokemuksia en itse vielä pysty antamaan kun on vasta pari kertaa päässyt ajelemaan.

Fioronin turbo-slide kytkin tuntus erittäin huolettomalta ja sikäli kun olen asiasta lukenut niin moni muukin tykkää... :mrgreen:
MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #18 : 17.03.08 - klo: 21.03 »
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:

Jos voimansiirrossa ei mikään liiku, mutta kone huutaa, niin silloin on vauhtipyörä päässyt löystymään. Kampiakseli pyörii siis tyhjää kytkinpaketin sisällä. Katso pyöriikö vauhtipyörä, kun painat kaasua. Jos ei pyöri niin tuo on ongelmasi.


Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #19 : 18.03.08 - klo: 07.24 »
Kertokaas te viisaammat, että pitääkö kytkinkellon niinkun pyöri vapaasti siinä akselilla vai pitääkö siinä niinkun olla vastusta jolloin pyörii myös kampiaskeli? Koska mulla oli tossa ongelmana semmonen, että auto ei mee eteenpäin, huutaa vaan, joten siksi kysyn tätä. Toivottavasti saatte tosta mun selostuksesta jotain selvää  :laugh:

Jos voimansiirrossa ei mikään liiku, mutta kone huutaa, niin silloin on vauhtipyörä päässyt löystymään. Kampiakseli pyörii siis tyhjää kytkinpaketin sisällä. Katso pyöriikö vauhtipyörä, kun painat kaasua. Jos ei pyöri niin tuo on ongelmasi.



Pitää kattoo ensi kerralla kun ajan, että pyöriikö tuo vauhtipyörä. Kiitos ohjeista!

Poissa notgood

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #20 : 21.04.08 - klo: 17.11 »
Onko tietoa kenen valmistajan kytkin kelloissa on hieman korkampi ns.kaulus/kytkin osuus kuin esim hpi:n valmistamissa? .kyseessä siis noin 2mm ero!
Kyseessä siis savageen istuva.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #21 : 21.04.08 - klo: 17.27 »
Yleensä kohdistetaan vauhtipyörän taakse tulevalla prikalla. K-factory spesu kelloissa on vähän leveämpi hammastus

Poissa notgood

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #22 : 21.04.08 - klo: 19.35 »
Kohdistus ei ongelma vaan kun tuli mallia lapa kutkin heivattua ja vaihdettua eri tyyppinen kytkin niin jää ainakin noilla hpi:n kelloilla pinnat näkyviin siksi siis tarve korkeammalle kellolle.
Tiedän että niitä on koska itseltä löytyy 15 piikkisenä mutta ei ole kyllin iso,mutta valmistajasta ei tietoa!

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #23 : 21.04.08 - klo: 19.57 »
Aiemmin mainitsemani on leveä ja peittää palat kysy jp-nitro

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #24 : 22.04.08 - klo: 19.02 »
Onko joku kokeillut sorvata/koneistaa itse kytkinkelloa? Kytkinpaloja olen monenkin kuullut värkkäilevän...

Ainoa ongelma taitaa olla että miten tehdä hammastukset. Itse mietin että jos ensin sorvaa kaikki pöyreät muodot kelloon, ja sitten poraa reikiä hammstuksen kohdalle ja sitten sorvaa ylimääräset pois, jotta hammastus näkyisi... :roll:
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #25 : 22.04.08 - klo: 20.15 »
Tarviit siihen jyrsimen, jakopään ja sekä hieman laskupäätä. Lopuksi myös karkaista se ratas muuten se ei kyllä kestä yhtään mitään. Mä en ymmärrä miksi 15e euron kytkin kelloa täytyy itse alkaa tekemään jota vaihdetaan harvoin. Tiedä sitten onko ne hammastukset samanlaisia kuin pinioneissa, sillon kyllä hoituu kellon teko pelkästään sorvilla.

Pinioni noin 3-5e.

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #26 : 23.04.08 - klo: 15.22 »
Mä en ymmärrä miksi 15e euron kytkin kelloa täytyy itse alkaa tekemään jota vaihdetaan harvoin.

No sen takia, jos kytkinkello kestää suurinpiirtein saman ajan kuin 2-3 alumiinikytkinpalaa, kunnes kuluu täysin puhki :angry:. Ja myöskin sen takia, että kello maksaa 21e(Kyosho)... :mrgreen:
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #27 : 23.04.08 - klo: 15.52 »
sulla on kyllä jotain pielessä jos kello kuluu noin nopeesti. kyosholta löytyy karkaistua kelloa, mutta niin löytyy monelta muultakin. esim. K-factoryn kellot ovat hyviä (JP-nitroracing)
yleensä samalla kellolla ajetaan koko kesä ja enemmänkin

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #28 : 24.04.08 - klo: 14.07 »
yleensä samalla kellolla ajetaan koko kesä ja enemmänkin

Tai sitten ei...
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkinkello.
« Vastaus #29 : 24.04.08 - klo: 14.10 »
no ihan varmasti. meneekö siitä hampaat? ajatko hiekalla?