Kirjoittaja Aihe: Euro Nitro Series - Hockenheim 13.-15.6.2014  (Luettu 1178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Euro Nitro Series - Hockenheim 13.-15.6.2014
« : 16.06.14 - klo: 11.07 »
Onnittelut Teemu Leinolle kolmannesta sijasta!!!
Teemulla oli hyvä vauhti päällä koko kisaviikonlopun ajan. Hän ja Dominic Greiner ajoivat treeneissä ja alkuerissä vuorotellen kärkiaikoja. Greiner sai lopulta paalupaikan finaaliin, Teemun lähtiessä 2. ruudusta.  Greinerin ajo finaalissa päättyi servon/servolinkistön ongelmiin.

Muut kisaan osallistuneet suomalaiset olivat Teemu Saarinen (14.) ja Jari Valkola (27.).
Saarisen Teemulla oli hyvä yritys päällä nousta B-finaalista A-finaaliin sijoittumalla sijoille 1-2, mutta finaalipaikka jäi kuitenkin muutaman sekunnin päähän.

Mielenkiintoista oli seurata Ronald Völkerin suoritusta. Völker on ensisijaisesti sähkötouring spesialisti ja onkin voittanut viime vuosina enemmän isoja kisoja kuin kukaan muu. Völker lähti kisaan 1/8-luokan voittajalta Pietsch'ltä lainatulla prototyyppiautolla. Mekaanikkona hänellä toimi ratapolttiksen hyvin tunteva Freddy Sudhoff.
Völker ajoi varmalla suorituksella kilpailussa toiseksi ja 5 minuutin finaaleihin tottunut kuski totesi finaalin jälkeen, että "olipa 45 minuuttia tosi pitkä erä".

1:10 A-Main Result / ENS Hockenheim

1.(5) Eric Dankel (DE) – Capricorn/Maxima – 132/45:16.682
2.(3) Ronald Volker (DE) – Mugen/LRP – 131/45:12.861
3.(2) Teemu Leino (FI) – HB/Novarossi – 13o/45:05.843
4.(8) Alexander Hagberg (SE) – Xray/Orcan – 130/45:19.531
5.(6) Silvio Hachler (CH) – KM Racing/Novarossi – 129/45:01.554
6.(12)Patrick Nähr (DE) – Shepherd/Sonic – 128/45:03.246
7.(11)Patrick Schäfer (DE) – Shepherd/Sonic – 128/45:04.192
8.(10)Thilo Alexander (DE) – Xray/Orcan – 128/45:13.835
9.(4) Mark Green (GB) – Serpent/Novarossi – 126/45:04.722
10.(9)Toni Gruber (DE) – Serpent/Novarossi – 121/42:13.371
11.(7)Dirk Wischnewski (DE) – Shepherd/Orcan – 111/39:18.483
12.(1)Dominic Greiner (DE) – Serpent/Picco – 79/27:52.783
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Euro Nitro Series - Hockenheim 13.-15.6.2014
« Vastaus #1 : 17.06.14 - klo: 22.24 »
Vähän mietteitä kisoista.

Edellisestä ENS visiitistä viisastuneena lähdin tällä kertaa reissuun jo keskiviikkona, tarkoituksena oli päästä ottamaan tuntumaa rataan jo keskiviikkoiltana ja sitten reenata kunnolla koko torstai. Rata meni kuitenkin keskiviikkona kiinni juuri ennenkuin päästiin radalle joten suuntana Speyerin kylä ja hotelli. Torstaina mentiin radalle heti aamulla, ja sinne olikin yön aikana rakennettu mekkausteltat, ajajakorokkeen katos, ja ilmeisesti itse rataakin oli ehostettu maalaamalla "kanttarit". Hetken ehdittiin ajaa suoraan sanottuna surkealla pidolla, kunnes pelit laitettiin seis ja rata pidotettiin. Ei se pito siitä hirveästi koko kisojen aikana parantunut, mutta samapa se oli kaikille.

Rata:
Rata sijaitsi Hockenheimin ison radan ulkopuolella, lähtösuoran katsomon takana. Itse rata oli iso asfalttikenttä, jossa oli keskeltä kaadot radan etu- ja takareunaan, kynnys toimikin melkein hyppyrinä. Rataa ympyröi betoniporsaat jotka oli pääsuoraa lukuunottamatta vuorattu autonrenkailla, ja suoran betoniporsaat koituikin jokusen auton kohtaloksi.
Kuten mainitsin, pito ei ollut mikään kovin erikoinen, varsinkaan asfaltilla. Mutkissa kovempi pito olikin hieman yllättäen sisäkaarteiden sinivalkoiseksi maalatulla "kanttari"-osalla. Mutkiin oli myös kylvetty ~10cm halkaisijaltaan olevia metallisia mollia jotka oli maalattu keltaiseksi. Osa mollista oli aivan asfaltin pinnan tasolla, osa 1-2cm korkuisia ja teräväreunaisia, lisäksi häiritsi että niitä oli harvakseltaan ja epätasaisin välein. Pahin ongelma mollien suhteen oli se että ne ei oikein erottuneet ajajakorokkeelle, silti (tai juuri siksi) niitä tulikin muutaman kerran löydettyä ja lennätettyä auto rengasvalliin. Ajajakoroke oli ihan ok, 10 kuskia mahtui hyvin, mutta radan profiilista johtuen varikko ei ollut suoraan korokkeen alla vaan limittäin korokkeen kanssa. Kaikkine pienine ongelmineen radan arvosana: Ei jatkoon.

Kisat:
Kisaformaattia oli hieman muutettu sitten edellisen ENS kisan. Tälläkertaa alkuerät ajettiin 3/6 pistelaskusysteemillä. 10 parasta meni suoraan A-finaaliin, loput aina 8 kuhunkin B/C/etc. finaaliin, ja jokaisen finaalin kaksi parasta nousi aina seuraavaan finaaliin. Finaalit oli 20min, ja A-finaali tietysti 45min.

Perjantaina ajettiin 2 vapaata treeniä, ja kaksi pakollista treeniä joiden perusteella tehtiin re-seed alkueriin. Itse olin treeneissä ensimmäisessä erässä, mutta alkueriin nousin toiseen erään.
Alkuerät alkoi omalta osalta erittäinkin hyvin, puhdas ajo ja muiden keskeytysten johdosta sijoitus eräkierroksella 18. Loput alkuerät meni suht ok, sijoitukset 26, 25, 21, 28 ja 23. Mun erä oli todella tasainen, yhdelläkin eräkierroksella mun erässä oli 7 kuskia kahden sekunnin sisällä.
Alkuerien jälkeen sijoitus 26 oikeutti C-finaalin viimeiseen eli 8 ruutuun, D-finaalin paalumies oli samoissa pisteissä mutta paras sijoitus 19.

Finaali lähti omalta osalta ihan hyvin käyntiin, onnistuin välttämään alkukierrosten kasat ja olinkin toisella kierroksella neljäntenä. Pikkuhiljaa takaa kuitenkin tuli muutama nopeampi kaveri ohi aina kun itsellä karkasi mutkassa linja vähänkään leveäksi. Siistiä ajoa oli kyllä takanatulleilta, hyvin malttoivat kytätä puskurissa kiinni vaikka muutaman kerran olin aivan varma että kohta kolataan läpi. Loppuletka sitten meni ohi kun vetäsin auton mollasta seinään.
Finaali oli tarkoitus ajaa 5min tankkivälillä, mutta ekalla tankilla fuili loppui 2 kierrosta liian aikaisin. Kone oli hieman paksulla, mutta ei mitenkään radikaalisti koska se oli ihan hyvä ajaa. Ja loppuihan se vielä toisenkin kerran mutta ei se enää vaikuttanut lopputulokseen kun kävin keräilemässä saman mollan vielä kerran uudelleen, ja korisokkakin piti kerran käydä varikolla laitattamassa.
Loppusijoitus 27, joka oli itselle ennakkoon ajatellen hieman yläkanttiin kun ENS 1 Melzossa sijoitus oli 42.

Koneen toimintaan saattoi vaikuttaa myös se että koneella oli ajettu paljon, mutta mitään huoltoa ei ollut tehty. Koneesta olikin etulaakeri päässyt vuotamaan, ja elvytyksenä se vaihdettiin, mutta saattaa olla että kone kaipaa vielä vähän muitakin toimenpiteitä. Lesson learned, huolla niitä koneita..
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***