Kirjoittaja Aihe: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2  (Luettu 28253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #30 : 11.09.14 - klo: 17.27 »
Kyllä on komea projekti teillä menossa! Miten monta koria pystytte tekemään jos vaikka yhden itellekkin sais ostettua?

Yksi on jo tulossa.. :cool:

Poissa joseki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #31 : 11.09.14 - klo: 21.32 »
Viisi uutta koria joista ei ole yhtään varausta olisi työn alla ja ne voidaan myydä kaikki. En uskalla luvata aikataulusta mitään etten joudu pakittelemaan sanomisissani, mutta loputkin materiaalit saadaan ensi viikon alussa, eikä itse muovaukseen mene kauaa siiven tekoa lukuunottamatta. Voin laittaa vaikka tänne viestiä heti kun on valmista ja lisätietoja saa vaikka yv:llä.

Kyllä on komea projekti teillä menossa! Miten monta koria pystytte tekemään jos vaikka yhden itellekkin sais ostettua?

Poissa Jeremiaz

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #32 : 13.09.14 - klo: 15.45 »
Mahtava projekti! Hienoa ja vaativaa työtä ootte tehneet, tuohon ei monella taidot ja hermot riitä. Kuten oon autohommissa huomannut niin se kittien ja kuidun yms hiominen on ihan maailmanlopun hommaa, tuntuu ettei se lopu koskaan :) itse haaveilen löytäväni jostain 1/8 skaalan rallikopan nitroautolle jonka juuri hommasin, mutta tuo alustan mittasuhdeongelma taitaa torpata haaveen. Joku b-ryhmän kori tai vielä vanhemman escortin tms kori olis niin mainio saada mutta akselivälin lyhyys ja raideleveys ei taida sopia alkuunkaan. Starletin tai vastaavan pikkukoppiaisen kori voisi olla lähellä mutta niitä tuskin saa mistään. Tsemppiä projektiin ja hatunnosto teille uurastuksesta :)

Poissa NJ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • NIXconcepts
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #33 : 15.09.14 - klo: 11.28 »
Noissa korihommissa on pahuksen kova työ. Hyvän näköistä saitte aikaan.
Älkää kuitenkaan oikeasti ajako tuolla viimeistellyllä PETG korilla, yksi kaato saattaa riittää ja säpäleet lentää! Ajokori pitäisi olla Lexania tai ehkä ABS:ää. PETG:llä on outo taipumus olla sekä sitkeää ja taipuisaa että iskusta sirpaloituvaa samaan aikaan. Vielä jos korin maalaa spraymaalilla, ominaisuus pahenee entisestään. Vesiohenteinen maali kynäruiskulla ohuelti maalattuna on kokemani perusteella paras vaihtoehto jos ei halua tuota harmillista ominaisuutta korostaa entisestään. Lexan olisi loistomatsku mutta autotalliolosuhteissa vaikuttaa olevan todella haastava... been there, done that... tsemppiä.

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Poissa joseki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #34 : 15.09.14 - klo: 16.39 »
Kiitos Niki vinkistä, pitääkin tutkia tuota kestävyysasiaa, korit on kuitenkin suunniteltu ajettaviksi eikä pelkästään hyllyn päälle.

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #35 : 16.09.14 - klo: 08.01 »
Pitääpä itsekin tulla kommentoimaan, kun olen yksi näistä "propellihatuista" projektin takana. PETG ei itsessään ole iskusta sirpaloituvaa, mutta tosiaan väärällä maalilla tuo iskunkestävyys ilmeisesti laskee merkittävästi ja siihen vaikuttaa eniten maalin sideaine, mutta ei niinkään maalin liuotin. (Tämä tieto ihan valmistajalta). Kemikaalinkestävyys on PETG:llä kuitenkin huomattavasti parempi kuin PC:lla (Lexan). Jos maalamatonkin PETG kori on sirpaloitunut jollakulla käytössä, niin silloin sitä on todennäköisesti lämmitetty liikaa (>160C) muovauksen yhteydessä. Maalaamattomia koreja mitä olemme testailleet emme kyllä ole rikki saaneet, pitääpä testailla jollain maalatullakin, mikä sen kestävyys sitten on meidän käyttämillämme maaleilla. Pitää löytää joku hyvä maali joka ei tuota heikennä. PC-muoviakin tullaan kyllä varmasti jossain vaiheessa kokeilemaan, se vain ei ole yhtä mukavasti muovautuvaa kuin PETG ja hieman arvelluttaa joidenkin detailien kohdalla tuleeko ne yhtä hyvin näkyviin lexanilla.

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #36 : 16.09.14 - klo: 08.57 »
Onko tuo PETG ns. pullomuovi ?  Jos se on sitä niin  1:5 cross autoissa on tehty paljon koreja siitä aineesta.
Esim.  WW kupla luokkaan ollaan valmistettu niitä.   Kaikki korit  ovat olleet erittäin heikkoja kolari ja ulosajo tilanteissa. Esim. mulla kaatuminen hyppyrissä merkitsi koko korin hajoamista ihan palasiksi. Lisäksi retro racing aikanaa valmisti 1/10 auton koreja  ko. aineesta   ja pienikin kolari hajoitti  korin. Vaikka korit maalattiin vesiliukosilla maaleilla valmistajan ohjeiden mukaaan.
Kyllä se Leksan on paremi aines koreihin.  Kuplan korin tekijä joutui omiin  laitteisiin lisäämään tehoa jo alkoi leksan taipumaan oikeaan muotoon. Nyt ollaan ajettu jo useampi kisa ja kori on vielä loisto kunnossa.
Jos olette tekemisissä mullomuovin kanssa niin suosittelen sen unohtmista ja  uhratkaa vähän enemmän aikaa Leksanin kanssa toimimiseen.   Se takaa hyvän mielen audin korin käyttäjälle.  Korin ostamisesta kiinnostunut omaan MCD X4 rata autoon.

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #37 : 16.09.14 - klo: 09.56 »
Ilman muuta asia on niin, että emme koreja myy ellemme voi olla varmoja niiden kestävyydestä. Jos se tarkoittaa sitä, että ne pitää tehdä PC:sta niin sitten ainakin yritämme. Mutta kuten sanottu, se että onko maalit vesiohenteisia, ei vielä takaa niiden soveltumista PETG:n maalaamiseen. Teemme nyt vähän testejä ja katsotaan mihin päädymme :).

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #38 : 16.09.14 - klo: 16.56 »
Koreja tehneenä vähän valaisua ainesvalintaan.
Kuten Iivonen mainitsi niin aikaisemmat PetG-korit eivät kestäneet kovinkaan hyvin iskuja.
Nykyiset PC-muoviset kestävät vaikka tankilla yli ajon.
Omakin kuplan kori saanut kaatoja ja heittoja yllinkyllin, mutta eipä ole hajonnut.
Ainoa harmi oli muovilaadun vaihdossa lämpötilan nosto, pettihän muovautuu
n 80 asteessa jo tosi hyvin mutta pc vaatii 130- 140 astetta joka ei onnistu kaikilla laitteilla.

Kuplan korin kestotestikin oli jossakin , koria hakattiin rimalla oikein olan takaa,
mitä en olisi tehnyt pettikorille.

Suosittelen muovin vaihtoa PC:hen jos teet Audeja ajoon
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #39 : 17.09.14 - klo: 10.30 »
Kiitos vinkeistä herra Majuri :). Joo, mitä eilen testasimme tuota PETG koria, niin kyllä materiaali menee vaihtoon. Omituista, että sen päälle voi melkein astua sen hajoamatta, mutta jos kopautat (okei, aika kovaa löin 2x4 patiskalla) sitä niin se räsähtää palasiksi. Muovivalmistajien iskusitkeyskokeiden mukaan tuon pitäisi kuitenkin kestää melkein yhtä hyvin kuin PC:n. Meidän muovauksestakaan tuo ei johdu, sillä saimme hajotettua myös muovaamattoman levyn palan.

Ainakin meidän käyttämän PETG:n muovauslämpötila on muuten ollut korkeampi kuin mainitsemasi 80C, ollaan jollain 140 asteisena muovattu kun suositus levyyn printattuna on 120C-150C. Uskon että PC kyllä meidän laitteilla menee, mutta on tällä hetkellä pieniä tiiveysmurheita muovikehikon kanssa ja se pitää tehdä uusiksi. Palaamme asiaan kun tuollainen murhe on korjattu.

Positiivisena uutisena tarravelho toi meille eilen uusia tarrasettejä, joissa aiemmin puuttuneita detaljeja ja muutama virhe korjattu. Jahka saamme kestäviä koreja aikaiseksi, niin on luvassa taas enemmän infoa kuvien kanssa. Olemassa olevat PETG korit menevät nyt omaan käytöön. Uskomme  niiden kestävän kuitenkin nättiä ajoa kovalla pinnalla :)

Poissa Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #40 : 17.09.14 - klo: 21.20 »
Tuohon lämpötilaan vielä,itse mitannut levyn lämmön suoraan levystä ja todennut että n 80 on ihan ok ja muovautuminen ollut hyvä.
Jos teillä oli lämpö n 140 niin epäilen että yksi kestoon vaikuttava tekijä on jo muovin lasittuminen jolloin se kestää tasaista vääntöä mutta ei minkäänlaista iskua

Mutta palaillaan asiaan

Laita vaikka yv:tä jos tulee mieleen  kysyttävää, autan minkä osaan ja voin
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

Poissa joseki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #41 : 18.09.14 - klo: 00.36 »
Kiitos Majuri hyvistä pointeista, veikkaan, etteivät meidän lämpötilat ehkä todellisuudessa eroa niin paljon toisistaan vaan syynä on enemmän se, ettemme saa mitattua luotettavasti lämpöä. Olemme käyttäneet halpaa infrapunamittaria mutta onko sinulla tai jollain muulla vinkkiä siitä, miten lämpötilan saisi mahdollisimman tarkasti mitattua, varsinkin niissä muoveissa joissa ei voi käyttää suojakalvoja?

Olemme etsineet sopivan lämpötilan ihan yritys- ja erehdystaktiikalla. Eli olemme pitäneet muovia paistumassa x minuuttia ja kokeilleet joko muovautuu (pilalle mennyttä muovia on kerääntynyt aika iso kasa). Kelloa ja venymän laajuutta tarkkailemalla olemme haarukoineet mielestämme optimin. Toki tämä taktiikka voi olla virhealtis mikäli olosuhteet muuttuvat, mutta emme ole täysin luottaneet mittarilukemaan muovin läpinäkyvyyden vuoksi.

Poissa joseki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #42 : 22.10.14 - klo: 23.28 »
Projekti on edelleen elossa ja hommat etenevät vaikka tänne emme ole mitään päivittäneetkään.

Olemme tehneet lämmityslaatikosta jo kaksikin uutta versiota ja nyt vaikuttaa aika hyvältä lämmöntuoton osalta. Myös kauan suunnitelmissa ollut muovikehikon uusi versio on valmis, mutta saimme sen verran monta "hyvää" ideaa, että taidamme tehdä sen vielä kertaalleen uusiksi.

Pakko myöntää, että on tuo polykarbonaatti aika hemmetin paljon kestävämpää tavaraa kuin PETG. Lujuustesteissä on saanut purkaa patoutunutta raivoa aika lailla kyllästymiseen asti.

Tällä hetkellä muokkaamme laitteistoa vähän kompaktimpaan tilaan samalla kun käännämme lämmityksen todennäköisesti yläpuoliseksi, laitan lisää päivitystä kuvien kera kunhan saamme jotain esiteltävän arvoista.

p.s. Tarrojen tekijä mahdutti korin Bajan ympärille joten näköjään pidemmätkin akselivälit toimivat kelvollisesti, yritän saada siitä kuvan jaettavaksi.

Poissa joseki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #43 : 15.01.15 - klo: 22.45 »
Pitkästä hiljaiselosta huolimatta, olemme tasaisesti vieneet Audi-projektia eteenpäin. Olemme rakentaneet käytännössä koko vakuumimuokkaussysteemin uusiksi jotta saamme polykarbonaatin muokkaukseen tarvittavan lämpötilan ja vakuumin muodostettua. Samalla olemme parantaneet muitakin osa-alueita aika reippaasti. Esimerkiksi muovin kokoa on kasvatettu ja nyt koko systeemi on yhdessä "tornissa" aiempien erillisten laatikoiden sijaan.

Tänään saimme vihdoin ensimmäiset rohkaisevat tulokset uusitulla vakuumilaitteistolla ja polykarbonaatilla.
Vieläkään emme onnistuneet täydellisesti, mutta saimme suurimman ongelman, eli riittävän lämmöntuoton ratkaistua. Puuttuva palanen oli Ikeasta ostettu rullaverho jonka toiselle puolelle liimasimme foliota :)

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #44 : 01.10.15 - klo: 08.24 »
Alkaa näemmä olla niin paljon aikaa kun tänne on viimeksi kirjoiteltu, että foorumikin ehdottelee jo uuden aiheen aloitusta ennemmin :D. Myönnetään, että tässä on kestänyt vähän pitkään, lähinnä tekijöiden ajanpuutteen vuoksi. Olemme uudistaneet laitteistoa aika paljon, ja itseasiassa vanhasta systeemistä taitaa olla jäljellä vain muotti ja vakuumisäiliö. Olemme tosin lisänneet vakuumin tilavuuttakin muutamalla kymmenellä litralla. Haluan myös kiittää Majuria vinkeistä :)

Nyt kuitenkin alamme melko tasaisesti onnistua noiden PC-muovisten Audien kanssa. Materiaalina tosiaan on 1.5mm polykarbonaatti. Omaan käyttöön olemme tehneet pari ajokoria jo vähän aiemmin ja Käytännön kokemukset korien kestävyydestä ovat kyllä mainioita. Ei tuota PC muovista olla rikki saatu, vaikka itsekin ajoin nokka edellä metrin syvyiseen ojaan...  Joseki toivottavasti tulee laittamaan tänne vähän jotain kuviakin projektista jos suinkin ehtii.

Edit: yksi kuva lisätty. Käsittääkseni Lehtibakkan vanha Nutech saa tästä alleen MCD XS-5 renkaat ja päälleen Audin Korin
« Viimeksi muokattu: 01.10.15 - klo: 10.15 kirjoittanut simplicitas »

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #45 : 01.10.15 - klo: 23.19 »
Hyvän näköistä jälkeä olette saaneet aikaiseksi.
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa Pazuu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #46 : 02.10.15 - klo: 07.39 »
Hienoa et homma jatkuu, harmi vaan kun korin skaala ei enään sovi omaan autoon.
1/5 FG "Bobby Car" Monster Truck 2WD
1/4 FG Volvo Marder Rallycross

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #47 : 02.10.15 - klo: 20.58 »
Katos vaan. Nuudeli saa korin mukana uuden elämän. Todella hienolta näyttää korit.

Poissa pkr

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #48 : 10.05.16 - klo: 21.33 »

siinä olisi oma versio. pientä viimeistelyä pitää tehdä vielä ennen ajoja.
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

Poissa mylperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #49 : 10.05.16 - klo: 21.52 »
Wautsi!
Nähdäänkö tämä MyllyRacessa 14.5.?

Poissa pkr

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #50 : 10.05.16 - klo: 22.09 »
Juu siellä tällä olisi tarkoitus ajaa.
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

Poissa Fire Wheels

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #51 : 10.05.16 - klo: 22.22 »
Tulipas siitä räheen näkönen :azn:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #52 : 11.05.16 - klo: 07.58 »
Tuo on jo niin hieno että eihän sillä kehtaa racea ajaa. Mikä runko löytyy korin alta?

Poissa pkr

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #53 : 11.05.16 - klo: 09.30 »
X1 pohjalevylle tehty. Lisäksi on selitetty losin minin osia.
1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #54 : 13.05.16 - klo: 09.37 »
Hyvin onnistunut kyllä :). Sääli, etten ehkä ehdi Myllyyn tuota katsomaan livenä, kun on asunnon remppaamista. Jos Myllyyn on tulossa joku, joka haluaisi tuollaisen Audin korin itselleenkin niin meillä taitaa 1 valmis kori löytyä (maalaamaton toki). Tarrasarjojakin (Monte Carlo) löytyy.

Tosiaan, kuten taisin sulle aiemmin vinkatakin, mustalla jesarilla saa hyvin ja halvalla feikattua nuo kaikki ilmanotot yms.

Poissa Ever

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #55 : 15.05.16 - klo: 08.25 »

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #56 : 15.05.16 - klo: 08.41 »
Audi in action https://www.youtube.com/watch?v=0I326X8qY7c

Kiitos tästä :). Hyvältä näytti meno, vaikka sää jälleen kerran oli mitä oli..

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #57 : 15.05.16 - klo: 11.02 »
Siis tuo Audi on livenä vielä hienompi kuin kuvissa. On todella viimeistellyn näköinen, tehoa piisaa ja kuski ei hirveästi aristele käyttää tehoreserviä.

Mun mielestä tämä auto kuuluu yhteen niistä onnistuneista projekteista jotka on jaksettu tehdä kunnolla ja aikaa säästämättä.

Poissa simplicitas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #58 : 15.05.16 - klo: 20.15 »
Siis tuo Audi on livenä vielä hienompi kuin kuvissa. On todella viimeistellyn näköinen, tehoa piisaa ja kuski ei hirveästi aristele käyttää tehoreserviä.

Mun mielestä tämä auto kuuluu yhteen niistä onnistuneista projekteista jotka on jaksettu tehdä kunnolla ja aikaa säästämättä.

Uskon. Minusta on kiva nähdä, että näistä meidän tekeleistä ihmiset jaksaa väsätä hyvän näköisiä autoja. Petrille erityiskiitokset, kun olet jaksanut laittaa kuvia jo projektin aikana (minulle ainakin). Tässä tulee oikein hyvälle tuulelle :). Olikos Myllyssä muita Audeja, vai vieläkö ovat projektiasteella?

Poissa pkr

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Projekti - Audi Sport Quattro S1 E2
« Vastaus #59 : 15.05.16 - klo: 22.03 »
hieno video hyvästä taistelusta.  muutaman pikku yksityiskohdan olisin halunnut tehdä vielä ajoihin, mutta valitetavasti aika loppui kesken.  ehkä ne on jo sitten seuraavissa ajoissa.

tässä olisi kuvaa miltä tuo Audi näyttää ilman koria.

1/5 Losi x3. FG mini. 1/4 rallicross volvo pv544. 1/4 rallicross escort MKII. FG sportsline x2. marder