Kirjoittaja Aihe: Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille  (Luettu 6002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« : 31.08.04 - klo: 17.31 »
Aloitteleva polttisrc-harrastelija täällä pahassa pulassa.

Autona on Savage SS ja moottorina Hotbodies .26. Mikäli ette ole huomanneet Savage-topicissa selostusta niin kerrotaan lyhyesti.

Eli sain auton kasaan ja kerkesin käyttää tankillisen. Seuraavana päivänä aloin käyttämään toista tankillista, kun varsinaiset ongelmat alkoivat.

Unohdin 'raota tulppa' - kikan ja sain vetokäynnistimen narun poikki.  :oops: Tämä ei ole vielä kovin paha, koska tilasin rotostartin ja toivottavasti jatkossa muistan tuon tulppakikan.   :wink:

Vaan pahempi ongelma on sitten se, että jostain syystä eilen kevyesti toiminut kytkin meni tänään varsin jäykäksi(ja saattoi osaltaan auttaa narun katkeamista). Varsinainen pommi on sitten se, että kämmäsin _myös_ vauhtipyörän kiinnittämisessä ja se onneton luistaa nyt kampiakselilla. En siis saa kampiakselin päässä olevaa ruuvia auki jotta pääsisin katsomaan miksi kytkin on niin jäykkä.

Nyt sitten jos joku avulias polttirc-harrasta Tampereen seudulta vois hieman jelpata laittamaan auto kuntoon. Pääsen liikkumaan omalla autolla joten voin tulla paikan päälle. Itse ei tarvitse vaivautua mihinkään. Kunhan nyt vain saisi hieman kokeneemman neuvoja/apua ennen kuin teen jotain peruuttamatonta tuon auton kanssa yrittäessäni itse sitä laittaa kuntoon.  :?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #1 : 31.08.04 - klo: 17.39 »
Ota pakokäyrä irti ja etsi isoin nippuside mitä löydät. Työnnä pää männän päälle niin että nippuside estää männä ylös asti nousemisen ja käännä ruuvi auki. :wink:

tarkasta tämän jälkeen että kytkimen jouset ovat täysin kunnossa, eikä ole kulunut lyhyemmästä päästä.
Puhdista akseli ja kartio huolellisesti.
Ota papukaija pihdeillä hyvä ot vauhti pyörästä ja kiristä se kunnolla kiinni. Vauhtipyörän kiinnitys mutterissa voi käyttää pientä tippaa (helposti irtoavaa) ruuvilukitetta.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #2 : 31.08.04 - klo: 17.55 »
Ei niitä koskaan laiteta ruuvilukitteella kiinni vaan itse olen vääntänyt raa-alla voimalla vauhtipyörän pultin kiinni. Ja hyvin on pysynyt. Hyvä konsti on laittaa se semmoiseen ruuvipenkkiin kiinni varovasti ja sen jälkeen vääntää kunnon avaimella se pultti kiinni.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #3 : 31.08.04 - klo: 18.19 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ota pakokäyrä irti ja etsi isoin nippuside mitä löydät. Työnnä pää männän päälle niin että nippuside estää männä ylös asti nousemisen ja käännä ruuvi auki. :wink:

Tämä oli todella hyvä kikka!  8) Suuret kiitokset! Tämä täytyy ehdottomasti ottaa ylös jonnekkin.

Nyt on kytkinkello irti. Jostain syystä sitten, kun sain ruuvia hieman auki niin kytkinkin muuttui huomattavasti kevyemmäksi.  Pitääkös tuo ruuvi kiristää erittäin kireällä vai silleen ei niin kireälle ja ruuvilukitteella lukita paikalleen?

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

tarkasta tämän jälkeen että kytkimen jouset ovat täysin kunnossa, eikä ole kulunut lyhyemmästä päästä.
Puhdista akseli ja kartio huolellisesti.

Kytkinpalasten laitto oli kyllä niin v-mäinen urakka, että mieluusti jättäisin ne paikalleen, mutta pakko ne kai on irti käyttää, että saan laitettua vauhtipyörän paremmin kiinni. Täytyy siirtää sitä kiilaa hieman kauemmat moottorista ja kiilata vauhtipyörä paremmin paikalleen kuten kai on tarkoitus?

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Ota papukaija pihdeillä hyvä ot vauhti pyörästä ja kiristä se kunnolla kiinni. Vauhtipyörän kiinnitys mutterissa voi käyttää pientä tippaa (helposti irtoavaa) ruuvilukitetta.

Ilmeisesti täytyy käydä ostamassa lisää työkaluja, kun minulla ei ole papukaijapihtiä.  Miten tuo vauhtipyörä kiristetään, kun eihän siinä ole kierteitä tai muuta 'kiristyvää'? Ainoa on tuo kiila mitä varten mutteri kiristää vauhtipyörän.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #4 : 31.08.04 - klo: 18.30 »
Noniin. Syy tähän kaikkeen 'draamaan' alkaa löytymään. En ollut kiristänyt vauhtipyöränkiristysmutteria tarpeeksi ja se oli päässyt irtoamaan. Käytännössä se oli siis siirtynyt kampiakselin päätä kohden jumittaen kytkimen. Täytyy siis todellakin kiristää se kunnolla.

Sitten yksi kysymys. Onko kytkinpalojen irrotukseen jotain jippoa? Muuta kuin raaka voima? Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään.  :?

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #5 : 31.08.04 - klo: 18.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään.  :?


pienellä talttapää mesellä olen minä vängännyt

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #6 : 31.08.04 - klo: 19.02 »
Lainaus käyttäjältä: "silleeni"
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Sitä jousta ei meinaa saada pois sieltä urasta millään.  :?


pienellä talttapää mesellä olen minä vängännyt


Oletko taivutellut/katkonut sitä jousta jotenkin vai onko se ihan alkuperäisasussa?

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #7 : 31.08.04 - klo: 19.22 »
Huh, kun on helpottunut olo. Kiitoksia paljon vastanneille! Nyt on kytkin auki/irti ja vauhtipyörä kiristymässä uudelleen ja maailma näyttää huomattavasti valoisammalta. :wink:  

Taidan käydä ostaan huomenna 10millin pitkän hylsyn niin saa kiristettyä kunnolla sen  mutterin. Kiintoavain ei tahdo oikein mahtua.  Kai tuota vauhtipyörää saa putkipihdeillä puristettyä halkaisijan molemminpuolin, että saa mutterin kiristettyä.

Nyt saan samalla säädettyä sen moottorinkin oikealle etäisyydelle, kun aiemmin se oli hieman liian lähellä.

Kyllä on ehdottoman hyödyllinen tämä foorumi!  :wink:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #8 : 31.08.04 - klo: 22.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Kai tuota vauhtipyörää saa putkipihdeillä puristettyä halkaisijan molemminpuolin, että saa mutterin kiristettyä.


Juuri noin tarkoitin että papukaija pihdeillä kiinni ja kiristät sen kiinnitys mutterin.
Putkipihdeillä voit toki myös pitää kiinni, mutta muista että et purista liian lujaa ettei oo entinen vauhtipyörä.
Ja myös se akselin päässä oleva ruuvi kunnolla kiinni.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #9 : 31.08.04 - klo: 23.08 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Ei niitä koskaan laiteta ruuvilukitteella kiinni vaan itse olen vääntänyt raa-alla voimalla vauhtipyörän pultin kiinni. Ja hyvin on pysynyt. Hyvä konsti on laittaa se semmoiseen ruuvipenkkiin kiinni varovasti ja sen jälkeen vääntää kunnon avaimella se pultti kiinni.


Tää on tää mielenkiintonen väite mille ei löydy mitään perusteita.
Viimeksi eilen nettiä selaillessani törmäsin jonkun auton/moottorin ohjeisiin jossa neuvottiin käyttämään lukitetta.

Kerroppas mitä haittaa siitä on, eli mille perustat tuon väitteen että ei lukitetta koskaan käytetä.
Itse varmistan lukitteella ja hyvin olen irti saanut.
Kaveri joka ei käytä lukitetta on jo neljä kertaa joutunut purkamaan kytkimen kun on mutsku löystynyt ja jumittanut koko kytkimen kerta laakista.
Itsellä oli eka kerta kun kytkimen kasasin enkä uskaltanut hampaat irvessä kiristää, ainut jonka jälkeen tuo mutteri oli löystynyt vaikka oli lukitteella varmistettu. Tuolloin vauhtipyörä oli luistanut niin vähän että sitä luistoa ei kukaan huomannut ennenkuin olin ajanut luistavalla vauhtipyörällä 5 litraa.
Silloin yksi kytkimen jousista oli kulunut kiinnitys mutteria vasten sen verran että se oli muljahtanut yli, jolloin yksi pala jäi hieman kantamaan. Jos ois ollu kisatilanne kun tuo löystyminen tapahtui niin autolla olisi ajettu erittäin helposti vielä maaliin ja myöhemmin kotona ruvettu ihmettelemään auton erilaista käyttäytymistä lopussa. Kun kaveri ei ole käyttänyt lukitetta on kytkin narahtanut totaalisen jumiin heti kun mutsku on edes vähän päässyt löystymään.
Sellasella kytkimellä ei voi ajaa kierrostakaan.

Eli lukitetta kannattaa käyttää ihan vaan varmuuden vuoks ja hyvin vähän, niinkuin lukitetta muutenkin pitäisi annostella. Mutta huom. sen kannattaa olla sitä normaalia irtoovaa mallia.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #10 : 01.09.04 - klo: 06.09 »
Jees. Täytyy tänään kiristää se loppuun. Käyttää ensin auki ja laittaa kuitenkin sitä ruuvilukitetta ettei pääse sama tapahtuun toistamiseen. Rotostarttikin on matkalla, niin hyvällä säkällähän tässä pääsee ajeleen loppuviikolla.  :)

Kiitoksia vielä neuvoista.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #11 : 01.09.04 - klo: 07.58 »
Käytä sitten siinä kytkimessä nimenomaan sinistä (medium) ruuvilukitetta. Tämä pitää varmasti kiinni ja kuitenkin lähtee kohtuullisella voimalla irtikin. Eli ruuvilukitetta tulee sen mutterin alle ja ruuviin, joka pitää kytkinkelloa kiinni. Olen nähnyt jo liian monta kertaa, kun vauhtipyörä tai kytkinkello on lähtenyt irti.  :cry:

Jos kytkimen kanssa on vielä ongelmia, niin katso Internet-sivuiltani ohje kytkimen kunnostamisesta. Se on siellä polttomoottori-osiossa. Sieltä voi löytyä apu.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #12 : 01.09.04 - klo: 08.08 »
Juu. Sinistä lukitetta olen käyttänyt joka paikassa. Sekin tarttuu yllättävän tiukkaan, mutta ainakin vielä on kaikki mutterit/pultit auenneet.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #13 : 01.09.04 - klo: 12.38 »
Itse en ole koskaan käyttänyt moottorin osissa ruuvilukitetta ja hyvin ovat kiinni pysyneet aina. Ja ne saa vieläpä purettua aivan kohtuullisella vaivalla. Koskaan ei ole tarvinnut moottoria lähteä irroittamaan moottorin vauhtipyörän pultin irtoamisen takia.

Ainoat asiat ovat olleet kytkinkellon vaihto, kytkinjousen katkeaminen tai muuten sisuskalujen vaihto/putsaus.

Ja vieläpä jossain Pienoismalli-lehden krossiartikkelissa mainittiin erään kisakuskin toimesta, että vauhtipyörän pultti kiinnitetään voimalla eikä ruuvilukitteella.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #14 : 01.09.04 - klo: 12.50 »
Humm.. Laitetaan se sitten kiinni lukitteella ja voimalla vaan ei taidolla.  :lol:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #15 : 01.09.04 - klo: 12.54 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Itse en ole koskaan käyttänyt moottorin osissa ruuvilukitetta ja hyvin ovat kiinni pysyneet aina. Ja ne saa vieläpä purettua aivan kohtuullisella vaivalla. Koskaan ei ole tarvinnut moottoria lähteä irroittamaan moottorin vauhtipyörän pultin irtoamisen takia.

Ainoat asiat ovat olleet kytkinkellon vaihto, kytkinjousen katkeaminen tai muuten sisuskalujen vaihto/putsaus.

Ja vieläpä jossain Pienoismalli-lehden krossiartikkelissa mainittiin erään kisakuskin toimesta, että vauhtipyörän pultti kiinnitetään voimalla eikä ruuvilukitteella.


Seli seli.
Mitäs jos onnistuu vääntämään kierteen soossiks tai akselin päässä oleva pultti poikkeaa sisään.
Mielummin kiristän kunnolla ja varmistan lukitteella kuin väännän asenteella, enkä silti ole varma pysyykö.
Moottorissa/kytkimessä tapahtuvat lämpötilojen vaihtelusta johtuvat tekijät saavat mutterit erittäin helposti löystymään vaikka kuinka vääntäisi.
Eikö jokainen hae autoonsa varmuutta joka tilanteeseen.

Kun jo niin moni selittää kaikkialla että lukitetta ei käytetä niin voisko joku perustella miksi varmistus on huono idea.
Kun käyttää oikeaa lukitetta niin kyllä se irti lähtee.
Lukitetta käytettäessä ei pultti/mutteri kuitenkaan liimaudu kiinni vaan se on vähän sama asia kuin käyttäisi jossain nyloc mutskua tai tavallista.

Nyt vois joku oikeesti sanoa miks ei lukitetta käytetä, tai lopettaa sen turhan jankuttamisen lopullisesti.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #16 : 01.09.04 - klo: 13.06 »
Kukin tallaa tavallaan. Aina on ollut niitä, jotka tykkäävät keräillä irronneita ruuveja ja osia pitkin ajopaikkaa. Osa näistä kyllästyy keräilyyn ja iskee kierteisiin kaiken kestävää ruuvilukitetta ja ihmettelee, kun ruuvit eivät enää aukene. Sitten on niitä, jotka ovat tässä välimaastossa mediumlukitteidensa ja maltin kanssa.

Olen kuullut vain yhden seikan, joka estäisi lukitteen käytön vauhtipyörää kiristettäessä. Monet ruuvilukitteet antavat periksi lämmössä, ja kampiakseli voi lämmetä reilustikin moottorin käydessä. Tästä huolimatta olen käyttänyt ruuvilukitetta, joka ei ole ainakaan vielä antanut periksi itsekseen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #17 : 01.09.04 - klo: 13.15 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Kukin tallaa tavallaan. Aina on ollut niitä, jotka tykkäävät keräillä irronneita ruuveja ja osia pitkin ajopaikkaa. Osa näistä kyllästyy keräilyyn ja iskee kierteisiin kaiken kestävää ruuvilukitetta ja ihmettelee, kun ruuvit eivät enää aukene. Sitten on niitä, jotka ovat tässä välimaastossa mediumlukitteidensa ja maltin kanssa.

Olen kuullut vain yhden seikan, joka estäisi lukitteen käytön vauhtipyörää kiristettäessä. Monet ruuvilukitteet antavat periksi lämmössä, ja kampiakseli voi lämmetä reilustikin moottorin käydessä. Tästä huolimatta olen käyttänyt ruuvilukitetta, joka ei ole ainakaan vielä antanut periksi itsekseen.


Juuri näin.
Olen kokoajan tarkoittanut medium lukitetta.
Vaikka lukite antaisikin periksi lämmössä (mitä oma Biltema versio ei ole tehnyt) niin mitä se haittaa.
Jos sen lukitteen pettämisen jälkeen mutsku irtoaa itsekseen niin oishan se sillon irronnu ilman lukitettakin.

Eli miksi niin moni neuvoo laittamaan kytkimen/vauhtipyörän ilman lukitetta?

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #18 : 01.09.04 - klo: 13.39 »
Jaa-a, mutta tämä nyt vain sattuu olemaan oma mielipiteeni ja omalla kohdallani se on toiminut piste.

Ja itse olen käyttänyt muissa auton metalli-metalli liitoksissa ruuvilukitetta ja hyvin on kestänyt. Kesti se tosin vuoden ilman lukitetta, mutta kun perä levisi kesken hypyn päätin alkaa käyttämään sitä lukitetta. Mutta moottoriini en sitä tunge vaikka kuinka haluaisitte.

Ja kytkimeen en varmaankaan tunge ruuvilukitetta kuten et sinäkään jos tavallista keskipakoiskytkintä käytät.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #19 : 01.09.04 - klo: 13.55 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Jaa-a, mutta tämä nyt vain sattuu olemaan oma mielipiteeni ja omalla kohdallani se on toiminut piste.

Ja itse olen käyttänyt muissa auton metalli-metalli liitoksissa ruuvilukitetta ja hyvin on kestänyt. Kesti se tosin vuoden ilman lukitetta, mutta kun perä levisi kesken hypyn päätin alkaa käyttämään sitä lukitetta. Mutta moottoriini en sitä tunge vaikka kuinka haluaisitte.

Ja kytkimeen en varmaankaan tunge ruuvilukitetta kuten et sinäkään jos tavallista keskipakoiskytkintä käytät.


Täh? Kytkimeen tunge?
Kyllä ihan normaali keskipakokytkin.
En tietenkään tunge ruuvilukitetta mihinkään kytkinpaloihin vaan kiinnitys mutteriin/ruuviin.

En halua että tunget lukitetta yhtään mihinkään.

On vaan typerää olla aina kaikkien neuvomassa minne ei kannata/saa lukitetta laittaa, ilman että on mitään perusteluita. Muutaku kyllä se on ennenki pysyny. Jokainen varmasti tajuaa että koskaan lisävarmuus ei haittaa.

Näkeehän ton jo F-ykkösissäkin. MC Laren toivoo että auto pysyy nipussa maaliin kun taas Ferrari pistää auton kestämään ja tulee maaliin.

Siinävaiheessa kun joku johtaa esim. polttis crossi kisaa ylivoimasesti kun on rakentanut niin perhanan nopeen auton ei tarvitse paljoa miettiä miten käy jos jostain syystä se mutsku ei pitänytkään vauhtipyörää paikallaan ja ajo jää siihen.
Perässä tullut varmistelija ajaa maaliin ykkösenä ja tulee sanomaan että kannattaisko siitä autosta rakentaa mahdollisimman varmatoiminen...

HAH!

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #20 : 01.09.04 - klo: 14.04 »
moottorin ruuveihin, kuten jäähdytyskannen kiinnitysruuveihin EI kannata laittaa lukitetta.
Ja minä en muuten ikinä käytä lukitetta vauhtipyörän mutterissa, mutta mun käsillä saa ihan hyvän vääntömomentin aikaiseksi, vaik ei luulis. Ihan riittävästi avaimia/ruuveja jne p*skaks tänä kesänä
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Mika R

  • Vieras
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #21 : 01.09.04 - klo: 14.05 »
Itse laitan aina vauhtipyörän mutteriin lukitetta ja prkl tiukkaan kiinni; muuten se moottoria käynnistäessä saattaa löystyä ja lopulta irrota, jotka et todellakaan esim kisatilanteessa halua. Vetarilla/roto/sähköstarteilla varustetuissahan tuo ei ole niin noko-nuukaa kun vauhtipyörään ei juuri kosketa, se vain pyörii mukana. Mutta starttiboxia käytettäsessä on parempi lukittaa se vauhtipyörä lukitteella kiinni.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #22 : 01.09.04 - klo: 14.09 »
Eli sulla ei ole vääntömomentit kohdallaan mika:-)
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #23 : 01.09.04 - klo: 14.10 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
moottorin ruuveihin, kuten jäähdytyskannen kiinnitysruuveihin EI kannata laittaa lukitetta.
Ja minä en muuten ikinä käytä lukitetta vauhtipyörän mutterissa, mutta mun käsillä saa ihan hyvän vääntömomentin aikaiseksi, vaik ei luulis. Ihan riittävästi avaimia/ruuveja jne p*skaks tänä kesänä


MIKSI EI????
Mitä haittaa???
Voisko nyt edes joku perustella.

Niinkuin jo aikasemmin mainitsin, on erittäin typerää vain sanoa että ei saa tai kannata, jos ei ole mitään perusteluita.

Kannen ruuveista ei ollut edes puhe.
Niihin ei kohdistu samanlaista edestakas pyörivää voimaa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #24 : 01.09.04 - klo: 14.13 »
Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #25 : 01.09.04 - klo: 14.17 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.


No hyvä mies nehän saa pois.
Käytetään sopivaa avainta ja varsinkin sopivaa lukitetta.
On kyllä kumman heiveröä porukkaa jos ei vauhtipyörän mutskua auki saa.
Tuo mulle jos on vauhtipyörän mutsku tiukalla niin isi näyttää :mrgreen:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #26 : 01.09.04 - klo: 14.21 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Sen takia että ruuvit on hyvä saada pois.


Tällähetkellä mun autossa on yks ruuvi pohjassa niin kireellä että väänty kuuskulma kun yritin sen irti saada. Ruuvi on uudesta lähtien ollut kiinni ilman lukitetta. Kaikki jotka on lukitteella kiinni on irronnut hyvin.

Mika R

  • Vieras
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #27 : 01.09.04 - klo: 14.39 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Eli sulla ei ole vääntömomentit kohdallaan mika:-)


Saattaapi olla, näin on joskus käynyt kun on jäänyt löysälle se mutteri. No ehkä lukite on vähän liioittelua mutta sanotaan että ainakin tiukkaan kiinni se mutteri. .21 koneissahan on yleensä SG -akselin kartio jonka saa ilman lukitettakin pysymään ihan hyvin
... mutta joissain malleissa (ilman kartiota ja sg-akselia) vauhtipyörä tulee niin hatarasti kiinni ettei pysy ilman lukitetta tai pysyy huonosti

on mullakin mennyt ruuvien kantoja p*skaks useampi sinisen lukitteen takia hyvilläkin työkaluilla. kandee käyttää vähän ja harkiten. Neljän vuoden kokemuksella ei vieläkään aina onnistu avaus kuten pitää vaan liian tiukassa on :D

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #28 : 01.09.04 - klo: 15.49 »
HOKE: Itse et saa sitä edes tarpeeksi tiukalle ettei tarvis lukitetta 8)
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Avunpyyntö Tampereen harrastelijoille
« Vastaus #29 : 01.09.04 - klo: 16.25 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
HOKE: Itse et saa sitä edes tarpeeksi tiukalle ettei tarvis lukitetta 8)


Katsopas ruipelo mun profiilista harrastukset.
Muutaman vuoden vakavamman treenauksen jälkeen voin tulla vääntämään vaikka koko autos mutkalle.
Tommosten riisitikkujen on helppo vääntää mutteri kireelle kun käyttää kaikki voimat mitä löytyy. Ei oo pelkoo että kierteet menee.