Kirjoittaja Aihe: Talviteloille.  (Luettu 5261 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« : 26.09.04 - klo: 21.54 »
Siis alan jo siirtämään kalustoa talvisäilytykseen ensimmäistä kertaani ja vinkkejä vastaan otan siis. Renkaitten säilytys, moottori yms?
Mistähän sitä afterrun-oljaa löytäs?
Akseleita ja muita "rauta-osia" menasin pyyhkästä öljyisellä rievulla?
Kuis sähkö-osat?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #1 : 26.09.04 - klo: 22.04 »
Kannattaa varmaan kumeihin ruiskia jotain öljyä. Sekä myöskin ilmanputsarin kaulaan. Kumiosat voivat perstua kuivuessaan. Tämän asian toteaa vanhoista kumisaappaista.
Itse aion ruiskia autoon WD-nelikyNppistä kauttaaltaan.
Auton purkaminen voisi myöskin olla hyvä ajatus.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #2 : 26.09.04 - klo: 22.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Kannattaa varmaan kumeihin ruiskia jotain öljyä. Sekä myöskin ilmanputsarin kaulaan. Kumiosat voivat perstua kuivuessaan. Tämän asian toteaa vanhoista kumisaappaista.
Itse aion ruiskia autoon WD-nelikyNppistä kauttaaltaan.
Auton purkaminen voisi myöskin olla hyvä ajatus.


Mulla ois tommosta silikooniöljyä jota kai käytetään auton muoviosien ehostukseen... Osko sitä mitään itua laittaa kumiosiin

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #3 : 26.09.04 - klo: 22.50 »
Lainaus käyttäjältä: "silleeni"
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Kannattaa varmaan kumeihin ruiskia jotain öljyä. Sekä myöskin ilmanputsarin kaulaan. Kumiosat voivat perstua kuivuessaan. Tämän asian toteaa vanhoista kumisaappaista.
Itse aion ruiskia autoon WD-nelikyNppistä kauttaaltaan.
Auton purkaminen voisi myöskin olla hyvä ajatus.


Mulla ois tommosta silikooniöljyä jota kai käytetään auton muoviosien ehostukseen... Osko sitä mitään itua laittaa kumiosiin


Nimenomaan silikooni spray on paras.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #4 : 26.09.04 - klo: 22.56 »
Kuten aiemmin vastattu silikoni spray tai wd-40, mut ei mikään korrekin kojelauta spray, mut kyllähän voit ajaa talvellakin :shock:

T:Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #5 : 27.09.04 - klo: 12.19 »
Eli kumi ja muoviosat: silikoni spray. ok.
"Rauta-osat" pyyhin öljyisellä rätillä. ok.

Sitten sähkö-osat ?
Moottori ?

- lähinnä jotta mistä voin ostaa afterrun-oilia/käyttö-ohjeineen ?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #6 : 27.09.04 - klo: 12.37 »
After-runia saa varmaan kaikista autoja myyvistä liikkeistä.
Ja sitä laitetaan ilmanputsarin aukosta ja tulpan reijästä. Muutama tippa molempiin ja sit *veto - veto*
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa jere89

  • Jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #7 : 27.09.04 - klo: 20.59 »
kannattaa laittaa sitä after run oilia myös suoraan kaasariin.....Siihen öljyksi kelpaa myös aseöljy :wink:
Wild dodge ram
Hobao hyper7

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #8 : 27.09.04 - klo: 21.11 »
eihän ase öljyä saa kayttää niissä

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #9 : 27.09.04 - klo: 21.13 »
Olen tässä viestejä lueskellut ja Sakkerilta ei ole tainnut tulla yhtäkään kahden rivin viestiä. Myöskin välimerkit ja muut kieliopilliset "hölynpölyt" puuttuu.

Ja miksi aseöljyä ei voisi käyttää? Sehän suojaa metalleja haitallisilta vaikutuksilta. Hieman perusteluja voisi noille väitteille antaa, koska perusteeton mielipide on turha.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #10 : 27.09.04 - klo: 21.22 »
Luin vaan jostakin täältä  foorumista yritän hakee.
(Ja kielioppi oli sinunkin mielestä "hölynpölyä")

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #11 : 27.09.04 - klo: 21.26 »
Ja jos olen kirjoittanut jonkin asian väärin niin korjatkaa.
Suurimman osan mitä olen sanonut (kirjoittanut) niin olen lukenut täältä mutta täälläkin voi liikkua väärää tietoa.
Myönnän että voin olla väärässä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #12 : 27.09.04 - klo: 22.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Ja jos olen kirjoittanut jonkin asian väärin niin korjatkaa.
Suurimman osan mitä olen sanonut (kirjoittanut) niin olen lukenut täältä mutta täälläkin voi liikkua väärää tietoa.
Myönnän että voin olla väärässä.


Täällä liikkuu erittäin paljon perusteettomia väitteitä, ei välttämättä vääriä.
Olen ihmetellyt myös itse että miksi ei aseöljyä vois käyttää.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #13 : 28.09.04 - klo: 08.20 »
Voiko tonne mottiin laittaa vaikka mobil ykköstä? Vai pitääkö se olla nimen omaan tollaista öljyy?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #14 : 28.09.04 - klo: 10.33 »
Mobil ajaa varmaan myös asiansa. Sitä en itse ehkä kaasariin sotkisi, mutta palotilaan huoletta.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #15 : 28.09.04 - klo: 10.58 »
Aseöljystä sen verran, että sehän irrottaa lian kuin lian. Eli myöskin koneen laakereista tuhdimmat rasvat. Samaa tekee wd-40, yms.  Ko. öljyt ovat hyviä suojaamaan muita osia kuin laakereita.

JQ jossain viestissään kertoi suunnilleen samaa, ilmeisesti kokemuspohjalta.
Power-Save-Racing Team

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Talviteloille.
« Vastaus #16 : 28.09.04 - klo: 11.15 »
Minä en vain kertakaikkiaan ole ymmärtänyt sitä, miksei sitä oikeata after-run-öljyä voisi ostaa. Purkki maksaa noin 5 euroa ja se riittää todella pitkään. Ihmiset ovat kyllä valmiita sijoittamaan uuteen autoon ja moottoriin satoja euroja silmää räpäyttämättä, mutta sitten tuollainen 5 Euron sijoitus on täyttä tuskaa. Ei oikein mene minun kaaliini.  :(

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #17 : 28.09.04 - klo: 12.05 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minä en vain kertakaikkiaan ole ymmärtänyt sitä, miksei sitä oikeata after-run-öljyä voisi ostaa. Purkki maksaa noin 5 euroa ja se riittää todella pitkään. Ihmiset ovat kyllä valmiita sijoittamaan uuteen autoon ja moottoriin satoja euroja silmää räpäyttämättä, mutta sitten tuollainen 5 Euron sijoitus on täyttä tuskaa. Ei oikein mene minun kaaliini.  :(


No näinhan se on, mutta jos sattuu kaapinpohjalta löytymään kaikenlaista muuta öljyä kuin sitä After-run oilia.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Talviteloille.
« Vastaus #18 : 28.09.04 - klo: 12.23 »
Eihän sitä yritetä polttomoottorissakaan nitron sijasta käyttää bensaa, vaikka sitä melkein jokaisella on kotona litrakaupalla. Tai kuka lähtee tunkemaan rypsiöljyä diffeihin, vaikka sekin on jäykkyydeltään ehkä sopivaa ja sitä löytyy melkein joka kodista.

Eli voisikohan sen alumiinisen koritolpan jättää ostamatta ja sijoittaisi nämä rahat siihen after-run-öljyyn. Ja jos haluaa ehdottomasti käyttää jotain korvaavaa ainetta, niin risiiniöljy on loistava korvike. Se suojaa konetta tehokkaasti, eikä liuota ylimääräisiä aineita pois. Tämä on lisäksi varmasti tarkoitettu näihin koneisiin.

En kuitenkaan poissulje vaihtoehtoisia ratkaisuja. Eli käytän itsekin monia ei RC-tarkoitukseen myytäviä aineita. Nämä ovat kuitenkin samoja aineita, mutta eri purkeissa. Ilmanputsari öljynä käytän moottoripyörän ilmanputsariöljyä. Monet silikooniöljyistäni (iskarit ja diffit) ovat myöskin aivan muuhun tarkoitukseen myytyjä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #19 : 28.09.04 - klo: 13.01 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Eihän sitä yritetä polttomoottorissakaan nitron sijasta käyttää bensaa, vaikka sitä melkein jokaisella on kotona litrakaupalla. Tai kuka lähtee tunkemaan rypsiöljyä diffeihin, vaikka sekin on jäykkyydeltään ehkä sopivaa ja sitä löytyy melkein joka kodista.

Eli voisikohan sen alumiinisen koritolpan jättää ostamatta ja sijoittaisi nämä rahat siihen after-run-öljyyn. Ja jos haluaa ehdottomasti käyttää jotain korvaavaa ainetta, niin risiiniöljy on loistava korvike. Se suojaa konetta tehokkaasti, eikä liuota ylimääräisiä aineita pois. Tämä on lisäksi varmasti tarkoitettu näihin koneisiin.

En kuitenkaan poissulje vaihtoehtoisia ratkaisuja. Eli käytän itsekin monia ei RC-tarkoitukseen myytäviä aineita. Nämä ovat kuitenkin samoja aineita, mutta eri purkeissa. Ilmanputsari öljynä käytän moottoripyörän ilmanputsariöljyä. Monet silikooniöljyistäni (iskarit ja diffit) ovat myöskin aivan muuhun tarkoitukseen myytyjä.


 :?
No ei tietenkään käytetä aineita jotka ei sovi.
Esim. ei nää koneet toimi 95E:llä ja rypsäri ei toimi niinkuin silikooniöljy.
Sitähän täällä nimen omaan kysellään että käykö jotkut aineet vai ei. Eli olisiko kaapista löytyvät mömmöt niitä vaihtoehtoisia.
Jos ei oikeasti käy niin sitten ei käytetä.

Mä oon vaan ihmetelly että mitä sitten jos joku aine liuottaa rasvan pois kun koneen käynnistyksessähän sinne menee polttoainetta joka sisältää sen voiteluaineen.
Tietysti se on haitallista jos se aine liuottaa mahdollista karstaa joka sitten naarmuttaa sylinteriä ja mäntää, ja tunkee muihin haitallisiin paikkoihin.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #20 : 28.09.04 - klo: 14.32 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Mä oon vaan ihmetelly että mitä sitten jos joku aine liuottaa rasvan pois kun koneen käynnistyksessähän sinne menee polttoainetta joka sisältää sen voiteluaineen.


Jos kerran "mitä sitten", niin eihän kukaan estä sinua käyttämästä ihan mitä öljyä haluat.

Polttoaineessa oleva öljy ei taida olla aivan niin tunkeutumiskykyistä kuin esim. wd-40. Eli saattaa pyöriä jonkin aikaa heikolla voitelulla.
Power-Save-Racing Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #21 : 28.09.04 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Mä oon vaan ihmetelly että mitä sitten jos joku aine liuottaa rasvan pois kun koneen käynnistyksessähän sinne menee polttoainetta joka sisältää sen voiteluaineen.


Jos kerran "mitä sitten", niin eihän kukaan estä sinua käyttämästä ihan mitä öljyä haluat.

Polttoaineessa oleva öljy ei taida olla aivan niin tunkeutumiskykyistä kuin esim. wd-40. Eli saattaa pyöriä jonkin aikaa heikolla voitelulla.


Kiitos todella laadukkaasta vastauksesta. :evil:
On kivaa nähdä kuinka täällä neuvotaan tyylillä: käytä mitä lystäät.

Ei se ole mitä sitten, vaan se oli kysymys että mitä sitten.

Ei tullu heti mieleen että se voiteluaine joka on polttoaineessa ei tunkeudu heti laakereihin. Nyt tuli kun mainittiin.

Vastaisuudessa voisit jättää noi turhat mutinat näppäilemättä.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #22 : 28.09.04 - klo: 14.49 »
Mielestäni aiheeseen oli jo vastattu, eli siis sen takia kommenttini siitä, että saa käyttää mitä haluaa, jos välttämättä haluaa.

Syvä pahoitteluni, jos pahoitit mielesi vastaukseni tylyyden takia.
Power-Save-Racing Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #23 : 28.09.04 - klo: 15.13 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Mielestäni aiheeseen oli jo vastattu, eli siis sen takia kommenttini siitä, että saa käyttää mitä haluaa, jos välttämättä haluaa.

Syvä pahoitteluni, jos pahoitit mielesi vastaukseni tylyyden takia.


En pahoittanut mieltäni.

Oli vaan niin turha kommentti, koska on sanomattakin selvä että jokainen saa tunkea vaikka koko auton minne tykkää.

Ei ollu aikaisemmin missään mainittu (eikä itselläni heti mieleen juolahtanut) että polttoaineessa oleva voiteluaine ei tunkeudu nopeasti esim. niihin laakereihin, jolloin voitelu on aluksi hieman retuperällä.

No nyt on siihen vastaus saatu, eli käytän siis kunnon after-run öljyä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Talviteloille.
« Vastaus #24 : 28.09.04 - klo: 15.41 »
Ei tämä nyt noin yksinkertaista ole. Sammuttaessasi moottorin sinne yleensä jää polttoaineen mukana tullutta voiteluainetta. Jos tämä on risiiniöljyä, niin moottorissa on kauttaaltaan nätti riisiiniöljyn muodostama suojakalvo ja laakerit on hyvin voideltu. Ongelmia muodostuu jos tämä voiteluaine on synteettistä kamaa, joka ei suojaakaan moottoria esim. ruosteelta. Tällöin erityisesti after-run-öljyn käyttö on suositeltavaa. Toisaalta nykyään on jo monia polttoaineita, joissa on lisäaineet juuri tätä tarkoitusta varten. Vaikka käytänkin näitä jälkimmäisiä polttoaineita, niin olen yleensä käyttänyt vielä sitä after-run-öljyäkin.

Lisäksi on hyvä muistaa, että eri voiteluaineet käyttäytyvät eri tavoilla pitkän säilytyksen aikana.  :wink:

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #25 : 28.09.04 - klo: 17.09 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minä en vain kertakaikkiaan ole ymmärtänyt sitä, miksei sitä oikeata after-run-öljyä voisi ostaa. Purkki maksaa noin 5 euroa ja se riittää todella pitkään. Ihmiset ovat kyllä valmiita sijoittamaan uuteen autoon ja moottoriin satoja euroja silmää räpäyttämättä, mutta sitten tuollainen 5 Euron sijoitus on täyttä tuskaa. Ei oikein mene minun kaaliini.  :(

Mistä voi ostaa netitse afterrun-oilia? Hobbylinna ilmoittautui sen myyjäksi (taitaa olla ainoa?), mutta postikulut ovat miltei kalliimmat kuin itse aine... Niin, 3,5€ puteli. (ei siinä, tilaan sieltä jossei halvempaa postikulupaikkaa löyry)
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #26 : 28.09.04 - klo: 17.17 »
Itselleni (ensi-RC-talviselle) tärkeä juttupalsta meni sitten aika sekaiseksi. Aika kaivelu jotta tuolta löytää oikeaa asiaa.
Puolestani ylläpito saa poistaa vaikka koko topicin, niin alotan uuden - hieman vaikka erilaisilla kysymyksillä. Ei tällaista kannata jälkipolville jättää.
l150040 - kiitos sulle Asiasta. Jonnekin voisi lisätä aihealueen: Talvisäilytys/kunnossapito.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #27 : 28.09.04 - klo: 19.10 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minä en vain kertakaikkiaan ole ymmärtänyt sitä, miksei sitä oikeata after-run-öljyä voisi ostaa. Purkki maksaa noin 5 euroa ja se riittää todella pitkään. Ihmiset ovat kyllä valmiita sijoittamaan uuteen autoon ja moottoriin satoja euroja silmää räpäyttämättä, mutta sitten tuollainen 5 Euron sijoitus on täyttä tuskaa. Ei oikein mene minun kaaliini.  :(

Mistä voi ostaa netitse afterrun-oilia? Hobbylinna ilmoittautui sen myyjäksi (taitaa olla ainoa?), mutta postikulut ovat miltei kalliimmat kuin itse aine... Niin, 3,5€ puteli. (ei siinä, tilaan sieltä jossei halvempaa postikulupaikkaa löyry)
Hobbypeoplesta löytyy

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #28 : 28.09.04 - klo: 19.24 »
Ei kaikki tuotteet ole välttämättä netissä. Mene lähimpään
rc-kauppaan niin siellä on aika varmasti sitä. (En voi taata mitään.)

Nyt on välimerkit kun kukkalapio niitä vaatii.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Talviteloille.
« Vastaus #29 : 28.09.04 - klo: 19.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Ei kaikki tuotteet ole välttämättä netissä mene lähimpään
rc-kauppaan niin siellä on aika varmasti sitä. (en voi taata mitään)

Hieno HOMMA, hyvä idea. Kyllä tulis putelille hintaa. Lopetetaan tässä topicissa turha lässytys ja PYSYTÄÄN ASIASSA!
Jooko?
ps. jossain päe suomea JOUTUU turvautumaan netitse osteluun.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive