Kirjoittaja Aihe: Mitä etua "paremmasta" radiosta.  (Luettu 12499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« : 27.09.04 - klo: 15.47 »
Siis otsikon mukaisesti tahton tieätää jotta mitä etua/hyötyä ON kalliista, hienosta ja monipuolisesta radiosta auton nopeuteen, hallittavuuteen ajo-ominaisuuksiin? -tiedossa on niiden "hienoudet", joilla saa esimerkiksi kaasun/jarrut exponentiaalisesti säädettyä, abs + muut.
Itselläni on tuollainen perus-rattiFutaba, jossa on tyhjäkäynnille, kääntösäteelle, suoraan ajolle sekä servojen käänteis säätimet, mekaaniset, itse en muuta tarvitse. Kaipuuta ei oikeastaan ole kuin "munakelloon". Kiinnostaakin kovin:
Kuinka paljon ajonautintoa lisäisi Mielestäsi KUNNON ratio?
edit: otsikko editoitu väärinkäsitysten välttämiseksi.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #1 : 27.09.04 - klo: 15.53 »
No, ensimmäisenä tulee mieleen autokohtaiset profiilit. Itsellä on 3 eri autoa ja jokaiselle on tallennettu oma profiili radioon. Eipähän tarvitse koko aikaa vaihdella asetuksia kun ajat eri autolla.

Jos ihan kirjaimellisesti tulkitsen otsikon niin etuna, että autoa voi ylipäätään ohjata. Ilman radiota se ois hankalaa  :wink:
Tiim Lahti | S-grafix

Mika R

  • Vieras
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #2 : 27.09.04 - klo: 16.22 »
EPA (end-point-adjustment) on olennainen polttisautoissa
Kiteettömyys plussaa
Profiilit plussaa (so muistipaikat)
Kisoissa häiriöttömyys on pakollista!

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #3 : 27.09.04 - klo: 16.24 »
Kaksi autoa tallissa ja yksi vene rakenteilla..  
Saa samalla radiolla ohjattua kaikki pelit,kun saa asetukset muistiin ja lisäksi kaipaan itselleni kolmatta kanavaa...   tulossa on talven aikana kolmas auto,jossa on kaksi servoa jarruille...
Toki computer toosalla saa säädettyä servojen liike rajat todella tarkasti,samoin keskikohdat..  kuten myös paljon muuta..
Nippelihullun toivelahja :D  :D

Mielummin yksi todella hyvä kun kolme halpaa...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa BunnyRabbit

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #4 : 08.10.05 - klo: 13.06 »
Saako kisoissa käyttää hienoja radioita joissa on esim ABS toiminto, SM -säännöissä elektroniset apuvälineet on kielletty, koskeeko tämä vain auton sisältöä?

Ilmoitanko hienomman radion omistajana kisaan kaikki mahdolliset taajuudet, joita voin käyttää?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #5 : 08.10.05 - klo: 13.11 »
ABS toiminnolla ei pahemmin mitään tee...

Hienommassa radiossa ei ole sen enempää taajuuksia käytettävissä kuin muissakaan.

Kisoihin tarvitaan neljät kiteet, eli se määrä riittä.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #6 : 08.10.05 - klo: 14.09 »
Esimerkiksi gyro-ohjaukset on kielletty ja tosta ABS- jarrusta ei oo tietääkseni hyötyä, paitsi monsussa, ja joissain on servo mikseri, joita käytetään isoimmissa autoissa, esim.monsu taas :wink: .
- Tapsa

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #7 : 08.10.05 - klo: 15.00 »
Itsellä on käytössä servo mikseri eli mulla on etu- ja takajarruille oma servo niin saa ne toimimaan yhtäaikaa ja saa säädettyä ratista suoraan jarrujen tasapainon.

ABS jarrulla ei ole käyttöä (vain joskus), vaikka autoina ovatkin isot 1/5 ja 1/6.
Muistipaikat on tarpeen niin saa eri renkaitten säädöt, ajopaikka säädöt helposti käyttöön ja tietysti ajan tällä muitakin autoja.
Axial SCX 10 TR

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #8 : 08.10.05 - klo: 15.06 »
Eikös tärkein hyöty ns. kalliista radiosta ole häiriöttömyys.  :D
---

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #9 : 08.10.05 - klo: 15.31 »
Itellä ainaki menny totaalisesti hermot toho Gensun vakio rattiin ja vastariin.

Ongelmia:
- Jos känny soi/tulee viesti/ ettii kenttää kun on auton vieressä -> Auto jumiin, eli mitää sammuttaa autosta virrat ja takas pääl ni alkaa taas toimii
- Aika usein servot "sekoilee" eli ihan ku kokoajan tekis pientä edestakas liikettä ratista ja kaasusta, heti ku sammuttaa ohjaimen, häiriöt lakkaa
- Oma ohjain tuntuu syövän h*lvetisti pattereita/akkuja
- Ajaessa aika usein pieni viive. Eli ku painaa lutun tiskii kestää hetken enne ku auto tottelee -> todella vaikea kontroloida

Ainaki ku oon kaverin Sanwan "joku malli" tietokoneratilla ajellu ni sillä kyl on paljon parempi ajaa. auto tottelee niinku suoraa mitä ohjaimesta tekee. Sit ku siirtyy taas omaan autoon/ohjaimeen ni kyl vähä o pallo hukassa.
Koko ohjain tuntuu kädessäki iha lelulta, sopeis ennemmi jonku 49e Nikkon mukana toimitettavaks. Tässä tulevalla viikolla ajattelin hankkia Futaba 3PM-FM ratin, näyttää olevan kivan hintane ja ominaisuudet riittävät.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #10 : 08.10.05 - klo: 18.29 »
Akut menee nopeemmin ainakin ku patterit,kumpia käytät siinä radiossa?
RB,the power of champions.

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #11 : 08.10.05 - klo: 19.12 »
No mul o nyt ollu normei Duracell jotai extra long patterei autos ja radios... silleehä niis o se suurempi jännite -> parempi kantavuus radios ja autossa servoille enemmä vääntöö
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #12 : 08.10.05 - klo: 19.17 »
Pistä jotkut 2000mah ladattavat paristot tai vielä tehokkaammat, varmasti paremmat ku jotkut normi duracellit. Itse käytän Bilteman 1800mah akkuja 8kpl ohjaimessa ja kestää aikas kauan. Niin ja servojen vääntö riippuu enemmänkin vastarin akusta.  :wink:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #13 : 08.10.05 - klo: 19.21 »
Itsekään edes viitsi kokeilla pattereilla. Tulee vaan kalliiksi niitä kokoajan vaihdella.
Axial SCX 10 TR

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #14 : 08.10.05 - klo: 19.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Speeder"
Pistä jotkut 2000mah ladattavat paristot tai vielä tehokkaammat, varmasti paremmat ku jotkut normi duracellit. Itse käytän Bilteman 1800mah akkuja 8kpl ohjaimessa ja kestää aikas kauan. Niin ja servojen vääntö riippuu enemmänkin vastarin akusta.  :wink:


Mutta sanoinki että autossa ja ratissa patterit. Ratissa -> kantomatka, autossa -> servot
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #15 : 08.10.05 - klo: 20.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
No mul o nyt ollu normei Duracell jotai extra long patterei autos ja radios... silleehä niis o se suurempi jännite -> parempi kantavuus radios ja autossa servoille enemmä vääntöö
Servojen vääntöön vaikuttaa vastarin akut/patterit ;)
RB,the power of champions.

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #16 : 08.10.05 - klo: 20.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
No mul o nyt ollu normei Duracell jotai extra long patterei autos ja radios... silleehä niis o se suurempi jännite -> parempi kantavuus radios ja autossa servoille enemmä vääntöö
Servojen vääntöön vaikuttaa vastarin akut/patterit ;)


No nyt alkaa menee... Pilkku -> nusnusnus.

Polttis autoissa ei tietääkseni oo muita akkuja ku vastarin akku. Jolloin... Virta kulkee akku -> vastari -> servo... eli aivan sama sanooks auton akku vai vastarin akku... No, jos joitakin helpottaa ni sanotaan että vastarin akku
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #17 : 08.10.05 - klo: 20.31 »
Mulla on vastarissa 5x sanwa 2500Mah AA akkuja ja ohjaimessa jotain muita akkuja...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #18 : 08.10.05 - klo: 20.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
No mul o nyt ollu normei Duracell jotai extra long patterei autos ja radios... silleehä niis o se suurempi jännite -> parempi kantavuus radios ja autossa servoille enemmä vääntöö
Servojen vääntöön vaikuttaa vastarin akut/patterit ;)


No nyt alkaa menee... Pilkku -> nusnusnus.

Polttis autoissa ei tietääkseni oo muita akkuja ku vastarin akku. Jolloin... Virta kulkee akku -> vastari -> servo... eli aivan sama sanooks auton akku vai vastarin akku... No, jos joitakin helpottaa ni sanotaan että vastarin akku
Eiku sori,luulin ettö tarkotit että ohjaimen patterit vaikuttaa servojen tehoon  :oops:
RB,the power of champions.

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #19 : 08.10.05 - klo: 20.56 »
No sattuuha noita... Tarkotuksena kuitenki ilmasta et perus pattereista tulee enemmä virtaa ku akkupattereista... ja että ohjaimessa vaikuttaa kantomatkaan ja autossa servojen tehoon (ja kai myös kantomatkaan täälläki päässä)
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #20 : 08.10.05 - klo: 21.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
No sattuuha noita... Tarkotuksena kuitenki ilmasta et perus pattereista tulee enemmä virtaa ku akkupattereista... ja että ohjaimessa vaikuttaa kantomatkaan ja autossa servojen tehoon (ja kai myös kantomatkaan täälläki päässä)

Eipä mitenkään merkittävästi vaikuta... 0,3v joka patterista enemmän kuin akusta..
Mutta Akut tulee kumminkin halvemmiksi...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #21 : 08.10.05 - klo: 21.37 »
ja akkujen nykyhinnoilla saa vain 2 patteria per akku... itelle tulossa
tällaset

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #22 : 08.10.05 - klo: 21.38 »
Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
No sattuuha noita... Tarkotuksena kuitenki ilmasta et perus pattereista tulee enemmä virtaa ku akkupattereista... ja että ohjaimessa vaikuttaa kantomatkaan ja autossa servojen tehoon (ja kai myös kantomatkaan täälläki päässä)

Eipä mitenkään merkittävästi vaikuta... 0,3v joka patterista enemmän kuin akusta..
Mutta Akut tulee kumminkin halvemmiksi...


Jännite pattereita (tai viidettä akkua) käytettäessä kasvaa 25% verrattuna neljään AA akkuun. Merkittävää vai ei.. Jokatapauksessa servojen toiminta ainakin parantuu. Nopeus ja vääntö kasvavat.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #23 : 08.10.05 - klo: 22.20 »
Onko tälläisestä radiosta mihinkään? http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=1513&grpid=2903

Itse ajelen krossarilla, mutta en toistaiseksi ainakaan kisaa. Entä mistä saisi edullisen vastaavanlaisen FM radion?

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #24 : 09.10.05 - klo: 00.39 »
Joo itellä ainaki tuntuu merkittävästi se tuleeko akusta virtaa 4.8V vai 6V. Kyllä sen oikee näkee kui paljo terhakkaammi kääntyy ja jarruttaa tolla 6V jännitteellä. Taidan väsätä ite normi 2300 "akkupattereista" sellasen 5 kasan jolloin jännite o toi 6V
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #25 : 09.10.05 - klo: 00.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
Joo itellä ainaki tuntuu merkittävästi se tuleeko akusta virtaa 4.8V vai 6V. Kyllä sen oikee näkee kui paljo terhakkaammi kääntyy ja jarruttaa tolla 6V jännitteellä. Taidan väsätä ite normi 2300 "akkupattereista" sellasen 5 kasan jolloin jännite o toi 6V


juu'u. niin kantsii tehdä!

pattereiden käyttö ei mielestäni ole perusteltua kuin "hätätapauksissa".

-lyhyempi käyttöikä kuin akuilla (siis kertalauksella) jos on hyvät akut.

-hinta on enää marginaalisesti pienempi pattereissa. pari kertaa lataamalla ovat akut jo maksaneet ittensä takaisin.

-käytetyt patterit ovat ongelmajätettä.

-patterit pitää aina käydä hakemassa jostakin, akkuja senkun latailee kotona.
-Lithium Love Racing-

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #26 : 09.10.05 - klo: 01.08 »
Juu no siis mullaki tosiaa autossa vasta toiset patterit, eli 4 se o syöny pattereita ja ohjaimessa kanssa toiset, eli siellä simahti 8 patteria... mut on toiki jo 12 patteria ja ku käsii ottaa ni aika kasa... Maanantaina hakee suurimmat akut mitä löytää ja vähä kolvailee johtoja :D
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #27 : 09.10.05 - klo: 01.25 »
Pistä vastariin 6v akku ihan suosiolla,vääntää huomattavasti paremmin ku 4 patteria ;)
RB,the power of champions.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #28 : 09.10.05 - klo: 02.58 »
eihän se yhtään enempää väännä koska:
4 patteria --> 6v
5 akkua ----> 6v

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä etua "paremmasta" radiosta.
« Vastaus #29 : 09.10.05 - klo: 08.58 »
lähes kaikkiin autoihin ei mahdu viittä sormiakkua.
-Team lapsena liian vähän leluja-