Tuonhan lasket helposti kaavalla:
Akun nimellisjännite 7,4V, mutta täyteen ladattuna 8,4V. Eli 8,4V * 6800rpm/V * voimansiirron kokonaisvälityssuhde * pii (3,1415927)* renkaan halkaisija metreissä.
Lopputuloksena saat nopeuden yksikössä metriä minuutissa. Jaa lopputulos 60 ja kerro 3,6 saat km/h.
(Laskennassa on oletettu, että ajat kaasu pohjassa täyteen ladatulla akulla, ja että auton paino tai muukaan fysikaalinen seikka ei tuota vastusta ajamiseen) :p
no jos osaat laskee niin kerro ihmees koska mä oon huono laskee :lol:
8,4*6800=57120 (moottorin kierrokset minuutissa)
Oletuksena pinjoni 12T, spurri 36T --> ensiövälitys 1/3 (ei hajuakaan mitä ne oikeesti Assossa on), oletetaan nyt yksinkertaisuuden vuoksi, että perävälitykset on samat, eli 1/3. Murtolukujen yhteenlaskusääntöjen mukaan kokonaisvälitykseksi saadaan 1/9.
Oletetaan, että renkaan halkaisija on 4 cm (eikös Asson renkaat ole aika pienet), tällöin renkaan kulkema matka kierroksella saadaan kertomalla halkaisija piillä (tai pikemminkin sen likiarvolla), käytetään vaikka 3,14, --> 0,1256 m.
Em. oletuksista laskien autosi kulkee teoreettisesti 57120/9*0,1256 = 797 metriä minuutissa, joka vastaa 13,3 metriä sekunnissa, joka vastaa noin 47,8 kilometrin tuntinopeutta.
Kun otetaan huomioon, että akku on vain hetken täysi, voimansiirto, ilmanvastus, vierintäkitka, laitteiden tehohäviöt ja muut epätarkkuudet syövät tuosta teoreettisesta huippunopeudesta leijonanosan, arvioisin, että em. olettamuksilla autosi kulkisi noin 30-35 km/h.