Terve kaikille,
Tämä jätkä on yrittänyt sulatella viikonlopun kisoja huonolla menestyksellä. Tällä kerralla oma vauhti ei riittänyt haastamaan kahta kärkikuskien, mutta sen kanssa pystyy elämään. Näistä kisoista on paljon hyvää sanottavaa, eli aloitetaan positiivisesta puolesta:
Iso kiitos kanssakilpailijoille ja järjestäjille kovalla työllä aikaan saaduista kisoista! Yöllinen aktiivisuus radan kuivauksessa oman seuran jätkien auttaessa oli varmasti ainoa syy, miksi pääsimme lauantaina aloittamaan kisat! Tämä oli sitä kuuluisaa Suomalaista Sisua!
Kisapäivänä mä käytin ensin treeneissä eri koria ja vaihdoin sitten "kisakoriin" kun aloitettiin ajaminen ihan tosissaan. Tämä aiheutti sitten hassun sekaannuksen, kun auto tuntui kulkevan lujaa ja ohittelin muita isolla kädellä, mutta aina kuuluttaja kertoi mun olevan viimeinen. Annoin lisää kuritusta autolle ja mietin missä vika, kun en saa laitetta kellon mukaan kulkemaan. Noh, erän loputtua selvisi mulla olleen ponderinumero sekaisin ja sain napattua raivolla oman erän bestläpit
Nyt sitten se kritiikki, joka on tällä kerralla kovaa:
Olen tällä kaudella ajanut kolme kisaa, kaksi SC-cupissa ja yhden M8e:n. Kaikkia videoita en ole katsonut, mutta olen ollut osallisena kolmessa pahassa kolarissa/kisatilanteessa kauden aikana -kerran siis jokaisessa kisassa.
SC-sarjassa ajot ovat olleet viimevuodet todella siistejä ainakin A-finaalin kärjessä eikä tuomarointia ole niissä paljoa tarvittu tai kärkikuskeista ole ollut epäselvyyksiän kun arvioidaan kusken taitoja.
Nyt on.
Tiedän "entisenä" kolaajana, että rävelluksen voi oppia lopettamaan jos itse ymmärtää ajavansa väärin ja saa kanssakilpailijoilta apua siistin kiusaamisen opetteluun. Selittelemällä tai ulkoisiin syihin vetoamalla oma asenne ei muutu ja tilanne ei parane itsestään.
Suomeksi: kaikissa kolmessa kolarissa tällä kaudella on aina ollut osallisena samalla väriteemalla oleva koriväritys. Otetaan siinä sitten huomioon omat ja toisen mahdolliset ajovirheet, niin jossain on pahasti vikaa kun näitä tapahtuu kahden kuskin välillä. Tiedän jo maaliviivalla, että kohta kolahtaa vaikka itse yritän välttää osumaa viimeiseen saakka. Aivan sama olenko sen auton perässä tai edellä -päin mennään joka tapauksessa.
Omasta mielestäni sitä ei voi kutsua kilpa-ajoksi, eikä varmasti ole lajin tarkoitus.
Olen toiminut ja tulen toimimaan tuomarin roolissa kisoissa. Se on todella vaikeaa ja usein ratkaisu on tehtävä hyvin nopeasti. Yksi tuomari ehtii näkemään vain osan tilanteista ja se hemma on muutenkin yksin läses mahdotonta. Ekan kierroksen kolauksesta ja muiden lähdön pilaamisesta pitäisi saada välittömästi vähintään kunnon stoppari. Toinen vaihtoehto olisi menettää seuraavassa finaalissa oma lähtöruutu -ellei jo ole viimeisenä. Useassa kisassa sarjaa ajaessa kolailemalla tulisi jo menettää ainakin kisojen paras sija. Sen tuomarointiin tosin tarvittaisiin hyviä videoita ja jälkituomarointia tarvittaessa.
Alla olevassa lähdössä tuomari ei kyllä ollut pätkääkään kartalla, kun minkäänlaista tuomiota ei tullut tästä lähdöstä:
http://youtu.be/niYrrPf0J-QKuski ottaa älyttömän riskin kaikkien muiden kustannuksella sankarihypyllään ja kaataa autonsa toiselta sijalta. Sitten luuri pohjaan vaikka on jo tehnyt ratkaisevan virheen ja ajaa muita päin kun yrittää väkisin tunkea itsensä takaisin kärkeen ratkaisevasta virheestään huolimatta. Omani ja toinen auto kärsii samassa rytäkässä.
Loppugliimaksia videossa ei näy, jossa sama kuski vielä kolaa uudelleen ja lennän väärälle puolelle letkua. Valitettavasti lähden ryömittämään autoa eteenpäin, enkä ymmärrä ajaa sitä takaisin letkun yli ja mut tuomaroidaan jatkamaan siitä josta mut on kolattu letkun yli. Näin päädyn toiselta sijalta viimeiseksi -hieno homma!
Sama kuski, monen kolauksen sarja ja menettää vain oman lähtönsä kun fillarit irtoaa vanteilta. Ei edes huomautusta koko kohelluksesta, jota ei saisi nähdä edes Ö-finaalissa.
NYT tähän on saatava merkittävä muutos ja lajiryhmän edustajat voisivat pohtia, mikä avuksi?
Nähdään Jyväskylässä ja ratkaistaan siellä kärkipaikat ennemmin ajamalla -ei läpi yrittämällä ja mokailemalla.
T: #96 ja RC-kuppi kauden osalta pahasti nurin top 3:ssa.