Kirjoittaja Aihe: Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.  (Luettu 2751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Moro,

Olen tässä toteuttamassa yhtä unelmaani ja aloittelemassa kilpailemisen rc-autoilla. Olen mieltynyt noihin touring autoihin ja tuo Prostock luokka on kaiketi nyt minulle se paras sisääntulosarja. Ikää kun on kuitenkin jo 25 vuotta. Aikaisempaa kokemusta rc-autoista ei kauheasti ole, koptereilla olenkin kilpaillut suomessa ja pohjoismaissa neljä vuotta eli sieltä on kokemusta tullut eniten pienoismalleihin. Toki joku autokin on ollut ajan saatossa mutta melkoinen aloittelija tässä hommassa olen.

Kovasti olen lueskellut näitä foorumin juttuja ja vuosien 2003 - 2004 pienoismalleja ja sitä kautta vähän kerätä alkutietämystä. Nimenomaan kilpaileminen on se juttu miksi tähän lähden, talvisin ei kopterilla juuri kisaa ajeta ja kesäisinkin on vain neljä kisaa kalenterissa.

Radio on jo olemassa sekä kopteripuolelle hankittu Simpropin laturi joka varmasti latailee noita auton akkuja siinä missä ilmailupuolenkin.

Autoksi olen ajatellut hankkia tuon uuden Asson TC4:n. Vaikeampi kysymys minulle onkin sitten sellaisen moottorin ja noparin valinta jolla voi kilpailemaan lähteä. En tunne noita sähkömoottoreita kovinkaan paljoa joten vähäinen huoltotarve olisi ainakin alussa suuri plussa. Sen tiedänkin, että sen moottorin pitää olla Prostock luokassa 17 lankainen. Kori rajoitukset ovat vähän auki minulle tuosta luokasta mutta nuo EFRA:n hyväksymät mallit kelpaavat minulle joten siitä ei tule ongelmaa.

Olen antanut itselleni ymmärtää, että ainakaan seuraavan vuoden aikana ei juurikaan ole merkitystä mikä pannu ja mikä nopari siellä autossa on. Eli kunhan nyt opettelisi ajamaan ensikaudella ja tutustuisi kilpailemiseen. Mutta onko joitain moottoreita tai nopareita joita tulisi välttää? Onko jotain erityistä moottoria joka olisi huoltotarpeeltaan pieni kuten joku Orionin V2 moottorit, noista kun ei taida olla kun 14 lankaisia löysimmät moottorit. Vastariksi olen ajatellut tuota GM Racing V4R mallia, siinä on pakkikin jarrun lisäksi ja se voi olla näin alkuvaiheessa joskus ihan hyvä olla olemassa.
 
Sitten se varsinainen kysymys miksi oikein rekisteröidyin ja aloin kirjoittamaan tätä. Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.

Lisäksi olen ajatellut hankkia akkuja varten tuollaisen LRP:n erillispurkulaitteen. Akkujen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin.  Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?

Akkuja olen tottunut kolvaamaan itse kasaan joten se ei ole suurikaan ongelma, kopteria kun en millään pistehitsatuilla akuilla aja.

Tuollaisen säätöalustan olen myöskin ajatellut hankkia. Kopteripuolella kun olen tottunut aivan todella yksityiskohtaiseen ja tarkkaan mekaniikan säätötyöhön.

Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?

Niin ja tietysti kaikki vinkit mitä muuta tavaroita kannattaa hankkia ja miten kannattaa lähteä liikkeelle niin ovat tervetulleita. Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.

Kiitoksia jo nyt kaikille vastaajille. Toivon mukaan tulemme vielä näkemään radalla.

--
Timo Keränen

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #1 : 25.10.04 - klo: 07.56 »
Ensinnäkin jos ostat noparin missä on pakki niin ET saa ajaa kisaa, koska se on kielletty.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #2 : 25.10.04 - klo: 08.35 »
Jos noparissa on pakki kytkettävissä pois, sillä SAA AJAA kilpaa. Noparin kannattaa jo aluksi olla kuitenkin sellainen, että sillä voi ajaa myös niillä tiukemmilla esim. 12 lankaisilla koneilla. Nopari voi olla oikein käytettynä pitkäikäinen hankinta, joten tulevaisuudessa olet vain tyytyväinen, jos sinulla on jo aluksi sellainen nopari, joka kestää kireämpiäkin koneita. Lisäksi halvempien noparien hyötysuhde ei ole välttämättä kovinkaan hyvä, jolloin tehoa menee vain hukkaan. Lisäksi suosittelisin ostamaan noparin käytettynä, jolloin saisit heti aluksi laadukkaan laitteen ja vielä halvalla. Noparissa kun ei ole juurikaan kuluvia osia.

Nuo Graupnerin liittimet hylkäisin välittömästi. Ne ovat aivan liian heppoisia autokäyttöön. Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi.

W.S. Deans Ultra Plug: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKX39&P=ML
"Banaaniliitin": http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXTJ25&P=ML

Ensimmäisten liittimien etu on se, että niitä ei voi kytkeä väärinpäin. Tämä toinen vaihtoehto on kuitenkin huomattavasti yleisempi. Jälkimmäisiä on hyvinkin monella valmistajalla ja linkkikin on Trinityn valmistamaan. Noita naaraita on yleisemmin ilman pohjaa. Uroksia löytyy myös monia variaatioita, mutta yleisesti nämä sopii ristiin.

Servoon kannattaa noparin lisäksi panostaa myös jo aluksi. Hyvä servo voi myöskin olla erittäin pitkäikäinen hankinta. Itsellänikin on yli 5 vuotta vanha huippuservo jatkuvassa käytössä, ja mitään vanhenemisen oireita ei ole vieläkään näkynyt. Touring-autoissa servon väännölle ei ole kovinkaan suuria vaatimuksia. Jo 4 kg vääntävä servo on riittävä. Nopeudessa kannattaa kuitenkin pyrkiä jonnekin 0,1 sek tietämille tai alle, koska touring-autoilu on nopeatempoista ja tarkkaa puuhaa.

Akuiksi kannattaa valita nykyisen standardin mukaisia GP 3300. Muillakin pärjää, joten jos jostain saat nimenomaan RC-käyttöön tarkoitettuja muita akkuja.

Moottorin huoltovapautta et oikein pysty saavuttamaan. Nykyiset moottorit vaatii säännöllistä huoltoa. Kollektoreja on sorvattava, hiiliä on vaihdettava ja muutenkin huoltoa on tehtävä. Tuo Orionin V2 on kuitenkin vähähuoltoisemmasta päästä. Jos tykästyt tuohon V2:seen (Peak Vantage on muuten sama kone) ja sopivaa käämitystä ei löydy suoraan, siihen voi vaihtaa sopivan 17-lankaisen ankkurin. Uskoisin, että tämän ProStock luokan myötä melkein jokainen suomalainen kauppa ottaa valikoimaansa 17-lankaiset koneet. Usealla kaupalla näin on jo nyt.

Jos autossa on 72 hampainen isoratas, niin sopiva pinjoni on varmaankin jossain 26 ja 30 välillä.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #3 : 25.10.04 - klo: 08.53 »
Lainaus
Onko jotain erityistä moottoria joka olisi huoltotarpeeltaan pieni kuten joku Orionin V2 moottorit, noista kun ei taida olla kun 14 lankaisia löysimmät moottorit.


Yksi vaihtoehto on ostaa hyvä 17kiekkanen kone ja sitten laittaa siihen V2 pääty. Sorvaus yms. huolto tarve pitäisi vähentyä merkittävästi. V2 päädyllä ei tosin kuulemma saa huipputehoja irti koneesta, mutta kyllä silläkin pitäisi alkuun ainakin keretä.

Lainaus
Vastariksi olen ajatellut tuota GM Racing V4R mallia, siinä on pakkikin jarrun lisäksi ja se voi olla näin alkuvaiheessa joskus ihan hyvä olla olemassa.


Kannattaa suoraan ostaa hyvä nopari ilman pakkia, sitä kun ei kisoissa saa käyttää, eikä sitä pakkia tarvitse kuin harvoin.

Lainaus
Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.


Pinjoneita kannattaa alkuun ostaa useita, itsekkin poltin viime perjantaina yhden 17-kiekkasen halpis koneen liian pitkän välityksen takia. Oikea pinjoni vähentää myös moottorin kulutusta. Joku muu osaa varmaan neuvoa sopivat pinjonit näin alkuun TC4:sen kanssa.

Lainaus
jen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin. Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?


Näyttävät kyllä aika heiveröisiltä. Parhaat liittimet tällä hetkellä taitavat olla Deans liittimet, ne kestävät tarpeeksi virtaa ja niitten kanssa on mahdoton pistää akku kiinni väärin päin.

Lainaus
Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?


Itse suosittelisin ostamaan n. 5kpl  3300 akkua, pari-kolme treeni käyttöön(kenties käytettynä nämä) ja sitten 3 uutta akkua kisoihin.

Lainaus
Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.


Treenit alkaa Lahdessa ens lauantaina eli  30.10. Ahtialan nuorisoseuran talolla. Tervetuloa juttelemaan ja ihmettelemään sinne! Aika pitää viel varmistaa, mutta kait se ilmotellaan tässä viikon mittaan.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #4 : 25.10.04 - klo: 10.16 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"

Nuo Graupnerin liittimet hylkäisin välittömästi. Ne ovat aivan liian heppoisia autokäyttöön. Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi.


Huomenta,

Väsyksissä jo sotkin liittimet, tietysti tarkoitin noita Groupnerin G4 liittimiä. Noita banaanena kun katseli niin nehän on samat mitä noi G4:t mutta G4:ssa on se kuori päällä. Tosiaan noi G2 liittimet oli sellaiset etten niitä mihinkään uskaltaisi laittaa.

Kiitoksia jo nyt tulleista ohjeista.
--
Timo

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #5 : 25.10.04 - klo: 10.39 »
Tuo G4 on jo huomattavasti parempi vaihtoehto, ja ovat käytännössä juuri noita mainitsemiani Banaaniliittimiä.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Re: Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa
« Vastaus #6 : 25.10.04 - klo: 11.11 »
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Olen tässä toteuttamassa yhtä unelmaani ja aloittelemassa kilpailemisen rc-autoilla. Olen mieltynyt noihin touring autoihin ja tuo Prostock luokka on kaiketi nyt minulle se paras sisääntulosarja. Ikää kun on kuitenkin jo 25 vuotta.


Ensinnäkin, tervetuloa mukaan hauskaan touhuun! Ikäsi 25v ei ole "jo" vaan vasta ;)

Lainaus
Autoksi olen ajatellut hankkia tuon uuden Asson TC4:n. Vaikeampi kysymys minulle onkin sitten sellaisen moottorin ja noparin valinta jolla voi kilpailemaan lähteä. En tunne noita sähkömoottoreita kovinkaan paljoa joten vähäinen huoltotarve olisi ainakin alussa suuri plussa.


V2 päädyllä varustetussa 17t moottorissa (sopivalla ennakolla varustettuna) huoltotarve todellakin on vähäinen. Suurimpia mahdollisia tehoja siitä ei "huhujen" ja testailuiden mukaan saa irti, mutta se ei liene alkuvaiheessa se tärkein asia muutenkaan.

Lainaus
Sen tiedänkin, että sen moottorin pitää olla Prostock luokassa 17 lankainen. Kori rajoitukset ovat vähän auki minulle tuosta luokasta mutta nuo EFRA:n hyväksymät mallit kelpaavat minulle joten siitä ei tule ongelmaa.


Aika suuri osa kilpailijoista ajaa Stratus 1.0 korilla, siitä on hyvä lähteä.

Lainaus
Olen antanut itselleni ymmärtää, että ainakaan seuraavan vuoden aikana ei juurikaan ole merkitystä mikä pannu ja mikä nopari siellä autossa on. Eli kunhan nyt opettelisi ajamaan ensikaudella ja tutustuisi kilpailemiseen.


Heti kun olet saanut auton pysymään jotakuinkin radan sisäpuolella, mukaan kilpailuihin vain. Yhdessä kilpailussa kun tuppaa oppimaan enemmän kuin kahden viikon treeneissä, ainakin omakohtaisesti on käynyt näin. PK-seudulla ajetaan A8 sarjaa johon voit osallistua vaikkapa TJ-10 (vakio) luokkaan, sieltä on hyvä lähteä tutustumaan kilpailun kulkuun ja tavata ihmisiä :)
 
Lainaus
Sitten se varsinainen kysymys miksi oikein rekisteröidyin ja aloin kirjoittamaan tätä. Millaisella pinionilla tätä Prostock luokkaa kannattaisi lähteä ajamaan? Noita on pinioneita kun on niin suuri valikoima enkä jaksa uskoa, että tuollaiselle 17 lankaiselle moottorille kannattaisi hankkia koko aluetta.


Mäntsälän Prostock kisassa kokonaisvälitys vaihteli aika hurjasti, 5,9 taisi olla pienin ja muistaakseni 7,1 korkein kuulemani. Riippuu hurjan paljon siis koneesta. Pinionit eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan kalliita, niitä kannattaa olla kohtuullisen laaja skaala erilaisten ratojen ja moottoreiden vuoksi.

Lainaus
Lisäksi olen ajatellut hankkia akkuja varten tuollaisen LRP:n erillispurkulaitteen. Akkujen liittimiksi olen ajatellut käyttää Groupnerin G2 liittimiä koska nuo ovat käytössäni muutenkin.  Onko nämä liittimet aivan hanurista autopuolella?


Suurin osa käyttää banaaniliittimiä, itselläni Deansit käytössä.

Lainaus
Akuiksi varmaan alkuun riittä pari 3000 mAh NiMh akkua ja sitten yksi tai kaksi 3300 mAh akku?


Kilpailutoimintaan kannattaa kyllä hankkia 3 kappaletta 3300mAh akkuja. Jos hifistelemään aletaan niin erikseen sitten vielä treeniakut, itse olen ajanut neljällä 3300mAh akulla kisat ja treenit läpi tämän vuoden ajan.

Lainaus
Niin ja tietysti kaikki vinkit mitä muuta tavaroita kannattaa hankkia ja miten kannattaa lähteä liikkeelle niin ovat tervetulleita. Lahdessa asustelen ja nykyisen tietoni mukaan Lahdessa ei ole nyt mattorataa olemassa mutta eiköhän sekin saada kuntoon siihen mennessä kun minulla auto on valmiina.


Otappa Lahden toiminnan osalta yhteys Jukka Penttiseen (nimim. Jukka forumilla), hän voinee kertoa tarkemmin kaikenlaista faktaa.
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #7 : 25.10.04 - klo: 11.16 »
Nopeudensäätimestä sen verran, että tuota GM V4R en voi mitenkään suositella. Sen lisäksi että siinä on pakki jota ei saa kytkettyä pois, niin myöskin kyseessä on itse itsensä säätävä säädin, eli siis sen toimintoihin ei voi mitenkään vaikuttaa. Jos katsotaan jotain säädintä joka menee tuohon about samaan hintaluokkaan, niin silloin suosittelen tutustumaan esim. CS Rocket Sport säätimeen, joka hinnaltaan jää suunnilleen samaan luokkaan, mutta on ominaisuuksiltaan ihan eri luokkaa. GM V4R säätimellä ei tosiaan saa ajaa kilpaa, koska siitä ei saa pakkia kytkettyä pois. En nyt ihan tarkkaan muista sanottiinko säännöissä että pakillisella säätimellä ei saa ajaa vaiko että radalle ei saa pakittaa, mutta kuitenkin mikäli säätimessä on toimiva pakki kisan aikana, niin on erittäin suuri mahdollisuus että kisoissa vahingossa sitä painaa ja näin ollen tienaa itsellensä rangaistuksen tuomaristolta. ;)

Koneista puolestaan sanoisin sen, että mikäli haluaa koneen jossa on suorituskykyä, mutta kuitenkin huolto on vaivatonta, niin itse olen päätynyt ajamaan Matrix TI 17x2 koneella CS PowerMax hopeahiilten kanssa. Nämä hiilet kestävät erittäin paljon ajoa (yli 100 akullista lupaillaan saitilla, itse olen ajanut ehkä n. 60 akullista nyt) ilman hiilten vaihtamista ja tehojen laskemista. Konetta täytyy kuitenkin sorvata aina välillä, mutta hiiliä ei tarvitse vaihtaa. Käytännössä olen ajanut ilman sorvausta treeneissä aina 5-10 akullista ja kisoissa 2 akullista. Tämän jälkeen olen sorvannut kollektorin ja ainoastaan käsitellyt hiilet LRP:n "Comm Stickillä", eli siis käytännössä poistanut hiiliin syntyneet urat ja puhdistanut kollektoriin kiinniottavan pinnan ennen sisäänajoa. Tämä helpottaa koneen huoltoa siinä mielessä huomattavasti, että hiiliä ei tosiaankaan tarvitse vaihtaa ja näin ollen kolvia ei tarvitse huollossa laisinkaan ja homma menee aika mukavasti pienessä kiireessäkin.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #8 : 25.10.04 - klo: 21.39 »
Paria tarkennusta vielä toivoisin.

Ensimmäinen koskee tuota rengassääntöasiaa. Onko kaikissa kolmessa TSM, TSP ja TSS luokissa sama rengassääntö? Mikäli ei ole niin millainen se on TSP luokassa?

Toinen kysymys koskee noita nopareita. Niitä kun tuntuu olevan niin joka lähtöön ja niin eri hintaisia. No käsitin ohjeista, että noparin ja ohjausservon suhteen ei kannata juurikaan säästellä. Mutta nyt kun noita on niin eri hintaisia niin pitää kysyä tarkennusta että miten merkittävästi ne eroavat toisistaan. Esim vaikka seuraavat noparit

LRP Quantum Pro sport
LRP Quantum Competition
LRP Quantum Competition 2
Novak GT7
GM Racing  V8
M'troniks mallit

jne.

En nyt halua mitään mahdollista sotaa aloittaa vaan vain tiedon siitä, että on käytännössä pitkään ihan sama millä noilla ajan tai sitten ihan suoria rehellisiä suosituksia. Mikäli ette julkea tänne laittaa mielipiteitänne moisesta asiasta niin laittaa vaikka yksityisviestinä.

--
Timo

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #9 : 25.10.04 - klo: 22.26 »
Samalla renkaalla ajetaan kaikissa luokissa. Ainoa ero on se että TSS:ssä saa käyttää enemmän renkaita per kisa.

Moottoripuolella suosittelen Matrixin TI 17x2 ja CS PowerMax hiiliä. Hiilillä ajaa jopa kauemmin kuin tuon 100 akullista.

Nopareista vaihtoehtoina pitäisin LRP:n, Nosramin ja CS nopareita. LRP ja Nosram on samaa tavaraa erivärisissä kuorissa. Minun kokemusten mukaan ainakin LRP:n uusimmat ovat olleet aika herkkiä päästämään toimintasavut ulos. CS:n Rocket Sport ja Max ovat täysin kilpailukykyisiä suorituskyvyltään ja ovat edullisempia kuin kilpailijansa ja minulla on kestänyt käytössä jo pitkälle toista vuotta myös sadekisat. CS säätimiä ja Matrix moottoreitä myy Medasec Jyväskylässä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #10 : 25.10.04 - klo: 22.31 »
Lisäisin ehdottomasti tuohon Yipon listaan Novakin. Itsellä on kokemusta  ainakin seitsemästä Novakista, ja yhdessäkään ei ole ollut mitään ongelmia, jotka olisivat johtuneet itse noparista. Yhden Novakin olen todellisella väärinkäytöllä onnistunut tuhoamaan, mutta sain senkin korjattua vaihtamalla FET:in. Pari Cyclonea on ollut aktiivisessa käytössä jo useamman vuoden ilman mitään moitetta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #11 : 25.10.04 - klo: 22.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Samalla renkaalla ajetaan kaikissa luokissa. Ainoa ero on se että TSS:ssä saa käyttää enemmän renkaita per kisa.

Kyllähän näiden luokkien uusissa nimissä on opettelemista, mutta..
TSM taitaa olla se luokka jossa saa käyttää kuusi rengasta / kisa.

TSS ja TSP vain neljä, korjatkaa jos olen väärässä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #12 : 25.10.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lisäisin ehdottomasti tuohon Yipon listaan Novakin. Itsellä on kokemusta  ainakin seitsemästä Novakista, ja yhdessäkään ei ole ollut mitään ongelmia, jotka olisivat johtuneet itse noparista. Yhden Novakin olen todellisella väärinkäytöllä onnistunut tuhoamaan, mutta sain senkin korjattua vaihtamalla FET:in. Pari Cyclonea on ollut aktiivisessa käytössä jo useamman vuoden ilman mitäöän moitetta.


Cyclone oli kyllä hyvä säädin. Itelläkin oli sellainen joskus. On vain hieman isokokoinen ja noin vanhaa säädintä voi olla vaikea saada. Uusesta Novakeista ei taida olla paljoa kokemuksia.

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #13 : 25.10.04 - klo: 22.35 »
Novakista sen verran omakohtaisia kokemuksia (GT7) vielä, että JOS se sattuu takuuaikana hajoamaan, niin voit katsoa noparisi/rahasi menetetyksi. Omani on ollut nyt reilusti yli vuoden takuu"korjauksessa" ja mitä olen muiden kokemuksia sujuvasti kuunnellut, niin sama kohtalo on monella.
Itse säätimet ovat kyllä laadukkaita ja kestäviä, mutta jos sattuu se maanantaimalli tulemaan arvonnassa niin..
EuroRC / TEK

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #14 : 25.10.04 - klo: 22.36 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Kyllähän näiden luokkien uusissa nimissä on opettelemista, mutta..
TSM taitaa olla se luokka jossa saa käyttää kuusi rengasta / kisa.

TSS ja TSP vain neljä, korjatkaa jos olen väärässä!

Elikkäs viriluokan nimi ei vaihdu mihinkään vaan se pysyy TS-10:nä. Lisäksi renkaita saa käyttää 8 kpl per kisa, muut olikin sitten oikein  8)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #15 : 25.10.04 - klo: 22.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Kyllähän näiden luokkien uusissa nimissä on opettelemista, mutta..
TSM taitaa olla se luokka jossa saa käyttää kuusi rengasta / kisa.

TSS ja TSP vain neljä, korjatkaa jos olen väärässä!

Elikkäs viriluokan nimi ei vaihdu mihinkään vaan se pysyy TS-10:nä. Lisäksi renkaita saa käyttää 8 kpl per kisa, muut olikin sitten oikein  8)

Kiitos korjauksesta, ja "oppitunnista"!

Löytyihän tuolta AKK:n sivuilta nuo tiedot...
TS-10 rengas
- Sallittu rengastyyppi kuivalla kelillä rengastestin perusteella Take-Off CS27
- Pykälän 3.5.6 Renkaat ja pitoaineet toinen kappale muutetaan seuraavaksi: TS-10, TSP-10 ja TSS-10 luokissa vain kumirenkaat (ei solukumi) on sallittu. TS-10 luokassa sallitaan enintään kaksi sarjaa (8kpl) kuivankelin renkaita per ajaja/kilpailu. TSP-10 ja TSS-10 luokissa sallitaan enintään yksi sarja (4kpl) kuivankelin renkaita per ajaja/kilpailu. renkaiden lainaaminen ajajien kesken on kilpailun aikana kielletty.
- Pykälän 3.5.6 Renkaat ja pitoaineet neljäs kappale muutetaan seuraavaksi: Sadekelillä renkaiden tyyppiä ei ole rajoitettu, mutta renkaita sallitaan ainoastaan yksi sarja (4kpl) merkattuina. Sadekelin ilmoittaa kilpailunjohtaja.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Ajamisen ja kilpailemisen aloittaminen Prostock luokassa.
« Vastaus #16 : 26.10.04 - klo: 08.55 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Novakista sen verran omakohtaisia kokemuksia (GT7) vielä, että JOS se sattuu takuuaikana hajoamaan, niin voit katsoa noparisi/rahasi menetetyksi. Omani on ollut nyt reilusti yli vuoden takuu"korjauksessa" ja mitä olen muiden kokemuksia sujuvasti kuunnellut, niin sama kohtalo on monella.
Itse säätimet ovat kyllä laadukkaita ja kestäviä, mutta jos sattuu se maanantaimalli tulemaan arvonnassa niin..


Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, mitä kautta tämä on mennyt takuuhuoltoon? Itse olen yhden GT7 huollattanut. Tämä nopari tuli minulle rikkinäisenä (itse hajotettu yrittämällä juottaa uusi vastarin johto) yhden auton mukana. Tämän sain korjautettua kohtuullisella hinnalla parissa viikossa lähettämällä suoraan Novakille Jenkkeihin. Lisäksi olen jo monesti saanut hyvin jouhevasti teknistä neuvoa (komponenttien tyyppejä, kytkentä ohjeita yms.) sieltä sähköpostitse jopa samana päivänä.

Jos tuo on mennyt jonkun jälleenmyyjän kautta, niin olisin jo aikoja sitten vaatinut kaupan purkua tai hyvitystä, koska tämä alkaa jo olemaan merkittävä haitta.