Noh, eihän tuo mikään ihme ole jos .21 koneesta otetaan enemmän tehoa irti kuin .28 tai suuremmastakin.
Esimerkki 1/1 autoista:
Chevy corvette C6 (vm.2005) jonka "pikkulohko" 6.0l v-8:sta irtoaa 400hv kierrosluvulla 6000/min. Painoa autolla on "kuivana" vähän yli 1500kg teho/paino (hv/kg) ~0.26
Toyotan (vm.2005) tf105 Formula 1 auto, hiukan alle 3 litrainen v-10, yli 900hv ja huippukierrokset yli 19000/min....auto painaa kisakunnossa kuskin kanssa 600kg. eli teho/paino (hv/kg) > 1,5
mutta taas jos f1 moottorin pitää kestää hurjaa rääkkiä ja ääriolosuhteita 2*300km (kilpailua) niin corvetella kone saattaisi (ehkä) kestää vaikka 500 kertaisen ajokilometrimäärän....tai sitten ei. Mutta paljon enemmän kilometrejä kuitenkin.
tarkoitin tällä nyt vaan sitä että että on hiukan ohutta ajatella polttomoottoria ja siitä mahdollisesti saatavaa tehoa pelkän moottorin tilavuuden perusteella.
Pienien moottorien etuna korkeasti viritettyinä on huomattavasti pienemmät moottorin liikkuvien osien massat, joka taas auttaa siinä että moottori "kiihtyy" nopeammin. Ottaa nopeammin kierroksia koska koneen omissa massoissa on vähemmän vastusta. saavutetaan nopeammin tarvittava huipputeho.
Suurempi kone kiihtyy suhteessa hitaammin mutta suuremmat massat ovat taas eduksi vääntöpuolella.
Ja käytännön voimaa kysyttäessä esim. 1/1 autoissa mielestäni korkea vääntömomentti on tärkeämpi ominaisuus kuin suuri teho.
Tämän takia "möyrimisessä" täällä rc-autopuolella sähkömoottori on ylivertainen verrattuna polttikseen. Polttiksen saavuttaessa maksimi vääntömomenttinsa jollakin tietyllä kierrosluvulla (esim.12000-15000/min)
sähkömoottorin maksimivääntö on käytössä nollasta huippukierroksiin.
Ja taas isompi mutta matalaviritteinen moottori olisi hauska esim savagessa tai mad:issa. Käsittääkseni tuo hpi:n .28 on vähän niinkuin sellainen, suhteessa vähemmän tehoa kuin esim .21 mutta enemmän viäntöä. :lol:
Olisipa vielä joku todella matalaviritteinen .46 tai vastaava....siis poistuisi paikalta vaikkapa vakio savage25 tahtiin mutta nousisi pintakaasulla vaikka puuhun :mrgreen:
Ei ole varmaan kovinkaan mielekästä ajaa reilusti ylitehoisella monsterilla...ja varmaan kestopuoleenkin vaikuttaa negatiivisesti..
Ex autoni schumi XTR3e oli liian tehokas takaveto trukiksi..
äh...ihme itsenäisyyspäivän paatos..