Kirjoittaja Aihe: mitä polttoainetta sisäänajossa?  (Luettu 4886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« : 12.10.02 - klo: 18.25 »
Siis mikä ois hyvä polttoaine gs15 r  moottorille kun ajetaan eka kertoja ja kuin pitkä on sisäänajo tarve? :?:

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #1 : 12.10.02 - klo: 19.23 »
pitää sisäänajaa vähintään litra ja käytä samaa löpöä sisäänajossa kuin itse ajossa

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #2 : 12.10.02 - klo: 23.46 »
kannattaa käyttää sellasta löpöö jossa on aika paljon  nitroo, pysyy paremmin käynnissä!

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #3 : 13.10.02 - klo: 15.22 »
mä en laittais öljyä lisää sisäänajossa. eihän se sillon edes oo enää samaa löpöä :wink:

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #4 : 13.10.02 - klo: 19.12 »
no kukas hullu ajaa piikillä? :|  varsinkin sisäänajossa!

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajolöpö
« Vastaus #5 : 02.05.03 - klo: 16.09 »
Itsehän ajoin gs15r:n sisään 20% nitrolla 20% Aerosave (täyssynteettinen öljy). Enkä ikinä laita rissaa fuilin sekaan edes sisäänajossa; koska se peijooli on sitä törkyä joka karstoittaa koneen.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #6 : 03.05.03 - klo: 18.53 »
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Siis mikä ois hyvä polttoaine gs15 r  moottorille kun ajetaan eka kertoja ja kuin pitkä on sisäänajo tarve? :?:


Moneskohan kerta on kun annan tämän linkin:

http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/faq/Moottorin%20sis%E4%E4najo.htm

Ohje on kirjoitettu parinkymmenen vuoden kokemuksella, joten siihen voit luottaa. Käytä aina samaa polttoainetta, jotta moottori sopeutuu siihen. Älä laita sisäänajoa varten ylimääräistä öljyä, vaan aja sillä öljyprosentilla mitä moottorinvalmistaja suosittelee. Yleensä se on 10%, mikä on monissa valmiissa polttoaineissa.

Poissa turilas101

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #7 : 03.05.03 - klo: 21.13 »
Ihan fiksut ohjeet, mutta mulla ei noin yleisesti mene kaaliin, mikä ihmeen järki on ajaa se kriittisin, eli ensimmäinen tankillinen tyhjäkäyntiä? Tasakierroksilla heti alkuun lasitetaan männänrenkaita ja sylinteriputkea, ja auto on paikallaan jolloin kone käy kuumana.

Vaihtelevaa ajoa siinä sisäänajossa vaaditaan, ja myös tappiin kierrätettyjä lyhyitä kiihdytyksiä.

Öljyä ei missään nimessä ylimääräistä, enkä myöskään tajua miksi seos pitäisi noin älyttömän rikkaalle säätää.

Mika R

  • Vieras
Re: mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #8 : 03.05.03 - klo: 22.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaani"
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Siis mikä ois hyvä polttoaine gs15 r  moottorille kun ajetaan eka kertoja ja kuin pitkä on sisäänajo tarve? :?:


Moneskohan kerta on kun annan tämän linkin:

http://personal.inet.fi/koti/timo.jalas/faq/Moottorin%20sis%E4%E4najo.htm

Ohje on kirjoitettu parinkymmenen vuoden kokemuksella, joten siihen voit luottaa. Käytä aina samaa polttoainetta, jotta moottori sopeutuu siihen. Älä laita sisäänajoa varten ylimääräistä öljyä, vaan aja sillä öljyprosentilla mitä moottorinvalmistaja suosittelee. Yleensä se on 10%, mikä on monissa valmiissa polttoaineissa.


Ja monesko kerta että se pitää tehdä niinkuin motin manuaalissa sanotaan, ei missään yleispätevässä ohjeessa. Sisäänajo nimittäin vaihtelee moottoreittain paljon! Jos ei osaa kääntää motin ohjetta englannista suomeksi, niin se on huonompi juttu. Sitten voi yrittää tulkata vaikka Jalaksen ohjeen avulla. GS15R motin ajaisin sisään vaikka ModelTechnicnisn QwikFirellä 16%

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #9 : 04.05.03 - klo: 14.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Ja monesko kerta että se pitää tehdä niinkuin motin manuaalissa sanotaan, ei missään yleispätevässä ohjeessa. Sisäänajo nimittäin vaihtelee moottoreittain paljon! Jos ei osaa kääntää motin ohjetta englannista suomeksi, niin se on huonompi juttu. Sitten voi yrittää tulkata vaikka Jalaksen ohjeen avulla. GS15R motin ajaisin sisään vaikka ModelTechnicnisn QwikFirellä 16%


Olen vahvasti eri mieltä. RC-autoissa (1/8, 1/10) käytettävä pienoispolttomoottoritekniikka on käytännössä hyvin samanlaista moottorimerkistä toiseen. Siten Jalaksen ohje on hyvinkin sovellettavissa jokaiseen moottoriin. Moottorivalmistajien ohjeet ovat yleensä tyyppiä "vähin mahdollinen vaiva", ja ne saattavat olla hyvinkin puutteellisia. Jopa O.S:n mukana on jaettu ohjetta, jonka mukaan autokoneen voisi ajaa sisään penkissä - tämähän ei ole suositeltavaa, koska moottori ei saa jäähdytystä. Moottorin eliniän kannalta sisäänajo on hyvin tärkeä, ja tekemällä sen varman päälle tuon linkin ohjeen mukaan, se ei voi mennä väärin. Sen sijaan jos siitä aletaan tinkimään, koska moottorinvalmistajan mukaan 3 tankkia on riittävä määrä, niin se voi vahingoittaa moottoria, varsinkin jos ne tankit ajetaan vielä liian piikillä.

Turilas:

Ohjeessa kehoitetaan ajamaan aluksi hyvin rikkaalla, koska sisäänajossa kone menee helposti liian piikille. On varmempaa ajaa useita tankkeja rauhallisesti ennen kuin kiirehtii kiristämään neuloja. Kun ensimmäinen tankki röpötellään tyhjäkäyntiä, saadaan heti alkuun säädettyä tyhjäkäynti kohdalleen, eikä sen takia kone sammu turhaan jatkuvasti. Yksi tankillinen paikallaan ei vielä lämmitä konetta liikaa. Sitten hetken jäähdytys, ja radalle. Missään nimessä motti ei saa sisäänajossa päästä kiertämään "tappiin", niin että se kiekaisee ja ääni on kalliin metallinen.

Poissa adrenaliini

  • Jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #10 : 04.05.03 - klo: 19.38 »
Piikillä? :oops:

Mika R

  • Vieras
Re: mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #11 : 04.05.03 - klo: 22.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaani"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Ja monesko kerta että se pitää tehdä niinkuin motin manuaalissa sanotaan, ei missään yleispätevässä ohjeessa. Sisäänajo nimittäin vaihtelee moottoreittain paljon! Jos ei osaa kääntää motin ohjetta englannista suomeksi, niin se on huonompi juttu. Sitten voi yrittää tulkata vaikka Jalaksen ohjeen avulla. GS15R motin ajaisin sisään vaikka ModelTechnicnisn QwikFirellä 16%


Olen vahvasti eri mieltä. RC-autoissa (1/8, 1/10) käytettävä pienoispolttomoottoritekniikka on käytännössä hyvin samanlaista moottorimerkistä toiseen. Siten Jalaksen ohje on hyvinkin sovellettavissa jokaiseen moottoriin. Moottorivalmistajien ohjeet ovat yleensä tyyppiä "vähin mahdollinen vaiva", ja ne saattavat olla hyvinkin puutteellisia. Jopa O.S:n mukana on jaettu ohjetta, jonka mukaan autokoneen voisi ajaa sisään penkissä - tämähän ei ole suositeltavaa, koska moottori ei saa jäähdytystä. Moottorin eliniän kannalta sisäänajo on hyvin tärkeä, ja tekemällä sen varman päälle tuon linkin ohjeen mukaan, se ei voi mennä väärin. Sen sijaan jos siitä aletaan tinkimään, koska moottorinvalmistajan mukaan 3 tankkia on riittävä määrä, niin se voi vahingoittaa moottoria, varsinkin jos ne tankit ajetaan vielä liian piikillä.


Okei, enpä lähde tosta vääntämään kun en tunne aihetta riittävästi. Suosittelen silti ohjekirjaa, koska vahingon sattuessa valmistaja on korvausvelvollinen luultavasti ainostaan silloin jos ohjeita noudatettu. Toiseksi kyllä O.S. on sen luokan valmistaja että haluaisin uskoa heidän ohjekirjaansa mielummin kuin jalasta. Se miten ajan sisään riippuu moottorista, esim racing versus sport on materiaaleista ja osien rakenteesta riippuen ainakin ohjekirjan mukaan erilainen. Kukin tietty tehköön niinkuin haluaa. Minusta se sävy millä annat nevoja "monesko kerta .. jne" suorastaan provosoi olemaan kanssasi erimieltä  :wink: siksi kannattaa miettiä miten viestensä muotoilee eiks niin. minusta on tietysti hyvä että keskustelua syntyy. Kukaan ei minusta ole suositellut ajamaan sport mottia sisään piikillä jos tällä tarkoitat maksimikaasua. sen sijaan racing motissa tämä on juuri oikea tapa

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #12 : 05.05.03 - klo: 00.46 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Minusta se sävy millä annat nevoja "monesko kerta .. jne" suorastaan provosoi olemaan kanssasi erimieltä  :wink: siksi kannattaa miettiä miten viestensä muotoilee eiks niin. minusta on tietysti hyvä että keskustelua syntyy. Kukaan ei minusta ole suositellut ajamaan sport mottia sisään piikillä jos tällä tarkoitat maksimikaasua. sen sijaan racing motissa tämä on juuri oikea tapa


Viittasin monesko kerta-ilmauksella siihen, että pienellä vaivalla näihin samoihin asioihin löytyy foorumista vastaukset jo moneen kertaan, mutta nykyajan ihmisillä on "kaikki tänne heti helposti"-asenne, minkä takia samat kysymykset kysytään jatkuvasti uudestaan. Mun mielestä se osoittaa huonoa respektiä vanhempia keskustelijoita kohtaan kun ei vaivauduta klikkaamaan search-nappulaa.

En ymmärrä erotteluasi sport ja racing-moottoreiden välillä, miksi niiden sisäänajon pitäisi olla jotenkin radikaalisti erilainen. Kisamotit ovat kyllä alkujaan kireämpiä (ja kalliimpia), mutta pohjimmiltaan samanlaisia kaksitahtipannuja ne ovat kaikki. Ehkä selvitän termejä:

piikillä = laihalla
maksimikaasulla = kaasuttimen kurkku täysin auki

Sisäänajossa tulee kyllä ajaa "täydellä kaasulla", mutta aluksi siten että neulat ovat melko paljon auki, jotta moottori käy runsaasti savuttaen ja röpöttäen - auto kulkee aika hiljaa. Rauhallisesti, vähän kerrassaan aletaan sitten aukaisemaan neuloja kunnes lopuksi saadaan moottorista ulos lähes täydet tehot ja menossakin alkaa olla oikeaa makua.

Varmasti ollaan jo ihan oikealla tiellä jos noudatetaan moottorinvalmistajan ohjetta. Kuitenkaan kaikki ne ohjeet eivät ole täydellisiä, ja monet asiat voi tehdä paremmin. Jos edes jonkunlainen sisäänajo on suoritettu, ei mikään motti laukea ajamalla niin nopeasti, että siitä voisi syyttää valmistajaa. Se menee vaan omaan piikkiin. Kuitenkin moottorin täydestä elinkaaresta voi varmistua tekemällä sisäänajon varman päälle.

Poissa Rc-Kriitikko

  • Jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #13 : 07.05.03 - klo: 18.30 »
niin ajattelin tässä alottelijana kysellä että pystyykö rc:llä ajamaa modeltecnicsin polttoaineella ihan pelkästään esim:www.prohobby.fi:n. Tarviiko sekottaa mitään rohtoja siihen.???
Kaikissa meissä asuu Hyvä Sielu

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #14 : 07.05.03 - klo: 19.12 »
kyllä se ainakin tr 15:seen kävi moitteettomasti. ei tarvinu lisätä mitään

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #15 : 07.05.03 - klo: 20.21 »
Tosta "eka tanki tyhjäkäynnillä" kuumenemis jutusta: Minä kun olin oman RB:n kanssa siinä "ekassa tankissa tyhjäkäynnillä" jutussa niin kone ei lämmennyt ollenkaan, siinä ei voinut edes sormia lämmittää...
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #16 : 08.05.03 - klo: 01.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc-Kriitikko"
niin ajattelin tässä alottelijana kysellä että pystyykö rc:llä ajamaa modeltecnicsin polttoaineella ihan pelkästään esim:www.prohobby.fi:n. Tarviiko sekottaa mitään rohtoja siihen.???


Kyllä, mutta koska niitä modeltechnicsin löpöjäkin on eri määrillä nitroa, niin tarkista ensin myyjältä mille prosentille nitroa koneesi on tehty ja osta sitten sen sisältöistä polttoainetta.

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #17 : 08.05.03 - klo: 13.42 »
Itse käytän tätä 16% 'Tornado' löböä.
Toimii GS15-R:n kanssa moitteetta.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa kuvittelija

  • Jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #18 : 12.05.03 - klo: 01.01 »
Sisäänajoin HPI Savage-monsterin 26.3. ja silloin oli lunta kunnolla maassa vielä, lämpöä about +8C tai jotain, ensin puisen pukin päällä kaks tankillista niinku ohjeessa sanottiin, välillä täydet kierrokset tietty ottaen et paloi kertyneet pois. Ja sen jälkeen kaksi tankillista pikkupikku kahdeksikkoa puoliväliin kaasuttaen ja vapaalle ja taas kaasua....jne...

Mut musta kyllä tuntui et eihän se kone lämmenny lähellekään sitä mitä sen olis pitäny? Kun eikös sen koneen pitäis just lämmetä kuitenki kunnolla että se tottuis siihen lämpöön pikkuhiljaa ja kaikki "loksahtais" kohdalleen? Ja sisäänajo oli 10% nitrolla, sen jälkeen kaikki ajo 25%:lla ja johan lämpenee... Oon ite vaan lukenu näitä juttuja tosi paljon ja oon saanu monesta paikasta vastaukseksi et jos sisäänajaa vaikka 10% aineella ja vaihtaakin sit vaikka 25% niin pitää sisäänajoa tehdä uudestaan sille! Et ei heti revitä sitä konetta rikki! Tein just näin, eli kaks sisäänajoa varmuuden vuoksi...

Ja vielä polttoaineesta: (oukei, nää jutut on jenkeistä, uskokoon ken tahtoo, mut eikös ne oo siellä ainaki aika kauan näillä vehkeillä ajellu?) kuulemma jos on käyttänyt vaikka 25% nitropolttoainetta, niin ei kannata enää vaihtaa sen jälkeen vähemmän nitroa sisältävään koska se kone on jo "tottunut" siihen 25 kamaan ja tulee vähemmän tehoja jos vaihtaa vaikka 15%:een.

Ja hei, Mä olen näissä vielä aloittelija, älkäähän nyt kovasti haukkuko jos kuulostaa hulluilta nää jutut!
HPI SAVAGE 24.3.2003 lähtien... :)
JQracing THEeCar 2016---->

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #19 : 12.05.03 - klo: 09.49 »
Joo o sitä polttoainetta ei kannata vaihta sisäänajon jälkeen varsinkaan jos on ajanut 10% ja sitten vaihtaakin 25% , mikä on jo tyhmää. 25% polttoainetta ei kannata käyttää muutakuin kisakoneissa, sillä se kuluttaa moottoria tavallista nopeammin.

Poissa kuvittelija

  • Jäsen
    • Profiili
mitä polttoainetta sisäänajossa?
« Vastaus #20 : 12.05.03 - klo: 12.40 »
Kiva kun tiedän nyt et ei olis kannattanu vaihtaa..

Olin vaan auton kanssa kai sit liian aikaisin keväällä liikkeellä et kun ostin ekasta liikkeestä polttoainetta niin niillä ei ollut muuta kuin 10%. Sitten ostin toisesta liikkeestä lisää ja siellä taas ei ollut kuin 25%. Ajamaan piti kuitenkin päästä joten en kauheesti prosenteista välittänyt!
Mites tämä nyt sitten on, voinko vaihtaa kuitenkin vielä takaisin 10% nitroon, tietääkseni tulee tehohäviöitä?

Mikähän on Suomessa hyvä liike, eli mistä saa nitropolttoainetta varmasti läpi vuoden? Ajetaanhan näillä talvellakin sentään!!!
HPI SAVAGE 24.3.2003 lähtien... :)
JQracing THEeCar 2016---->