Vielä tärkeämpää on itse kunkin ja vanhempienkin kiinnittää huomiota rehtiin ja reiluun ajotapaan ja toisen kuskin kunnioittamiseen ihan junnusta lähtien.
Itsekin kallistun hyvin vahvasti tähän.
Oma kokemukseni on vain OR5 -luokasta, jossa ajokulttuuri on sen syntyajoista vajaassa kymmenessä vuodessa parantunut huimasti.
Parhaillaan tilanne on se, että korokkeella on kuusi kuskia ja kuusi tuomaria, kullakin kuskilla oma tuomari ja silti lauteilla on vain kuusi henkilöä. Kuten Helismaa kertoo reissumiehestä ja Repusta, joka "puolustaja jätkän on ja hänen syyttäjänsä, ja omantunnon lailla, on kieroutta vailla".
Tähän saattaa vaikuttaa muutama luokalle ominainen piirre:
1. Porukat ovat pienehköt ja tiiviit, kaverille ei toivota vääryyttä. Myös nopeamman kuskin auto tunnistetaan nopeasti ajossa.
2. Kuskit ovat pääosin aikuisia.
3. Kalusto on kallista, ei haluta romuttaa omaa tai toisen kalustoa.
Onpa meillä ollut myös joskus tapana leikkimielisesti tentata kuskeilta sääntöjä, joka on johtanut mielestäni kohtalaiseen sääntöjen tuntemukseen yksittäisen kuljettajan tasolla.
Kaikki edellä mainittu on osaltaan johtanut siihen, että vaikka lauteilla tuomari onkin, ei hänen juurikaan tarvitse puuttua erän tapahtumiin.