Siiven eli takaspoilerin merkitys on 1:10 touringissa erittäin suuri.
Se kuinka suuri selvisi meille viime kesänä Kuusankosken Touring Rally kisan yhteydessä. Päivää ennen kisaa olimme harjoittelemassa ko. radalla ja kuskimme (11v.) oli tosi tyytyväinen autoon. Allekirjoittanut mekaanikkokin tykkäsi, että asetukset toimivat melko hyvin.
Radalla samaan aikaan harjoittelemassa ollut toinen kuski kiinnitti huomiota automme siipeen, joka oli normaali Subarun WRC koriin kuuluva siipi. Saman kokoisilla ajetaan touringin muide luokkien kilpailuja. Meiltä oli jäänyt huomaamatta, että Rally Touringin säännöt sallivat vain melko pienen siiven. Takaisin mökille päästyämme oli edessä siiven melko radikaali pienennys sekä lyhentämällä että kaventamalla. Näin päästiin sääntöjen edellyttämiin mittöihin.
Seuraavana aamuna kisapaikalla ensimmäinen treeni oli shokki. ainoa muutos, jonka autoon teimme oli siiven selvä pienentäminen. Edellisenä päivänä hyvin toiminut auto oli yhtäkkiä aivan mahdoton ajaa. Alkuerät meni miten meni - onneksi kuskin pinna juuri ja juuri kesti, vaikka kyllä harmitti koko tiimiä.
Olemme harjoitelleet säätämistä vasta melko lyhyen aikaa ja omat neuvot olivat vähissä. Kokeiltiin erilaisia muutoksia ilman merkittävää parannusta.
Onneksi pari kokeneempaa kuskia tuli ennen viimeistä finaalia jeesaamaan ja heidän neuvoillaan teimme jousitukseen ja renkaisiin muutoksia, joiden avulla viimeisen finaalin ajo jo onnistui kohtuullisesti.
Oppia tuli siis roimasti siiven merkityksestä ja vaikutuksesta.
Toinen paikka havaita siiven merkitys on silloin, kun siipi kesken kisaa irtoaa kokonaan tai osittain. Auto muuttuu erittäin vaikeaksi ajaa.
1:10 kokoisten autojen nopeus on parhaimmilaan suorilla jopa 70 km/h. Jos kerrotaan se skaalan mukaan luvulla 10 päästään nopeuteen 700 km/h. Formula I ja muut nopeat 1:1 autojen luokat käyttävät poikkeuksetta autoissa siipeä ja sielläkin se on olennainen osa aerodynamiikkaa vaikka nopudet ovat vain "puolet" pienoisautojen skaalanopeuksista.
Kannattaa kokeilla erilaisilla siivillä. Vaikutus kasvaa nopeuden mukana.