Kirjoittaja Aihe: Huimia kierroksia moottorista  (Luettu 2178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huimia kierroksia moottorista
« : 20.12.04 - klo: 10.20 »
Onko kukaan saanut 18-lankaista konetta koskaan kiertämään 6-kennoisella akulla 55000 kierrosta minutissa.  :wink:

En minäkään tähän uskonut, kun kaverini ilmoitti tämän mittaustuloksen. Viikonloppuna kuitenkin sain itsekin todistaa tämän. Eli kannu oli joku vanha virikoneen kannu ja ankkuri ihan tavallinen 18-lankainen konekäämitty ankkuri. Muutenkaan mitään ihmeellistä moottorissa ei pitäisi olla. Taika on siinä, että kyseisen kannun magneetit zäpättiin kunnolla.

Tämä testi oli lopetettava jo noin 20 sekunnin jälkeen, kun moottorin osat alkoi olemaan tulikuumia. Kokeilimme myös 10-lankaisella ankkurilla, mutta juurikaan suurempia kierroksia (58000) ei enää saatu. Alkoi siis johdot ahdistamaan. Ankkurin kollektorikin alkoi yllättäen mustumaan melkoisen nopeasti.

Muita samalla mitattuja arvoja, jotta vertailu olisi helpompaa:

12x3 kone: noin 40500 kierrosta
vakiokone: noin 24000 kierrosta
huonokuntoinen 10x2: noin 40000 kierrosta

Valitettavasti tuota ennätyskokoonpanoa ei päästy testaamaan ennen zäppäystä. Eli seuraavaksi täytyykin ottaa käsittelyyn toinen kone, josta sitten otetaan arvot ennen ja jälkeen. Pieni epäilys minulla on vielä, ettei kyseinen kannu ollutkaan varustettu ihan tavallisilla magneeteilla, mutta tämä epäilys ratkeaa kyllä seuraavan moottorin kohdalla.

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #1 : 20.12.04 - klo: 14.23 »
Miläs te mittasitte noita kierros luku määriä?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #2 : 20.12.04 - klo: 14.30 »
Mittaus suoritettiin optohaarukalla. Eli moottorin akselille ruuvatiin pinjonin tapainen kiekko, jossa oli neljä reikää. Näitä reikiä luettiin optohaarukalla, joka oli kiinnitetty kannuun. Tämän jälkeen luettiin kalibroidulla yleismittarilla taajuus, josta saatiin yksinkertaisella laskutoimituksella moottorin kierrokset.

Laitteiston laskennallinen maksimivirhe on 400 kierrosta, joten melkoisen luotettava tuon tavan pitäisi olla.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #3 : 01.02.05 - klo: 21.06 »
Voisihan tätäkin päivittää. Nuo huimat kierrokset johtuivat siitä, ettei kannunmagneeteissa ollut magneettisuutta enää kovinkaan paljon. Tämä mahdollistaa kyllä huimat kierrokset, mutta moottori kyykkää erittäin radigaalisti pienimmänkin kuorman alla. Tutkimukset on vielä kesken minkälaisilla magneettisuuden arvoilla päästäisiin parhampiin tuloksiin.

Poissa japa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #4 : 08.04.05 - klo: 20.39 »
Miten vois kotioloissa tehdä tuon kierroslukumittarin?
Team Associated TC3FT/GM/Nosram/Corally/Peak/Mugen

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #5 : 08.04.05 - klo: 20.47 »
Minulla on ollut ajatuksena lisätä sivuilleni ohjeet tuosta, joten täytynee tehdä se pikapuolin.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #6 : 08.04.05 - klo: 21.07 »
Menee off topiciks mut kauan oot harrastanu noita, kun sivultas näyttää löytyvän ihan kaikki tarpeellinen tieto rc-autoihin? Mää ainakin oon ratkassu monta ongelmaa lukemalla sieltä ohjeita.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Huimia kierroksia moottorista
« Vastaus #7 : 09.04.05 - klo: 07.12 »
Ensimmäinen kunnon RC-autoni oli Tamiya Grasshopper vuonna 1985 tai 1986. Tässä välillä on kuitenkin ollut pitkiäkin taukoja. Viimeiset vuodet olen jälleen ollut hieman aktiivisempi.