Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Sami L

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 72
91
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 14.06.10 - klo: 16.45 »
Kannattaa pyörähtää jonkun luona jolla on laakerityökalu, sillä homma on hetkessä hoidettu, eikä tarvi kuumennella lohkoa tai vastaavaa. Kaasari saa olla kiinni, muu irti.

Myös jotkut liikkeet noita vaihtoja tekevät.

92
Yleinen keskustelu / Vs: RC-työkalut ja varusteet
« : 11.06.10 - klo: 21.01 »
Hudy ja Team Magic tulee mieleen valmiista laukuista.

Polttispuolella on juuri triidi Lidlin hintaihmeestä: http://rc10.fi/index.php?topic=47827.0

Bilteman tai vastaavan liikkeen isoihin laukkuihin voi kans näpertää sisälle vaikka mitä, näin olen itse selvinnyt jo useamman vuoden. http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=26930.htm&tuote=26930 (+ työtä, vaneria ja housuista vyötärönauhaa  :grin: ) Pienemmässä laukussa (70L muistaakseni) tulee sitten ne loput, varaosalaatikko, dremeli, starttiboksi, pussi renkaita yms. Laukkujen päätytaskuihin menee mukavasti sälärasiat ja ison laukun sivutaskuun työkaluseinä vanerista. Painoahan näistä vanerivirityksistä tietysti tulee, mutta pysyy rojut paremmin tallessa kuin pyörimällä jossain laukkujen pohjilla.

Tässä vielä kuva värkistäni vuodelta 2005: http://i35.photobucket.com/albums/d173/SamiLep/KokoLaukku1.jpg?t=1276279493 laatikon pohja on sittemmin päällystetty muovilla, hieman paikattu puhki kulunutta sivutaskun pohjaa ja muuta pientä, mutta renkaat pyörii edelleen ja onpa samat hehkutkin vielä käytössä.

93
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 10.06.10 - klo: 20.21 »
Kaikki bensat käy kaikkiin koneisiin. Pitää vain ottaa huomioon nitromäärä bensan joukossa. Kannattaa myös katsoskella mitä öljyä bensassa on ja kuinka paljon. Byron bensat on todettu hyviksi.

Termistön korjausta väärinkäsitysten välttämiseksi:
Bensa = Bensiini = http://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiini
Polttoaine = yleisnimitys = esimerkiksi 'nitromoottoreiden' käyttämä metanoli (+öljyt+nitrometaani)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoaine
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metanoli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitrometaani

Kun puhutaan bensa-autoista, tarkoitetaan juurikin bensiiniä käyttäviä (n. 1:5 skaalan) autoja. Byroni ei siis ole bensaa nähnytkään, vaan se on polttoainetta. ("soppaa", "fuilia" tms. puhekielessä, foorumilla erityisesti neuvontasäikeissä on syytä pitäytyä nimityksessä polttoaine, väärinkäsitysten välttämiseksi.)

94
Jossain trilordyn filkassa ne löi siiven kiinni C8 autoon, kyllähän se lähti... kun lähteepi ilman siipiäkin.

http://trilordy.com/videos/T.I.T.H..mpg siitä suora linkki. Hyvin tehtyjä bashausvideoita muutenkin nuo Trilordyn pätkät.

95
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 10.06.10 - klo: 19.34 »
Kivan näköiset skabathan nuo oli ja hommassa oli ihan kisaamisen tuntua!
Seuraavalla kerralla voin sitten luvan kanssa ottaa niitö kuvia?

Joo ehdottomasti kuvaamaan vaan, kannattaa tulla paikanpäällä höpisemään (ja tutustumaan muutenkin porukkaan) että mistä passaa kuvailla, radan keskellä nököttävä kuvaaja voi olla tehokas näköeste kuskille, ja isoissa hypyissä voi tietysti saada uuden jakauksen kun tähyilee sitä kameran ruutua enemmän kuin ympäröivää maailmaa. Varikkoalueella pitää varoa juoksentelevia torste.. eiku siis kuskeja. Mutta kyllä sinne mahtuu.

Kuvaamisesta meikäläisen mielipide on aika pitkälti se, että niitä autojen kuvia on maailma täynnä, mutta jos tallentuu 'filmille' hauskoja tilanteita, kuskien fiiliksiä tai muuta, niin ne on hyvää tavaraa, vaikka onhan se kiva aina joskus saada autostakin joku kuva talteen muistoksi. Mutta kun kisakuvista 95% on sitä yhtä ja samaa mutkaa jossa sitten vaihtelee erilainen auto (tai paremminkin korin maalaus), niin aika yksipuolista on.

Tuosta kisasta ei kannata päätellä krossaamisesta mitään, sen verran poikkeavalla meiningillä ajettiin.  :grin: Oli kyllä naurussa pitelemistä, vaikka auto takamutkassa katollaan ei naurattanu yhtään.  :huh:

96
Polttisautot / Vs: Ilmanpuhdistimen puhdistus
« : 02.06.10 - klo: 11.19 »
Kannattaa laittaa siihen moottoriin sellainen suodatinrunko, johon ei ole pakko ostaa niitä ryöstöhintaisia suodattimia. Suodatinrungot (ja hanhenkaulat) ei ihmeitä maksa ja rahansa saapi takaisin sitten suodatinten hinnassa.

Tässä linkkejä aiheen tiimoilta (21-28 moottoriin):
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/XRAY-XRAY-XB8XT8/358800-AIR-FILTER-SET-105806
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/XRAY-XRAY-XB808/358821-AIR-FILTER-BODY-CAP-LOW-PROFILE-107577
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/ULTIMATE-RACING-UR-Moottoritarvikkeet-ja-Suodattimet
http://www.jp-nitroracing.com/moottorit-tarvikkeet-ilmansuodattimet-c-22_46.html
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=98_99&products_id=134
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=98_99&products_id=369
http://www.eaimport.net/product_catalog.php?c=258

Ja nopeasti kalkuloituna:
PSR: 1,66e/filtteri + öljyämisen [19,90e 12kpl sis. öljy]
HN: 1,75e /filtteri + öljyäminen [14e 8kpl sis. öljy]
6MIK: 2,32e /filtteri + öljyäminen [13,90e 6kpl sis. öljy]
UR: 3,6e/valmis filtteri [4,50e + 9,90e = 14,4e 4kpl valmiiksi öljyttyjä]

97
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CRT Truggy
« : 23.05.10 - klo: 20.12 »
Mikä kaasuservossa oli väärin ja miksei jarrut toimi? Vaikka auto onkin valmiiksi rakennettu, niin olisi silti syytä tarkistaa esimerkiksi juurikin linkistöjen toiminta ja hienosäätää ne kohdalleen. Myös tärkeimpien ruuvien kireys on syytä tarkistaa. Esimerkiksi koneen kiinnitys voi löysäksi päästessään rikkoa kytkinkellon ja/tai päärattaan.

Niin kauan kun näitä vehkeitä ihmiset räpeltää, niin väärin/puutteellisesti koottuja yksilöitä tulee, autopaketeista puuttuu joskus osia, on väärän auton osia ja mitähän vielä.

Onko autossasi asianmukaiset failsafet, jos ja kun se päättää ampaista kaasu pohjassa kohti naapurin Mersua tai ajeluasi katselevia lapsia. Tuon kokoinen auto tekee osuessaan pahaa jälkeä ja se on sinun vastuullasi.

Onko ne sähköt toimineet täysin moitteettomasti kunnes yhtäkkiä meni rikkipoks, ajossa, vesilätäkössä, pöydällä? Avasit vastarin ja rupes toimimaan, kokeilitko miten kauas radiot kantoivat virheettömästi? (luonnollisesti auto EI ole käynnissä, EIKÄ renkaat maassa kun kantavuuskokeiluja teet) Onko antennit ehjät ja täydessä mitassa? Onko autossa paristokotelo vai kunnon akku? Onko akun/paristokotelon ja vastarin välissä ON-OFF katkaisija? Pitäis vähän tietää että miten vika ilmenee ja minkälaisissa vehkeissä ja mitä vian selvittämiseksi on tehty.

98
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 23.05.10 - klo: 12.43 »
Voi, mutta kannattaa kiinnittää huolellisesti, koska ajon aikana korin alta tippuva vastariakku on valitettavan usein merkki siitä, että auto lähtee keulan osoittamaan suuntaan, kovaa ja täysin hallitsemattomasti.

Asennahan autoosi myös seuraavanlainen failsafe:

99
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 16.05.10 - klo: 23.16 »
Tässä vielä parempi kuva:


100
Polttisautot / Vs: Neuvoja kiitos!
« : 16.05.10 - klo: 18.20 »
Eipä niissä mitään mullistavia eroja ole, jollain on hieman kiiltävämpi paperi tai värikkäämmät musteet.  :grin:

Tässä nyt muutamia merkkejä mitä kilpakentiltä tulee mieleen, joilla on tavannut olla kauppias itse, tai varaosaedustus pelipaikalla:

Xray (Racing Factory)
Hong Nor (RC Garage)
Hot Bodies (Hobbylinna)
Mugen (Future RC)
Kyosho (Kyosho Pro Shop)
Hobao (Hobao shop)
OCM/Durango(??) (EA-Import)
Losi (Sabe / RC Garage)
Jos unohtui joku tärkeä, niin jatkakaa toki listaa.

Eilisen SM-kisan top3:
JQ - JQ Products THE Prototype  :smiley:
Ari Heinonen - Xray
Petri Mylläri - Hong Nor

101
Polttisautot / Vs: Neuvoja kiitos!
« : 16.05.10 - klo: 17.06 »
Autojen ohjekirjat ja osien laatu on parantunut vuosien saatossa niin paljon, että ei tarvitse enää itse yhdestä lasikuitupalasta leikata autoon osia. Ohjeesta katsoo mikä pussi avataan, kootaan pussin sisällöstä kuvallisen ohjeen kanssa valmis palikka, ja palikoista kootaan auto. Onnistunee lähestulkoon koulutetulta apinalta. Koneen kun käy ajamassa sisään lähimmällä radalla, niin siellä joku enemmän polttisten kanssa räplännyt osaa jeesata alkuun, eikä tuo tietysti mitään rakettitiedettä ole itseopiskeltavaksikaan. (Tuosta voi tarkastella eri autojen kokoamiskertomuksia: http://www.twf8.ws/php/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2 )

Kilpailutoimintaan pääsee sisään ilmoittautumalla kilpailuihin ja saapumalla pelipaikalle ilmoitettuun aikaan, helpottaa jos saa suuta auki asioista jotka on itselle epäselviä, apua saa kun kysyy. AKK:n alaiseen kerhoon kuuluminen on edellytys kilpailulisenssin saamiseen, jota vaaditaan SM-kisoissa yms. isommissa kapinoissa.

Autovaihtoehdot näkee aika hyvin kisatuloksista, kannattaa selvitellä mikä omalla alueella/radalla on se suosittu merkki, mihin voi tarpeen vaatiessa saada osia kanssaharrastajien pakeista.

102
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CRT Truggy
« : 12.05.10 - klo: 16.06 »
Mulkoile tuosta ensialkuun: http://www.twf8.ws/new/tech/car/hongnor/x1cr/x1crbuild/step45-x1cr.html

ja tuosta säätöä: http://www.twf8.ws/new/tech/car/hongnor/x1cr/x1crbuild/step47-x1cr.html

Jos jarrusatuloiden ja levyjen väli on pieni, niin jarruvivut/kammet eivät käänny kovin paljon. Jos servo on kovin heikko tai jarrut kuluneet, niin näillä on merkittävä vaikutus jarrutustehoon.

Hieman hankala homma neuvoa näin tekstin välityksellä miten ne jarrut ja kaasulinkistö tulisi asettaa, pyörähdä lähimmällä radalla tai paikallisen harrastajan pakeilla kysymässä jeesiä ihan kädestä pitäen. Myös ihan katsomalla/tutkimalla/kokeilemalla/miettimällä tuosta linkistöstä voi ottaa selkoa.

103
Vapaa keskustelu / Vs: Keskustelu energiajuomista
« : 11.05.10 - klo: 11.17 »
Nykyinen energiajuomavillitys on aivan suora (ja luonnollinen) seuraus "teinien pissiskännikulttuurista", eli pitää dokata ja pitää olla aivan sekaisin niin on todella cool. Ja nyt on sitten keksitty että energiajuomia liikaa nauttimalla voi olla, tai ainakin esittää olevansa, muodikkaasti sekaisin.

Joku K15 tyyppinen raja voisi olla ihan järkevä, suoria terveydellisiä haittavaikutuksia mahdollisesti on, mutta vielä pahempi on tuon dokaus(/sekoilu)kulttuurin omaksuminen nuorella iällä. Siitä siirrytään sitten vahvempiin aineisiin heti tilaisuuden tullen.  :grin:

Vielä kun kaikki makeet jätkät mainostaa mopoissaan ja autoissaan noita juomia, niin pakkohan niitä on saada että tulee itsekin yhdistetyksi tähän mahtavaan viileiden jannujen kerhoon, jossa on niin energinen meininki ja tehdään mielettömiä juttuja. Joka jannusta tulee Ken Block kun Micraansa tarran laittaa. Siinä missä ennen oli tupakka- tai olutmainos, mainostetaan nykyisin energiajuomia.

Mitä tulee Monster -tarroihin, niin ihan kiva logo ei siinä mitään, mutta täysin loppuun kulutettu ja yhdistettynä tähän lasten "ES-kulttuuriin", niin sitäkin huonommat mielikuvat. On niitä kivoja logoja, hyviä värejä ja muotoja muitakin, Monsterista on omaperäisyys kaukana.

Joku nuorempi herra taisi nauttia triidissä liikaa ES:ää ja huonoahan siitä seurasi.  :grin:

104
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 10.05.10 - klo: 12.36 »
Ei haittaa vaikka maailma pysähtyy, mutta pysähtyis mielummin vähän kauniimmalla kelillä.

105
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteiden akut
« : 06.05.10 - klo: 20.49 »
Heti kun rupesi täällä päätään aukomaan, niin ongelma ratkesi kimppatilauksen muodossa. Palaan kokemusten muodossa asiaan kunhan saan rojut kotiin ja autoon kiinni. Mikäli tuo vastariakku havaitaan hyväksi, niin pitääpä miettiä lähettimenkin päivittämistä moisilla. (Siihen asti vanhat kunnon sormiakut ja GP Powerbankki saa jatkaa niissä tehtävissä.)

Mutta edelleen ihmettelen miksi Suomen kauppiaat on niin "no LiFejä"?

106
Radiolaitteet / Radiolaitteiden akut
« : 06.05.10 - klo: 19.25 »
Jospa tänne säikeeseen saataisiin jatkossa koottua lätinät vastareiden ja lähetinten akuista.

Nyt on allekirjoittaneelle tullut vihdoin se hetki eteen, että pitäisi siirtyä Litiumiin ainakin vastariakuissa. LiFe-paketteja kohtaan on kiinnostusta, mutta niitä tuntuu kovin heikosti olevan kauppiaiden valikoimissa. Regua en haluaisi ottaa krossarin kyytiin rikkoutumaan, eikä LiPo muutenkaan houkuta, kun vastariakkua tulee säilyteltyä usein autossa, autoa laukussa ja laukkua missä milloinkin. Hieman toki epäilyttää mitä esim Futaban max 6V speksatut digiservot sanoo LiFe:istä, mutta äkkiseltään arvelisin sen jäävän toleranssien sisään, jos löytyy parempaa tietoa tai kokemuksia aiheesta, niin saa kertoa. Speksien, hinnan ja kokemusten valossa LiFe vaikuttaa hyvältä, jopa erinomaiselta vastarikäyttöön, mutta mistä ihmeestä niitä saa?  :huh:

Että jos jollain on tietoa mistä kannattaa LiFe:t hankkia, niin saapi vinkata (hump pack hakusessa ja 1700+ mAh) ja jos ei ole mistä vinkata, niin olkoon se kauppaille vinkiksi. RF:n sivuilta yhden flat pack LiFen löysin, mutta se ei omiin tarpeisiini sovi. LRP valikoimissa moisia näyttää olevan, sekä hump että flat ja myös nuo A Mainin "omat" ProTekit vaikuttaa asiallisilta ja käyttäjäkokemukset olleet hyviä.

Tässä jotain höpinöitä aiheen tiimoilta ja kauppiaiden linkkejä:
LiFe-triidi foorumilla
High voltage vastarit -triidi
RCTech triidi LiFe vastariakuista
Hobao Shop OKIN LiPo/LiFe
LRP LiFePo
A Main Hobbies ProTek LiFet
RF Life/Lipo
CS mukana LiFessä

107
Yleinen keskustelu / Vs: model-expo 2010
« : 24.04.10 - klo: 22.05 »
Se on sääli kun tuo messuilla esittäytyminen on tehty kauppiaille niin ylitsepääsemättömäksi, ettei siellä sitten olekaan jo harrastuksessa mukana olevalle yhtään mitään (ostettavaa). RTR-pakettia toisensa perään ja siinä se.

No mutta aiempina vuosina olen mutissut messujen jälkeen että eikö täällä vois ajaa kunnon kisaa, nyt oli kunnon kisaa ja sehän toimi, hieno homma!

108
Ainakin kisat näytti yleisöön uppoavan kuin häkä, joten varmaankin tavoitteeseen päästiin. Loistavaa mainosta lajille ja onhan se messuvieraille mukavampaa katsella liikkuvia autoja kuin pahvilaatikkoja myyntiständien ylähyllyillä.

Parhaat kisathan oli varsinaisen skabailun päättymisen jälkeen pidetty, ilmeisesti televisioitukin "GRAAN BRIE". Kyseisessä kisassa turhista erien pituuksista ja kierroslaskennoista ei otettu paineita. Ajettiin sen aikaa että jokainen voitti. Oli kyllä oudointa settiä hetkeen, ehkä sitä päästään vielä nauttimaan Suomi TV:ltä.  :grin:

Varsinaista kisaa sivusta seuranneena taisi tuo betonin kovuus olla monelle kuljettajalle uusi elementti.  :wink:

109
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 17.04.10 - klo: 18.05 »
Ei ollu helppo reissu ajaa sokeena kotia, mutta meni ku meniki vanhasta muistista. Pääasia että talkoojuomaa riittää.

Oli kyllä kaikin puolin aika suolainen reissu, heh heh.

110
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lavangon polttiskrossirata
« : 16.04.10 - klo: 23.18 »
Edellisellä tonkasta huolestuneella oli niin kova paniikki päällä, kun aineen vaarallisuudesta ei selkeästi ilmoitettu, no nyt selkeästi ilmoitetaan ja edelleen huolestutaan. Toivottavasti tämä tonkka nähdään vielä uudellakin ratapaikalla, sen voisi vaikka kehystää korokkeen seinälle.
Toivottavasti uudella radalla myös pehmustetaan varikkopöydän nurkat ja asetetaan suojaverkot korokkeen alle.

Voi olla että rupee muiltakin jäämään fuilinloput pöydälle, kun niistä tulee näin kuuluisia.  :grin:

111
Polttisautot / Vs: Ilmanputsariöljyistä
« : 11.04.10 - klo: 18.44 »
Oikea ilmansuodatinöljy on paljon WD:tä paksumpaa ja tahmaisempaa, WD:t kun on suunnattu yleisöljyiksi voiteluun jne. En missään nimessä käyttäisi niitä ilmansuodattimiin kun krossipyörien filtteriöljyä saa litran kannussa ja sillä öljyää pikkuautojen suodattimia harrastusmääristä riippuen vuosia. On niin pieni kuluerä suhteessa muihin harrastekuluihin ja moottoreiden hintoihin, että ilmansuodattimista tinkiminen on kyllä totaalisen väärä paikka säästää.

(Ja puhutaan siis hintaluokasta 10-20e / litra. https://sparewheel.net/p/p_info/i/54
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=155 jne...)

112
Sittemmin seuran hallitus on siirtynyt tuhlaamaan messeviä optioboonuksiaan Bahaman lämpöön, jättäen Westendin asunnot ja Maybachit hovimestareiden sekä sisäkköjen huoleksi.



Ja sitten joku heräs ja muisti että tämä on tosiaan pienoisautoilua Suomessa, eikä F1-sarja Arabian öljyvaltioissa...

En nyt tiedä mitä vihjailit unelman täyttymisestä liian hyvin, jos joku on tällä seuratoiminnalla rikastunut tai saanut edes kinkkua leipänsä päälle, niin kauas on tultu niistä päivistä kun aktiivit talkoili duunin jälkeen radalla, ostaen sinne itse nauloja ja lautaa, yrittäen saada täältä foorumilta pari muuta kaveriksi naputtelemaan tai lapioimaan savea kumisaappaat 20cm liejussa. Jonkun unelma on toivottavasti täyttynyt siinä mielessä, että on saatu paljon uusia harrastajia mukaan, tuotua lajia hyvin esille ja tarjottu pk-seudun harrastajille mahtavat harjoittelumahdollisuudet myös talven ajaksi.

"Hajotkaa pakkaseen!" huusi toimari privaattijetin ovelta...

113
Polttisautot / Vs: Hong Nor X1-CRT Truggy
« : 01.04.10 - klo: 20.42 »
Servosarven keskikohta (tyhjäkäynti - ei kaasua, ei jarrua) ei ole samassa kohdassa kuin servon nollakohta (ei kaasua eikä jarrua ohjaimesta).

1.Tarkista että lähettimessä kaasun trimmi on jokseenkin keskellä, jos on jo valmiiksi, niin jatka kohtaan 2. Mikäli ei ole, niin aseta trimmi nollaan ja katso auttoiko yhtään, todennäköisesti joudut käydä kohdan 2 vaiheittain läpi.

2.Irroita servosarvi kaasuservosta, laita virrat päälle autoon ja radioon, säädä lähettimestä kaasun trimmi (th trim tai vastaava) keskelle säätöaluetta (lähettimestä riippuen joko ruuvattava potikka tai joku valikkotoiminto), nyt kiinnitä servosarvi servoon niin että se on jotakuinkin linjassa servon kanssa (linkistö tyhjäkäynnillä). Servon hammastuksesta johtuen se voi olla hieman vinossa, sen voi sitten korjata kaasun trimmillä tai linkistöjä säätämällä. Nyt pitäisi olla käytössä täysi liikerata molempiin suuntiin ja linkistön tyhjäkäynnillä kun liipasimeen ei kosketa.

Kaasulinkistön puolella olevan jousen tulee olla myös tyhjäkäynnillä hieman puristuksissa, jolloin kaasuttimen luisti on varmasti kiinni ja kone palautuu aina samalle tyhjäkäynnille. Jos tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, niin jarrutettaessa kone herkästi sammuu.

114
Vapaa keskustelu / Vs: Minkälaista musiikkia kuuntelet?
« : 22.02.10 - klo: 23.17 »
Aina kun tämä "konemusa ei ole oikeeta musaa" ruletti lähtee pyörimään, niin nousee esille kommentti "sitä voi tehdä kuka vaan, se ei vaadi taitoa", mutta jos asiaa miettii, niin eikös se mene niin, että jos jotain on helppo tehdä, niin tarjontaa on enemmän ja siitä voidaan valikoida kerma päältä? Näin ainakin asia toimii useissa muissa asioissa, kuten vaikkapa naisten jääkiekossa.  :wink:

Itselleni se instrumentin vaikeus ei ole musiikissa itseisarvo, sillä voi saada lisäarvoa tai ymmärrystä, mutta jos biisi vain kuulostaa hyvältä, niin on samantekevää onko ääni kitarasta, tietokoneesta, peltipurkista, piirilevyltä tai vaikka mongolialaisesta kurkkulaulajasta. Kuitenkin biisit tuppaavat olemaan, tai ainakin niiden pitäisi olla, enemmän kuin soittajien talentin summa. Musiikin synnyttämisessäkin on niin monenlaista taitoa, joku osaa soittaa hyvin, joku säveltää, joku sanoittaa, joku saa yleisön syttymään livenä, joku myy pirusti levyjä, jotkut pysyvät pinnalla vuodesta toiseen jne.. jne..

Jokaisesta musatyylistä voitaneen myös kaivaa muutama sellainen artisti, joita ne enemmän genreä kuluttavat eivät halua tunnustaa (keulakuvakseen), olisko tuo koneellisen musiikin ystäville sitten se 'amispoppi' ja hevisteille Koivusen Ari...

Mitä itse musaan tulee ja varmaan on aiemminkin satuiltu, niin uppoaa fiiliksen mukaan kaikenlainen, aina vanhasta funkista, acid jazzin, breaksien, oldskool räbän yms. roinan kautta tuoreempaan loungeen, elektroniseen, ambienttiin, chilliin siitä sitten rumpubasson ja housen läpi aina tranceen yms. pimpelipompeliin. Satunnaisemmin näille vastapainona jotain kitararevittelyjä ja muuta säröistä. Joskus jopa klasaria tai pianotavaraa.

Autossa soi 95% ajasta Bassoradio, mukavaa kun on ohjelmia eri teemoilla, muusikkovierailuja, levypromoja ja muutenkin todella vaihtelevaa musiikkia. Muut kanavat ovat kovasti etääntyneet tästä 'vanhan hyvän ajan' radiotoiminnasta kaupallisen tusinatuotteen suuntaan, se on sääli. Kauppa se on tietysti joka kannattaa...

115
Pohjatöiden merkitystä krossiradalla ei voi liikaa painottaa. Pinnasta jos haluaa hyvän, siinä pitää olla riittävästi tiukkaa savea, joka ei vettä tahdo läpi päästää. Välialueilla tulee olla riittävä vedenpoisto, pinnassa järkevät kaadot ja mielellään pinnan alla paremmin imevää ainesta kuin tuota tiivistä savea. Tästä kaikesta löytyy keskustelua, spekulaatiota ja käytännön kokemuksia esimerkiksi tuolta Lavangon triidistä. Jos pinta on multapaakkua, radalla vettä aina kuukausi pienenkin sateen jälkeen yms. niin sillä 'ei tee mitään'. (Omaa pihasuttausta voi toki harrastella.) Mikäli kunnon rataa miettii, niin myös sääntökirjasta kannattaa tavata läpi vaatimuksia.

Kannattaa mietinnän lisäksi käydä tutustumassa keväällä Lavangon rataan talkoiden aikaan, niin selviää mitkä ne ongelmapaikat ovat ja mitä ratkaisuja ajoissa tekemällä niitä voisi vähentää omassa projektissa. Tehdäkseen hyvää uutta täytyy olla riittävän hyvä käsitys vanhasta.

116
Vapaa keskustelu / Vs: Virtual Tuning
« : 04.02.10 - klo: 18.44 »

117
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPad.
« : 03.02.10 - klo: 19.13 »
Pääsekös tolla säätään Castlen linkin avulla ennakkoja varikolla? Voiko tolla katsella ostamiani bluray-leffoja? Pääseekö tolla nettipankkiin? Ai ei toimi edes Youtube? höh

Ennakkojen säätö on lähes yhtä marginaalikäyttöä, kuin esimerkiksi laitteesta puuttuva pizzauuni, mikäli niitä tarvitsee säädellä, niin on varmaan rehtiä myöntää että tämä ei ole silloin sinun laitteesi. Kannattaa asiasta laittaa kuitenkin mailia Castlelle ja pyytää adapteri + appi.

Bluray leffoja ei kovin häävisti katsota muillakaan laitteilla, joista puuttuu asema. Kyseisen formaatin edut muutenkin tulevat paremmin esiin suuremmalla kuvakoolla. (vrt. lossless-pakattu musiikki matkakäytössä)

Nettipankkiin pitäisi päästä, eikös se selaimella toimi? Sampo tuskin toimii, oli vehkeet mitä hyvänsä.  :grin:

Youtube toiminee kuten iPhonellakin.

Eikös tuo ole aika väkevää dumata kaikki hölmöiksi, jotka tuollaista kokevat tarvitsevansa, jos et itse käyttötarkoituksia keksi. Käyt varmaankin myös autofoorumeilla haukkumassa kaikki joiden autoissa on yli 120hp tai kontissa on tilaa muullekin kuin golfbagille?

Miksi laitteen kestävyys on vain takuuajan, mistä moinen heitto? Allekirjoittaneella ei ole vielä mikään tietokone kestänyt 40 vuotta, onko sinulla? Monellako 10v vanhallakaan toosalla teet nykypäivänä mitään?

Argumentoida saa ja pitääkin, mutta perustelujen kera ja mielummin faktaa kuin fiktiota.

118
Vapaa keskustelu / Vs: Apple iPad.
« : 02.02.10 - klo: 21.23 »
Eihän sen iPhonenkaan pitänyt speksien perusteella olla mitenkään mullistava, mutta kumma kyllä kylmässä speksivertailussa ei huomioida niitä kuitenkin ehkä tärkeimpiä seikkoja, nimittäin käytettävyys ja sisältö. Mikäli laitteella ei voi tehdä mitään, niin ei auta vaikka siellä olisi paljon tekemistä. Mikäli siellä ei ole mitään sisältöä, niin, no... Mitenkäs tuo 7v aikaansa edellä ollut HP on menestynyt? Onko sitä hyvä käyttää?

Sitä on vaikea sanoa tuleeko tämä olemaan se laite joka aloittaa näiden voittokulun kodin viihdelautana. Eiköhän tuo tässä parin vuoden sisään selviä ovatko tabut tulleet jäädäkseen, vaiko vain hetkellinen muoti-ilmiö ja kuka sieltä selviytyy voittajaksi. Tuntuu että monella on varma tieto siitä miten asiat tulevat kulkemaan, mitä olen argumentointia asian ympärillä seurannut.

119
Polttisautot / Vs: inferno 7.5 sport4
« : 26.01.10 - klo: 23.49 »
Mika:
En tiedä mitä keksin ihan itse, mutta jos olet jotain sanonut ja olen sanomaasi lainannut, niin se on näkynyt lainausmerkeissä. Jos luet Jerryn viestin aiheesta Japani vs Taiwan, niin siinä oli ainakin pyöritelty aihetta että "High cost"-maasta tulee hyvää tavaraa ja "Low cost"-maasta ei niin hyvää. Saman annoit sinäkin ymmärtää vihjailuissasi sinne Xrayn suuntaan.

Mitä tulee kopiointiin ja muuhun vastaavaan toimintaan, niin sanoisin että Kyosholla ei hetkeen ole keksitty mitään mielenkiintoista uutta ja ihmeellistä, he eivät myöskään ole ottaneet käyttöönsä kaikkia kilpailijoiden toimivaksi havaitsemia rakenneratkaisuja. (Äkkiseltään esimerkiksi Losi-tyyppiset keulan ratkaisut.) He ovat pysyneet valitsemallaan tiellä, vielä se ei ole kostautunut, mutta voi olla että jossain vaiheessa kilpailu ajaa niin pahasti ohi että kehitettävä selvästi uutta, tai apinoitava toimivaksi havaittua. En usko että meillä kummallakaan on tarpeeksi tietoa noiden kaikkien rakenneratkaisuiden alkuperistä ja kehityksestä, että ihan väännöksi asti.

Olet vastannut Kyosho hinta vs kilpailijat jo monta kertaa, mutta et silti lähde vertaamaan muihin? Eihän se hinta itsessään ole mitään, sehän on vain tuotteen rahallinen vastine, ei siinä ole mitään verrattavaa, tärkeää on tuotteen todellinen arvo (suhteessa hintaan, eli vastine rahalle.) Ja jos sitä ei vertaa kilpailijoiden vastineisiin, niin sekään ei kovin havainnollista ole.

Sanot ymmärtäneesi, että täällä muut ovat verranneet hintoja kilpailijoihin, "Sitten alettiin kysymään että mikä ihme siinä maksaa." ja sitten ihmettelet kun muut tosiaan vertasivat hintoja kilpailijoihin.

No oli kalliimman hinnan syy nyt sitten selvitetty tai ei, niin voidaan palata aiheeseen, eli miksi asiakkaan pitäisi olla kiinnostunut tehtaan valmistuskustannuksista, kotimaasta ja muista seikoista jos voi saada samaa roinaa 20% halvemmalla, miten 'high cost' konkretisoituu autohankintaansa täällä arpovalle? Mitkä motiivit sinulla Mika on ajaa Kyoshon autoilla?

Jerry:
Kuten hyvin kerroit, sulkapallomailoissa on havaittavia / mitattavia eroja ns. hyvien ja huonojen maiden välillä. Nyt on kyse kuitenkin rc-autoista ja todellisesta elämästä, ei uskomuksista että tuon maan pressa on ruma, sieltä tulee huonoja autoja, vaan siitä että tuleeko sillä halvemmalla hinnalla oikeasti huonoja autoja. Jos autot ovat huonompia kuten epäilyksesi kertoo, niin kerrotko mikä niissä on huonompaa, eli siis laitatko todistetta väitteesi tueksi. Muuten se on pelkkä uskomus tai harhaluulo, jatkuvasti 1:1 autojen puolella ns. huonoina pidetyt halpamaiden merkit nostaa mainettaan ihmisten silmissä. Joku sellaisen päätyy ostamaan ja kertoo naapurilleen, että ei tää hei ollutkaan niin huono ku silloin mun isoisän aikana, kun se niin aina väitti. Asiat muuttuu.

En morkkaa Kyoshoa, mutta en myöskään näe syytä suositella sellaisen ostamista jos siinä ei mitään perusteltavaa paremmuutta halvempiin kilpailijoihin ole. Jos maitoa saa kaupasta halvalla ja kalliilla, niin kuka suosittelee ostamaan kalliimpaa? Jos toisessa maidossa todistetusti on lisättyä kalsiumia ja d-vitamiinia, sekä hieman kalliimpi hinta, niin sitähän voisi jo suositella. Jos joku epäilee että se Raisiosta tuleva maito on parempaa kuin Riihimäellä lypsetty, niin ei se vielä kovin paljon perusteeksi riitä? Toki jos on kova Riihimäki-fani, niin varmaankin ostaa sitä Riihimäen maitoa ja suosittelee kaverille kans.

EDIT: Kappalejako ehostettu

120
Polttisautot / Vs: inferno 7.5 sport4
« : 26.01.10 - klo: 23.06 »
Kyllähän tuolla säikeen alussa jotain suositushöpinääkin oli, ei mitään kovin hyvää argumenttia suuntaan tai toiseen, mutta siitähän se ajatus sitten lähti.

Itseni keskusteluun taisi tuoda tuo vihjailusi Itä-Euroopasta, tylsistä hommista ja muutenkin vähättelevästä suhtautumisesta ko. alueen tuotantoon. Clubbahin viestin perässä se oli ilmeisesti kuittia Xrayn suuntaan, olet hänelle aiemminkin ko. merkkiä kritisoinut. (Olisikohan silloin valtteina ollut muiden kopiointi Kyosholta, joka kehitti nykyisen krossarin pääraamit.)
Rupesin siis kaipaamaan perusteluja mikä siinä "low cost" -maan tuotteessa siis on vikana kun näin vihjasit.

Kyosho hinta vs kilpailijat on ollut tällä foorumilla kuuma aihe jo monta vuotta, eikä mikään uusi asia, kun homma lähti taas siihen valumaan, niin yritin ottaa kissan kunnolla pöydälle ja puida tätä asiaa kiertelemättä ja mutisematta. Kuitenkaan en halua esittää kannanottoja 'vastaan', vaan pyysin sinulta/muilta kannanottoja 'puolesta. Mielestäni näin on korrektimpaa.

Ja tultiinpa aiheeseen sitten miltä aasinsillalta hyvänsä, niin se ei poista silti aiheen mielenkiintoisuutta ja toivettani saada vastausta kysymykseeni. Jos olen tuonut itseni epäselvästi julki, niin pahoitteluni siitä. (Arska ainakin taisi lukea tilanteen merkkien välisenä, ehkä siellä päässä oli vanhat jutut paremmin muistissa.  :grin:)

Kuten totesin aihe on mielenkiintoinen ja toivon että täällä saataisiin vähä lihaa luiden ympärille joihinkin ehkä uskon asioihin ja onhan tässä jo päästy siihen että miten vanhat "low cost"-maasta tulee pelkkää krääsää ja "high cost"-maasta timanttia käsitykset ovat juurtuneet mielikuvina ja miten paljon niissä on totuutta.

Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 ... 72