Kirjoittaja Aihe: Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?  (Luettu 18205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 14.01.03 - klo: 21.12 »
Elikkä oon tässä kuumeisesti hankkimassa normaalia verkkovirta pikalaturia eli mikä merkki ois hyvä tai siis paras ja huom. hintahaarukka siinä alle 60€ :wink:  :?:
täysii

Poissa Rubber

  • Jäsen
    • Profiili
Hintaruukka
« Vastaus #1 : 15.01.03 - klo: 07.54 »
Vai hyvä verkkovirtalaturi alle 60 euroo......taitaa olla kyllä hieman alakanttiin laitettu hintahaarukka...en nimittäin usko siihen hintaa löytyvän kovinkaan montaa laturia.

Poissa nikke

  • Jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #2 : 15.01.03 - klo: 16.59 »
onko teillä tietoo tosta Teki BC110L pikalaturista
se lataa 4-8 kennoa 0,5-10A virroilla! lataa lineraalisesti jolloin akun elinikä pitenee ja ajoikä
Laturissa on Peak toiminto
ja kolme vuotta vanha
ja siinä on 12v, mutta eikös siihen voi hankkia jokin muuntaja?
se ei sisällä purkulaitetta!

Alkuperäinen hinta on 700mk(ostettu amerikasta)
Hinta ois 40€

Kannattaako minun hankkia kyseinen laturi(minusta se on aika halpa)

Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #3 : 15.01.03 - klo: 18.03 »
se siis , se on tosi halpa! jos 3 vuotta vanha on niin melkeen kannattas ostaa vaikka uus laturi esim. power racingistä voisi löytyä hyvä. tuo hinta on minusta hiukan epäilyttävän halpa, jos kuitenkin kyse on laturista joka lataa max 10a!

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #4 : 15.01.03 - klo: 19.15 »
Lainaus
onko teillä tietoo tosta Teki BC110L pikalaturista


Siis TEKIN BC110L. Aiheesta löytyy kuukkelilla muutamakin linkki, ohessa esim. manuaali:
http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/tekin/bc110l.pdf

Kyse on todellakin lineaarisesta (mitä se sitten onkaan) peak-laturista, joka voi työntää 0.5-10 amppeeria 4-8 kennoon. Yritys (Tekin) valmisti aiemmin mm. suosittua ESCiä ja muita R/C-juttuja, mutta on nyttemmin ilmeisesti konkassa (2001).

Webissä näytti tuota BC110L:ää olevan myynnissä hintaan 99e joten 40e on varmaan ihan käypänen hinta. Takuuta ja huoltoahan tuolle ei ilmeisesti enää saa...
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #5 : 15.01.03 - klo: 20.50 »
Mulla tuli yhden auton mukana tollanen Tekin BC 112A laturi, onko siitä mitään tietoa kenelläkään ? esim: mallin ikää, hintaa yms. Silläkin voi ilmeisesti ladata 0-10 A ja se toimii 12 voltin virtalähteestä.

Kun mulla ei kuitenkaan varsinaista tasavirtalähdettä ole ja kaapista löytyis joku 3-4 vuotta vanhan pomin virtalähde. Siinä on jonkunlainen tarra missä on taulukko ulostulovirroista ja yhdessä kohdassa niistä lukee 10A/12v.

Siitähän vois saada ihan hyvän virtälähteen halvalla jos se yleensäkkään toimii kun kone meni viime kesänä niinsanotusti täysin p*skaksi ukkosessa. Kuitenkin kun koneen laittoi päälle niin huminaa rupesi kuulumaan, että ainakin powerissa on tuuletin ehjä  :D  tosin tuuletinkin siitä on otettu jo irti ja laitettu jäähdytyskäyttöön  :lol:

Onko ketään tehnyt pc:een powerista virtalähdettä ? Tiedän että niitä on jonkunverran käytössä ja olen myöskin nähnyt.

Mutta miten voin löytää tuosta johtoviidakosta juuri ne oikeat ?  :shock:
Onko tietyn virran johdoilla jokin oma väri ? Ainakin erivärejä johdoista läytyy.

Poissa Juho.nordgren

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #6 : 15.01.03 - klo: 21.05 »
Mä tein powerista virtalähteen. Eli siinä on johtoja..

Laturin Punainen piuha---> Powerin keltaiseen
Laturin musta piuha-----> Powerin mustaan

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #7 : 15.01.03 - klo: 22.07 »
Lainaus
Mulla tuli yhden auton mukana tollanen Tekin BC 112A laturi, onko siitä mitään tietoa kenelläkään ?


Öööh... tuota... mä en haluaisi kuullostaa a) opettajalta b) isältä (vaikka olenkin sellainen  :P ) mutta mitä jos opettelisitte käyttämään internetin hakukoneita. Kuukkelilla (http://www.google.fi) ja hakusanalla "Tekin BC 112A" löytyi alta sekunnin mm.

Manuaali
http://www.schumacher.clara.net/zips/BC112_96.pdf

ja hinta (125$ tai 140€)

Kyllä internetti on ihmeellinen. Sitä pitää vain osata käyttää... 8)

Lainaus
Mä tein powerista virtalähteen. Eli siinä on johtoja..

Laturin Punainen piuha---> Powerin keltaiseen
Laturin musta piuha-----> Powerin mustaan


Osa PC-powereista vaatii 5:n volttiin kuormaa, jotta se antaa muita jännitteitä. Kuukkelilla voi hakea lisää internetin keskusteluryhmistä joissa asiaa on käsitelty aika laajasti ja taajaan (mm. ryhmässä sfnet.harrastus.elektroniikka)
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #8 : 16.01.03 - klo: 00.24 »
Juu tuo tekin BC 112A on T O D E L L A hyvä ja rahanarvoinen kapine. Jos menee rikki ei hätää, niitä kyllä korjataan tuola jenkkilässä. www.expresstech.cjb.net osoitteessa on nettisivusto, josta löytyy yhteystiedot. Mikäli laturissa on vanha softa se kannattaa lähettää päivitettäväksi H31 on uusin softa ja sen kanssa ei ole ongelmia nimh akkujen latauksen kanssa.

Korjaukset / upgradet voi maksaa kätevästi paypalin kautta, mikäli omistaa luottokortin tai sitten ihan normaalisti pankin kautta ulkomaan maksumääräyksenä, mutta tuolloin kulut on tietysti ihan toista luokkaa.

Palvelu tuli sillä vasteella, kuin he lupasivat. PS. kannattaa sitten laittaa lähetykset air mail:na muuten saa odotella t o d e l l a  kauan toimitusta.

Eli jos jostain tuommoisen saa käsiinsä kannattaa ostaa ja päivittää se ajan tasalle, jos ei jo sisällä uusinta softaa. Itse olen ainakin ollut ko. latureihini tyytyväinen  :D

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #9 : 16.01.03 - klo: 08.41 »
-> Kartturi:
Paljonko tuo päivitys tuli sinulle maksamaan? Duuni näytti olevan 20$ ja International Air -postitus maksaa kai luokkaa 25$/sivu. Ei kai tuon päivityksen hinta voi mennä tuonne 70 taalaan/euroon??? Postikuluista voi säästää vähän kun ei vakuuta lähetystä.

Edelleen: oliko sulla tullin kanssa ongelmia, kun laite tuli takaisin?

Eli tuolla kaavalla vanhasta laturista ei kannata maksaa kuin 20-30 e???
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #10 : 16.01.03 - klo: 15.04 »
Päivityksen yhteydessä työn lisäksi tulee siis osat! Eli noita piirejä vaihdetaan sinne softan päivityksen yhteydessä. Taisivat pyytää työ+osat yhteensä 60$+ paluurahti air mailina 15$. Lähetys postissa air mailina maksoi muistaakseni luokkaa 20-25 €. Eli menomatka oli kalliimpi, kuin tulomatka. Tullin kanssa ei ollut mitään ongelmaa --> Repair + software upgrage tullin selvityslomakkeeseen.

MISTÄÄN et saa enää ko. laturia uutena ja sun laskukaava siitä, mitä kannattaa maksaa ko. laturista pettää mielestäni P A H A S T I.  

JUU MULLE VOI TARJOTA TOHON HINTAAN 20-30 € H31 softalla ostan kaikki kunnossa olevat :mrgreen: Tuskin tulee tungosta mailiin niiltä, jotka haluaisivat omastaan luopua.

Käsittääkseni esitetyt hinnat ko. latureista koskee käytettyä kampetta ei uutta. Ei ainakaan Suomesta saa uutena, kuten on jo ennen mainittu Tekiniä valmistava firma on menny nurin. Tuo huoltofirma on ihan eri asia ja se firma toimii.

Koitahan etsiä toinen laturi, jonka latausvirta on max 10a ja voit ladata 1-12 kennoa kerralla. Ei montaa heti löydy. Laturissa on PowerFlex elvytystoiminnot yms. joten ihan käypä laite. Jos uutta vastaavaa etsii, voisi aloittaa vaikkapa LRP Pulsarista tai Robitronic Pro 2000:sta, niin siitä saat hiukan osviittaa hinnasta  :wink:  mitä muut vastaavat, siis uudet maksavat. Sen mukaan kannattaa miettiä mitä maksaa käytetystä+päivityksestä, mikäli softa ei ole ajan tasalla. Eli vertaa laturia muihin vastaavan tasoisiin mailleihin eikä ns. alkaen malleihin  :oops:

Ainut puute, joka tulee mieleeni on se, että laitteessa ei ole purkutoimintoa. Siihen on kyllä ollut kaupan erillistä purkuyksikköä -->laajennettavissa matching ja testi systeemiksi asti, joten periaatteellisesti kapasiteettia löytyy, kunhan vaan sattuu tulemaan vastaan tarvittavat lisäkilkkeet, jos tuota laajentaa haluaa.

Kyseisiä latureita on erittäni harvoin saatavilla käytettynä. Itse metsästin omiani monta kuukautta.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #11 : 16.01.03 - klo: 16.01 »
-> Kartturi: Turha tästä asiasta on hihoja polttaa EIKÄ AINAKAAN HUUTAA.

Signaali/kohinasuhde rupeaa tässä threadissa uhkaavasti putoamaan, mutta koitetaan vielä. Mielestäni minä en verrannut tuota laturia mihinkään, vai huomasitko jossain jotain vertailua?

Olit siis valmis maksamaan laitteen päivityksestä n. 100USD/e + hankintahinta. Jos se on mielestäsi kohtuullista, niin ihan hyvä. Minun kirjoitukseni lähtökohtana oli vain tuoda esille se, ettei kenellekään tule ikävää yllätystä jos ensin maksaa laturista vaikkapa satasen ja on siinä kuvitelmassa, että sen saa päivitettyä kahdellakympillä. Nyt asia lienee kaikille selvä?

Jos nyt kerran halutaan lähteä etsimään vaihtoehtoja, niin miten on esimerkiksi Robbe? Itse tilasin Robben PowerPeak Infinity 2:sen Saksasta hintaan 150e jossa oli jo rahti. Eli siis 150e uusi laite kotiin.

Laite lataa NiMH ja NiCd akkuja 1-30 kennoa kerrallaan max. 5 amppeerin virralla ja lyijyakutkin hoituvat siinä rinnalla. NiMH akkuja voi siis työntää aina tuonne 5000mAh kennoihin asti maksimilla, koska max. latausvirraksi NiMH-akuille suositellaan 1C. NiCd-akuilla teoreettisesta maksimista joutuu sitten tinkimään. Toisaalta tuolla voikin sitten ladata vaikka 4 pakettia kerralla. Laitteessa on jännitteen ja ladatun kapasiteetin mittaus, PC-liitäntä (softaa on webissä vapaasti), purkuautomaatti (cut-off -jännite + cycling 99 kertaa), jne.

Jos haluaa järeämpää, niin Robbelta löytyy esimerkiksi Robbe PowerPeak Maxamp joka sitten lataileekin 12 AMP virralla 1-30 kennoa. Muuten ominaisuudet lähes samat, mutta ei PC-liitäntää. MaxAmp saapuu kotiin hintaan n. 250 - 260 e.

Pyytäisin vielä kerran sinua lukemaan minun edellisen viestini: minä en missään vaiheessa väittänyt laitetta huonoksi, verrannut sitä mihinkään muuhun laitteeseen tai todennut että sinä olisit jotenkin väärässä tai tehnyt huonoja valintoja. Jonkun mielestä Robbe voi olla vaikka maailman surkein laturi, mutta mitä sillä on väliä. Minähän sillä latailen.

Toisaalta jostain syystähän se Tekin on mennyt nurin. Joko se on hinnoitellut tuotteensa väärin, tuotteet eivät ole olleet hyviä tai joku muu syy...  :wink:
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #12 : 16.01.03 - klo: 18.31 »
Lainaus
Öööh... tuota... mä en haluaisi kuullostaa a) opettajalta b) isältä (vaikka olenkin sellainen :P) mutta mitä jos opettelisitte käyttämään internetin hakukoneita. Kuukkelilla (www.google.fi) ja hakusanalla "Tekin BC 112A" löytyi alta sekunnin mm.

Manuaali
http://www.schumacher.clara.net/zips/BC112_96.pdf

ja hinta (125$ tai 140€)

Kyllä internetti on ihmeellinen. Sitä pitää vain osata käyttää...  8)


No mulla on kyllä toi manuaali koneella, mutta mistään en löytänyt tietoa esim: siitä kuinka vanha malli toi laturi on.
Enkä tiedä vielä kaikkia ohjelmia mitä laturissa on..ja mitä esim powerflex ohjelma tekee akuille, vaikka siitä jotain onkin englanniksi manuaalissa..

kartturi: Hyvä kun kerroit päivitysmahdollisuudesta. Voi ollakkin joskus ajankohtainen. Kauanko sulla kesti lähetyspäivästä saapumispäivään suurinpiirtein ?
Ja toi firma joka noita päivittelee ei taida olla Tekinin oma jos se kerran on jo mennyt konkkaankin  :!:  :?:

--------------------------------------------------------------

Tossa PC:een powerissa kun menee noita mustia ja keltaisia johtoja enemmänkin, niin voinko ottaa mistä vaan keltaisesta tai mustasta sen miinuksen ja plussan ?

Esim: emolevyyn kiinnitettävä paikka sisältää vissiin seitsemän mustaa ja yhden keltaisen johdon ja paljon muiden värisiä johtoja.. Sitten muissa virtajohdoissa joita voi käyttää cd-asemien, kovalevyjen yms yms.. muiden laitteiden virtajohtoina sisältää yhden keltaisen ja kaksi mustaa ja yhden punaisen johdon.

Nii jos tuosta jotain tajusitte niin onko sama ottaako virran  emolevyyn menevistä jostain mustista johdoista laturin miinukseen ja keltaisesta plussaan, vai pitääkö ottaa muista virtajohdoista jotka tulee niihin cd-asemiin ja kovalevyihin ?

Jos tarvii kuormata sitä viiden voltin paikkaa niin minkä värinen johto se 5 voltin johto sitten on ?
Voiko siihen laittaa vaikka lampun ? (ei miel. lamppua 8) )

Lainaus
Kuukkelilla voi hakea lisää internetin keskusteluryhmistä joissa asiaa on käsitelty aika laajasti ja taajaan (mm. ryhmässä sfnet.harrastus.elektroniikka)

Niin mistä tollainen  ryhmä löytyy ??

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
just my 0,02 cents
« Vastaus #13 : 16.01.03 - klo: 18.37 »
Saman 112A softan päivitysoperaation (varmaankin ensimmäisenä Suomessa tehneenä), kommentoin vaan tuota Tekiniä sen verran, että wanhoina hyvinä aikoina firma on ollut alan värkeissä TOP3 sisään kuuluva, ellei paras... Tekin on aikoinaan kehittänyt useita asioita RC-sähkölaitteisiin, jotka ovat nykyään joka laitteessa.

Joskus 90-luvun puolen välin paikkeilla ko laturi on ollut paras mitä rahalla on saanut, hinta tainnut olla 1000-1400 mk välissä.
Se on ikävää että firma on nurin.

MADE IN THE USA merkitsee....  8)
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #14 : 16.01.03 - klo: 19.53 »
Ensin pieni varoituksen sana: niinkauan kun ette avaa sitä PC:n poweria, niin olette turvallisella tiellä. Hakkuriteholahde pitää sisällään tappavan korkeita jännitteitä, joten älkää menkö säätämään kotelon sisälle.

Ja asiaan:
Elektroniikan FAQ, lopussa hyödyllistä tietoa NiCd ja NiMH -akuista:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.elektroniikka/teholahteet.html

Yleistietoa PC:n powerin sielunelämästä:
http://groups.google.fi/groups?q=PC+poweri+virtal%C3%A4hde&start=10&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&selm=m27la42bza.fsf%40tsurani.tky.hut.fi&rnum=20

Vähän enemmän infoa johdinjärjestyksistä yms:
http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&threadm=3DF96164.7050300%40kaskiharju.com&rnum=7&prev=/groups%3Fq%3Dlabrapoweri%26hl%3Dfi%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D3DF96164.7050300%2540kaskiharju.com%26rnum%3D7

Tarinaa enklanniksi:
http://groups.google.fi/groups?q=PC+power+charger&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&selm=8cioit%24f7i%241%40nnrp1.deja.com&rnum=3

Ohjeet enklanniksi (lue se NOTICE alusta!):
http://groups.google.fi/groups?q=PC+power+charger&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&selm=WqNA6.31702%24C51.8162161%40news1.rdc1.tn.home.com&rnum=4

Lisäjuttua johdinjärjestyksestä yms (enklanniksi):
http://www.compute-aid.com/atxspec.html

En nyt valitettavasti löytänyt niitä ohjeita, joita olin etsimässä mutta tuossa on alkua. Lisää voi etsiä kuukkelilla esim: "PC laturi" tai "PC charger" tms.

Lainaus
Niin mistä tollainen ryhmä löytyy ??


Keskusteluryhmät, nyyssit (usenet news) ovat Internetin aamuhämärästä periytyvä hajautettu "ilmoitustaulu/keskustelu"-foorumi. Vähän niinkuin tämä foorumi, mutta siellä on "yhdessä paikassa" tuhansia ryhmiä (n. 40 000). Viestien lukeminen ja lähettäminen vaatii joko oman ohjelman (esim. Outlook Express) tai niitä voi lukea myös selaimen kautta. Erillisen ohjelman käyttö vaatii myös sen, että käyttämänne Internet-yhteys tarjoaa pääsyn njyysseihin.

Nyysseissä ryhmät erotellaan nimen perusteella ja kaikki suomenkieliset ryhmät alkavat sfnet. Esimerkiksi pienoismalleista keskustellaan ryhmässä sfnet.harrastus.pienoismallit ja elektroniikasta sfnet.harrastus.elektroniikka.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #15 : 16.01.03 - klo: 20.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mre"
-> Kartturi: Turha tästä asiasta on hihoja polttaa EIKÄ AINAKAAN HUUTAA.

Signaali/kohinasuhde rupeaa tässä threadissa uhkaavasti putoamaan, mutta koitetaan vielä. Mielestäni minä en verrannut tuota laturia mihinkään, vai huomasitko jossain jotain vertailua?
Lainaus


Sorry ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi MRE. Esitin noita vertailukohteita ihan vaan vertailun vuoksi mielestäni vertailukohdeena olleet laitteet ovat kelpo tavaraa ja siksi ne myöskin mainitsin. Olen itse verrannut ko. latureihin Tekinin ominaisuuksia, silloin kun olin ko. laitetta hankkimassa. En väittänytkään, että olisit verrannut laturia mihinkään toiseen. Pointti oli esittää muutama muu vaihtoehto, jotka ovat mielestäni ominaisuuksiltaan jokseenkin vertailukelpoisia.

Saksan hintoja en tullut tutkineeksi laitetta hankkiessani. Mikäli kokemukset ko. ostopaikasta, josta oman Robbesi hankit ovat hyviä olisi tietysti hyvä tietää mikä paikka oli kysessä.

Sitten vielä tarkennus postikuluihin. Ko. postikuluilla meni edes takaisin 2 laturia kerralla, joten yhden postituskuluista minulla ei ole tietoa, laskee jonkin verran hintaa, kokonaisvaikutus ei ole tiedossa.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #16 : 16.01.03 - klo: 21.41 »
Lainaus
Sorry ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi MRE.


No offense  :D

Ostopaikka oli Andy's Hobby Shop
http://www.andys-hobbyshop.de/

Tilaus sisään sähköpostilla ja Visan numero faxilla. Kamat tulee n. viikossa.

En tiedä onko tuo muuten mitenkään erinomaisen halpa paikka, mutta Robben laturit olivat halvimmasta päästä verrattuna muihin paikkoihin. Ja kauppa vastasi lähettämääni sähköpostiin mikä ei saksalaisten liikkeiden tapauksessa ole mitenkään itsestäänselvää. Robben hintaeroja Suomeen yksi täkäläinen kauppias selitti sillä, että saksalaiset kaupat ostavat laturit suoraan tehtaalta ja täällä on aina tukkuri välissä. Ja ALV 22%.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa nikke

  • Jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #17 : 19.01.03 - klo: 22.34 »
täänyt ei vissii kuulu tähä topickiin, mutta mun pitäis nyt tietää tekeekö turbomat 4:osella mitään! Onhan siinä peak, ja 4A teho joka on aika vähän mutta onko se muuten hyvä?

Poissa Gonzo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Turbomat 4
« Vastaus #18 : 20.01.03 - klo: 10.43 »
Lainaus käyttäjältä: "nikke"
täänyt ei vissii kuulu tähä topickiin, mutta mun pitäis nyt tietää tekeekö turbomat 4:osella mitään! Onhan siinä peak, ja 4A teho joka on aika vähän mutta onko se muuten hyvä?


Sillä saa ladattua 6 kennon 3000 NiMh:n ihan harrastelijalle kelvollisesti. Käytin itse koko kesän, yksi palanut sulake. Inisee niin julmetusti ja lämpenee, mutta tuntuu toimivan. Valepeakkeja tulee enemmän kuin kalliimmilla ja paremmilla laitteilla, mutta se on joka tapauksessa parempi kuin liian pitkään latailu. Hinta/laatusuhde OK.

Timppa
Timppa

Poissa nikke

  • Jäsen
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #19 : 20.01.03 - klo: 16.16 »
siis eikö se voi enempää kuin 3000mAh kennoja ladata>?En saannaut aivan selvää ettää toimiikose peak kunnolla vai ei!

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #20 : 20.01.03 - klo: 19.02 »
Hmm Oon päätymässä halpaan robbe lader 2:seen ja kysyisin että tietääkö joku että lataako se sekä NIMH että NICD akkuja?
täysii

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #21 : 25.01.03 - klo: 17.41 »
Kolmas pc:een viertalähde suostuis sitten toimimaan.  :D
Mutta 12 voltin ja 8 amppeerin lupauksen sijasta poweri antaa alijännitettä ja virtaa saa ulos vain ~10V ja poweri alkaa hiipumaan jo 3A latausvirralla.
Juuri saa akkua ladattua 2.5A:lla.
Mistä tämä sitten johtuu että poweri lupaa 8A virtaa, mutta kun laittaa sen Tekiniin lataamaan vaikka 4 amppeerilla niin rupeaa virta laskemaan ja sitten tulee error: EC2 eli poweri on liian tehoton.


Kannattaiskohan hommata kunnon tasavirtalähde tuohon laturiin ?
Hyvät virtalähteet jotka antavat sellaista 10-16A virtaa yleensä 13.8V maksavatkin sitten jo sen 150€
Kumminkin pitäis ottaa huomioon että laturilla ei voi ladata metalli-hydridiakkuja ja päivityskin maksaisi ~80€  :(

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #22 : 25.01.03 - klo: 18.10 »
Lainaus
Mutta 12 voltin ja 8 amppeerin lupauksen sijasta poweri antaa alijännitettä ja virtaa saa ulos vain ~10V ja poweri alkaa hiipumaan jo 3A latausvirralla

Eli missä on luvattu 8A/12V? Käytätkö sitä keinokuormaa siinä viidessä voltissa? Onko sulla varmasti jännitteet 12V ja maan välissä vai 12V ja jonkun muun jännitteen välissä (esim. 3V; yleensä nuo powerit ei anna kylläkään kun sen 5 ja 12 V).

Ehkä kannattaisi ostaa poweri. Minunkin piti ensin rakentaa PC:n rekkuloista poweri (kaksi PC:n poweria makaa hyllyssä...), mutta päädyin ostamaan Graupnerin 10A powerin hintaan 94 e SIL:n myymälästä:

http://www.ilmailuliitto.fi/shop/ultraduo.html

Voi olla pidemmän päälle parempi ratkaisu. Laite on tosi pieni ja hiljainen.

Enkä malta olla mainostamatta sitä Robben PowerPeak Infinity 2:sta, jonka saa Saksasta hintaan 150 e...
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #23 : 25.01.03 - klo: 19.03 »
Lainaus
Eli missä on luvattu 8A/12V? Käytätkö sitä keinokuormaa siinä viidessä voltissa? Onko sulla varmasti jännitteet 12V ja maan välissä vai 12V ja jonkun muun jännitteen välissä (esim. 3V; yleensä nuo powerit ei anna kylläkään kun sen 5 ja 12 V).


Siinä powerin päällä on tarra mistä näkee ne virrat ja siinä lukee 12 voltin kohdalla 12v/8A

Mitään kuormaa en kumminkaan 5 volttiin laittanut.
Eikös se ollut niin että poweri ei anna mitään virtaa jos 5v pitäisi ensiksi kuormittaa ?

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #24 : 25.01.03 - klo: 19.33 »
Lainaus
Eikös se ollut niin että poweri ei anna mitään virtaa jos 5v pitäisi ensiksi kuormittaa ?

Ei välttämättä. Nuo sinun "oireesi" vaikuttavat siltä, ettei hakkuri (jos nyt on kyse hakkuriteholähteestä) ole toiminnassa, vaan tuo n. 10V jännite on vain jotain "läpitihkuvaa" jännitettä joka ei kestä kuormitusta.

Eli siis, tarvinnet sen 5V kuorman. Koita laittaa siihen väliin vaikka tavallinen taskulampun polttimo ja katso sitten mitä 12V antaa ulos. Jos poweri antaa ulos savut  :) niin laita se roskiin! ÄLÄ yritä itse korjata sitä!

Näistä sähköhommista vielä sen verran, että kuormittamattomat jännitteet sähkölaitteissa eivät kerro mitään. Sama juttu kun kuormittamattoman akun kennon mittaaminen: mittaustulos ei kerro yhtään mitään akun varaustilasta.

Edelleen Pete88, jos tuo "88" viittaa syntymävuoteesi, niin kehottaisin pyytämään rahat vanhemmilta siihen kunnolliseen poweriin. Voi tulla halvemmaksi kuin palovakuutuksen omavastuu tai pahimmassa tapauksessa Liisankadun Monosen liikkeen palvelujen käyttö... ELI: ÄLÄ AVAA SITÄ POWERIA MISSÄÄN TAPAUKSESSA!!!! Niinkauan kun pysyt näissä matalissa jännitteissa, et saa itseltäsi henkeä pois (jos nyt et tunge johtoja suuhun ja ota kädellä lämpöpatterista kiinni).
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #25 : 25.01.03 - klo: 20.34 »
Kannattaako ostaa toi Robbe Lader 2??????????????????????
täysii

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #26 : 25.01.03 - klo: 20.47 »
En nyt mene sanomaan että kannattaako mutta valmistajan sivuilta ymmärsin että lataus kestää maksimissaan 40 minuuttia ja maksimi latausvirta on 2 amp. Eli siis että tuossa olisi elektroninen ajastin joka katkaisee 40 min päästä joka tarkoittaa että ladattavan akun pitäisi olla jotain luokkaa 1300 mAh että se latautuu täyteen.

Saatoin tosin puhua puppua mutta jokainen voi tarkistaa olenko oikeassa täältä http://at.robbe-online.net/cgi-bin/rims_at.storefront/3e32d9410073ae5627173e0dc1210643/UserTemplate/1/?ISID=3e32d9410073ae5627173e0dc1210643 .

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #27 : 25.01.03 - klo: 21.55 »
Joo-o Tilasin just äsken atalan sivuilta ton "perusvarman" laturin joka ottaa 3a siis kyseessä on siis toi mirage...
täysii

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #28 : 25.01.03 - klo: 23.25 »
Hitto kohta pitää vaihtaa toi nimi vaikka se syntyvuoteen viittaakin  :|  :)

Olit Mre ihan oikeassa kun sanoit että 5volttia pitää kuormittaa, laitettiin siihen auton lamppu kiinni. Ja iskän laskujen mukaan lamppu taisi ottaa 7A..
Jännite nousikin siihen 12v ja vähän ylikin.
Kerkesin siinä jo iloitakkin jonkun aikaa mutta 12v  olikin pullonkaulana latauksessa.
Nimittäin kun laturi syö jo itse vähän virtaa, yleismittarilla mitatessa powerista tulee ~12v ja laturi näyttää ~11.5 - ~11.7v.

Kun akkuihin on ahdettu 500mAh-1000mAh niin akuissa jännite nousee johonkin 11v paikkeille ja siihen se laturi (poweri) sitten keikahtaakin.
En tiedä sitten johtuuko se powerin tehon puutteesta vaiko nouseeko akkujen jännite jostain syystä liian korkeaksi ?
Jännite kuitenkin nopeasti laskee kun lataus loppuu/lopetetaan.

-Paljonko akkujen jännite on suurinpiirtein kun akku on latauksessa ?
-Laturin ohjeissa lukee että virtalähteeksi käy 10-24V antava poweri, kuitenkin lataus pettää vaikkka poweri antaa 12v.
-Mietityttää tässä että riittääköhän se 13.8  volttiakaan latauksen loppuun asti ??

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« Vastaus #29 : 25.01.03 - klo: 23.36 »
Kun 5a lataan, niin jännite nousee tuonne 9v hujakoille.