Kirjoittaja Aihe: Ramppi  (Luettu 7420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Ramppi
« : 17.08.08 - klo: 23.36 »
Onko täällä joku muu tehnyt rc autolle ramppia mistä saa auton kunnolla ilmaan ja voi voltittaa kunnolla.
Ajattelin itse tehdä kuin kerran Motocrossillakin hypitän rampista niin miksei rc autollakin. :tongue:

Tänään tuli tehtyä mökillä ramppi melkein kokonaan, mutta vaneri puuttuu vielä päältä niin ei vielä päässyt testaamaan.

Laitan tässä pari kuvaa rampista:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #1 : 18.08.08 - klo: 00.23 »
Aika wwanha, mutta tällä voorumilla kuitenkin eka jolla on kunnon voltti 1/4 pipe, sinähän suorastaan kerjäät kommentteja: VIDEOO, kansa vaatii VIDEOO
Mun wanha Schumi Havocci varmaan pystys tuon rampin ja pitkien välitysten kanssa semmosiin vitosvoltteihin sekä eteen että taakse.
Hommaa jostain takaveto trukki ja vedä lämä pohjas tuoho, kunhan se on valmis, 3-4mm vaneri riittänee tuohon kanneksi?
Juutuubistahan näitä pätkiä löytyy mielin määrin, yenkkilän puolella suosittua puuhaa, mutta _minä_ ainakin haluan nähdä jonkun ajokin launchaavan tuosta vertistä TÄYSIÄ ja mahdollisesti TUHOUTUEN mahdollisimman PAHOIN!  :evil:  :evil: 

EDIT: puusilimä minä, sullahan on pelkkiä takavetoja noi raxxasit, HOP HOP sinne sahalle/rautakauppaan/puukeskukseen hakemaan nyt se pääly vaneri, mars mars!!
« Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo: 00.56 kirjoittanut tuplaesa1 »
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #2 : 18.08.08 - klo: 08.48 »
... Hieman kenties offia, mutta miten ihmeessä volttejen heittelyyn liittyy takavetoisuus???
Meinaatko ettei nelkku heitä volttia???

Mikäli näin luulet niin olet paaaahasti pihalla.
Nelkussa on tuplaten sitä pyörivää massaa millä saadaan auto heittämään volttia, eli toisinsanoen se vasta tolttia heittääkin.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #3 : 18.08.08 - klo: 10.01 »
Aika wwanha, mutta tällä voorumilla kuitenkin eka jolla on kunnon voltti 1/4 pipe, sinähän suorastaan kerjäät kommentteja: VIDEOO, kansa vaatii VIDEOO
Mun wanha Schumi Havocci varmaan pystys tuon rampin ja pitkien välitysten kanssa semmosiin vitosvoltteihin sekä eteen että taakse.
Hommaa jostain takaveto trukki ja vedä lämä pohjas tuoho, kunhan se on valmis, 3-4mm vaneri riittänee tuohon kanneksi?
Juutuubistahan näitä pätkiä löytyy mielin määrin, yenkkilän puolella suosittua puuhaa, mutta _minä_ ainakin haluan nähdä jonkun ajokin launchaavan tuosta vertistä TÄYSIÄ ja mahdollisesti TUHOUTUEN mahdollisimman PAHOIN!  :evil:  :evil: 

EDIT: puusilimä minä, sullahan on pelkkiä takavetoja noi raxxasit, HOP HOP sinne sahalle/rautakauppaan/puukeskukseen hakemaan nyt se pääly vaneri, mars mars!!


Viikonloppuna laitan rampin valmiiksi, jep n 3-4mm vaneri menee just tuohon päälle. Yritin tehdä mahdollisimman yksinkertaisen ja kevyen mutta silti leveyttä/kokoa löytyy ihan hyvin.

Jenkkien Foorumeita paljon lueskelen ja siellä tämä rampista hyppely on melko suosittua, kun nehän tykkää isoista hypyistä. :cheesy:

Pari harjatonta takavetoa löytyy ja neliveto Revo. Revolla lähinä hyppelen kun se hyppää paljon vakaammin kuin pienet sähkikset.
Videoo otan sitten kunhan saan valmiiksi ja hyvän paikan rampille, johonkin hiekkakasan eteen ja siihen hyppää niin toimii alastulona.

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #4 : 18.08.08 - klo: 13.55 »
... Hieman kenties offia, mutta miten ihmeessä volttejen heittelyyn liittyy takavetoisuus???
Meinaatko ettei nelkku heitä volttia???

Mikäli näin luulet niin olet paaaahasti pihalla.
Nelkussa on tuplaten sitä pyörivää massaa millä saadaan auto heittämään volttia, eli toisinsanoen se vasta tolttia heittääkin.

Takatuupparissa on vain yksi akseli, jonka suhteen se lähtee kaasulla pyörimään melko vikkelästi. Nelkussa se lähtee hakemaan silmukkaa molemmista akseleista, joten silmukan luonne hieman muuttuu. Trilordyn ym. videoiden pohjalta takapotkut pyörii vikkelämmin oman akselinsa ympäri, kuin nelikot heittää ympäri. Vielä kun yhdistää tuohon takapotkuun sen keveyden + erityisesti kevyen keulan. Eli jos volttia pitäis hyppimään lähteä, niin varmaan oma valinta olis takapotkutrukki. Mutu Mutu videoiden ja luulojen pohjalta.  :roll:
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #5 : 18.08.08 - klo: 15.42 »
No esim. mitä Rustlerilla testasin niin sen saa pyörähtämään voltin aivan pienestäkin hypystä.
Varsinkin kuin 3s lipon kanssa tehosta ei ole puutetta, renkaat venyy pizzoiksi ilmassa niin pyörähtää helposti voltin. :lol:
Itse silti tykkään enemmän hyppiä isoimmilla nelivetoisilla, ne vaan hyppää niin paljon vakaammin.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #6 : 18.08.08 - klo: 16.03 »
... Hieman kenties offia, mutta miten ihmeessä volttejen heittelyyn liittyy takavetoisuus???
Meinaatko ettei nelkku heitä volttia???

Mikäli näin luulet niin olet paaaahasti pihalla.
Nelkussa on tuplaten sitä pyörivää massaa millä saadaan auto heittämään volttia, eli toisinsanoen se vasta tolttia heittääkin.

Hoke, sinä se jaksat tarttua, sanoinko jossain vaiheessa ettei 4wd heittäs voltteja? SANOINKO?
Tuli vaan huomattua että volttien nakkaaminen takavetosella isopyöräsellä on aika lapsellisen iisiä, viittaan tähän:
The concept of the Havoc Stunt truck revolves around control and survivability. The Havoc is 2wd because 2wd trucks are easier to control in the air then 4wd trucks. 2wd trucks have half the rotational inertia of a 4wd truck so throttle or brake inputs result in changes in attitude or controlled flips not out of control movements.
joka puolestaan löytyy täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=13103.0

2wd on helpompi ohjastaa ilmalennon aikana kun hyrrävoimat ovat puolittuneet nelivetoon nähden.
Ei sun aina tarvi leikkiä noin tyhmää, fiksu aikuinen mies..
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #7 : 18.08.08 - klo: 16.07 »
... Hieman kenties offia, mutta miten ihmeessä volttejen heittelyyn liittyy takavetoisuus???
Meinaatko ettei nelkku heitä volttia???

Mikäli näin luulet niin olet paaaahasti pihalla.
Nelkussa on tuplaten sitä pyörivää massaa millä saadaan auto heittämään volttia, eli toisinsanoen se vasta tolttia heittääkin.

Takatuupparissa on vain yksi akseli, jonka suhteen se lähtee kaasulla pyörimään melko vikkelästi. Nelkussa se lähtee hakemaan silmukkaa molemmista akseleista, joten silmukan luonne hieman muuttuu. Trilordyn ym. videoiden pohjalta takapotkut pyörii vikkelämmin oman akselinsa ympäri, kuin nelikot heittää ympäri. Vielä kun yhdistää tuohon takapotkuun sen keveyden + erityisesti kevyen keulan. Eli jos volttia pitäis hyppimään lähteä, niin varmaan oma valinta olis takapotkutrukki. Mutu Mutu videoiden ja luulojen pohjalta.  :roll:

Mitään mutua vaan omissa empiirisissä testeissä todettua faktaa, schumin havocci on ehkä täydellisin volttinitro minkä minä tiedän.
tosi kevyt keula, moottori suht takana ja sitten vielä kuuladiffin kotelo + pilli tekevät perästä raskaan, voltit eteen päin jarruttamalla on tosi helppo suorittaa ko. autolla.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #8 : 18.08.08 - klo: 16.14 »
Se että onko takatuuppari HELPOMPI hallita ilmassa, en allekirjoita, saako sillä enemmän kierroksia, uskoisin kyllä.

Tuo lihavoitu pätkä kuitenkin on valmistajan omaa hypetystä ja se pitää osata itse suodattaa. Toki he yrittävät myydä omaa konseptiaan kovimpien kilpailijoiden 4WD vastineiden yli.

Ja mitä tuli aiempaan omaan kirjoitukseen, niin minun kohdaltani kirjoitus oli mutu-tuntumalla. Sinun touhuistasi en tiedä.
Ja kai tässäkin hommassa pitää (tai ainakin pitäisi) ottaa huomioon onko kyse tasapainoisesta bugista, joka on tehty toimimaan hypyissä, jostain nelikko-monsterista, 1:10 takatuuppari stadiumtrukista jne jne Eikä pelkästään auton vetotavasta. Myöskin hyppyri vaikuttanee ilmalentoon melkoisen paljon. (Loiva vauhtihyndä vs pysty ramppi)
« Viimeksi muokattu: 18.08.08 - klo: 16.18 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #9 : 18.08.08 - klo: 16.17 »
... Hieman kenties offia, mutta miten ihmeessä volttejen heittelyyn liittyy takavetoisuus???
Meinaatko ettei nelkku heitä volttia???

Mikäli näin luulet niin olet paaaahasti pihalla.
Nelkussa on tuplaten sitä pyörivää massaa millä saadaan auto heittämään volttia, eli toisinsanoen se vasta tolttia heittääkin.

Hoke, sinä se jaksat tarttua, sanoinko jossain vaiheessa ettei 4wd heittäs voltteja? SANOINKO?
Tuli vaan huomattua että volttien nakkaaminen takavetosella isopyöräsellä on aika lapsellisen iisiä, viittaan tähän:
The concept of the Havoc Stunt truck revolves around control and survivability. The Havoc is 2wd because 2wd trucks are easier to control in the air then 4wd trucks. 2wd trucks have half the rotational inertia of a 4wd truck so throttle or brake inputs result in changes in attitude or controlled flips not out of control movements.
joka puolestaan löytyy täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=13103.0

2wd on helpompi ohjastaa ilmalennon aikana kun hyrrävoimat ovat puolittuneet nelivetoon nähden.
Ei sun aina tarvi leikkiä noin tyhmää, fiksu aikuinen mies..

Anteeksi että en aamutuimaan muistanut ottaa huomioon takavetoisen auton keulan keveyttä.
Ja mitä havokkiin tulee niin sehän on "stuntti" härveliks periaatteessa suunniteltukin... Näin ainakin ensinmäisten mainoslauseiden mukaan.
Mitä tulee tuohon helppouteen ilmalennonaikana ohjastamiseen niin kerroppas kun en tiedä... Kuinka takavetosen saa käännettyä renkailleen jos auto tuppaa lähtemään ilmalentoon kykiasennossa???
Ei sun tartte aamupuuroja nenään ryystää... fiksu aikuinen mies...

Poissa SO

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #10 : 18.08.08 - klo: 17.40 »
Ihan näin fysiikan pohjalta, jos asiaa tarkastellaan, niin takatuuppari pyörii helpommin voltteja, juurikin sen takia, että auto pyrkii pyörimään vain yhden akselin ympäri, kun taas nelkku pyörii molempien (etu- ja taka-akselien suhteen). Pyörimisen muoto ei ole samanlainen, mutta kyllä se nelkkukin ihan hyvin pyörii, takaveto vain pyörii nopeammin.
 Takatuupparilla voltteja helpottaa lisäksi, mikäli keula on kevyt, eli auton painopiste on lähellä pyörimisakselia, ja vetävät renkaat ovat mahdollisimman raskaat. Renkaiden raskaudella saadaan suurempia pyörimismääriä, joiden muutoksiin ja määriin auton käytös, voltit sekä ohjaaminen ilmassa perustuvat. Jos taas takarenkaat (tai vetävät/jarruttavat renkaat yleensä) ovat toivottoman kevyet auton runkoon nähden (osat, jotka eivät pyöri auton ollessa maassa), volttien tekeminen hankaloituu kummasti.

 Toisaalta tuota, että takatuuppari on helpompi käsitellä ilmassa (ol. rataa ajettaessa), en allekirjoita lainkaan. Jälleen fysiikan kannalta tutkittuna, nelkku on paljon vakaampi ilmassa (kaksi pyörivää akselia), sekä vastaa paremmin kaasuun ja jarruun, olettaen, että renkaat ovat vakio painoiset (nelivetorengas vs. takavetorengas). Nelkulla pyörimismäärän muutokset ovat tällöin suuremmat, koska pyörivä massa on suurempi (neljä rengasta, joiden pyörimis nopeus muuttuu vs. kaksi pyörivää rengasta, joiden nopeus muuttuu) ja sen aiheuttama muutos esim. auton asennossa on nopeampi. Se ei kuitenkaan ole yhtä kiikkerä keikahtamaan nurin etu tai takakautta, jarrua tai kaasua painettaessa, juurikin kahden momenttipisteen (pyörivät akselit) ansiosta. Takavetoinen auto on siis ilmassa kiikkerämpi, kuin nelkku. Nelkun Oneway vakauttaa myös autoa kovin paljon, mutta samalla hidastaa auton reagointia jarrun painamiseen ilmassa (eturenkaat eivät pysähdy--> niiden pyörimismäärä ei muutu suuresti).
 Käytännössä kuitenkin kisasäädöissä olevassa takatuupparissa renkaiden massa on todella pieni runkoon nähden, joten pyörimisen muutokset ovat sen tähden kovin pieniä, ja tapahtuvat hitaasti.

 Lisäksi vielä näin loppu huomautuksena, että auto pyörähtää voltin nopeammin, mikäli hypylle tulo nopeus ei ole kovin suuri, mutta hyppyrin nousun alkaessa painaa kaasun pohjaan. Toki hyppy on näin lyhyempi kuin jos hyppyrille tultaisiin täysillä pitkän matkaa, mutta itse voltti pyörähtää nopeammin. Tämäkin perustuu pyörimismääriin, ja niiden muutoksiin.

 Näin siis teoriassa...

 -Samppa
Näin  tänään.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #11 : 14.09.08 - klo: 23.37 »
Jep jep, nyt tuli laitettua tuohon ramppiin vaneri ja testailin mutamat hypyt siitä. Aika hauskasti saa ilmaa.

Rustleri heitti kevyesti voltteja siitä, triplavoltteja tais lähteä kans. :cheesy:

HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #12 : 15.09.08 - klo: 00.03 »
Kokeiltu on :) Ei tosin vastaavalla tarkkuudella tehty, kunhan saatiin vaneri kaarelle ja kiinni hyndän runkoon, niin kelpas mulle.

| Academy | Axial |

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #13 : 15.09.08 - klo: 00.11 »
Joo no, pienempää ramppia on helpompi kuljetella jos haluaa siirellä vaikka montulle.
Mutta sitten taas isompaan ja leveämpään ei tarvi tähtäillä niinkuin pieneen ramppiin.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #14 : 15.09.08 - klo: 07.34 »
Onkos Futaba muuttanut Lappiin kun pihalla on lumipälviä? :wink: :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ramppi
« Vastaus #15 : 15.09.08 - klo: 12.59 »
Kuva on parin vuoden takaisena jouluna otettu, nykyään tuo hyndä taitaa olla mankkaan vanhalla kaatopaikalla, jos enää sieltäkään löytyy  :grin:
| Academy | Axial |