Ihan näin fysiikan pohjalta, jos asiaa tarkastellaan, niin takatuuppari pyörii helpommin voltteja, juurikin sen takia, että auto pyrkii pyörimään vain yhden akselin ympäri, kun taas nelkku pyörii molempien (etu- ja taka-akselien suhteen). Pyörimisen muoto ei ole samanlainen, mutta kyllä se nelkkukin ihan hyvin pyörii, takaveto vain pyörii nopeammin.
Takatuupparilla voltteja helpottaa lisäksi, mikäli keula on kevyt, eli auton painopiste on lähellä pyörimisakselia, ja vetävät renkaat ovat mahdollisimman raskaat. Renkaiden raskaudella saadaan suurempia pyörimismääriä, joiden muutoksiin ja määriin auton käytös, voltit sekä ohjaaminen ilmassa perustuvat. Jos taas takarenkaat (tai vetävät/jarruttavat renkaat yleensä) ovat toivottoman kevyet auton runkoon nähden (osat, jotka eivät pyöri auton ollessa maassa), volttien tekeminen hankaloituu kummasti.
Toisaalta tuota, että takatuuppari on helpompi käsitellä ilmassa (ol. rataa ajettaessa), en allekirjoita lainkaan. Jälleen fysiikan kannalta tutkittuna, nelkku on paljon vakaampi ilmassa (kaksi pyörivää akselia), sekä vastaa paremmin kaasuun ja jarruun, olettaen, että renkaat ovat vakio painoiset (nelivetorengas vs. takavetorengas). Nelkulla pyörimismäärän muutokset ovat tällöin suuremmat, koska pyörivä massa on suurempi (neljä rengasta, joiden pyörimis nopeus muuttuu vs. kaksi pyörivää rengasta, joiden nopeus muuttuu) ja sen aiheuttama muutos esim. auton asennossa on nopeampi. Se ei kuitenkaan ole yhtä kiikkerä keikahtamaan nurin etu tai takakautta, jarrua tai kaasua painettaessa, juurikin kahden momenttipisteen (pyörivät akselit) ansiosta. Takavetoinen auto on siis ilmassa kiikkerämpi, kuin nelkku. Nelkun Oneway vakauttaa myös autoa kovin paljon, mutta samalla hidastaa auton reagointia jarrun painamiseen ilmassa (eturenkaat eivät pysähdy--> niiden pyörimismäärä ei muutu suuresti).
Käytännössä kuitenkin kisasäädöissä olevassa takatuupparissa renkaiden massa on todella pieni runkoon nähden, joten pyörimisen muutokset ovat sen tähden kovin pieniä, ja tapahtuvat hitaasti.
Lisäksi vielä näin loppu huomautuksena, että auto pyörähtää voltin nopeammin, mikäli hypylle tulo nopeus ei ole kovin suuri, mutta hyppyrin nousun alkaessa painaa kaasun pohjaan. Toki hyppy on näin lyhyempi kuin jos hyppyrille tultaisiin täysillä pitkän matkaa, mutta itse voltti pyörähtää nopeammin. Tämäkin perustuu pyörimismääriin, ja niiden muutoksiin.
Näin siis teoriassa...
-Samppa