Kirjoittaja Aihe: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska  (Luettu 7632 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« : 07.01.09 - klo: 08.56 »
Tämän viikon perjantaina alkaa DHI-Cup 2009 Tanskassa. Kisassa ajetaan Modified sekä Super Stock -luokat. Super Stock vastaa jollain tapaa meillä ajettavaa ProStock -luokkaa. Erona on, että moottori on kiinteällä päädyllä varustettu GM 9.5T harjaton jota ei saa muokata / avata ja koneen hinta on sisällytetty osallistumismaksuun, eli siis kone saadaan paikan päällä "handout" tyyliin. Renkaana kisassa molemmissa luokissa toimii Sorex 28 / JB Foam / GM vanne (hard). Renkaita saa käyttää kaksi kierrosta kisassa ja treeneissä tietysti oman maun mukaan.

Perjantaina ajetaan 4 kpl eräharjoituksia sekä yksi alkuerä. Lauantaina ajetaan loput 4 kpl alkueriä ja sunnuntaina finaalit.

Lisätietoja kisasta löytyy osoitteista: http://www.dhi-cup.dk ja http://www.rcracecontrol.com/?action=showracemeeting&id=52

Modified -luokassa Suomea edustaa seuraavat kuskit:
  • Ari-Pekka Kyykkä (Xray)
  • Christer Andersson (Associated)
  • Juho Levanen (Associated)
  • Matias Kuusinen (Tamiya)
  • Sakke Ahoniemi (Corally)
  • Sebastian Trzaska (Tamiya)
  • Simo Ahoniemi (Corally)
  • Teemu Leino (Xray)
  • Teemu Rytsy (Tamiya)

Super Stock -luokassa taas puolestaan osaa ottavat:
  • Henry Salmén (Tamiya)
  • Matti Korvenmaa (Corally)

Fiilistä voi hakea viime vuoden kisoista katsomalla videoita: http://www.rctv.dk/dhicup2008.html

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #1 : 08.01.09 - klo: 11.50 »
Hieman linkkilistausta paikoista jonne pitäisi tulla kisoihin liittyvää juttua:
RedRC Raporttia/kuvia
hpi.tv Videota
Sportsgalleri.dk Kuvia
rctv.dk Videota
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #2 : 08.01.09 - klo: 19.48 »
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #3 : 09.01.09 - klo: 08.29 »
Kello 7.30 täällä nopeet syö hitaat. Tulipahan eilen poljettua Vito perille vaikka epäilijöitä oli  :mrgreen:
Päivän mittaan tarinoidaan tänne jotain.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #4 : 09.01.09 - klo: 12.00 »
Suomalaisten alkueräryhmät:
Matti 7
Henry 9
A-P 15
Matias 17
Teemu R 19
Simo 20 ?
Seba 21
Krisu 21
Teemu L 21
Juho 22

Track maintenance - kovasti lähtee nukkaa radasta. Joka nurkka auki hiitin jälkeen.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #5 : 09.01.09 - klo: 12.41 »

ekan heatin jälkeen auto näytti tosiaan tältä.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #6 : 09.01.09 - klo: 15.30 »
Onko tuo nyt se uusi 416 willakoira edition  :mrgreen:
Sponsored by own wallet

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #7 : 09.01.09 - klo: 15.32 »
Ollaampas sitä jouluisissa tunnelmissa vielä.  :cheesy:
Melkosta mattoa...

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #8 : 10.01.09 - klo: 09.27 »
Tänään on vuorossa 4 alkuerää. Alkuerät ajetaan 3/5 laskennalla, joten hirveesti ei ole varaa kolistella erissä.

Ekan alkuerän jälkeen suomalaisten sijoitukset

Modified:
10. Leino
16. Basti
17. Christer
18. Simo
23. Matias
24. Rytsy
30. Juho
39. AP

Stock
9. Henry
112. Matti (keskeytti ekalle kierrokselle sähköhäikistä)

Matosta irtoaa vieläkin riittävästi karvaa, mutta pitoa rupee löytymään. Ekassa alkuerässä eilen alkoi jo autoja kaatumaan pidosta.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo: 12.44 »
Tuloksia kahden alkuerän jälkeen:

Modified:

1. Hagberg
2. Kaerup
3. Groskamp
4. Rheinard
5. Leino (2. kierroksen nopein)

11. Crisu
15. Simo
19. Basti
21. Rytsy
23. Juho
29. Matias
38. AP

Stockissa

7. Henry
112. Matti (toinen keskeytys jo)

Rupesi olemaan joillain kaatuminen jo todellinen ongelma.

Edit.  Kuvia ilmaantuu seuraavaan osoitteeseen ja videopätkää:
linkki
« Viimeksi muokattu: 10.01.09 - klo: 12.49 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo: 13.46 »
Onhan nämä KV kisat :tongue: sitten erilaisia vs Suomen.
KV pitokin on oma juttunsa kun samassa mutkassa voi spinnata sekä kipata pidosta saman hiitin aikana.
Asiaa ei auta myöskään hallin lattian heitot jotka ovat ratkaisivissa paikoissa.

Vedetään paremmin tulevissa erissä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #11 : 10.01.09 - klo: 16.15 »
Onko kisoista live-tulospalvelua?
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #13 : 11.01.09 - klo: 09.58 »
Go Stilo go  :smiley:
Sponsored by own wallet

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #14 : 11.01.09 - klo: 11.31 »
Modified tulokset alkuerien lälkeen:

A: fin
3. Teemu Leino
10. Christer Andersson

B: fin
8. Simo Ahoniemi
9. Teemu Rytsy

C: fin
2. Juho Levänen
3. Sebastian Tzarcka

D: fin
3. Matias Kuusinen

E: fin
3 A-P
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 20.33 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #16 : 11.01.09 - klo: 17.33 »
vikaan finaaliin stockissa lähdin ajamaan kisaa  TQ miehen bergfeldin kanssa. Alussa ruotsalainen sai vedettyä noin sekunnin kaulan ja vaikka kaiken yritti, en saanut ajettua kiinni Bergfeldia joka ajoi ihan käsittämättömän kovaa ja virheettömästi. Elikkäs lopputuloksissa Bergfeld 1.  ja allekirjoittaneelle 2. sija.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa RacingFactory

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #17 : 11.01.09 - klo: 17.38 »
Onnittelut Henrille upeasta ajosta!
Henkka on nykyään rc-julkkis: http://events.redrc.net/2009/01/salmen-wins-2nd-pro-stock-encounter/

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #18 : 12.01.09 - klo: 16.44 »
Tässä olisi hieman kuvia mitä kerkesin räpsimään. Laatu ei päätä huimaa, pitäisi varmaan opetella käyttämään kameraa paremmin. :mrgreen:

http://korvenmaa.net/kuvat/main.php?g2_itemId=2726

Rapsaa kirjoittelen tänään hieman myöhemmin kisan kulusta.

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #19 : 12.01.09 - klo: 17.43 »
STILO!!!! \,,/ Todella upeaa ajoa! Suomeen saatiin uusi tähti ja Henry näytti niin maailmalle kuin Suomellekkin että meillä on porossa tasoa. Onnittelut myös Christerille A-finaalipaikasta, kovalla työllä ansaittu!

Suosittelen lähtemään isoihin kisoihin ihan jo sen takia että näkee Marc Rheinardin ajoa livenä. Sitä ei riitä sanat kuvailemaan.

Mahtavat kisat, kuten viime vuonnakin! Ainoana miinuksena matosta irtoava nukka, joka tuhosi laakereita pitkälle kisaan. Muutoin kisat oli järjestetty isosti, niinkuin korkean profiilin kisat kuuluu; A-finaalien alkuun taas show-meininkiä, varikkotyttöjä ja niin paljon katsojia ettei tosikaan. Kisoja oli ilmeisesti markkinoitu ihan huolella ja saatu kerättyä paljon ja todella hyvin tuotu näkyville sponsseja.

Mulle kisat oli ekat Tamiya-Speed Passion-Boomerang kokonaisuudella. Auto kulki todella kepeästi ja ajoaika riitti joka kerta. Speed Passionin koneista jäi erittäin hyvä ensivaikutelma. Ja ah, Tamiya. Matoista kun irtosi ihan huolella karvaa, auto piti purkaa ja voimansiirto puhdistaa ja mahdollisesti vaihtaa laakereita joka akulle. Siinä meisseli kädessä oli aika kiitollinen mekkaaja-ystävälliselle TRF-insinöörille. Ei voi oikeesti huoltaminen olla näin helppoa. Auton ajo-ominaisuuksista se, että luvattoman looginen ajaa, kääntyy ja silti on kiihdytyspitoa... Kovalla pidolla Tamiyan tukeva design pääsee _niin_ oikeuksiinsa, auto ei tee mitään ylimääräistä.

Kisat meni omalta osalta opetellessa Tamiyan ajotyyliin. Auto toimi aivan täydellisesti ja kuskikin alkoi olemaan synkassa finaaleissa. Nyt oli kisoissa se pari finaalillista parempia kuljettajia, mutta näillä kokemuksilla autosta ja koneista on odotukset ja nälkä kova seuraaviin skaboihin!

Basti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #20 : 13.01.09 - klo: 12.21 »
Tässä nyt hieman sitä eilen mainitsemaani rapsaa. Kisoihin lähdettiin torstaina koneella myöhään viimeisellä mahdollisella lennolla. Perillä Kööpenhaminassa oltiin klo 22 tietämillä ja siitä sitten vielä vuokra-autolla Kuusisten kanssa Odenseen sellaiset pari tuntia ajeltiin. Kaikeksi harmiksi totesimme, että matkan varrelta ei löytynyt yhtään avoinna olevaa Mäkkäriä, vaan jouduimme ruokitsemaan itsemme Statiolin hodareilla. Ihan hyvin tuossa vaiheessa nekin maistuivat. Perille päästiin ja hotellille ottamaan pikaiset nokoset.

Aamulla oli aikainen lähtö radalle, koska emme olleet vielä ilmoittautuneet kisoihin. Ovet aukesivat klo 07, joten siis siihen aikaan piti olla paikalla. Hotellilta lähtö n. varttia aikaisemmin, joten unta ei huimasti kerennyt kerääntymään. Sisälle päästiin, ilmoittautuminen onnistui melko surutta sekä mekkausalueelta pöydät saatiin. Eikun vain laittamaan kalustoa kuntoon ensimmäistä treeniä varten. Ohjelmassa oli perjantaina 4 eräharjoitusta ja sen jälkeen 1 alkuerä. Lauantaina ajettiin loput 4 kpl alkueriä ja sunnuntaina 3 x finaalit. Harjoituksissa ja alkuerissä minut oli sijoitettu erään 7 (12 oli nopein erä).

Ensimmäinen treeni oli melko järkyttävä. Matot olivat täysin bränikät ja haettu varmaan jostain säästötalo Robin Hoodin alennusmyynnistä. Pitoa ei tässä vaiheessa oletettukaan olevan, mutta matosta irtoavat nukan määrä oli aivan uskomaton. Ylempänä tässä ketjussa on Henkan laittama kuva autosta jossa on nukkaa, mutta siis tuo on myöhemmästä vaiheesta. Ensimmäisen harjoituksen jälkeen kun otin auton radalta ja korin pois, niin korin alla oli niin paljon nukkaa kuin vain sinne mahtui. Pohjalevystä auton korin kattoon saakka oli ”täytemassaa”. Sweet! Tämä tarkoittaa siis laakereiden huoltoa ja auton puhdistusta. Ensimmäisen treenin jälkeen kuitenkin oli ihan hyvä fiilis profiilista vaikka radalla todella liukasta olikin. Samalla tuli huomattua että muut kuskit erässäni olivat todella paljon hitaampia.

Toinen harjoitus meni myös ilman suurempia ongelmia. Nukkaa ei kerääntynyt enää niin paljoa, mutta kuitenkin ihan riittävästi. Pitoa ei radalla ollut vieläkään oikein, mutta kyllä harjoitus ajoi asiansa. Muut autot edelleen paljon hitaampia.



Kolmanteen treeniin vaihdoin toiset kisarenkaat jo sisäänajoa varten paikoilleen ja tästä erästä otettiin myös aikaa. Harjoitus meni ongelmitta ja autoni oli aikojen perusteilla nopein omassa erässä. Seuraavaksi nopein auto oli 0,5 sekuntia hitaampi per kierros. Alkuerien kannalta tämä ei ollut kovinkaan hyvä juttu, koska hyvän tuloksen ajaminen jatkuvassa ruuhkassa on melko haastavaa. Nukkaa kerääntyi edelleen.
Neljänteen ja viimeiseen erään vaihdoin toiset kisarenkaat sisään (2 settiä sallittu) sisäänajoa varten. Pitoa alkoi rataan kerääntymään ja profiili alkoi olemaan jo melko tuttu. Tulos myötäili edellistä harjoitusta, eli n. 0,5 sekuntia eroa seuraavaksi nopeimpaan autoon per kierros ja kokonaistuloksessa 1 kierros.

Viimeisen treenin jälkeen oli hieman enemmän aikaa viimeiseen alkuerään, joten katsoin kaikki paikat huolella lävitse ja laitoin auton iskuun ensimmäistä alkuerää varten. Jokaisen erän välissä harkoituksissa oli saanut purkaa koko voimansiirron nukan poistoa varten ja tarkistaa laakerit. Laakereita oli nukan takia tainnut mennä tässä vaiheessa n. 5 kpl rikki. Treenien perusteella vauhtini riittäisi top 10 sisään, eli siis olin varsin positiivisesti yllättynyt. Olin ennen kisoja asettanut tavoitteeksi kisassa B-finaaliin pääsemisen, mutta treenien perusteella myös A-finaali oli varsin mahdollinen. Toki se edellyttäisi kolmea hyvää tulosta (3/5 tulosta laskettiin alkueristä) ja tilan saantia alkuerin aikana muilta kuskeilta. Sinänsä en nähnyt tässä ongelmaa, koska vaikka erässä oli huomattavasti hitaampia kuskeja, niin tilan anto oli varsin herrasmiesmäistä ja mitään kolinoita tms torppailua ei esiintynyt.

Tuli ensimmäisen alkuerän aika. Kaikki näytti varsin hyvältä tässä vaiheessa. Autoni oli erässä numero 1, joka tarkoitti että pääsen lähtemään ensimmäisenä. Auto radalle, ajoin auton lähtöpaikalla ja kaikki tuntui varsin hyvältä sisäänajokierroksella. Pitoa oli ja auto kääntyi vakaasti. Lähtö tapahtuu ja autoni numero kuulutettiin. Lähdin liikkeelle ilman ongelmia ja kurvailin ekan kierroksen mutkia tyytyväisenä kun kaikki toimi ongelmitta. Kuitenkin kuin taivaalta autoni sammui ensimmäisellä kierroksella pääsuoralle. Ohjaus ja kaasu ei reagoinut millään tapaa. Onneksi valpas nostaja tajusi tilanteen ja kerkesi nostamaan autoni pois pääsuoralta ennen seuraavan auton tulemista. Jouduin keskeyttämään ensimmäisen alkuerän siis tämän takia ja korokkeella paine alkoi hieman korota päähän, mutta noh siinä sitä sitten seistiin korokkeella katsoen muiden ajoa. Muut tekivät ajonsa ja ainut asia jolle hieman pystyin hymyilemään oli se fakta, että minun ei tarvitse putsata autoa ja käydä kaikkia laakereita lävitse.

Ajon jälkeen tutkin varikolla ongelmaa ja en keksinyt mitään syytä tälle ongelmalle. Varmuuden vuoksi vaihdoin autoon vastarin, joka tuntui todennäköisimmältä lähteeltä tälle ongelmalle. Ajoin 2.4GHz järjestelmällä, jonka kanssa mitään ongelmia ei minulla ole aikaisemmin esiintynyt. Päivä oli pulkassa ja putsasin autosta pienet nukat pois, tarkistin säädöt, tein iskarit ja diffin uusiksi seuraavaa päivää varten ja jäin katselemaan muiden ajoa. Lopulta sitten lähdettiin syömään ja hotellille valmistautumaan seuraavaan päivään. Uni ei meinannut tulla, mutta onneksi hotellila näkyi BBC, joten brittitoimittajien monotoninen ääni sitten lopuksi vaivutti minut uneen hyvin nopeasti (takuuvarma kikka ainakin minulle).

Seuraavana päivänä oli vuorossa loput 4 alkuerää. Alla oli yksi keskeytys, joten tänään oli pakko onnistua 3 erässä. Yhdessä oli varaa mokailla jotain, mutta se ei ollut tietenkään tavoite. Edellisen päivän alkuerä harmitti hieman, mutta ei niinkään tulos vaan se, että joutuisin lähtemään viimeisenä liikenteeseen ja puikkelehtimaan heti alussa kaiken liikenteen ohitse, joka tietysti maksaa aina aikaa hieman.

Toinen alkuerä alkoi ja kaikki oli jälleen hyvin. Hieman jännitystä korokkeella, mutta siitäkin päästiin eroon sisäänajokierroksen aikana. Ajoin auton lähtöpaikalle ja odottelin lähtövuoroani. Muut lähtivät ja lopuksi tuli myös minun vuoro. Odotin hetken (n. 5 sek) ja lähdin vasta sitten liikenteeseen, jotta saisin alkuun hieman tyhjää rataa eteeni (autot lähetettiin melko nopeasti joten oli tilaa odotella hetken aikaa). Tämän jälkeen starttasin ja kaikki näytti taas hyvältä. Auto toimi ja ajelin mutkia rauhallisesti ekalla kierroksella. 2 mutkaa ennen edellisen alkuerän keskeytyspaikkaa autoni hyytyi jälleen. Uskomatonta mietin. Ohjaus kuitenkin pelitti, mutta kaasu ei toiminut. Tämä ei ollut todellakaan hyvä juttu. Katselin jälleen vierestä muiden ajoa ja tietysti pienoinen **tutus alkoi nousemaan päähän kun mietti että jäljellä on 3 erää ja niissä pitäisi ajaa 3 hyvää tulosta. Epäonnistuminen seuraavissa alkuerissä mistä tahansa syystä tarkoittaisi että kisat olisivat omalta osalta ohitse. Kävin hakemassa auton katsastuksesta ja aloin etsimään syytä keskeytykseen. Vika löytyi nopeasti. Pinioni oli menny rikki. Uskomatonta huonoa tuuria (taikka tekemistä) kyllä. En muista milloin olisin autosta ajamalla rikkonut pinionin. Olin vielä ennen erän alkuä tarkistanut pinionin kiinnityksen että se oli kunnolla paikoillaan ja kireällä jne. Ilmeisesti pinionin ruuvin kierre oli korkannu kun hieman rasitusta oli kohdistunut siihen.

Noh eipähän tullut nukkaa pahemmin autoon. Kävin hankkimassa uuden pinionin ja kävin auton lävitse sekä rakentelin sen uudestaan tutkien kaikki paikan. Vaikka nukkaa ei ollut kerääntynyt, niin  kävin silti laakerit lävitse koska nyt ei ollut enää mitään varaa virheisiin kun oli pakko ajaa lopuista alkueristä kaikista hyvä tulos.



Tuli kolmannen alkuerän aika ja ajelin sisäänajokierroksen ja sitten lähtöpaikalle. Taktiikka oli sama, eli siis viimeisenä lähdetään ja sitten odotellaan hetki jotta tulee tyhjää ja ajetaan lujaa 5 minuuttia. Muut autot lähtivät ja odotin hetken, painoin lopulta kaasua ja sitten yllätys yllätys.. MITÄÄN EI TAPAHTUNUT. Auto vain jäi paikalleen ja oli täysin kuollut. Paniikissa siinä sitten resetoin radion ja Simo alhaalla, joka oli autoa ollut laittamassa, niin myös käytti autosta virrat ja laittoi sen takaisin matolle. Sähköt toimivat tämän jälkeen ja pääsin luojan kiitos lähtemään liikkeelle. Muutama auto kerkesi jo mennä ohitseni ja jouduin lähtemään yhden kierroksen perästä, joten nyt vain piti ajaa sitten lujaa ja toivoa että kilpailun johto ei mitätöi tulostani sen takia, että lähdin kierroksen liian myöhään liikkeelle. Lähdin ajamaan ihan hyvää vauhtia. Auto toimi hyvin, mutta olin itse ymmärrettävästi todella hermostunut ja ajaminen oli hieman hätäistä. Ei tarpeeksi pehmeää, vaan hieman kulmikasta. Tilaa radalla tuli ihan siedettävästi ottaen huomioon, että edellisissä alkuerissä en tulosta ajanut laisinkaan. Ajelin ajoni loppuun ilman mitään suurempia ongelmia. Jotain pientä kolinaa tms taisi olla keskellä erää, mutta ei mitään suurempaa. Tulos oli ihan OK vaikkei nyt ihan paras mahdollinen. Eräkierroksen jälkeen kävin katsomassa, että tulos oli tällä kierroksella 18. nopein. Ei ihan tyydyttänyt, mutta ei auttanut valittaa. Pääasia että edes joku tulos saatiin taululle. Tässä vaiheessa oikeastaan jo tiesin, että A-finaali on käytännössä mahdoton saavuttaa ja lähdin suuntaamaan katseeni alkuperäisiin tavoitteeseen eli B-finaaliin.

Seuraavassa (toiseksi viimeisessä) alkuerässä minut oli nostettu lähtölistan kärkeen, joka oli hyvä asia. Kuitenkin edellisen erän alussa ollut radiohäiriö oli pakko selvittää. Vastarin olin jo aikaisemmin vaihtanut, joten ilmeisesti ongelma oli modulissa. Hetken aikaa tätä mietiskelin ja keskustelin muutaman tahon kanssa. Päädyin heivaamaan 2.4GHz järjestelmän pois ja siirtymään traditionaalisiin kiteisiin. Moduli, vastari ja kiteet oli minulla pakattuna mukaan, mutta hieman epäilin oman vastarini toimintaa, joten kävin Christeriltä kyselemässä josko hänellä olisi lainata minulle ”varmasti toimivaa”. Tämän seurauksena Olli ojensi täysin uuden modulin ja vastarin, joita hän vaati minua käyttämään.  Mekkasin vastarin paikoilleen, vaihdoin modulin radioon ja kävin ilmoittamassa kiteen vaihdosta. Tässä samalla yhteydessä isompi kokonaisuus alkoi hahmottumaan. Näin eräni kidelistan, jossa jokaisella kuljettajalla (10 kpl) oli 2.4GHz järjestelmä. Osalla myös Futaba, joka tarkoitti sitä että mitä todennäköisimmin ongelmani johtuivat tästä. Vaihdoin siis kiteisiin, jonka seurauksena jouduin myös tekemään antennille hieman uutta koloa koriin. Erätauolla kerkesin ohjelmoimaan noparin uusiksi ja tarkistamaan ohjauksen uudella vastarilla.

Lähdettiin ajamaan 4 alkuerää ja heti sisäänajokierroksella fiilis oli hyvä. Lähtöpaikka oli kohdillaan ja mystiset radio-ongelmat pitäisi olla korjattuna. Ei muuta kuin liikkeelle. Lähdettiin ajamaan ja kaikki sujui hyvin. Ajoni oli heti paljon rennompaa ja pehmeämpää. Tilaa tuli ja omia virheitä ei myöskään pahemmin tullut. Päästiin maaliin ja tulos oli hyvä. Lopuksi olin tällä kierroksella 10. nopein. Vielä tarvittaisiin yksi hyvä tulos lisää ja B-finaalipaikka olisi varma. Laskeskelin että jos A-finaaliin tekisi mieli, niin vikasta rundista olisi pitänyt ajaa TQ ja silloinkin finaaliin pääseminen olisi ollut todella hilkulla.

En tehnyt muutoksuia autoon taikka sen sähköihin. Vakio puhdistukset, tarkistukset jne ja sitten lähdettiin viimeiseen erään. Kaikki meni kuten edellisessäkin. Ei ongelmia, meno rentoa ja tulos ihan hyvä.  Muutaman kymmenyksen parempi kuin mitä edellisellä. Hieman enemmän olisi pitänyt parantaa, mutta tämäkin riitti kyllä B-finaalipaikan varmistamiseen. Tulos oli lopuksi tämän kierroksen 11. nopein. Tulokset 18., 10. ja 11. oikeuttivat B-finaalin 6 lähtöruutuun (16. nopein alkuerien jälkeen). Vaikka finaaliin olisi selkeästi ollut mahdollisuus, niin tämä oli kyllä taisteluvoitto alun ongelmien jälkeen. Hieman kävin kääntämässä veistä haavassa ja tutkimassa tuloksia paremmin. Jos olisin ajanut samat tulokset alkueräkierroksilla 1 – 3, niin olisin päässyt finaaliin. Nyt kun ajoin tulokset alkuerissä 3 – 5, niin muut kerkesivät parantaa tasoa sen verran, että pääsivät näillä kierroksilla lujempaa. Noh, turha jossitella. Tämä on kilpailemista ja silloin ongelmiin taikka virheisiin ei pahemmin ole varaa. Vertailin tuloksia ja aikoja, ja näytti siltä että B-finaalissa kuitenkin olisi hyvät mahdollisuudet nousta hieman korkeammalle.

Auto seuraavaksi päiväksi kasaan, eli siis tutkinta, iskarit ja diffi tms kaikki kuntoon ja sitten hotellille suihkuun ja kaupungille hetkeksi ihmettelemään Odensen yöelämää parin mallaspirtelön verran. Hotellille hyvissä ajoin takaisin ja aamuksi sitten kisapaikalle valmistautumaan finaaleihin. Kaikki oli edellisenä päivänä katsottu jo valmiiksi, joten valmistautuminen lähinnä tarkoitti akkujen lataamista ja pitoaineiden laittamista oikeassa ajankohdassa. Auton asetuksiin en ollut koskenut pahemmin tätä ennen, koska kaikki toimi hyvin. Kuitenkin alkuerissä hieman hermostunut ajo laitto ottamaan edestä vähän kääntyvyyttä pois, jotta saisi vakaamman ajon mutkissa.

Ensimmäinen finaali lähti käyntiin ja kaikki lähti rullaamaan ihan kivasti. Lähtö oli melko siisti ja pääsin hyvin liikkeelle. Muutaman kierroksen jälkeen olin noussut kolmannelle sijalle ja olin ihan kärjen kannassa, joten mahdollisuuksia oli. Kuitenkin ajanottolinjan kohdalla olevassa shikaanissa takana ollut auto ajoi konttiin, autoni spinnasi ja kun pääsin takaisin ajolinjalle, niin vielä seuraava auto pamautti kylkeen tms. Taisin tippua melkein viimeiseksi tässä rytinässä. Jatkoin matkaa ja vakaasti sitten ohitellen ja ajaen aloitin uuden nousun. Valitettavasti kuitenkin aika loppui kesken ja tulin maaliin neljäntenä. Hyvä tämäkin oli ottaen huomioon tapahtumat. Auto ei kuitenkaan kärsinyt mitään vaurioita, joten perus huollot jne tarkistukset ja auto oli taas iskussa.



Toisessa finaalissa lähdettiin liikkeelle myös ihan kohtalaisen siististi. Nousin heti ensimmäisillä kierroksilla toiseksi ja kaikki näytti taas hyvältä.Ajelin tällä paikalla muutaman kierroksen, mutta tein sitten virheen ajamalla mollaan ja siinä auto sitten rollasi ympäri. Taisi 1-2 autoa päästä ohitse tässä rytäkässä. Jatkoin ajamista ja jossain vaiheessa finaalia tuli hieman osumaa sitten kierroksella ohitettavan kanssa, jonka seurauksena tipuin sijalle 6-7. Tästä sitten kiukulla vaan ajamaan muita kiinni ja tekemään ohituksia. En enää oikein tiennyt millä sijalla ajan, joten tarkoitus oli mennä niin lujaa kuin mahdollista. Ohittelin muutaman auton ja viimeisen ohitukseni tein viimeisellä kierroksella. Maaliin tultiin niin olin jälleen 4. Seuraava auto oli ihan kontissa kiinni, mutta pääasia että lopputuloksissa kuitenkin takana. Nostovuoron jälkeen tarkistelin hieman tuloksia ja näytti siltä että autot 1 – 3 olivat ajaneet kahdessa finaalissa myös sijoitukset 1 – 3, joten olin kahdella 4. sijalla myös kokonaistilanteessa neljäntenä

Viimeiseen finaaliin sitten lähdin hieman ”jospa nyt menisi putkeen” asenteella, eli tiedossa oli että vauhtia kyllä riittäisi, mutta pitäisi saada ehjä ajo ilman omia virheitä ja ilman osumisia muiden autojen kanssa. Etukäteen jo tiesi, että se tulee olemaan haastavaa. Käytännössä sijoitukset 1 -2 olisi mahdollistanut 3 parhaan joukkoon nousemisen finaaleissa, muuten oleellisinta oli vain pitää huoli siitä että edellisissä finaaleissa sijoituksille 5 – 6 ajaneet kuskit eivät pääse nousemaan paikoille 2 – 3. Tämä ei näyttänyt todennäköiseltä, mutta ainahan kaikki on mahdollista.

Viimeiseen finaaliin lähdettiin ja heti startissa tuli hässäkkää ja jäin lähes letkan viimeiseksi. Lähdin ajamaan muita kiinni ja sijoituksia tuli napsittua ihan kivasti, mutta sitten jossain välissä erää jälleen ajanottolinjan kohdalla joku törttöili minut sivuun ja kaiken kunniaksi autoni jäi maton saumaan kiinni. Oltiin taas letkan viimeisenä. Ajattelin jo että voisi melkein keskeyttää tämän lähdön, koska ei mitään oikein enää ollut saavutettavissa. Lähdin kuitenkin jatkamaan ja vielä kerran sitten sain auton kylkeeni, joten 3 osumaa tuli kerättyä loppujen lopuksi. Lopputuloksissa olin vasta 9. tässä lähdössä. Edellisissä lähdöissä sijoille 9. ja  7. ajanut auto onnistui sukkuloimaan ruuhkassa sijalle 3., joten kokonaistuloksissa kukaan ei kuitenkaan onnistunut parantamaan ohitseni.

Lopputuloksissa siis B-finaalin 4. sija tuli saavutettu ja kokonaistuloksissa sijoitus 14. Muutama sija siis nousua myös finaaleissa, vaikka ajaminen ei siellä niin kaunista ollutkaan. Alkuperäinen tavoite B-finaali tuli siis täytettyä, mutta toki vielä finaaleiden jälkeenkin tippuminen A-finaalista hieman kaivoi mieltä. Tämän pettymyksen kuitenkin paikkasi kahvilan Carlsberg hana. ;)

Kisat oli järjestetty todella hyvin ja fiilis oli loistava. Ainut miinus tuli matoista, joista vielä viimeisessäkin finaalissa irtosi nukkaa. Pito toki oli tässä vaiheessa tullut rataan, joten se ei ollut ongelma. Omien ajojen lisäksi oli mukava katsella oman ja modified –luokan finaaleita, joissa suomalaisedustus oli kohdillaan.

Henry Salmén ajoi todella kauniisti Super Stock luokassa sijoittuen kokonaistuloksissa toiseksi ja Modified luokassa Teemu Leino ajoi kolmanneksi. Myös Christer Andersson ajoi hienosti finaalissa seitsemänneksi parantaen alkueräsijoitusta 3 pykälää.







Suuret kiitokset kaikille kanssamatkustajille ja kisaajille. Ollille ja Christerille kiitokset radioiden lainasta ja tietysti kiitokset Team Corallylle supportista ja seurasta kisapaikalla. Tämä on reissu, joka ehdottomasti kannattaa tehdä myös ensi vuonna. Nyt käännetään hetkeksi katseet Suomen FTT –sarjaan sekä mahdollisesi myöhemmin keväällä pidettävään LRP Masters 2009 –kilpailuun.

« Viimeksi muokattu: 13.01.09 - klo: 12.31 kirjoittanut copter »

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #21 : 13.01.09 - klo: 14.28 »
Hieno tulos Henkalta. Onnittelut podiumista ja Crisulle A-finaalipaikasta.

Miten muut suomalaiset sijoittui kun mistään ei löydy kuin A-finaaleiden tulokset.

Kisajärjestäjillä taitaa vielä opetella tuloksien julkaisemista muillekin kuin paikalla oleville.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #22 : 13.01.09 - klo: 22.59 »
http://www.dhi-cup.dk/dhi09/mtg20/ressum.htm

Tuossa vielä tulokset. StiloMOKOMA Go, Go, Go!!!!!

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #23 : 13.01.09 - klo: 23.16 »
Matti: Hieno raportti, näitä on mukava lukea!

Onnea kaikille menestyneille.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #24 : 15.01.09 - klo: 01.36 »
Kisoihin tuli lähdettyä Teemun ja Bastin kanssa kolmestaan, ensin lentokoneella Kööpenhaminaan ja sieltä junalla Odenseen jossa kisat pidettiin. Alkuun oli tarkoitus vuokrata auto lentokentältä ja ajaa sillä kisapaikalle, mutta laskimme että sopivan kokoisten autojen kustannukset to-ma välillä olivat 250-300e luokkaa, joten päätimme ottaa vähän seikkailumieltä ja siirtyä kisapaikalle junalla. Edestakaisen junalipun hinta oli n. 60/hlö ja taksi juna-asemalta kisapaikalle oli n.18e. Joten junalla seikkaillessa tuli hieman säästöä. Rautatieasema Kööpenhaminassa löytyy suoraan lentokentältä, eli tavaroita ei kovin pitkälle tarvinut raahata. Hieman hämmennystä junamatkan aikana aiheutti se, kun eräällä asemalla juna lähtikin takaisin samaan suuntaan mistä oli tullutkin. :laugh: Ilmeisesti tuli vaan linjan päähän ja lähti siitä toiselle linjalle kohti Odensea.

Kisapaikalle saavuimme torstaina illalla ja ilmoittautumaan pääsimme jo silloin. Illalla vielä radan läheisyydessä viimeiset auton mekkaamiset ja akkujen kasaamiset. Yövyimme kisapaikan yhteydessä olleessa hotellissa, halvempia paikkoja olisi ilmeisesti ollut vähän matkan päässä kisapaikalta, mutta eipähän tarvinut pitkää matkaa aina tavaroita kannella, huone oli ihan jees ja aamiainenkin hyvä.


Rata oli varsin näyttävästi rakennettu.

Kilpailun ilmoittautuminen maksoi 100e ja siihen sisältyi SuperStock luokassa GM 9,5 kisamoottori ja yksi setti renkaita, kisan aikana oli myös mahdollista ostaa toinen setti renkaita. Moottoria olin testannut pari päivää ennen kisoja, joten olin suhteellisen hyvin sinut välityksien ja kaasutuntuman kanssa.

Perjantaina aamulla homma lähti käyntiin neljällä treenikierroksella, ekalla parilla kierroksella pito oli olematonta ja autoon tarttuneen "turren" määrä ihan älytön. Auto tarvisti purkaa vielä finaaleissakin jokaisen erän jälkeen. Vetarit ja diffit ulos ja putsaten karvat pois ja tarkastaen laakerit. Laakereita yritin putsata repimällä suojat pois ja veitsellä nyppien pahimmat nukkapaakut pois, suurin osa laakereista tulikin tällä metodilla vielä suhteellisen herkiksi. Rata sinänsä oli todella hienon näköiseksi tehty kaikkine viheralueineen ja riittävine mollamäärineen. Myös radalla olleet kakkosneloset toimivat ihan hyvin rataesteinä kun ne eivät olleet paikoissa jonne selvästi olisi auton saanut rikottua. Rataprofiili oli varmaankin paras millä olen ajanut, riittävästi vaihtelua ja paljon kohtia jossa pystyi tekemään eroa. Radan pinnan alla meni ikävästi autoa hyppyyttäviä metallilevyuria, mutta niihinkin tottui aika nopeasti. Treenit menivät aika pitkälti radan pomppuihin ja profiilin tutustumiseen, autoa kun ei vallinneella pidolla tarvinut säätää olosuhteiden muuttuessa kokoajan.


Radan varrella pyöriskeli nyrkin kokosia karvapalloja jota järkkärit aina erien väleissä imuroivat pois

Perjantaina oli vielä vuorossa ensimmäinen alkueräkierros. Erä meni ihan kohtuullisesti ja tein pari omaa virhettä ja kerran osuin kierroksella ohitettavan kanssa yhteen. eräkierroksella sijoitus 9. Oikeastaan tässä vaiheessa vasta tajusin kuinka hidas oma alkueräryhmäni todellisuudessa oli. Paperilla erä näytti hyvältä, olihan se ns. 4. nopein. Todellisuudessa erässä oli 4 kuskia jotka jäivät 3-4 kierrosta tuloksessa ja loputkin jäivät vähintään kierroksella, joten ohittelua riitti tarpeeksi. Onneksi kuulutukset olivat varsin hyvin tilanteen tasolla ja muutkin kuskit ajoivat varsin hienosti antaen hyvin tilaa. Tietenkin kaikissa kohdissa ei pystynyt antamaan tilaa ja parit kerrat joutui hitaampien perässä roikkumaan puolikin kierrosta ja rytmi tahtoi sen takia aina välillä herpaantua. Onneksi osumaa ei kierroksella ohitettavien kanssa tullut kuin ensimmäisessä alkuerässä. Treenien jälkeen ongelmana oli myös se, että yhtään alkueräryhmää ei oikeastaan ollut minne olisi voinut pyytää siirtoa. Kisassa kun oli tasan yksi alkueräryhmä jossa kaikki kuljettajat ajoivat kovaa ja se oli jo täynnä. Muissa erissä kuljettajat olivat pääsääntöisesti selkeästi hitaampia. Vertailun vuoksi nopeimmassa alkueräryhmässä ajanut TQ paikan haltija Bergfeldt joutui viimeisessä alkuerässä laskujeni mukaan ohittamaan 2 kertaa...


Alkueriin lähdettiin "one GO, two GO, three GO" tyylillä varsin selkeästi sopivilla eroilla

Lauantaina homma jatkui suoraan toisella alkueräkierroksella. Pitoa alkoi tulemaan sen verran, että autoja alkoi kaatuilemaan pidosta, joten muutin autoa hieman rauhallisemmin kääntyväksi ja vähensin ulosjoustoja kallistelun pienentämiseksi. Toisella alkueräkierroksella ajo kulki ihan kohtuullisesti, mutta kierroksella ohitettavan kanssa olleen väistelyn seurauksena ajoin mollaan ja lensin siitä keula edellä lankkuun jumiin, tästä tuli 4s takkiin, mutta eräkierroksella silti 7. Kolmannella eräkierroksella ajoin omasta mielestä lähes täydellisen ajon ilman isoja virheitä ja auto toimi todella hyvin, mutta silti jäin monta sekuntia kärkiporukasta. Eräkierroksella 6. Tässä vaiheessa tuli jo vähän epätoivoinen olo oman vauhdin suhteen, mutta koska alla oli jo käytännössä lähes varmasti a-finaaliin riittävät sijoitukset, päätin seuraavaan alkuerään jättää auton samaksi ja vain lisätä yritystä ajoon huomattavasti enemmän.

Neljännellä alkueräkierroksella heti erän alkupuolella huomasin, että monessa kohdassa radalla oli mahdollista puskea selkeästi kovempaa ja kaasulla pystyi pysymään paljon pidempiä aikoja. Tämä tuntui toimivan ja tulosta alkoi tulla,Vaikka yritystä oli selkeästi enemmän, auto tuntui pysyvän radalla yhtä hyvin. Lopulta yhden pienen virheen jälkeen tulos parantui edelliseen lähes täydelliseltä tuntuneeseen erään 4s! Ja tämä siis vain ajotyylin muutoksella. sijoitus eräkierroksella 2. Viimeiseen alkuerään lähdin samalla tyylillä hakemaan vielä parannusta lähtöruutuun. Viimeisellä eräkierroksella ajo kulki varsin mukavasti ja yhden virheen jälkeen sain parannettua tulosta vielä edelliseen erään verrattuna sekunnilla, ja kierrosaikaa yli kymmenyksen. Sitten loppu eräkierroksen jännitin kuuman erän tuloksia, sielä kuljettajat eivät parantaneet vauhtia ja lopulta sijoitus eräkierroksella 1. Lähtöruuduksi finaaleihin tuli 3.

Renkaat olivat yhden harjoituserän ja 5 alkuerän jälkeen arviolta yhtä hyvässä kunnossa kuin suomessa parin erän jälkeen, joten päätin finaaleihin lähteä samalla setillä jolla olin ajanut alkuerät.


A-finaaleita ennen ollutta fiilistelyä

A-finaaleita ennen oli kunnon fiilistelyt kun sali pimennettiin ja spottivalot alkoivat pyörimään ja musiikki soi, jokainen kuljettaja esiteltiin vuorollaan korokkeella. Paikalla olleet viimeisen päälle hyvät katsomot täyttyivät yllättävän täyteen finaaleiden ajaksi. Tämän jälkeen sitten autot radalle, kierros-kaksi shakedownia ja autot ruudukkoon. Finaalit löytyvät videoina, joten niitä en nyt kovin tarkasti viitsi alkaa tässä selostelemaan. Ekassa finaalissa paalumies Bergfeldt karkasi heti alussa ja jäin taistelemaan kakkospaikasta, lopulta 3.   Toisessa finaalissa Paalumies jäi heti ekassa mutkassa pyörimään (oli sähköissä ongelmaa ja moottori pätki) ja laskentaviivalla pääsin kakkosen lähteneestäkin ohi kruisailin voittoon. Kolmanteen finaaliin lähdettiin siten, että vielä neljällä kuljettajalla oli mahdollisuudet voittoon. Paalumies pääsi taas heti lähdöstä karkuun ja vaikka pääsin alkuvaiheissa ohi kakkosena olleesta Langista, oli etumatkaa päässyt tulemaan jo liikaa ja vaikka välillä sainkin saavutettua hieman, sai voittonsa tasaisen varmalla ajolla ansainnut Bergfeldt kruisailla ykkösenä maaliin. Lopulta omana sijoituksena siis 2. joka ylitti reippaasti omat haaveet sijoituksesta. Täytyy siis todeta, että Suomen ProStock sarja on kansainvälisesti vertaillen erittäin kovatasoinen.

Kisoista jäi erittäin positiivinen vaikutelma. Järjestelyt rullasivat hyvin, treenien ainaka aikataulu oli välillä puolisen tuntia myöhässä, mutta eipä sekään oikeastaan haitannut. Ajotapa ainakin omissa erissäni oli varsin esimerkillinen, tilaa tuntu tulevan paremmin kuin suomessa ja muutenkin kaikki kuljettajat olivat todella hyvällä hengellä liikkellä ja varsin mukavaa ja rentoa sakkia. Mitään äänestystä tai muutakaan älämölyä ei kuulunut ja kilpailutilanteet kuitattiin kilpailutilanteina eikä minään &"&¤/#¤/#(/%&!!!! Katsastus toimi myös hienosti, varsin hyvät mittalaitteet ja katsastuskortti tyylinen toiminta, eli kortti auton päälle kun jättää katsastukseen ja katsastuksen jälkeen korttiin ilmaantuu huomautuksia jos on jotain huomautettavaa.


Molemmilla puolin rataa oli seinällä tulosnäytöt jotka näyttivät reaaliaikaisia sijoituksia

Kilpailupaikka oli loistava, iso urheiluhalli jonne oli varattu riittävästi mekkaustilaa, ja vielä toiselle puolelle salia oli jätetty tilaa pienoismallinäyttelylle ja paikallisille RC-jälleenmyyjille. Myös hodareita ja muuta välipalaa sai buffetista ihan ok hintaan. Buffetissa kävivät myös eurot ja pankkikortti, tosin eurohinnaston vaihtokurssi vaihteli aika mielenkiintoisesti... Kilpailupaikalta ja hotellilta oli Burger King noin vartin kävelymatkan päässä, joten ilman autoakin tuli toimeen vaikka kyytiä emme yhtenä iltana ruokapaikkaan saaneetkaan.

Vaikka ratamatto olikin varsin surkeaa, oli se kuitenkin koko kilpailuun nähden loppupeleissä pieni ongelma. Täytyy kyllä näin ensikertalaisena suositella reissua kaikille! Pääsee näkemään kaikki huippukuskit ajamassa kilpaa ja muutenkin koko kilpailupaikan tunnelma on vaan niin hieno.

Kiitokset vielä koko Suomen tiimille ja varsinkin Racing Factoryn Tamiya tiimille. Auto toimi erittäin hyvin ja kaikilta sain varsin hyvää kommenttia autosta, oli kuulemma parhaiten toimivan näköinen auto radalla. SuperStockin paras kierrosaika jäi allekirjoittaneelle 0.1s erolla seuraavaksi nopeimpaan, kierrosajat kuitenkin olivat pääsääntöisesti kärkiporukan kesken vain parin sadasosan luokkaa... Ja varsin hyviltä tuntuneita Boomerangin akkujakaan ei tarvinut hyvään vauhtiin ladata kuin ihan normaaleilla ampeereilla. Kiitokset vielä Racing Factorylle treenikoneen etsimisestä ja nopeista tuotteista!


Tamiya/Racing Factory tiimi

Ensivuonna on kyllä pakko lähteä uudestaan matkaan ja toivottavasti mukaan lähtee myös uutta porukkaa!

Henry
« Viimeksi muokattu: 15.01.09 - klo: 01.46 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #25 : 15.01.09 - klo: 01.48 »
Vielä muutamat ajatukset kisamoottorina olleesta GM 9,5 koneesta.

Parin Kuusankoskella ajetun treenikerran jälkeen vauhti tuntui olevan hyvin lähellä suomen ProStock Novakia, Novakissa hieman enemmän tehoa, GM:ssä enemmän vääntöä. GM moottori tarvitsi välitykseksi n. 4,5   Kuusankoskella. Uskoisin, että Novakilla on mahdollista ajaa nopeampi kierrosaika, tosin GM:llä  kovaa ajaminen oli helpompaa. Varsinkin GM:n moottorin kaasutuntuma oli aivan loistava verrattuna Novakin vastaavaan. Näin jälkikäteen ajateltuna Novakin kaasutuntuma ei kehitä ProStockissa ajavien kuljettajien kaasunkäyttöä, kun tuntuu olevan aivan sama, ajaako on/off kaasulla vai nätillä ja smoothilla kaasusormella, kun taas GM:n hyvin looginen ja hyvin vääntävä, tunnokas luonne palkitsee herkällä kaasusormella ajavaa. Tämän on tullut huomanneeksi monen ProStockia ajavan kaasunkäytössä, se kun on kunnon on/off polkemista joka tulee ongelmaksi varsinkin kun joskus siirtyy ajamaan tehokkaammilla moottoreilla viriluokkaan, jossa tarvii olla hyvin herkkä kaasusormi.

Toivoisin, että tämä asia otetaan erityisen hyvin huomioon uutta lipojen kanssa käyttöön tulevaa moottoria valittaessa!
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: DHI-Cup 2009 9.-11.1.2009, Odense, Tanska
« Vastaus #26 : 19.01.09 - klo: 23.24 »
Pikkuinen kisarapsa - better late than never.

Tilaisuuden tullen allekirjoittanut pääsi KV kisoihin ajamaan eikä vain mekaanikoksi, kiitos siitä Tepolle.
Tavoitteita en muita laittanut kuin voittaa Juraj Hudy (ei mitää henkilökohtaista  :azn:) sekä ois plussaa olla puolen välin paremmalla puolella.

Torstaina Ruotsin läpi ajamisen jälkeen tuli päästyä kisapaikalle hyvissä ajoin ja ei mennyt kauaa kun Asso tiimi löytyi hotellin puolelta. Siitä ne kisat sitte pikkuhiljaa lähti liikkeelle ja kovasti mekattiin jo sinä iltana (ehkä lähes ainoina?) hallissa lähes tappiin asti.

Perjantai alkoi varhain ja Kuusinen-Korvenmaa kuljetus toimikin parin päivän ajan kisapaikan ja hotellin väliä.
Ei voi oikein sanoin kuvailla fiiliksiä ekan akun jälkeen. Autoa oli koomista ajaa koska sen perässä oli kummassakin takanurkassa mukana sellaiset turre-haamut että oksat pois. :lol:
Matot kun olivat niin surkealaatuiset ja ohuet että sitä tavaraa lähti matoista irti koko kisojen ajan, niin sai ihan huolella mekata joka ajon jälkeen kaikki nurkat autosta ja tarkistaa&huoltaa laakerit.
Rata oli suht simppeli ajaa, ongelmia tuotti eniten epätasaisuudet hallin lattiassa muutamassa ratkaisevassa kohdassa.
Eka alkuerä menikin liian monen kämmin kera ja auto oli liian hankala ajaa. Välittömästi akun jälkeen sain säätövinkkejä Teemulta lauantaita varten.

Launtaita kohti lähdettii Team Kuusinen & Korvenmaan kanssa paikallisen pizzerian kautta perjantai iltana. Olikin melko koomista tilata ne pitsat kun englanti ei pojilta taipunut ja käytännössä maksaa sai vain käteisellä. Känkyt saatiin naamariin ja unta palloon.
Lauantaina tarina oli jo turren suhteen hieman parempi, toki sitä tuli yhä. Yhdessä vaiheessa päivää sen määrä väheni selvästi.
Toinen alkuerä oli selkeästi auton puolesta parannusta edelliseen mutta kämmejä liikaa.
3., 4, ja 5. alkuerät meni ajamisen suhteen paremmmin mutta tietenkin muidenkin ajaminen varmistui enkä saanut tehtyä parempia tuloksia. 30 joukkoon ei päässyt yhdelläkään eräkierroksella.
Lopulta E-finaalin 3. ruutu oli tulos, eli juuri puolen välin paremmalla puolella (86 taisi olla lopulta ajamassa viriä) ja mukavaa oli olla noin 10 sijaa ylempänä kuin Juraj.  :cool:

Sunnuntaina sitten Mersu kohti kisapaikkaa ja ajamaan finaaleita. Sunnuntain aikataulu oli aika poikkeava, eräväli oli tosi pitkä tavallaan, kun taas A finalistit joutuivat paljon suuremmalla kiireellä mekkaamaan.
Taisi olla taktikoitu aikataulu että saadaan A finalistit (maksavan) yleisön kannalta otolliseen aikaan.
Ensimmäinen akku aamusta kun on vaikea, niin oli se kyllä se ensimmäinen E finaalikin. Jännitti liikaa ja varma voitto katosi 2 kertaa käsistä ajovirheiden takia.
Toiseen finaaliin uudella yrityksellä, hyvin 2 sijalla ensimmäisen kierroksen jälkeen ja spede ajoin perään ilman jarruja. Kori sisään ja lopulta vieläpä autosta tuli kolmivetoinen ja keskeytys. Ei auttanut muuta kun yrittää uudella vaihteella 3. finaalia.
Lähtö sujui ok mutta sitten alkoi kolistelu. Oli kilpailutilannetta monenlaista ja joku vahinkokin. Jäin aika hännille ja jouduin vaan ajelemaan ilman mitää sijoituskamppailua. Vauhti oli ihan ok joten ei auttanut muuta kuin yrittää loppuun asti. Kärkipari saavutti ja päästin heidät reilusti ohitse jonka jälkeen jäin ajamaan heidän kanssa samaa vauhtia. Kärkipari saavutti seuraavan edeltäni ja hän antoi tilaa, myös samalla minulle.  :tongue:
Ilmainen sijoitus ja seuraavan nappasin 4. mutkaa ennen maaliviivaa kun joku toinen ajoi mutkan pitkäksi.
Sijoilla 2+5 tasapisteissä kahden muun kanssa (3+4 kummallakin) ja E finaalin 3. sijoitus.


Oli mielenkiintoista seurata viritetyn A sekä B finaaleja sunnuntaina. Jo treenifinaalin perusteella pystyi päätellä että Marc oli nopea ja varmempi kuin Hagberg. Teemulla oli joka finaalissa aluksi todella nopea auto mutta muutamien kierrosten jälkeen pito katosi ja voittokamppailun ohitus jäi tekemättä. Marc vei hienosti kun Hagberg teki ne ratkaisevat virheet.
Henry paransi kierros kierrokselta - vaikka auto olikin rungosta kierona - ja oli erittäin hienoa seurata Stock A finaalin kun Henrylla oli hyvät mahikset erittäin hyvään sijoitukseen. Lopulta 2. sija ei varmasti ollut pettymys virikuskin (voittaja) sekä 7 sponsoroidun Xray kuskin joukossa. Onnea Henry!

Kisakuvia sain laitettua nettiin, lähdin ennen palkintojen jakoa kohti Hampuria ja sieltä Frankfurtia Mersua polkien.
Tässä on kuvia matkan RC osuuden osalta, ne kertoo enemmän kuin tämä kisarapsa:
http://rc10.fi/users/apk/RC/DHI_CUP_09/

Kiitos Jarkolle auto kyydityksestä ja Suomen tiimille reilusta meiningistä. Toivottavasti pääsee vielä ulkomaille ajamaan uudestaan. Tämän reissun jälkeen arvostaa kyllä Suomen kilpailua ihan uudessa valossa...
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest