Future-RC

Kirjoittaja Aihe: Team Xray T3  (Luettu 70478 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #60 : 23.01.11 - klo: 15.52 »
Mikäs luokka on suosituin?

En oikein nyt tiedä minkä motin laittaa paikoilleen tuohon T3R,ään. :shock:

Jos nyt päädyn laittamaan tuon GM Pro Stock 10.5 T motin, niin minkä spurrin ja pinjonin mun pitäis laittaa että on välitykset kohdallaan?

Ainakin tänä viikonloppuna ajettavien Kuusankosken FTT kisojen perusteella touring luokista TSM on suosituin. Kakkosena tulee TSS ja sitten TSP. TSS on kyllä oikein hyvä luokka harrastuksen aloittamiseen. Ei se vauhti mikään hidas ole siinäkään luokassa ja se opettaa hyvin ajolinjat. Itse tein sen virheen, että yritin aloittaa suoraan TSP-luokasta.

Itse ajoin tuolla GM 10.5 T koneella 5.15 välityksillä Korian sisäradalla. Eli spurrina oli se auton mukana tuleva 84 hampainen ja pinionina oli 31 hampainen. Kyllä se aika hyvin lämpeni se kone, mutta ei liikaa kun malttoi ajaa niitä 5 minuutin eriä mitä kilpailuissakin ajetaan.

edit: korjaus
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 19.35 kirjoittanut ripwalker »
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #61 : 23.01.11 - klo: 15.54 »
Mun tapauksessa kyllä ajetaan se akullinen aina kerralla, ja monta peräkkäin :p
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #62 : 23.01.11 - klo: 16.12 »
Mun tapauksessa kyllä ajetaan se akullinen aina kerralla, ja monta peräkkäin :p

No sitten joutuu miettimään noita välityksiä hieman eri kantilta. Radalla kun ajetaan niin yleensä ajetaan yhtä pitkiä harjoituksia kuin kisoissa kestää erä. Sitten käydään lataamassa akkuja, säätämässä autoa ja samalla moottorikin jäähtyy.

edit: Missä muuten meinasit ajaa?
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 17.46 kirjoittanut ripwalker »
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #63 : 23.01.11 - klo: 19.04 »
Mitkäs ne välitykset nyt sitten pitäisi olla? :grin:
Mistä tiedän mitkä välitykset tuohon autoon on hyvät?
Ja mitä tuon auton sisäinen 1.9 välitys mulle pitäisi kertoa?
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #64 : 23.01.11 - klo: 19.43 »
Mitkäs ne välitykset nyt sitten pitäisi olla? :grin:
Mistä tiedän mitkä välitykset tuohon autoon on hyvät?
Ja mitä tuon auton sisäinen 1.9 välitys mulle pitäisi kertoa?

Ne selviää sitten kokeilemalla ne oikeat välitykset. Jos kuumenee liikaa niin laitat pienempää pinionia. Yleensä moottorien mukana on tullut jokin ohje lappu, jossa on annettu edes jokin välitys arvo mistä on sitten hyvä aloittaa ja lähteä hakemaan sitä sopivaa.

Tuo sisäisen välityksen avulla lasketaan auton kokonaisvälitys. Esim. tuo aiemmin mainitsemani 5.15 välitys saadaan aikaan sillä 84 spurrilla ja 31 pinionilla. Se lasketaan kaavasta (84/31)*1,9 = 5,1483....
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #65 : 23.01.11 - klo: 19.50 »
Pitäisi kertoa, että auto on hihnavetoinen ja että diffin ja spoolin rattaiden (38 hammasta) suhteen spurrin vieressä oleviin pienempiin rattaisiin (20 hammasta). Välitys lasketaan spurrin hammasluku jaettuna pinjonin hammasluvulla ja kerrotaan sisäisellä välityksellä, eli tässä T3 tapauksessa 1.9:llä.

Suosittelisin aloittamaan ihan suosiolla TSS-10 luokituksen autolla.. Stocki auton vauhtikin on aivan varmasti tarpeeksi aloittelijalle. Voin stocki kokemuksella sanoa, että helppoa se ei ole vielä yhden kilpilukauden jälkeenkään.

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #66 : 23.01.11 - klo: 19.59 »
No ei tässä aivan aloittelijoita olla, eli kyllä kokemusta on 1/10 takavetokrossin puolelta hieman.

Mutta nämä välitysasiat on hukassa, ja vielä kun on neliveto :laugh:

Ja entä mitä teen tuolla kokonaisvälitys tiedolla, onko se 5.15 vai 7 jne. Mitä tuon luvun pitäisi mulle kertoa :cheesy:?
Onko esim jokaiselle motille oma kokonaisvälityssuosituslukunsa, johon pitäisi päästä välityksiä muuttamalla, vai mitä se luku tarkoittaa?

Edit: Aikomus on pääasiassa ajella asfaltilla leikkimielistä kisaa kavereiden kanssa. Taisin jossain jo mainita
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 20.03 kirjoittanut ihis81 »
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #67 : 23.01.11 - klo: 20.19 »

Onko esim jokaiselle motille oma kokonaisvälityssuosituslukunsa, johon pitäisi päästä välityksiä muuttamalla, vai mitä se luku tarkoittaa?

Edit: Aikomus on pääasiassa ajella asfaltilla leikkimielistä kisaa kavereiden kanssa. Taisin jossain jo mainita

Eri moottorit vaativat erilaisen välityksen. Mitä tehokkaampi moottori niin sitä lyhyempi välitys. Eri radoilla käytetään myös erilaisia välityksiä, että päästään optimaaliseen tulokseen. Pitkä välitys = kovempi huippunopeus. Lyhyt välitys = parempi kiihtyvyys. Toki myös eri käyttötarkoitukset vaatii erilaista välitystä esim. offroad autossa ja onroad autossa on erilaiset välitykset samalla moottorilla.

Toivoittavasti se asfaltti missä meinaat ajaa tuolla autolla kisaa on melkoisen puhdas.
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #68 : 23.01.11 - klo: 20.27 »
Tiedän kyllä välityksen periaatteen, mutta ajattelin että kun kyseessä on neliveto, niin asia on jotenkin monimutkaisempi tms.

Aikas puhtaita nuo asfalttialueet olleet jossa ollaan joskus ajeltu milloin milläkin...
Niin kyseessä nyt on T3R malli, eihän nyt T3,lla raaskisi missään parkkiksella ajella :shocked:
« Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo: 20.31 kirjoittanut ihis81 »
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #69 : 23.01.11 - klo: 22.49 »
Mikäs luokka on suosituin?

En oikein nyt tiedä minkä motin laittaa paikoilleen tuohon T3R,ään. :shock:

Jos nyt päädyn laittamaan tuon GM Pro Stock 10.5 T motin, niin minkä spurrin ja pinjonin mun pitäis laittaa että on välitykset kohdallaan?

Prostockia ajetaan 4.5-5.5 välityksillä. Suosittelen kyllä 17.5t lankasta TSS moottoria aloittelevalle, paljon helpompaa ja oppii lajin salat paljon paremmin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #70 : 24.01.11 - klo: 19.53 »
No milläs pinjonilla ja spurrilla tuohon päästään?
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #71 : 24.01.11 - klo: 20.05 »
No milläs pinjonilla ja spurrilla tuohon päästään?


http://www.teamxray.com/teamxray/showfile.php?file_id=6101

Katso tuosta ylin taulukko vasemmalla. Autossa on vakiona 84 hampainen spurri. Esim tuo 5.5 välitys saadaan aikaan 84 spurrilla ja 29 pinionilla. 4.5 välitys vaatii vakio spurrin vaihtamisen 81 hampaiseen ja pinioniksi 34 hampaisen jolloin välitykseksi tulee 4.53.
« Viimeksi muokattu: 24.01.11 - klo: 20.10 kirjoittanut ripwalker »
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #72 : 24.01.11 - klo: 20.11 »
Entä miten se sitten muuttuu jos laitan tuon 10.5T tai 8.5T motin. Miten tiedätte millasta pinjonia ja spurria laitatte, jos teillä olisi kaksi aivan eri KV arviolla olevaa mottia?

Tää ei oikein mulle aukea :embarrassed:
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #73 : 24.01.11 - klo: 20.24 »
Entä miten se sitten muuttuu jos laitan tuon 10.5T tai 8.5T motin. Miten tiedätte millasta pinjonia ja spurria laitatte, jos teillä olisi kaksi aivan eri KV arviolla olevaa mottia?

Tää ei oikein mulle aukea :embarrassed:

Tehokkaampi kone. Lyhyempi välitys eli kokonaisvälityksen arvo on suurempi. Ei voi kuitenkaan suoraan sanoa, että 10.5T koneelle tämä välitys ja 8.5T koneelle tuo välitys. Valmistajilla on suositus arvot ja niistä on hyvä lähteä liikkeelle. Jos kone kuumenee liikaa niin lyhentää välitystä eli laittaa pienempää pinionia tai suurempaa spurria.
Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa ihis81

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #74 : 24.01.11 - klo: 20.37 »
Niinhän se on.
No eiköhän se sopiva välitys löydy jossain vaiheessa.
Katsotaan nyt mikä motti lopulta tulee asennettua...
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #75 : 24.01.11 - klo: 22.35 »
Auton mukana tulee kyllä välitys taulukko,
josta on helppo katsella välityksiä.

Toni
...Team C TR02 Evo...Savöx...Speed Passion...Sanwa...Nosram...
...www.basso.fi Tune In...

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #76 : 10.02.11 - klo: 22.17 »
Tuli stanusta innostuttua senverran, että T3 2011 tuli hankittua.. Autoa kasataan tod.näk. jo viikonloppuna, mutta onko semmosta hyvää perus-setuppia kellään laittaa?

Spec-r ratasdiffinkin otin, mitä sinne laitetaan sisään, diffiöljyä löytyy ainakin tonnista, onko vielä paksua eli lähdetäänkö lirua iskariöljyä kokeilemaan?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #77 : 10.02.11 - klo: 22.29 »
Voi lähtee liikkelle vaikka tällä:

- maavara edessä 4,8, takana 5,0
- ulosjousto (tukivarren alta mitattuna), edessä 6 ja takana 4,5
- iskareihin vaikka ne pakettiöljyt, tais olla 45 eteen ja 35 taakse, iskareiden kiinnitys keskireikiin
- jouset eteen 2,8 ja taakse 2,6
- vakaajat eteen 1,4, taakse 1,2
- camberit joka nurkkaan 1,5
- eteen haritusta noin 1 aste, taakse aurausta 3,5 astetta
- roll centeri keskelle
- ratasdiffiin voi laittaa tonnisen öljyn, tai sitten vähän löysemmän
- ylätukivarsilinkkien hubin päähän niin paljon prikkaa, kun mahtuu, että rengas pyörii vielä vapaasti

noilla alkuun ja siitä sitten johonkin suuntaan, mikä hyvältä tuntuu
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #78 : 10.02.11 - klo: 22.38 »
Kitin mukana tulee 3.0 etujouset, itse lähtisin niillä liikenteeseen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #79 : 10.02.11 - klo: 22.39 »
Ai niinpäs olikin tässä -11 versiossa, juu ilman muuta niillä.
Flying Calacucco

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #80 : 11.02.11 - klo: 09.04 »
Oki, kiitoksia tästä. Eiköhän se siitä johonkin suuntaan lähde suttautumaan kunhan kittikin saapuu ensin..

Mitenkäs muuten multiflexit, vedetäänkö kaikki ruuvit paikalleen kuten olettaisin, vai jätetäänkö jostain suosiolla pois?

Entäpäs ohjaus, pultataanko ylädekkiin vaiko ei?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #81 : 23.02.11 - klo: 08.52 »
Vastaan itselleni, kaikki ruuvit kiinni ja ohjauskin kiinni ylädekkiin.

Eilen ekat treenit T3 2011 versiolla, ekalla akullisella (!) entinen 13.23 oma best kasinolla vaihtui 13.00:aan.

Loppupäivästä oli jo 5 minsan average 13.07 eli ei ollenkaan hassummin :)

Erityiskiitos racingfactoryn suuntaan harrastajaystävällisestä hinnoittelusta!
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #82 : 23.02.11 - klo: 10.38 »
Itsellä on ohjaus ylädekkiin kiinnitettynä ja takaa kaksi ruuvia pois... Eli lähinnä spurria olevat.
Viimeksi eilen kokeilin laittaa ruuvit paikoilleen mutta ajamisesta ei tullut mitään joten otin ruuvit taas pois.


Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #83 : 29.05.11 - klo: 21.50 »
Tässä setuppia eilisen kisoista: http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=468&setup=t3_2011

Viripalikoita tuossa on ECS 52 mm vetarit edessä, 1-reikäiset takahubit ja Spec-R ratasdiffi takana. Lisäksi iskarin männät porattu 1,1mm terällä, muuten on menty Jurajin suunnittelulla ilman dremeliä  :grin:

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #84 : 12.06.11 - klo: 12.32 »
Pienillä setuppimuutoksilla sai auton toimimaan hyvin myös Laukaalla: http://forum.teamxray.com/xform/index.php?act=view&ID=491&setup=t3_2011

...eli tuossa muutettu iskariöljy jäykemmäksi (osittain kuuman kelin takia), iskarit pystympään ja taakse jäykempi vakaaja. Lisäksi tuli säädettyä punchia hieman pienemmälle ja lisää konejarrua niin taittui hyvin mutkiin. Uusilla renkailla auto oli todella nopea ja balanssi pysyi ajetuillakin renkailla hyvänä mutta kierrosajat huononivat muutaman kympin.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #85 : 29.06.11 - klo: 15.01 »
http://www.redrc.net/2011/06/xray-t3-complete-gear-differential-set/

"10 grams lighter than the competition, the gear diff also increases on-power steering which is needed on almost all types of tracks. Works great for both carpet and asphalt tracks and fits both 50mm & 52mm drive shafts."
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Destiny & V-Dezign 1:12, Team Xray XB2 Dirt & XB4 2016, Orion&Sanwa&Muchmore

Poissa Mordex

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #86 : 31.08.11 - klo: 17.45 »
Laitetaampa tämä tännekkin:

Hommasin juuri Xray T3 2011 Specs auton ja testailin sitä jalustalla. Kävi ilmi, että jos käännän ratin lähelle ääriasentoa ja kaasutan samalla, niin tuo etuhihna alkaa väristä hurjasti ja koko auto tärisee. Onko tuo ihan normaalia?


Onko etuhihna jäänyt liian löysälle?


Kiristin hihnaa asteittain, eikä se auttanut ollenkaan. Autossa on edessä ECS 52mm vetoakselit, joilla tämä ongelma pitäis ilmeisesti poistua (
) , mutta ei näköjään minun tapaukesssani. Lisää ideoita mistä tuo johtuu?
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #87 : 31.08.11 - klo: 18.02 »
Ota vetarit pois ja tutki jumittaako jossain ääriasennossa? Noiden ECS-vetareiden kasauksen kanssa pitää olla tarkkana koska niissä on paljon liikkuvia osia.

Poissa Mordex

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #88 : 31.08.11 - klo: 18.51 »
Ota vetarit pois ja tutki jumittaako jossain ääriasennossa? Noiden ECS-vetareiden kasauksen kanssa pitää olla tarkkana koska niissä on paljon liikkuvia osia.

Ei vaikuta jumittavan, on rasvattu ja hyvin rullaa. Sellasen huomasin, että ilman renkaita tärinää ei ilmene, joskin ääni vähän muuttuu kun rattia kääntää.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Poissa Heuli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Team Xray T3
« Vastaus #89 : 31.08.11 - klo: 18.55 »
Mitä renkaita/vanteita käytät? Ottaako johonkin kiinni ääriasennoissa?