Kirjoittaja Aihe: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?  (Luettu 12339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« : 06.12.11 - klo: 15.48 »
Viestittelin Vesan ja Kallen kanssa ja he olivat sitä mieltä, että tällainen kysely olisi paikallaan.

Ketkäs ajelee tulevalla kaudella näitä mattoautoluokkia? Kiinnostaisi saada vähän suuntaa antavia lukuja.
Vastatkaa oikealla nimellänne tähän topikkiin ja jos tiedätte joitain muitakin, niin ne voi ilmoitella samalla.
Muistakaa laittaa myös, että kumpaa luokkaa ajatte? Meinaako joku ajaa molempia luokkia?

Kalle käynnistää numeroiden haun sitten aikanaan, kun säännöt on julkaistu.

C-12:
Henri Fredriksson
Pauli Helin
Lari Jäppinen
Antero Kivijärvi
Pekka Koivula
Risto Koskinen
Ari-Pekka Kyykkä
Panu Vehniäinen
Vesa Yli
Juha Menna
Miika Rinne
Taneli Erkkilä
: 12 kpl

CS-12:
Janne Aspinen
Jussi Rinne
Janne Valtanen
Janne Liinkangas
Keijo Kaattari
Miikka Rahikainen
Ilpo Koivisto
Jaakko Mursula
Antti Luoto
Ari Lappi
Pasi Lento
: 11 kpl
« Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo: 13.58 kirjoittanut Janne A »

Poissa kaasari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #1 : 07.12.11 - klo: 08.21 »
CS-12 Keijo Kaattari
Serpent S411 Eryx * TLR 8ight 2.0 EU * Axial SCX10 Honcho * Sanwa * Reedy * Thunder Power * Speed Passion * Core RC * LRP * V-Dezign * Nosram

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #2 : 07.12.11 - klo: 10.07 »
-
« Viimeksi muokattu: 07.12.11 - klo: 11.24 kirjoittanut Soo »

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #3 : 07.12.11 - klo: 15.19 »
Luokka CS-12

Ilpo Koivisto

Poissa kopterimursu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #4 : 07.12.11 - klo: 16.38 »
...
« Viimeksi muokattu: 21.10.16 - klo: 20.26 kirjoittanut kopterimursu »

Poissa Luttura

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • OSPA
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #5 : 08.12.11 - klo: 14.43 »
CS-12
Antti Luoto

Poissa Juize

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #6 : 11.12.11 - klo: 23.26 »
Kaipa sitä parin testikisan perusteella uskaltaa luokkansa jo valita  :roll:

C-12
Juha Menna

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #7 : 28.12.11 - klo: 20.14 »
Lisää kuskeja varmasti on jotka listalta puuttuu.

Kisajärjestäjän näkökulmasta olisi hieno nähdä ennakkoon paljonko kuljettajia on.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa ALi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #8 : 28.12.11 - klo: 21.54 »
CS-12
Ari Lappi
..Captain, we have some problems..
” we have nothing right on the left side and nothing left on the right side”

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #9 : 19.01.12 - klo: 13.59 »
Aika pieneksi näyttää jäävän tämä rinki. Onko FTT:n erillään ajattaminen se suurin syy, miksei kuskeja ole viivalla enempää?

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #10 : 19.01.12 - klo: 16.02 »
Johan ekaan kisaan on ilmoittautunut 7 kuskia enemmän kuin tämän topiikin listassa on.

Alla on 2005 - 2011 AKK:n pistetaulukoista C-12 kuskien määrät. Aika tasaista on.
-2007 nousu selittynee pitkälti sillä että FTT:ssä TSM-kuskeille avautui mahdollisuus tutustua lauantaina kiilaa ajaen rataan sunnuntain virituristia varten
-CS-12 mukaantulo näkyy 2011 rankingissa, missä  on c-12 + cs-12 kuskeja yhteensä 40, joista 14 henkilöä cs-12 listalta

2005   2006   2007   2008   2009   2010   2011   2012
  26     27.     .34.     .35.     .35.     .31.     .30.     .30

Minusta tuo ekaan kisaan koossa oleva 30 kuskin määrä on suunnilleen se mitä saattoi arvatakin. Eri paikkakunnilla tulee kullakin muutamia omia uusia nimiä mukaan.
Muutama TSM:ää pääluokkanaan ajava kuski on jäänyt pois, mutta joitain uusia on tullut tilalle.

1/12 autojen suosion soisi kasvavan.
CS-12 luokan sopivuutta uusille harrastajille ei ole ymmärretty kunnolla.
Myös SM-tasolla kisäjärjestäjän puolesta toivoisi suurempaa porukkaa vastineeksi kaikille järjestäjien panostuksille.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #11 : 19.01.12 - klo: 16.33 »
Kiitos tilastoista.

C-12 SM-luokassa ~20 kuljettajaa/kilpailu on harmillisen pieni määrä. Silloin tasoerot erien ja finaalien sisällä voi olla jo niin iso, että tulee ongelmia.

Minulla on sellainen kuva, että mattoautoilua pidetään vain kokeneiden luokkina. Juuri noita aloittelevia kuskeja saisi olla enemmän, että luokilla olisi vankka tulevaisuus. Kun mattiksessa on perus-setuppi kohdallaan, niin sitä on aika helppo ajaa, vaikka meneehän se tuolla 0-ennakko+10.5t-kombolla aika kovaa kokeneettoman käsiin.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #12 : 19.01.12 - klo: 18.10 »
PKSRCA:ssa on pieni porukka löytänyt CS-12 luokan talven mittaan. Seinäjoen kisoihin on lähdössä 5 stokki kuljettajaa, joista 3 on uutta luokan harrastajaa. Yksi ainakin vielä hieman empii. Yksi on käynyt kyselemässä keskiviikon vakio treeni-iltanamme mikä olisi se "oikea" automerkki. Yhteenvetona voisi sanoa, että pientä orastavaa kiinnostusta on kerholamme havaittavissa.

Kauden ensimmäiseen kisaan lähdemme opintomatkalle. Menestysodotukset on sen mukaiset. Toki periksi emme anna. Ja täysillä mennään. Itse tulen pitämään korvat auki. Ja keräämään perustietoa. Jotta meillä olisi tuleville aloittelijoille hieman kättä pidempää annettavaa. Että kaikkien ei tarvitsisi kantapään kautta opetella asioita. Menestyminen tietenkin edellyttää jokaiselta harrastajalta aktiivista omaehtoista asioiden kokeiluja ja treenaamista.

Katsotaan mitä repuun antaa kun 4 tuntia autossani paluumatkalla Seinäjoen kisoista istuu yksi lajin pioneeri Vesa Yli. Keskustelu varmasti pyörii mattoautoilun ympärillä.

PS. Nyt näyttää aiemmin hieman vielä lähtöään empinyt kuljettaja myös ilmoittautuneen kisoihin. Nyt meitä on PKSRCA:sta mukana 6 kisaajaa stokkiluokassa.

« Viimeksi muokattu: 19.01.12 - klo: 19.28 kirjoittanut koivisi »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #13 : 23.02.12 - klo: 15.42 »
Kausi pyörähtää viikonvaihteessa yli puolivälin, kun FTT II kisa ajetaan Kiimingissä. Pine ihmetys kohdistuu CS-12 luokan kuskien vähäisyyteen kisoissa, autoja kuitenkin on myyty ja ajossa, mutta missä kuskit luuraavat? Onko tähän jotain erityistä syytä vai ovatko syyt perinteiset kiire ja sijainti?

Muutama asia pohdittavaksi ja keskusteltavaksi on, miten 1/12 kisoihin saataisiin lisää kuskeja. Viriluokassa osallistumismäärä on ihan OK, ei hyvä mutta tasoltaan maailman huippua. Jenkeissä virikuskeja on omasta maasta vähemmän kuin suomen FTT-kisoissa on kuskeja C-12 luokassa. Englannissa virissä ja stokissa on n 40-60 kuskia, siellä luokat ajetaan eri päivinä ja kaikki yleensä ajavat molemmat luokat. Alankomaissa 1/12 on hyvin pientä, Ruotsissa ajetaan MSC-sarjaa, jossa on stokkiluokat suosittuja ja ainoita, viriä ei ajeta.

Snowbirdseissä näin eka kertaa, miten 17.5t blinkyautot liikahtaa, ja täytyy sanoa, että vaikka ennakkoluulot oli suuret, olin positiivisesti yllättynyt, miten "kohtuullista" vauhtia autot kuitenkin liikkuivat n 26x10.5m kokoisella radalla. Ja kisaaminen oli tiukkaa ja tasaista, kuten ko. kisassa oli kaikissa luokissa. Stokkiblinky tais olla suurin tai toisekis suurin luokka myös. Jossain kertsikisassa tullaan kokeilemaan tuota luokkaa varmasti, en sitä tiedä, onko siitä Suomeen kuskimäärien nostattajaksi, voisi ollakkin?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #14 : 23.02.12 - klo: 18.09 »
Kausi pyörähtää viikonvaihteessa yli puolivälin, kun FTT II kisa ajetaan Kiimingissä. Pine ihmetys kohdistuu CS-12 luokan kuskien vähäisyyteen kisoissa, autoja kuitenkin on myyty ja ajossa, mutta missä kuskit luuraavat? Onko tähän jotain erityistä syytä vai ovatko syyt perinteiset kiire ja sijainti?

Muutama asia pohdittavaksi ja keskusteltavaksi on, miten 1/12 kisoihin saataisiin lisää kuskeja. Viriluokassa osallistumismäärä on ihan OK, ei hyvä mutta tasoltaan maailman huippua. Jenkeissä virikuskeja on omasta maasta vähemmän kuin suomen FTT-kisoissa on kuskeja C-12 luokassa. Englannissa virissä ja stokissa on n 40-60 kuskia, siellä luokat ajetaan eri päivinä ja kaikki yleensä ajavat molemmat luokat. Alankomaissa 1/12 on hyvin pientä, Ruotsissa ajetaan MSC-sarjaa, jossa on stokkiluokat suosittuja ja ainoita, viriä ei ajeta.

Snowbirdseissä näin eka kertaa, miten 17.5t blinkyautot liikahtaa, ja täytyy sanoa, että vaikka ennakkoluulot oli suuret, olin positiivisesti yllättynyt, miten "kohtuullista" vauhtia autot kuitenkin liikkuivat n 26x10.5m kokoisella radalla. Ja kisaaminen oli tiukkaa ja tasaista, kuten ko. kisassa oli kaikissa luokissa. Stokkiblinky tais olla suurin tai toisekis suurin luokka myös. Jossain kertsikisassa tullaan kokeilemaan tuota luokkaa varmasti, en sitä tiedä, onko siitä Suomeen kuskimäärien nostattajaksi, voisi ollakkin?

Keskiviikkona Tiksin radalla yhteensä 7 mattoautoa samaan aikaan paikalla!!!

-A-

Poissa largo

  • TamUA
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #15 : 23.02.12 - klo: 18.44 »
Tampere on ainakin oman osansa yrittänyt tuonut virikiilaan. Noin 20 virikuskista 8 tulee Tampereelta :)
Tampereen kiilakisoihin varmaan saadaan omista riveistä muutama stockkikiila myös liikkeelle.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #16 : 23.02.12 - klo: 19.08 »
Kannattaa myös muistaa että ensi vuoden EM-kisat ajetaan Kiimingissä!
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #17 : 09.12.12 - klo: 21.56 »
Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.

Kävin tänään Korialla pitkästä aikaa ja hienolta näytti kun kundit lennättivät ohjuksiaan. Silti jostain syystä ei talven kisojen kiertäminen vaan itseä kiinnosta. En oikein osaa edes eritellä mistä se johtuu, mutta näin se nyt vaan tällä kertaa kohdallani on.

Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..

Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.

Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.

Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

Jaetaan mielipiteitä, ja annetaan materiaalia lajivastaavien käytettäväksi. Siis, IHMISET, kertokaa missä mättää, mitkä ovat teidän syynne siihen ettei mattoautokilpailut kiinnosta????

-A-

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #18 : 10.12.12 - klo: 09.58 »
Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

Onhan Tikkurilassa ainakin ollut iso RC-keskus, eikö siellä voi ajaa? Profiiliin voi aina tehdä vaihtoehtoisia kohtia, vaikka pääasiassa turisteille rata olisikin suunnattu.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #19 : 10.12.12 - klo: 10.30 »
Tämä olisi nyt varmaan se mihin voisi C-12 kriisikeskustelua virittää.

Asioita joita itse olen jäänyt kaipaamaan historiasta, on mollista tehdyt radat ja kerta-SM:t. Viime vuosina satunnaisemmin kisoja ajaneena koen itsekkäästi omalta kohdaltani myös kaikki lähtöjärjestysrankingpistesysteemit epäoikeudenmukaisina itselleni. Haluaisin myös että rata olisi kisoissa ennakkoon jo ajettu, jotta siinä olisi pitoa heti aamusta, eikä vasta finaaleissa. Muilla taukoa pitävillä on varmasti kaikilla omia syitään päätöksiinsä..

Kun luontainen poistuma on kuitenkin luontaista, tarkoittaa se sitä että uusien kuskien mukaan saaminen olisi välttämätöntä jotta laji pysyisi terveenä. Keinoja siihen en osaa sanoa, mutta universaalisti, kun lajia kehitetään ajatellen vain huippujen tarpeita, johtaa se siihen että siellä sitten ajavat vain ne huiput, kuten nyt alkaa näyttää. Pitäisi ennemminkin miettiä keinoja, miten harrastaminen olisi helpompaa ja houkuttelevampaa.

Samantapaista keskustelua on mielestäni myös nämä ykstyyppirengas- , ja pitoaineetpoispolttiksista tyyppiset väännöt. Nämä väännöt tähtäävät siihen että uuden tulokkaan elämä olisi helpompaa ja vanha kaarti pääasiassa haluaa suojata omaa reviiriään ja pitää kiinni nykysäännöistä.

Lisämausteensa tähän mattoautoilun vaikeuteen tuo myös se ettei pääkaupunkiseudulla ole rataa, missä voisi näillä autoilla ajaa, pitää matkustaa tampereelle tai Korialle jos haluaa päästä ajamaan. Monelle on vaan henkisesti helpompaa käydä Tikkurilassa töiden jälkeen turistiautolla tai krossiautolla ajelemassa.

-A-

Liian monessa asiassa, on se sitten yksittäisen luokan osanottajamäärissä tai pienten kerhojen jäsenten määrässä, muutaman yksilön lopettaminen/tauon pitäminen tuntuu liikaa. Eli jo vuosia ajaneen lopettamisen tilalle ei tule uutta harrastajaa täyttämään sitä "aukkoa".

Mulle käy myös hyvin mollaradat, kunhan mollat ei ole sellaisia josta auto lentää toiselle puolelle rataa. Pitoa kaipaisin ("FTT-tyylisille" matoille myös lisää), liekö kevyistä autoista ja pienestä osallistujamäärästä johtuvaa se, että pitoa on vasta finaaleissa ja viimeisellä AE-kierroksella?

Kerta SM houkuttelisi varmaankin lähes kaikki kynnelle kykenevät paikalle, mutta luokkien nykyhetkisen tilan perusteella, kuka tohtii anoa sellaista kisaa kaudelle 2013-2014 (/vuodelle 2014)? Kisaa jossa tilavuokrat yms muut kulut ehkä saadaan katettua osallistumismaksuilla tai jopa mennään miinukselle?
Olisiko sitten muut kisat kansallisia tai kerhokisoja? Olishan näillä mukava ajaa muukin kisa nimittäin kuin vain se kerta SM/talvikausi.

Kenties harrastajia vähentävä ilmiö on autojen nopeudesta tulevat sivuilmiöt: renkaat pitää olla pieniä ja kaluston ei sovi olla 'sinnepäin' jos meinaa ajaa?
En itsekään niin paljoa pidä siitä, että mattoautoa pitää mekata niin paljon erien välissä, mutta se ajaminen on kyllä niin mahtavaa että siltikin jaksan sen mekkaamisen tehdä.
Juuri sen ajamisen mielekkyyden vuoksi, ei ole ikävä touringautolla matolla ajamista - asfaltilla hyvissä olosuhteissa se on mielestäni varsin mukavaa.

Pitäisikö seurata brittien mallia, ja ottaa Mardravet&Supastoxit omaksi (kanselliseksi?) luokakseen C-12&CS-12 kisoihin mukaan? Saataisiinko näin pitkällä tähtäimellä lisää harrastajia nykyisiin C-luokkiin?

Toinen harrastajia karsiva tekijä on harrastepaikat - ne eivät ehkä täytä tämän luokan vaatimuksia. Mutta toisaalta, niiden edistämiseksi kukin voi itse tehdä hommia.
En ole päässyt käymään Tiksillä kiilalla kokeilemassa, kenties sen radan saisi kiilalle sopivaksi omalla aktiivisuudella?
Täälläpäin viikottaiseen treenaamiseen on n. 20x10m rata, 7h viikossa. Pomppuja on hieman haittaamassa harrastamista, mutta niiden eteen on jo tehty jotain ja tehdään lisääkin.


Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä:
CS-12 autoja ei ole mielekästä ajaa C-12 autojen seassa, eikä toisinpäin. Tilannenopeus on sen verran paljon eri, ja etenkin kiihtyvyys.
Voisi verrata jossain määrin siihen, kun M2-10 autot ja M4-10 autot kiertäisi rataa samassa erässä, ja kierrosajanpituus olisi 10 sekunnin luokkaa (eikä 17-28s, mitä ulkoradoilla yleensä on).

Jos taas ajatellaan sitä, että C-autot yhdistettäisiin touringautojen kanssa samoihin kisoihin:
Mahtuuko nykyiseen ajoformaattiin nykyisillä kuljettajamäärillä nämä lisäluokat?
Tällä hetkellä TSP-10 ja C-autot ovat pelkästään sisäratojen kilpaluokkia, pitäisikö niiden luokkien kilpailut olla samassa paikassa samaan aikaan ja TSM&TSS omina kilpailuinaan?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #20 : 10.12.12 - klo: 10.40 »
Kävin Tiksin radalla viime talvena ajamassa yhden päivän. Sillon rata oli muuten ajettava, paitsi profiili oli 99% kaasupohjassa ajettava ja parissa kriittisessä kohdassa oli pomppuja, ne ois kuitenkin voinu väistää erilaisella profiililla.

Luokkien eriyttäminen oli osin oma ehdotukseni, sekä turistiluokkien kasvun seuraus, ja kyselyn anti oli positiivinen, joten ei ollut tarvetta empiä asiaa. Olen edelleenkin sitä mieltä etteivät mattoautot kuulu turistiradoille, ja kisapäivät näyttävät venyvän entistä pidemmiksi turistikisoissa, ainakin kuskeja oli ekassa FTT-kisassa paljon.

Luokkien yhdistäminen ei ole vaihtoehto, jos ne ajetaan sekaisin. Ainakaan Oulusta ei yksikään tule ajamaan sellaisessa luokassa. Ja ainiin, 50% kuskeista näyttäs tällä hetkellä olevan Oulusta. Siinä hieman pohdittavaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa NJ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • NIXconcepts
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #21 : 10.12.12 - klo: 11.14 »
Ymmärtääkseni ei rataprofiili/profiilit ole se Tiksin ongelma. Kumimatot on.
Itse ajoin viime tiistaina siellä ainoana CS-12 autoa. Minuutin takapidotus (Jaco Grey) ja eteen ei pitoja ollenkaan (Jaco Purple). 2 kierrosta auto puski vähän, sitten oli siedettävää vetää akku loppuun. Pienikin ajovirhe, eikä aina tarvita sitäkään, niin renkaista lentää isoja palasia. Ei ole kivaa, ei.

-N-
« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo: 14.43 kirjoittanut NJ »
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #22 : 10.12.12 - klo: 11.16 »
Toimivin rengas siellä Tiksissä on Pink ja Magenta, ne saa jopa revetä vähän ja auto on ajettava, mutta harmaa, valkoinen ja keltanen ei sitä salli.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #23 : 10.12.12 - klo: 11.21 »
Hyviä puheenvuoroja Vesalta ja APK:lta

Itse kaipaisin kuitenkin kommentteja niiltä, jotka ovat olleet aikaisemmin mukana, mutta eivät enää jostain syystä ole. Omia ajatuksiani listasinkin jo, mutta miten on?

Koivula?
Tomppa?
Sakke?
Veini?
Reittilä?
Olli?
Henry?
Koivisto?
Mänty?
Viljami?
Christer?
Made?
Teppo?
Ari?
Arto?
Aspinen?
Jarkkom?
JHovi?
...ja miljoona muuta?? Onko vika luokassa vai kilpailuissa, vai onko elämä vain muotoutunut sellaiseen muotoon että muut asiat menevät C-12 kilpailemisen edelle?

Aktiivit tietävät että listassani oli ihmisiä, jotka ovat siirtyneet harrastamaan jotain muuta ja muistavat myös sen että siinä ei ole mitään pahaa. Mukanaolo on jokaisen oma asia ja päätös.

Itse uskon että uusien harrastajien saamiseksi pitäisi miettiä mm. seuraavia avainsanoja:
- helpompaa
- mukavampaa
- vähätöisempää
- hohdokkaampaa...

Tällä hetkellä lajin ulkopuolisten muita luokkia harrastavien suusta kuulee usein avainsanoja:
- Nysväystä
- laakerit täynnä karvoja
- uusi diffi joka erään
- liian nopeita autoja
- ei oo sorvia
- sorvaus on ihan kauheeta
- ne menee liian lujaa
- en osaa ajaa niin kovaa
- tiimijampoilla kulkee kovempaa
- ei oo rataa mis vois ajaa....

==> Molemmat näistä listoista ovat niitä avainsanoja joita tarkastelemalla voi löytää syitä nykytilanteeseen.

==> Tikkurilassa ja Korialla asiaa tarkasteltuani, olen myös huomioinut, että ns. pro-luokat eivät yleensäkkään ole talviharrastuksena niitä suosituimpia. Kaikkein eniten radalla näkee niitä pyörillä varustettuja postilaatikoita, etuvetoautoja ja minejä...

Turistista vielä sen verran että suuria joukkoja ei myöskään houkuttele se nopein luokka, vaan poro. Tässäkin näyttää siltä että halutaan päästä vähän helpommalla.

-A-
 

« Viimeksi muokattu: 10.12.12 - klo: 12.29 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #24 : 10.12.12 - klo: 13.38 »
Itsellä loppui C-12 luokan ajaminen yhteen kokonaiseen kauteen. Yksinkertaisesti siitä syystä, että varsinkin treenaaminen ei ollut yhtä kivaa kuin Touring autolla. Koko treenipäivän oli 40min syklilläkin jatkuvasti kiire renkaiden kanssa pelatessa ja autoa tweakatessa. Turistilla riittää, että katsoo renkaanliimaukset, vetää pidot renkaisiin ja heittää vitsiä muitten kuskien kanssa loput 30min. Vaikka se kilpaileminen ja ajaminen onkin hienoa, niin silti tässä harrastuksessa kisat on vaan ehkä 10% kokonais ajomäärästä niin ei vaan jaksanut kiinnostaa, kun treenaamatta ei viitsi tossa luokassa laittaa rahaa kalustoon ja lähteä sekoilemaan kisoihin.

C-12 auton ajaminen kyllä on aivan mahtavaa ja pitemmät erät hienoja ajaa. Nykyään ilmeisesti akkujen kanssakaan ei tarvitse niin paljon käyttää rahaa ja aikaa kuin peltikenno aikoina. Touring vaan on henkilökohtaisesti niin paljon mielekkäämpää hommaa varsinkin treenatessa.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #25 : 10.12.12 - klo: 14.05 »
Lainaus
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä

Jos nyt viittaat viestiini toisessa ketjussa, niin siinä puhuin ainoastaan tulosten yhdistämisestä siten että CS-12 kuskit saisivat myös C-12 luokan sijoituksen ja pisteet. CS-12 ajottaisiin "normaalisti" täysin omana luokkanaan eikä siis radalla samaan aikaan C-12 autojen kanssa missään vaiheessa kilpailua.

Tällä tavoin saataisiin tarvittavat pisteet kasaan C-12 luokan SM-arvon pitämiseksi ja mahdollisuus parantaa luokkaa kaudelle 2014 kun ei tarvitsisi uudelleen lähteä anomaan SM-arvoa. Kyseessä siis ainoastaan tilapäinen ratkaisu pisteiden jakamista varten.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #26 : 10.12.12 - klo: 14.20 »
Lainaus
Sitten vielä ehdotetusta C-12&CS-12 luokan yhdistämisestä

Jos nyt viittaat viestiini toisessa ketjussa, niin siinä puhuin ainoastaan tulosten yhdistämisestä siten että CS-12 kuskit saisivat myös C-12 luokan sijoituksen ja pisteet. CS-12 ajottaisiin "normaalisti" täysin omana luokkanaan eikä siis radalla samaan aikaan C-12 autojen kanssa missään vaiheessa kilpailua.

Tällä tavoin saataisiin tarvittavat pisteet kasaan C-12 luokan SM-arvon pitämiseksi ja mahdollisuus parantaa luokkaa kaudelle 2014 kun ei tarvitsisi uudelleen lähteä anomaan SM-arvoa. Kyseessä siis ainoastaan tilapäinen ratkaisu pisteiden jakamista varten.
Kyllähän sen voi noin toteuttaa, mutta miten ne tulokset sitten käytännössä yhdistettäisiin?
Kumpikin luokka ajaa omat finaalinsa, ja katsotaan finaalituloksia vertailemalla miten kuskit sijoittuu sitten lopputuloksissa? Vai laitetaanko CS-12 kuljettajat C-12 kuljettajien perään tuloksissa?
Entäs kahta luokkaa ajavat, eiväthän he voi olla tuloksissa kuin kertaalleen?

Olen siis sen kannalla, että SM arvon säilyttämiseksi tuloksissa yhdistämisen voisi tehdä (etenkin tulevaisuuden SM-arvon kannalta), mutta millä tapaa, on aika oleellinen juttu.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #27 : 10.12.12 - klo: 15.40 »
Yksi vaihtoehto tässä tilanteessa voisi olla ajaa Oulun toinen kilpailu kansallisena ja "siirtää" toinen SM-kisoista Korialle, missä ajettaisiin 2 kilpailua. Jos sinne sitten saataisiin se 15 kuskia.

Noin niinkun yleisellä tasolla on ehkä syytä miettiä, miksi tuo 15 kuskin mimimäärä on olemassa. Onko oikein kikkailla keinotekoisesti tuo määrä täyteen ja onko kisaaminen sen jälkeen enää SM-tittelin arvoista...

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #28 : 10.12.12 - klo: 19.26 »
Ollinmäen kymysykseen vastausta:
Itse en aja tänä talvena mattista pääasiassa treenimahdollisuuksien puutteen takia. Yhden talven jaksoi käydä Nokialla/Korialla treenaamassa, mutta koskaan ei saanut kunnon ajotuntumaa, kun harrastaminen oli niin satunnaista.
Toinen oli spec-luokan osallistujamäärä. En näe järkeväksi käyttää aikaa ja rahaa sellaiseen luokkaan, missä ei välttämättä saa kisasta edes sarjapisteitä osallistujamäärän takia.
Jos Jyväskylässä olisi tasaisen rata 24h/vrk käytössä, niin varmasti olisi toinen ääni kellossa ja jo tältä alueelta olisi autoja kisoissa.

Tuo supastox voisi olla koko mattoautojen pelastus, jos siitä saataisiin nopeasti rakennettua hyvän skenen. Se olisi vähän niin kuin krossissa on nyt short course-luokka. Mua ylipäätänsä vähän ihmetyttää suomalainen seuratoiminta; missä on ne lasten vanhemmat, ketkä haluaisi olla mukana seuratoiminnassa vetämässä kerhoja, niin kuin "ennen vanhaan"? En sano ettei heitä ole, mutta aika vähän näkyy.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: C-12 ja CS-12 kuskit kaudella 2012?
« Vastaus #29 : 16.12.12 - klo: 16.11 »
Kannattaa myös lukea ne säännöt. Sääntöihin kirjattiin täksi vuodeksi, että kaikki duplikaattipondereiden käyttäjät on vastuussa siitä että heidän ponderinsa ID on uniikki kisoissa.

Ei nyt liity pelkästään mattoautoihin mitenkään, mutta tilastollisesti tällaiset asiat eivät lisää kilpailuihin lähtemisen houkuttelevuutta.

(.. ja siis minulla ei ole ainuttakaan MRT-ponderia, eli ei kosketa minua tässä kohtaa)

-A-