VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Ongelmia Kuuladiffin kanssa?  (Luettu 2667 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matti Räsänen

  • Aluevalvoja
    • Profiili
    • Rceet.net
Ongelmia Kuuladiffin kanssa?
« : 15.09.12 - klo: 12.00 »
On tullut muutamia kyselyjä ja foorumillakin on ilmaistu, että TC/AR autojen kuuladiffien kunnossapito olisi työlästä. Ensinnäkin täytyy muistaa, että mikä tahansa kuuladiffi vaatii huoltoa ja säätöä. Alla oleva siis pätee myös muidenkin merkkien kuuladiffin huoltoon.

Kuuladiffin saa toimimaan luotettavasti, herkästi ja pitempään seuraavasti:

Painelevyjen kaveriksi kannattaa laittaa keraamiset kuulat, toimii herkemmin pitkään. Ja painelevyt kannattaa hioa veden kanssa, 250-400 vesihiomapaperilla. Apuvälineenä tähän voi käyttää toista ulostuloa (ilman laakeria). Hioessa pitää vaihtaa asentoa useita kertoja, ettei levy hioudu epätasaisesti. Rasvaksi käy auton mukana tuleva. Mutta sen loputtua tilalle laadukas, hieman sitkaampi diffirasva V-dezign:lta. Se on erilaista kuin alkuperäinen, se pysyy paremmin diffin levyissä ja rasva"säiliössä" (ura ulostulon sisäreunassa sisäpuolella. Tämä vain 2wd:n diffissä)

Keraamiset 2.37mm kuulat: http://www.rceet.net/ceramic-balls-2wd4wd-p-1159.html


Ja tämä diffirasvaksi: http://www.rceet.net/vdezign-kuuladiffirasva-p-1365.html


Painelaakerista saa pitkäikäisen ja huolettoman oikealla painelaakerirasvalla. Esim diffirasva ei kuulu painelaakeriin. Omassa krossarissa on ollut sama painelaakeri pitkin kesää, huollon yhteydessä silmämääräinen tarkastus ja uudet painelaakerirasvat sisään. Toki painellakeria kannattaa uusia silloin tällöin, kun se kuitenkin on halpa. Ihan kokeeksi itse ajoin koko kesän samalla painelaakerilla ja hyvällä rasvalla --> ei ongelmia. Ennekuin itse aloin käyttämään V-dezign painelaakerirasvaa painelaakerille, painelaakereita meni kuin leipää, eli rasvalla on suuri merkitys.

Diffiruuvi kiristetään niin että ensin jousi vedetään pohjaan ja siitä noin 1/8 kierros auki.
Ennen ajoa diffi on hyvä ajaa sisään. Tämä käy helposti niin että 1/3 kaasulla, pidetään vuorotellen toista rengasta maassa ja toista ilmassa. Noin 10 sekuntia kerrallaan, vaihtaen puolta 3-4 kertaa.
Diffin kestoon vaikuttaa oleellisesti myös slipperin säätö. Jos slipperiä pidetään tarpeettoman tiukalla, diffin ikä lyhennee varmasti.

Eli tästä rasva painelaakeriin: http://www.rceet.net/vdezign-painelaakerirasva-p-1366.html


Diffin huollon tarpeen tunnistaa siitä että renkaita erisuuntiin pyrittelemällä diffi ei pyöri herkästi jasiinä  tuntuu pieniä "rahinaa". Tällöin diffi irti, osiin, huolellinen puhdistus levyjen kääntö/uusinta ja hionta. Uskaltaisin luvata että hyvän painelaakerirasvan kanssa samalla painelaakerilla voi tehdä diffin uusiksi 2-3 kertaa.

Jos olosuhteet ovat vaativat, ajetaan hyvin pölyisessä ja/tai hiekkaisessa ympäristössä, tai kun ajetaan tehokkailla sähköillä kovalla pidolla (asfaltti) voi kuuladiffiä joutua huoltamaan aika usein. Tällöin Ratasdiffi voi olla harkinnan arvoinen.

http://www.rceet.net/gear-differential-set-2wd-not-for-center-motor-p-1487.html
« Viimeksi muokattu: 15.09.12 - klo: 18.35 kirjoittanut Matti Räsänen »
Rceet.net Teretulemas!
Entinen nicki oli mvar