Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1512770 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2760 : 15.04.10 - klo: 19.26 »
Tuon viiden ampeerin virran kestää vaikka balancerin kaapelit. Yleensä latureissa näkee jotain 14 AWG piuhaa, joten tuo sun käyttämä 2,5 mm2 -kaapeli on oikein passeli. Itseasiassa enemmänkin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa vitalit

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2761 : 15.04.10 - klo: 19.55 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!!! :lol:
...

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2762 : 16.04.10 - klo: 11.48 »
Onko siinä mitään perää et suuremmalla akun C-arvolla voi saada irti enemmän potkua kuin pienemmällä vaikkei koneen ottoteho ylitäkään tota pienempää arvoa, eikä käy edes lähellä? Jos siis muuten identtiset akut mut vain C-arvossa eroa... Esim. 20C vs. 40C.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2763 : 16.04.10 - klo: 14.26 »
On.
Koska mitä parempi antokyky sen vähemmän jännite tippuu kuormittaessa eli enemmän voimaa.
Axial SCX 10 TR

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2764 : 16.04.10 - klo: 14.28 »
Onko siinä mitään perää et suuremmalla akun C-arvolla voi saada irti enemmän potkua kuin pienemmällä vaikkei koneen ottoteho ylitäkään tota pienempää arvoa, eikä käy edes lähellä? Jos siis muuten identtiset akut mut vain C-arvossa eroa... Esim. 20C vs. 40C.

Ainakin TSS luokan 17.5t koneella eron huomaa selkeesti touring autossa. Varsinkin auton alarekisteri paranee oleellisesti ja tuntuma on paljon parempi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2765 : 16.04.10 - klo: 14.49 »
Ok, no pitää sit laittaa tilaukseen 40C akut. Hintaeroa 30C akkuun ei ollu 7 dollaria enempää...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2766 : 16.04.10 - klo: 15.09 »
Ei sittenkään pystyny ottamaan noita 40C akkuja... olivat hieman liian isokokoiset eivätkä olisi sopineet akkutelineisiin. Piti siis tyytyä 30C akkuihin. Laskeskelin et nämä 6S 30C akut kestäis ottaa sen 132A(40C:llä olis ollu mahtavat 176A). Ku vanhojen 5S akkujen raja oli 120A. 6S:llä ei pitäisi virtaa edes haukata niin paljon ku jännite on suurempi.
« Viimeksi muokattu: 16.04.10 - klo: 15.12 kirjoittanut Maxximo »
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2767 : 16.04.10 - klo: 15.22 »
Kenelläkään kokemusta yuntong akuista?

Poissa Gatling

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2768 : 16.04.10 - klo: 15.44 »
Kenelläkään kokemusta yuntong akuista?

itsellä on tuo eikä ole mitään valittamista ole ollut. Tosin muitakaan lipo akkuja minulla ei ole ollut auto käytössä joten paha verrata.
HPI E-Firestorm Flux | Tamiya Mini M03

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2769 : 16.04.10 - klo: 19.27 »
Kenelläkään kokemusta yuntong akuista?
Hyviä akkuja hintaansa nähden!Siis Suomen hintatasossa.
Suosittelen!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2770 : 16.04.10 - klo: 19.29 »
Kenelläkään kokemusta yuntong akuista?

itsellä on tuo eikä ole mitään valittamista ole ollut. Tosin muitakaan lipo akkuja minulla ei ole ollut auto käytössä joten paha verrata.

Täällä sama pötkö. Ei pahaa sanottavaa. Ei lämpene VXL rustyllä ajellessa ellei ihan sellaista ON - OFF - ON - OFF ajoa harrasta. Tarkoitan sitä kaasu pohjaan 2 sekunniksi ja sitten jarru pohjaan. Mullakaan ei kokemusta muista lipoista joten hankala vertailla.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2771 : 21.04.10 - klo: 11.25 »
Tjaha 5000mah 2s turnigy otti ja pullistu sitten. Viime kesänä ostettu ja hyvin toiminut eikä ikinä liian kuivaksi ajettu ja aina balancerin kanssa ladattu. Mitäköhän tuon tilalle sitten uskaltaisi ostaa. Varmaan rhino tai zippy kun ne on ainakin vielä ehjiä.

Saako suomesta mistään 4000-5000mah 2s akkua n.30e hintaan?
« Viimeksi muokattu: 21.04.10 - klo: 12.54 kirjoittanut partajeesus »
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2772 : 21.04.10 - klo: 13.35 »
Tjaha 5000mah 2s turnigy otti ja pullistu sitten. Viime kesänä ostettu ja hyvin toiminut eikä ikinä liian kuivaksi ajettu ja aina balancerin kanssa ladattu. Mitäköhän tuon tilalle sitten uskaltaisi ostaa. Varmaan rhino tai zippy kun ne on ainakin vielä ehjiä.

Saako suomesta mistään 4000-5000mah 2s akkua n.30e hintaan?

Toinen vaihtoehto on myös panostaa vähän lisää akkuihin ja ostaa akut joissa vähän parempi laatu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2773 : 21.04.10 - klo: 13.59 »
Zipyissä ja rhinoissa on parempi laatu ja melkein sama hinta. 3s zippya olen käyttänyt vuodesta 2008 kesät sekä talvet ilman ongelmia. Googlen perusteella tuo turnigyjen paisuminen on aika yleistä ja niilläkin tyypeillä on ollut rhinoja ja zippyja käytössä ilman mitään ongelmia.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2774 : 21.04.10 - klo: 14.06 »
Zippyt ja Rhinot on toiminut ongelmitta itsellä myös.
Yhden Turnigyn erehdyin ostamaan ja se ei kauaa kestänyt kun pimeni.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2775 : 21.04.10 - klo: 15.08 »
Itelläkin toimineet zippyt mainiosti, yks turnigykin löytyy eikä siinäkään vikaa ole ollut.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2776 : 21.04.10 - klo: 16.04 »
Itselläni kokemusta Rhino ja Zippy akuista ja hyvin ovat toimineet. Nyt tosin yhden Zipyn (2S 5000mAh 20C HC) kennot heittää. 3.57V ja 3.30V, ladattu aina balanserilla ja yleensä 2A virralla. Cut-off on ollut 3.6V/kenno. Joten on varmaan aika heittää akulle hyvästi? Noin 20 latausta takana.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2777 : 21.04.10 - klo: 16.08 »
Itselläni kokemusta Rhino ja Zippy akuista ja hyvin ovat toimineet. Nyt tosin yhden Zipyn (2S 5000mAh 20C HC) kennot heittää. 3.57V ja 3.30V, ladattu aina balanserilla ja yleensä 2A virralla. Cut-off on ollut 3.6V/kenno. Joten on varmaan aika heittää akulle hyvästi? Noin 20 latausta takana.

Itse ostin viime syksynä GM akun ja sitä on ladattu noin 350 kertaa ja kennoissa ei ole mainittavaa heittoa olisko ollut 0.05v.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2778 : 21.04.10 - klo: 16.44 »
Lainaus
Saako suomesta mistään 4000-5000mah 2s akkua n.30e hintaan?
http://www.rckauppa.fi/index1.html. Tuolta saa tosi halvalla lipottimia. En sit kyllä tiiä minkälaisia on :undecided:

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2779 : 21.04.10 - klo: 17.10 »
Itselläni kokemusta Rhino ja Zippy akuista ja hyvin ovat toimineet. Nyt tosin yhden Zipyn (2S 5000mAh 20C HC) kennot heittää. 3.57V ja 3.30V, ladattu aina balanserilla ja yleensä 2A virralla. Cut-off on ollut 3.6V/kenno. Joten on varmaan aika heittää akulle hyvästi? Noin 20 latausta takana.

Siis miksi tuo akku pitäisi heittää pois? On mullakin jokaisen akun kennot epätasapainossa enemmän tai vähemmän aina ajon jälkeen. Juuri senhän takia siinä latauksessa sitä balnceria käytetään että se korjaa tuon heiton eikä lataa toista kennoa liikaa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2780 : 21.04.10 - klo: 17.50 »
Ei kun sitä tässä kyselinkin, että onko tuo jo ehtoon puoleinen. Kun ei ole ikinä noin paljoa heittänyt kennot. Aiemmin pysynyt ihan hyvin kennot tasapainossa, mutta viime ajon jäljiltä näytti noin. No täytyy ladata ja valvoa tarkasti.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2781 : 21.04.10 - klo: 18.31 »
Ainakin omat Zippyt heittää lähes joka ajokerran jälkeen ton verran. Lataan kyllä aina balanserin kanssa joten sehän ne sitten tasaa...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa maironi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2782 : 21.04.10 - klo: 19.25 »
mistä voisi saada 4000mAh lipon deans liittimillä ja laturin erittäin halvalla?  aattelin omaan harjattomaan laittaa  ja mitä eroa on 1s tai 2s tai 3s lipoilla?
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2783 : 21.04.10 - klo: 19.28 »
^Ne "s" hommelit tarkottaa tässä yhteydessä akun kennomäärää. Eli 3s lipon nimellisjännite on 11.1v ja vastaavasti 2s lipo 7.4v jne.
Eli siis mitä enemmän kennoja, sitä isommat tehot.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2784 : 21.04.10 - klo: 19.38 »
En tiedä mihin tehoihin tuossa nyt tarkalleen viitattiin, mutta moottoritehot eivät kasva siitä jännitteen nostosta yhtään mihinkään.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2785 : 21.04.10 - klo: 20.43 »
Moottorista ulos saatava teho kyllä kasvaa jännitettä nostettaessa.
Niin... sama teho pienemmällä virralla kun jännite kasvaa, tämäkin totta mutta maksimi teho kasvaa silti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2786 : 21.04.10 - klo: 20.56 »
Maksimiteho kasvaa vain jos moottori ei pienemmällä jännitteellä kierrä maksimitehon kierroksille asti. Yleensä muutoksessa 2S -> 3S näin ei kuitenkaan käy, vaan ainoastaan virta pienenee, mikä tosin on vain positiivinen asia. Sähkömoottorin maksiteho ei ole huippukierroksilla vaan yleensä jossain käyttökelpoisen kierroslukualueen puolivälissä.



Vaikka tämä on yksittäisen moottorin teho- ja vääntökäyrä, niin asteikkojen lukuja muuttamalla kuvaaja vastaa hyvin tyypillisen rc-autoissa käytettävän moottorin teho- ja vääntökäyrää.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2787 : 21.04.10 - klo: 23.08 »
mistä voisi saada 4000mAh lipon deans liittimillä ja laturin erittäin halvalla?  aattelin omaan harjattomaan laittaa  ja mitä eroa on 1s tai 2s tai 3s lipoilla?
Ennen kuin ostat niitä LiPo akkuja niin lue tämä ketju(edes ensimmäinen viesti):
http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0
1s, 2s ja 3s akuilla on eroa ja jos tätäkin pitää kysyä niin linkin aihe on tarpeen lukea :wink:.

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2788 : 26.04.10 - klo: 10.50 »
Pystyykö Graupner ultramat 14+ purkamaan lipo akkua? Ja jos voi, niin miten?
.

Poissa Foxit

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2789 : 26.04.10 - klo: 10.57 »
Mitä sinä teet purkuominaisuudella Lipoissa? Ei niissä ole muisti-ilmiötä, joten ei niitä tarvitse eikä pidäkkään purkaa.