Kovasti on herättänyt täällä (ja muissakin kanavissa) keskustelua Vantaan tulevan kilpailun erälistat ja niihin liittyvät säännöt, joten yritän tässä nyt kootusti selventää ja vastata kaikkiin esitettyihin kommentteihin tai huoliin.
Pienoisautoilun sääntökirjaa tai FTT-ohjeistoa ei ole muutettu mihinkään suuntaan. Pyrkimys on ollut siihen suuntaan että sääntömuutokset tehdään kauden vaihtuessa tai talvikauden vaihtuessa kesäkaudeksi - tästä esimerkkinä jo syksyllä Euroopassa tullut 1320g painoraja joka otetaan käyttöön talvikauden jälkeen 1.5.2019. Tämä antaa kuljettajille aikaa reagoida muutoksiin jos vaikka on tehnyt isompia panostuksia kalustoon tms.
Nykyisiin sääntöihin on kirjoitettu mahdollisuus muuttaa alkuerien erälistoja tarpeellisin osin harjoituksen tulosten perusteella (3 parhaan peräkkäisen kierroksen tulos) mikäli kilpailun tuomaristo katsoo sen tarpeelliseksi. Vantaan kilpailun osalta kilpailujärjestäjä ja tuomaristo on nähnyt tähän tarvetta jo ennen kilpailua, koska kilpailuun osallistuu useampi kansainvälisen tason kuljettaja (rankingin ulkopuolelta) sekä täysin uusia kuljettajia. Samaa käytäntöä on jo sovellettu Lahden kilpailussa TSP-luokan osalta, eikä asia saanut silloinkaan samanlaista draamaa.
Tasanopeuksiset erät ovat kaikkien kilpailijoiden etu ja yleensä suuria nopeuseroja sisältävissä erissä eniten kärsivät ne, jotka joutuvat antamaan tilaa nopeammalle. Ohitustilanteet rikkovat yleensä (ehkä kokeneimpia kuskeja lukuunottamatta) hitaamman kuskin ajorytmiä ja usein tilan antaminen tarkoittaa puhtaalta linjalta poistumista jolloin renkaat keräävät pölyä. En myöskään ole nähnyt vielä sellaista kuljettajaa, joka itse tulisi kysymään siirtoa hitaampaan erään (vaikka se olisi hänen etunsa mukaista). Lahdessa virierissä nähtiin pahimmillaan 3,5 kierroksen ero 5minuutin alkuerässä erän nopeimman ja hitaimman välillä, tämä kertoo epäonnistuneesta erälistasta karua kieltä.
Nykyinen säännöstö määrittelee sisäkisoissa katsastuksen tapahtuvaksi "ennen ajettavaa erää", jonka vallitseva tulkinta on ollut "ennen alkueriä" ja "ennen finaaleita". Tämä on mahdollistanut kilpailijoille testata esim. erilaisia pohjalevyjä ja antanut kuljettajille aikaa saattaa sääntöjenmukaiseen kuntoon harjoitusten aikana ennen ensimmäistä alkuerää. Olisi perustavanlaatuinen muutos vaatia autoja katsastukseen ja sääntöjenmukaiseksi jo harjoitusten aikana, koski se sitten merkittyä pohjalevyä, renkaita, koria, painoa tai mitä tahansa muuta.
Tältä osin herää varmasti minulle pohdinnan aihetta, onko tarvetta täsmentää sääntöjä tältä osin jatkossa. Esimerkkeinä:
- Miten rankingia voisi kehittää siten että se tuottaisi paremmin tasanopeuksisia eriä?
- Jos reseed tehdään, pitäisikö autot katsastaa jatkossa ja miten suljetaan pois "vahingot" jossa kuljettajalle ei tule ollenkaan vertailukelpoista tulosta harjoituksista?
On myös välillisesti erälistoihin liittyviä kysymyksiä, kuten pitäisikö ajoformaattia kehittää (=muuttaa) ylipäätänsä?
Keskeisin kysymys kuitenkin on, että millä saadaan sarjaan mukaan lisää kuljettajia.
FTT 2019 -kuljettajakyselyyn on tullut jo mukavasti (17 kpl) vastauksia, toivoisin vielä lisää. En älynnyt kauden alussa tätä sääntökohtaa erikseen tiedustella, mutta vapaamuotoiseen palautteeseen voi asiasta kirjoitella.
https://goo.gl/forms/sFJYS1KB01uZFIC42Terveisin,
Mikko Mäkelä
FTT-sarjavastaava
PS. Käykää samalla vilkaisemassa FTT-sarjan uutta logoa, jonka Mika Leiritie meille hienosti teki.
https://www.facebook.com/FinTrackTour