Kuinka paljonrungon joustolla on merkitystä? Aloittelija luulisin jäykän rungon olevan paras ja jousitus sitten hoitaa joustot?
Todella paljon.
Touring autoihin on saatavana jopa eri paksuista pohjaa ja ylärunkoa + ruuveja poistamalla jne säädetään rungon joustoa.
Hyvin jäykkä runko ei toimi edes lankkuautoissa yhtä hyvin kuin sopivasti fleksaava, ja krossiautoissa homma on vielä selkeempi.
Krossareissa on osittain jopa tärkeämpää kuin rata autoissa että runko joustaa.
Rungon jousto on jousituksen apuna, ja rungon jouston tuoma pito on erilaista kuin jousituksesta saatava.
Erittäin jäykkä runko toimii luokassa kuin luokassa huonommin kuin oikealla tavalla joustava.
Xrayllä on touring autoissa tähän rungon fleksaamiseen panosteltu vuosia.
Nykyään homma on tosin paljon yksinkertaistetumpi kuin ennen.
Ja nykyään myös jopa Xrayn M8 autossa pystyy säätämään rungon jouston määrää ja sitä mistä kohtaa runko joustaa.
Liian pitkä aihe tosiaan tähän topikkiin kuten Axel totesi, joten ihan vain nyrkkisääntönä kohtalaisen karusti yksinkertaistettuna asia...
Joustava runko = enemmän pitoa ja auto reagoi hitaammin kaikkeen... niin ohjausliikkeisiin, kuin myös alustan epätasaisuuksiin.
Jäykempi runko tuo terävyyttä ja agressiivisuutta, sekä vähentää pitoa.
Liian löysä runko tekee ohjaamisesta epätarkkaa... Mutta taas liian jäykkä tekee ohjaamisesta myös epätarkan, koska auto saattaa reagoida kaikkiin käskyihin liian agressiivisesti ja ajoalustan epätasaisuudet vaikuttavat autoon myös enemmän.