Niinkuin tuolla toisessa topicissa jo tulikin esille, niin pitääkö stanun nopeutta lopulta hidastaa, koska FTT ajetaan kuitenkin isommilla radoilla, joissa tulee vähän eroa poroaikoihin. Minulle asialla ei sinänsä ole väliä, koska vaihdan pois stanusta...
Kennojen määrän pudottaminen ei mielestäni ole hyvä ratkaisu, koska silloin akut merkitsee taas enemmän ja joillakin sähköillä voi joutua käyttämään vastarin akkua tai vastarin jännitteennostoa.
Tosiaan isoin ero hiiletön vs. hiilellinen on juuri se, että hiiletön ei "väsy". Hiiletön ei myöskään tuntunut kuumenevan maltillisella kaasunkäytöllä käytännössä ollenkaan, kun ennakkoon ei ollut koskettu. Ennakon kaakkoon vääntämisen jälkeen hiiletön lämpenee kuitenkin aika paljon. Hiilellinen kulkee ekoilla kierroksilla n.0,2s nopeampaa kuin erän lopussa lämpenemisestä johtuvan magneettien hyytymisen takia, hiilettömällä taas tulee lähes samoja kierrosaikoja alussa ja lopussa, ajoissa on vain alle 0,1s eroa alussa ja lopussa, kunhan akku ei hyydy.
Nyt hiilettömän ero vrt hiilellinen torpassa on jo kasvanut 0,4s/kierros erän alussa ja lopussas n. 0,6s/kierros, kun olen kerinnyt tehdä tarkempia testejä molemmilla stanuhiilettömillä.
Luulisin, että LRP Eraser-sarjan koneet eivät oikein soveltuisi hyvin kisakäyttöön, koska niitä ei ole varsinaisesti suunniteltu siihen. Parempi vaihtoehto voisi olla Novak SS Pro 17.5 tai LRP:n Vector-sarjan tehottomampi kone, jos moottori lähdetään vielä vaihtamaan. Tuo Novakki olisi siis muuten sama kuin nykyinen stanuhiiletön, lankoja vaan enemmän.
Tuo painorajan nostaminen kuulostaa hyvältä vauhdinrajoituskeinolta ainakin näin ensi kuulemalta, jos vauhdin vähentämiseen päädytään. Ja tosiaan välitysrajoitus voisi myös toimia, jos molemmille koneille määritetään eri välitysrajat, toisaalta niissä voi tulla hankaluuksia pitää molemmat koneet samantehoisina. Nyt molemmat koneet ovat suunnilleen samantehoisia, ehkä Novakki on sisäradoilla hivenen nopeampi, akut kuitenkin merkkaavat paljon enemmän, niinkuin kapinoissa nähtiin. Ehkä pitäisikin enemmän keskittyä akkujen merkityksen vähentämiseen stanussa, joka voi tosin olla haasteellinen tehtävä.