Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572762 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2460 : 21.12.09 - klo: 19.07 »
Mosauta sitä lekalla ja väisty syrjään paistamaan makkaraa  :cool:

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2461 : 21.12.09 - klo: 19.08 »
Kävi mielessä  :wink: heh..

No mutta jos jotain tehokkaampia vinkkejä niin kiittää, ihan siltä varalta ettei joku newbie toteuta noilla ohjeilla  :roll:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2462 : 21.12.09 - klo: 19.16 »
Asialliselta vaikuttavat nuo suojapiirillä varustetut LiPo-kennot. Hinta on toki suolainen verrattuna melkein mihin tahansa LiPo-akkuihin ja kennoihin, mutta ominaisuudet sitten vähän toista.

Kasasin noista 2S3P-pakat, joita tulee vielä kaksi sarjaan Duratraxin Cliff Climber -crawleriin. Kennoille luvataan optimistisesti 880 mAh, mutta todellisuudessa 660 lienee lähempänä totuutta, kun toiseen pakkaan meni ensimmäisessä täyslatauksessa tasan 2000 mAh ja toiseen 1999 mAh. C-arvosta ei tietoa, mutta tuon auton virrankulutus on niin olematon, että näilläkin kulkee oikein hyvin, niillä rajoituksilla mitä tuon hintaisessa crawlerissa nyt vaan voi kuvitella olevan. Kokeilin vertailun vuoksi Turnigyn 2S 1300 mAh 20C -akuilla ja kulku molemmilla ihan yhtäläinen.

Hienous näissä akuissa on siinä, että kun tuossa autossa ei ole cutoffia, niin näissä kennoissa on sellainen sisäänrakennettuna ja meno pysähtyy kuin seinään kun virta loppuu akusta. Edes nopari ei saa sähköä. Vastaavasti lataaminen katkeaa kun kennon jännite saavuttaa 4,24 V. Lataamiseen ei myöskään tarvita mitään LiPo-laturia, vaan testasin lataamista tavallisella 9 V:n virtalähteellä ja kun virtalähteen antama virta on riitävän pieni voi latauksen suorittaa loppuun asti sillä. Testissä käytätin toiseen pakkaan 300 mAh virtalähdettä ja toiseen 1 A:n virtalähdettä. Kumpikin latasi akun nätisti täyteen ja kennot katkaisivat latauksen kun jännite nousi latauksen cutoff-rajalle.

Tasaaminen on varmaan tarpeellista silloin tällöin, mutta vielä muutaman lataussyklin jälkeen ei näy liiemmin tarvetta tuohon. Toinen pakka on täysin tasan ja toisessa on 0,02V:n ero, joka siinä on tosin ollut kokoajan, vaikka tein molempiin ensimmäisen latauksen LiPo-laturilla tasurin kera.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2463 : 21.12.09 - klo: 19.57 »
Niin ja sitä mietin että onko esmes. rc-liikkeet jotka myyvät akkuja velvollisia myös ottamaan näitä huonoja vastaan?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2464 : 21.12.09 - klo: 20.31 »
Mistä sais (suomesta) halpoja lipo akkuja ja latureita? Slashiin sopivia.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2465 : 21.12.09 - klo: 20.36 »
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2466 : 21.12.09 - klo: 20.48 »
Mistä sais (suomesta) halpoja lipo akkuja ja latureita? Slashiin sopivia.

http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html

Tuolta esim.
Tuota akkua voin itsekkin suositella!
Käytössä niitä 6kpl ja ajettu säälimättä monenmoisilla autoilla ilman mitään ongelmia.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa RcRcRc

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2467 : 21.12.09 - klo: 20.58 »
Käykö LiPo akut traxxas stampedeen?


ps. Entäs LI-ION?

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2468 : 21.12.09 - klo: 21.16 »
Käykö LiPo akut traxxas stampedeen?


ps. Entäs LI-ION?
Käy ainakin Lipot.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2469 : 21.12.09 - klo: 21.36 »
Mistä sais (suomesta) halpoja lipo akkuja ja latureita? Slashiin sopivia.

http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html

Tuolta esim.
Tuota akkua voin itsekkin suositella!
Käytössä niitä 6kpl ja ajettu säälimättä monenmoisilla autoilla ilman mitään ongelmia.

Jep. Samoin täältä ääni. Yksi sellainen hyllyssä jo yli 2v ja hyvin pelittää. Flightmax ostettu kesäll ja nyt kuukahti.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2470 : 22.12.09 - klo: 01.55 »
Asialliselta vaikuttavat nuo suojapiirillä varustetut LiPo-kennot. Hinta on toki suolainen verrattuna melkein mihin tahansa LiPo-akkuihin ja kennoihin, mutta ominaisuudet sitten vähän toista.

Kasasin noista 2S3P-pakat, joita tulee vielä kaksi sarjaan Duratraxin Cliff Climber -crawleriin. Kennoille luvataan optimistisesti 880 mAh, mutta todellisuudessa 660 lienee lähempänä totuutta, kun toiseen pakkaan meni ensimmäisessä täyslatauksessa tasan 2000 mAh ja toiseen 1999 mAh. C-arvosta ei tietoa, mutta tuon auton virrankulutus on niin olematon, että näilläkin kulkee oikein hyvin, niillä rajoituksilla mitä tuon hintaisessa crawlerissa nyt vaan voi kuvitella olevan. Kokeilin vertailun vuoksi Turnigyn 2S 1300 mAh 20C -akuilla ja kulku molemmilla ihan yhtäläinen.

Hienous näissä akuissa on siinä, että kun tuossa autossa ei ole cutoffia, niin näissä kennoissa on sellainen sisäänrakennettuna ja meno pysähtyy kuin seinään kun virta loppuu akusta. Edes nopari ei saa sähköä. Vastaavasti lataaminen katkeaa kun kennon jännite saavuttaa 4,24 V. Lataamiseen ei myöskään tarvita mitään LiPo-laturia, vaan testasin lataamista tavallisella 9 V:n virtalähteellä ja kun virtalähteen antama virta on riitävän pieni voi latauksen suorittaa loppuun asti sillä. Testissä käytätin toiseen pakkaan 300 mAh virtalähdettä ja toiseen 1 A:n virtalähdettä. Kumpikin latasi akun nätisti täyteen ja kennot katkaisivat latauksen kun jännite nousi latauksen cutoff-rajalle.

Tasaaminen on varmaan tarpeellista silloin tällöin, mutta vielä muutaman lataussyklin jälkeen ei näy liiemmin tarvetta tuohon. Toinen pakka on täysin tasan ja toisessa on 0,02V:n ero, joka siinä on tosin ollut kokoajan, vaikka tein molempiin ensimmäisen latauksen LiPo-laturilla tasurin kera.

Ite tein oon tehny näistä: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790

http://rc10.fi/index.php?topic=12567.msg381672#msg381672

Mun ainakin piti tehdä tasurijohto noille kun meni epätasapainoon aika nopsaa. Ihmettelin hetken kun jännite on alta 8V ja laturi lakkaa lataamasta. Auki ja toinen kenno oli 4,2V ja toinen 3,6V. Eli cutoffi tuli peliin...

Noissa on mAh:jakin sen verran, että vois varmaan käyttää 1/18 autoissa kokokaan ei niin järistyvävä ole. Purkuvirrasta en sano mitään, mutta nuohan on tarkotettu tehokkaisiin myrskylyhtyihin niin kyllä pitäs virtaa antaa tarpeeksi.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2471 : 22.12.09 - klo: 02.23 »
Itse piti valita kennot sen mukaan että menee tuonne Cliff Climberin akkukoteloon. Tasurin johdot itsekin laitoin ja hyvin tuntuu liikkuvan noilla sekä 1/18-kokoinen Losin Mini-Rock Crawler, että tuo Cliff Climber (1/14).

Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2472 : 22.12.09 - klo: 09.40 »

Mistä sais (suomesta) halpoja lipo akkuja ja latureita? Slashiin sopivia.

http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html

Tuolta esim.
Tuota akkua voin itsekkin suositella!
Käytössä niitä 6kpl ja ajettu säälimättä monenmoisilla autoilla ilman mitään ongelmia.

Jep. Samoin täältä ääni. Yksi sellainen hyllyssä jo yli 2v ja hyvin pelittää. Flightmax ostettu kesäll ja nyt kuukahti.
On tiedossa kulemma saman lainen tehoiltaan. 5e kalliimpi ja yksinkertasempi kun ei ole tollasii liitin hommii joista en tajua.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2473 : 22.12.09 - klo: 09.43 »
Niin ja sitä mietin että onko esmes. rc-liikkeet jotka myyvät akkuja velvollisia myös ottamaan näitä huonoja vastaan?

Periaatteessa kaikki vähittäismyyjät ottavat käytettyjä akkuja vastaan tai ainakin niiden pitäisi ottaa. En tosin tiedä, onko noille "huonoille" mitään erityissäännöksiä. Tuskin on osattu moista ottaa huomioon.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=288878

PK-seudulla myös YTV ottaa noita vastaa ongelmajätepisteissä ja sorttiasemilla.
« Viimeksi muokattu: 22.12.09 - klo: 09.47 kirjoittanut mop »

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2474 : 22.12.09 - klo: 12.03 »
Kysyin ja ottavat
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2475 : 22.12.09 - klo: 15.21 »
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2476 : 22.12.09 - klo: 15.24 »
''Sisältää jst, tamiya, vastaanotin akun ja lähetin akun lataus johdot''

No viestissäshän lukee

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2477 : 22.12.09 - klo: 15.33 »
Mikäs toi jst on?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2478 : 22.12.09 - klo: 15.34 »
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2479 : 22.12.09 - klo: 15.47 »
Tuleeko siinä sitten jst ja tamiya liittimet? Tarkempaa tietoa!
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2480 : 22.12.09 - klo: 15.49 »
Itsehän tuolla olit tuoteselostetta jo aiemmin lainannut: ''Sisältää jst, tamiya, vastaanotin akun ja lähetin akun lataus johdot''. Eli tuon mukaan kyllä, vai onko jotain epäselvää?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2481 : 22.12.09 - klo: 18.13 »
Mistä sais (suomesta) halpoja lipo akkuja ja latureita? Slashiin sopivia.

http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html

Tuolta esim.
Tuota akkua voin itsekkin suositella!
Käytössä niitä 6kpl ja ajettu säälimättä monenmoisilla autoilla ilman mitään ongelmia.

Jep. Samoin täältä ääni. Yksi sellainen hyllyssä jo yli 2v ja hyvin pelittää. Flightmax ostettu kesäll ja nyt kuukahti.
Kyllä vanhus vain jaksoi taas punnertaa läpi tuiskujen. n.15-20min kesti yuntongi. Noh.. Tossa taisi mennä äsken 3s flightmax 5000mAh 30/40C tilaukseen. Ehkä vähän overkill mutta eipä oo ainakaan liian vähän virtsaa tarjottavana. Tiiä vaikka e-firesä on joku päivä monsteri noparina  :roll:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2482 : 22.12.09 - klo: 23.18 »
Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?

Pahan pistit. Ei ole kovassa käytössä kun tarjoaa virtaskaa ohjaimeen ja auton valaistukseen eikä ole vähään aikaan tarvinnut latailla. 2450mAh joku mainitsi tuolla dx.com sivuilla. Eiköhän nuo aikalähelle sitä pääse...

Poissa JHenrikS

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2483 : 25.12.09 - klo: 11.00 »
Kestääkö Traxxas Rustler xl-5 tota akkua?:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/GM-Lipo-Potkoakku-4000-20C-74V-107400

Vai saako sitä edes tohon autoon laitettua?  :huh:

Anteeksi tietämättömyyteni..  :undecided:

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2484 : 25.12.09 - klo: 11.13 »
Kestääkö Traxxas Rustler xl-5 tota akkua?:
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-LiPo-ja-LiFe-akut/GM-Lipo-Potkoakku-4000-20C-74V-107400

Vai saako sitä edes tohon autoon laitettua?  :huh:

Anteeksi tietämättömyyteni..  :undecided:
Saa laitettua ja kestää mutta jonkinlaisen lipovahdin joudut laittamaan tai sitten täytyy olla tosi tarkkana että kun alkaa meno hyytyä niin lopettaa heti...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2485 : 25.12.09 - klo: 11.24 »
Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?

Pahan pistit. Ei ole kovassa käytössä kun tarjoaa virtaskaa ohjaimeen ja auton valaistukseen eikä ole vähään aikaan tarvinnut latailla. 2450mAh joku mainitsi tuolla dx.com sivuilla. Eiköhän nuo aikalähelle sitä pääse...

Jos haluaa että lipoakut kestää niin niitä ei kannata purkaa kuin 0,8 x kapasiteetti. Eli sitä kautta tuon akun käytettävissä kapasiteetti on 2000mAh.
Tosin tämä tieto on jo pari vuotta vanhaa ja saattaa olla että nämä nykyiset kennot ovat niiltäkin osin parempia. Itse en viitsi kokeilla.

Mutta tuossa on erään kopterivalmistajan omille akuilleen antamat ohjeet. Luulisi niiden olevan yleispätevät.

●This Li-poly battery features high efficient and high discharge, use a inspection machine to match packs, suitable for TREX 500 series and other professional model airplanes and helicopters.
●Max Continuous Discharge: 25C, Burst Discharge: 30C. Normal operating temperature is approx. 40-65°C(within 80% of rated discharge). Max. temperature: 80°C.
●Recommend to discharge the battery within 80% of rated discharge, keep 90% capacity when over 100 cycles, keep 85% capacity when over 150 cycles.(The cycle life and efficiency will reduce due to high current, high temperature and over-discharge)

Poissa wesku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2486 : 25.12.09 - klo: 11.49 »
Kumpi akuista olisi parempi LRP LiPo 5300 "Competition Car Line" - 7.4V - 28C vai
LRP LiPo 5300Mah 40C Hard Case ?
Onko akuissa ollut ongelmia kenelläkään?

 :afro:

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2487 : 25.12.09 - klo: 11.51 »
LRP LiPo 5300Mah 40C Hard Case

Tuo ainakin suorituskykyjen perusteella. -Sami
Jeps

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2488 : 25.12.09 - klo: 12.44 »
LRP LiPo 5300Mah 40C Hard Case

Tuo ainakin suorituskykyjen perusteella. -Sami

Periaatteessa näin.
Mutta käytännössä se on kiinni siitä että mihin käyttöön akku on tulossa.
Turistin stanuluokassa (ja luultavasti myös prostockissa) pärjää aivan varmasti tuolla 28C akulla. Tuo antaa kuitenkin jatkuvaa virtaa 140A.

Tietty toisessa vaakakupissa on se, että akkujen hintaero ei ole kauhean suuri muistaakseni ja jos tulee tarvetta isompiin virtoihin niin on jo akku valmiina.
Ja jos on vaikka sellainen tilanne että akusta otetaan kohtuullisen paljon virtaa (esim. 100A jatkuvaa) niin isomman C:n akku kestää sen paremmin ja voidaan olettaa että sen käyttöikä on pidempi. Ellei akkuvalmistaja ole ottanut sitä isompaa C:tä akun keston kustannuksella.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2489 : 25.12.09 - klo: 22.41 »
Paljonkos noissa 2500 mAh kennoissa on todellinen kapasiteetti?

Pahan pistit. Ei ole kovassa käytössä kun tarjoaa virtaskaa ohjaimeen ja auton valaistukseen eikä ole vähään aikaan tarvinnut latailla. 2450mAh joku mainitsi tuolla dx.com sivuilla. Eiköhän nuo aikalähelle sitä pääse...

Jos haluaa että lipoakut kestää niin niitä ei kannata purkaa kuin 0,8 x kapasiteetti. Eli sitä kautta tuon akun käytettävissä kapasiteetti on 2000mAh.
Tosin tämä tieto on jo pari vuotta vanhaa ja saattaa olla että nämä nykyiset kennot ovat niiltäkin osin parempia. Itse en viitsi kokeilla.

Mutta tuossa on erään kopterivalmistajan omille akuilleen antamat ohjeet. Luulisi niiden olevan yleispätevät.

●This Li-poly battery features high efficient and high discharge, use a inspection machine to match packs, suitable for TREX 500 series and other professional model airplanes and helicopters.
●Max Continuous Discharge: 25C, Burst Discharge: 30C. Normal operating temperature is approx. 40-65°C(within 80% of rated discharge). Max. temperature: 80°C.
●Recommend to discharge the battery within 80% of rated discharge, keep 90% capacity when over 100 cycles, keep 85% capacity when over 150 cycles.(The cycle life and efficiency will reduce due to high current, high temperature and over-discharge)


Paitsi, että noissa akuissa on cut offi kiinteänä. Joten eiköhän niitä voi rauhallisin mielin käyttää niin kauan kuin virtaa tulee.

Yleisesti lipoihin niin ite ajanut 5Ah turnigyjä 3-3,2V cut offiin ja sisään menny 4-5,5Ah riippuen siitä onko se jaksettu ajaa tyhjäksi.

Penguin varmaan meinasi lähinnä sitä kun tuolla voi olla kamaa myynnissä missä lukee 2500mAh ja ne onkin 1500mAh akkuja. Tuolla jopa taisi olla kohde missä myydään jotain 1500mAh akkuja vaikka paketin kyljessä lukee 2500mAh siinä asiasta on tosin informoitu. Noilla onneksi on tuo arvostelu systeemi ja sen perusteella voi aika turvallisin mielin ostella tavaraa.