Noiden perinteisten turistien lisäksi on aina tietenkin minit. Itse en ole kokeillut, mutta kuuleman mukaan pommin-kestävä (parilla päivityksellä), hauska ja halpa paketti. Ja kisoissakin pitäisi pärjätä ihan paketista vetäistyllä autolla.
DF-03Ra On ralliversio Tamiyan DF-03 buggysta. Eli päälle menee 1:10 kokoisten touring autojen korit mutta alusta on sama kuin buggyssä. Ajella voi siis melkein missä vaan mihin auto ei jää pohjastaan kiinni. Lisäksi touring-korin alle voi laittaa buggy-korin pitämään hiekan ja muut mömmöt pois ammeesta likaisemmissa olosuhteissa ajellessa.
TT-01 on ihan passeli asfalttiparkkis-kilpuri kun vaan muilla on samanlaiset. Sanoisin että tuo mainitsemasi "sopivasti aluosilla höystettynä" tarkoittaa käytännössä kuulalaakerointia, metallista moottoripukkia ja alu-kardaania. Jos enemmän bling blingiä autoon laittaa, niin paketti alkaa pian maksamaan saman verran kuin paremmat alustat. Muttei säädettävyys & ajettavuus ole kuitenkaan paljon parantunut perus TTstä. Jos näillä haluatte kisata, niin kannattaa alusta asti sopia mitä saa päivittää, muuten joudutte pian varustelukierteeseen...
Noista paremmista (mutta halvemmista) voisi mainita ensinnä mieleen tulevat oma Tamiya TA05 IFS-R tai XRay T2R Pro. Kummatkin noin 250€ alustoja ilman, koria moottoria tms. XRayn osien saatavuus taitaa olla vähän parempi suomessa kuin tämän Tamiyan mallin. TA05een kyllä löytyy erinomaisen hyvin osia ja päivityksiä maailmalta. Kumpaakin merkkiä saa RacingFactoryn kautta. Muiltakin valmistajilta löytyy suunnilleen vastaavia.
Tamiyalta löytyy vielä tohon välimaastoon TA05 (ei R) ja TB03 paketteja joissa on vähemmän alumiinia mukana, mutta kori ja renkaat kuuluu settiin. Alussa vähän helpompi, mutta R-version päivitykset on kyllä vähintään hintansa arvoiset pidemmän päälle (esim TFR-iskarisetti).
Varsinkin pitemmän päälle edullinen vaihtoehto on ostaa käytetty kisa-alusta. Monilla niistä on ajettu vain sisällä, eikä alusta häpeä yhtään uudelle. Bonuksena saat useimmiten mukaan tarpeelliseksi koetut varaosat. Kisan ja kilpavarustelun takia kannattaa taas sopia, että kaikki käyttävät saman tyyppistä moottoria ja renkaita. VTR-10 kokemustemme mukaan autot pysyy noilla keinoin varsin tasaväkisinä, vaikka alustoja on jos jonkin näköistä (yleensä halvalla ostettuja vanhoja tourin alustoja). Pyörää ei kannata alkaa tietenkään uudelleen keksimään, joten
VTR-10 säännöistä voi poimia sopivat. Miksei kaikkiakin, sitten olettekin valmiit osallistumaan VTR-kisoihinkin, kunhan oman porukan nokkimisjärjestys on selvitetty
Omalla paikkakunnalla autojen ja osien saatavuus yleensä selviää helpoimmin, käymällä lähimmällä RC-radalla jututtamassa konkareita.