Toisaalta toit hauskan pointin esille. Ilmeisesti akkuihin käytetty raha on vähempi arvoista kuin latureihin.... Ihmeellistä ajatuksen juoksua...
Kunhan ihmettelen.
Mielestäni aika selkeää ajatuksen juoksua, että kun virta on max 10A niin ei ole tarve ostaa a, kallista laturia ja b, akkuja "jatkuvasti" jos on tottunut ajamaan 2v samalla akulla. Vai mitä tarkoitat? Laturi ei kuitenkaan mene vanhaksi, akut on kulutustavaraa joka on budjetissa muutaman kuukauden välein, laturi sen sijaan ei. Virrat ei ole 10A:lla niin isot että kumpaakaan tarvii vielä stressata. Se ero 7A verrattuna ei ole niin merkittävä että sen takia tarvii suomen kisoissa latureita uusia. Sitten kun laitetaan 15A+ niin alkaa elinkaarikin olla lyhempi, samoin potkussa on jo kunnolla eroa.
Ei sitä eroa varmaankaan huomaa jos akut lataa liian aikaisin täyteen. Kyllä se akku nopeimmilaan on sillon ku on juuri ladattu.
Latausvirran nostamisella ei ole siis pyritty nostamaan kustannuksia, eikä se sitä teekkään. Mutta yhtenä syynä on jatkuvasti lisääntyvät akkumerkit ja mahdollisuus tilata akut semmoisilla tarroilla kuin itse haluaa, aiheuttaa yleistyessään ns.kusetusta. Tällä se saadaan rajattua pois.
Esim. EFRA:lla ei ole mitään latausrajoituksia EM-kisoissa, ei ainakaan 1/12 luokassa ole ollut tähän mennessä, ja geneeriset säännöt on kyllä yleensä samat kaikissa sähköluokissa
Riippuen latausvirrasta ja akuista sekä luokasta, vaikutus on muutamasta kierroksesta pariin minuuttiin, kun akut on juuri ladattu ISOLLA virralla. Mutta 10A ei ole vielä iso virta nykytekniikalle.