Renkaiden määrästä ja niiden tarpeesta voi olla montaa mieltä. Riippuu paljon siitä, millä tasolla ajaa (kerhotaso, FTT-sarja, SM-kärki, EM-kärki jne jne) ja miten paljon on varaa laittaa. Mulla meni viime talvena noin 200paria renkaita, mutta ajoinkin n 800 akullista. Jos ajaa 10 akkua viikossa, 5setillä treenaa muutaman ehkä jopa pari kuukautta, kun kierrättää renkaita. Mitä enemmän samoilla renkailla kuitenkin ajaa esim samana päivänä, sitä enemmän ne pehmenevät eivätkä palaudu optimaaliseksi kisaamista varten.
Pääasia on, että renkaat ovat ehjiä ja samankokoisia, ettei maavaraa tarvi ruuvata joka erään, käytöskin muuttuu oleellisesti jos koko ajan eri kokoiset renkaat. Rengaskulutus kisassa on alottelevalle kuskille 2-3 settiä, toki samoilla voi ajaa viikkoja treeniä, mutta pointtina on, että kisoissa on tuoreet renkaat eikä pitoaineessa viikkoja uitetut treenirenkaat. Tosiasia kuitenkin on, että renkaita menee varsinkin alussa.
Jos renkaista tekee aluksi jumboja, ne ei toimi ollenkaan ja repeilee, eikä niitä saa edes ajettua optimaalisiksi. Jos ne sorvaa esim 44mm, ne voi ajaa 41mm helposti (n 0,2-0,4mm/ajo), kun taas 46 sorvatuilla kun saavuttaaa about optimaalisen 42,5mm koon, renkaat ovat jo niin pesusieniä, ettei auto ole kovinkaan hyvä ajettava.
Liian pienillä renkailla ajamisen aloittaminen taas on liian haasteellista vähän ajaneelle, joten sitäkään en suosittele.
Homma on kyllä helpottunut oleellisestilipojen myötä, varsinkin nyt, kun vastariakkujakaan ei tarvitse välttämättä käyttää, kuten oli kennojen kanssa pari vuotta sitten.