Pari vuotta sitten lueskelin paljonkin juttua jenkkifoorumeilta siitä, että moottoreita jäähdytettiin hiilihappojäällä (dry ice), mutta ilmeisesti sitä ei hirveästi enää suosita. Käsittääkseni magneetit heikkenevät nopeista lämpötilavaihteluista ja hiilihappojään ollessa jotain 70 pakkasasteen lähellä, voidaan kuvitella minkälaisia lämpötilavaihteluita moottoriin tulee.
Käytännössä jos moottorin saisi hitaasti jäähdytettyä kylmäksi, ei magneetit heikkenisi yhtä paljon ja moottori tarjoaisi maksimitehoa pidemmälle.. Joku jenkki olikin kehittänyt jonkin "kylmäpussin" joka laitetaan moottorin päälle ja jäähtyy hitaasti. En muista miten se oli tehty, mutta nestekiertoon ja jonkinlaiseen lauhduttimeen se muistaakseni perustui. Sama hemmo oli tehnyt myös "kylmälaukun" missä säilyttää akkujaan, mutta se menee mielestäni jo aika pitkälle jeesustelun puolelle.
Mutta ilmaa kylmempi esinehän myös "huurustuu" eli kondensoi ilmankosteutta pintaansa, eikä sähkövehkeille kosteus koskaan hyvää tee. Vaikka eipä silti, moottori varmaankin lämpeää varsin nopeasti vaikka hieman pakkasenkin puolella erän alussa olisi.
Itse kyllästyin moottoreita kärventämään ja vaihdoin turistin mattoautoon. Enää ei pala hiilet, eikä tarvitse leikkiä puhaltimien kanssa..
Ja tuskin säännöissä on puhallinta kieletty. Prosessorin cooleri ei välttämättä olisi paras vaihtoehto, sillä se pyörii varsin laiskasti 7.2 voltilla. Komponenttikaupoista pitäisi löytyä 5 voltin tuulettimia ja sopiva halkaisija voisi olla jotain 4-6 sentin välillä.