Kirjoittaja Aihe: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.  (Luettu 14802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« : 04.12.11 - klo: 23.52 »
Moro.
En omaa aikaisempaa RC-kokemusta, ja olen tilaamassa kauhealla kiireellä saksasta jouluksi AXIAL WRAITH RTR pojalle ja itselleni leikkikaluksi.
Jenkeistä en tohdi näin lähellä joulua enään tilata, ja suomea googlettaessa "tilapäisesti loppu"

Autoa luonnollisesti rääkätään jouluaamuna takapihalla lumihangessa, mikäli lunta sattuu olemaan...

Onko kokemuksia AXIALin muoviosien pakkaskestävyyksistä? Kärsiikö juuri nollan alle mennä?

Kaksi NiMh akkua ajatettelin ostaa ja niille sopiva laturi. En anna pojan leikkiä Lipo akkuilla.
Jos ajattelee noin puoli tuntia per päivä ajoa, toisen akun ollessa laturissa seuraavaa päivää varten,
niin minkä kokoiset NiMh akut minun pitää siihen hankkia? Ja mikä olisi niille asiansa ajava edullinen laturi?

Kun olen noita youtube videoita katsellut, niin auton ei tarvitsisi kulkea noinkaan lujaa,  vaan enemmän crawling tyylisesti.
Onko minun järkevin korvata 20T moottori jollain 35T moottorilla, vai muutella vain välityksiä?

Mikä on AXIAL WRAITHin heikoin lenkki, joka tod.näk ekana porsii? Osaisi varata valmiiksi varaosia.

Tepi
AXIAL Wraith RTR

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #1 : 05.12.11 - klo: 00.07 »
Saattaa tulla aikamoinen kiire saksasta postittamiseen..
Itse olen lueskellut, että ohjauslinkit joustavat ärsyttävästi, ja knucklet/c hubit saattavat mennä rikki.
rc-offi.net sivulta saa enemmän crawling tietoa, mutta sielläkin on vain muutama wraitti esillä.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #2 : 05.12.11 - klo: 12.01 »
Auton kestävyydestä  en tiedä, mutta Modelsportilta tilaamalla saanet auton kevyesti jouluksi
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kylätason RC-kuski.

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #4 : 05.12.11 - klo: 19.26 »
Saa niitä autoja Suomestakin: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Axial/Axial-Wraith-110th-Scale-Electric-4WD-Kit-109363
HUOH
Juuri tuli postissa oma kitti saksasta, onneksi maksoin vain 10-20 euroa suomen hintoja enemmän (en laske suomen postituksia mukaan)
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #5 : 05.12.11 - klo: 19.34 »
haen ready to run pakettia, en kittiä
AXIAL Wraith RTR

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #7 : 07.12.11 - klo: 00.21 »
saksan ebaystä otin, toivottavasti ehtii jouluksi.
Mitenkäs nuo NiMh akut, kauanko keskimäärin tällaisella ajoaika Wraithissa ?
3300mAh
Ja onhan tuo Wraithiin käypänen akkutyyppi?
AXIAL Wraith RTR

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #8 : 13.12.11 - klo: 23.20 »
No hyvinhän se ehti jouluksi, paketti saapui jo eilen.
En ole pakettia edes vielä avannut, täytyy työpaikalla joku ilta pojalta piilossa tutustua  :lipsrsealed:

Tilasin myös Mobitiveltä Plasti Dip Spray purkin ja "nestemäistä sähköteippiä" kaiken varalta jos jotain vesieristyksiä tarvii tehdä ennen "hankirallia"

Paketin kyljessä lukee 8kpl AA Alkaline paristoja lähettimeen. Kuinka nopeaa ne yleensä tyhjenee, kannattaako suoraan hankkia jotain ladattavia paristoja?

NiMh ajoakut ja laturi myös vielä hankkimatta. Soitin Oulun Akkutaloon, aikoivat rakennella sopevat akut...

Ja jotain laadukkaita kuusiokoloruuvareita täytyy myös ostaa.
AXIAL Wraith RTR

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #9 : 14.12.11 - klo: 00.22 »
Miksi nimh akut? mielestäni ne on vaarallisempia kuin lipot. Kuumiaa herkästi niin ladattaessa kuin käytössä.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #10 : 14.12.11 - klo: 10.06 »
Ainakin Traxxasin manuaalissa suositellaan, että LiPo-akkuja ei käytettäisi kosteissa olosuhteissa. En kyllä ymmärrä, miksi? Tietty se balancerin liitin pitää varmaan  jollakin konstilla suojata jos talvella käyttää.

Tepi72 - suosittelen kyllä kerralla kunnollisen rc-laturin hankkimista. Jos vaikka tuosta kehittyykin harrastus niin sitten ei tarvi heti ostaa uutta laturia!
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #11 : 14.12.11 - klo: 18.20 »
Kuvittelin NiMh akkujen olevan turvallisempia latailla ??? Uskaltaa antaa vaimon ja pikkupojankin niiden kanssa tolskailla... Olenko väärässä?

Sanokaa joku "kerralla kunnollisen rc-laturin" merkki ja malli
AXIAL Wraith RTR

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #12 : 14.12.11 - klo: 18.30 »
Kuvittelin NiMh akkujen olevan turvallisempia latailla ??? Uskaltaa antaa vaimon ja pikkupojankin niiden kanssa tolskailla... Olenko väärässä?

Sanokaa joku "kerralla kunnollisen rc-laturin" merkki ja malli

tuossa hyvä laturi imax B6 AC

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F6478%5F%5FIMAX%5FB6%5FAC%5FCharger%5FDischarger%5F1%5F6%5FCells%5FGENUINE%5F.html
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #13 : 14.12.11 - klo: 21.14 »
Imax B6 AC ostettu  :azn:
AXIAL Wraith RTR

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #14 : 14.12.11 - klo: 21.24 »
Itsellä vain muutaman vuoden kokemus rc-autoilusta, ja vain muutamista nimh akuista ja se sai riittää, ajon jälkeen nimh akut olivat kuumat, ja kerran tietenkin unohdin akut lataukseen vähän pidemmäksi aikaa niin akut olivat todella kuumat, saa kyllä tarkkailla kähevänä, toki lipojakin kannattaa, mutten ole tuollaisia lämpö ongelmia tavannut lipoilla.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #15 : 15.12.11 - klo: 12.24 »
Tuosta vääntyilevästä raidetangosta sellaista että amerikan pojat olivat kirjoitelleet vakioraidetangon olevan hyvä juttu jos autolla ajellaan sekalaisessa maastossa. Jos vaihdat tilalle kestävemmän tangon niin aivan varmasti hajoaa joku paikka. Tuon vetelän tangon tehtävä on vaimentaa iskuja. Jos taas autolla yrittää harrastaa crawlingia niin siinä vetelä tanko ei ole hyvä. 

Tietääkös joku oliko wraith:ssa heikkona lenkkinä ne hexin takana olevat 2mm tapit?

Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #16 : 27.12.11 - klo: 13.26 »
Pinnoitin noparin piirilevyn PlastiDipillä ja samoin ohjaus-servon ja vastaanottimen saumat ja johtojen läpivientikohdat. Ohjaus-servon akselin juureen laitoin o-renkaan rasvan kanssa.

6-vuotias poju nautti pukin tuomalla wraithilla hangessa ajelusta silmin nähden ja pääsi äkkiä  sinuiksi ohjauksen kanssa.

Probleemat alkoivat eilen, kesken sisätiloissa ajelun. Autolla pystyy ajamaan eteen/taakse ilman ongelmia siihen asti kunnes kääntää rattia. Pyörät kääntyy vaivalloisesti, eikä tahdo palauttaa. Servo alkaa surisemaan kovasti, ledi-ajovalot värisee. Heti pian auto ei myöskään enään liiku ja nopari aloittaa jatkuvan piippaamisen sekunnin välein.
Kun auton sammuttaa ja kytkee uudelleen virran, keskittää ohjauksen ja toimii taas siihen asti kunnes kääntää rattia.

Kun auton nostaa ilmaan ohjaus luonnollisesti jaksaa hieman paremmin kääntää, mutta ei kauaa.

Meniköhän servo (Axial AS-2) rikki?

Akut (7.2V 3000mAh Ni-Mh) ovat varmasti täynnä, ja auto liikkuu tehokkaasti.

AXIAL Wraith RTR

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #17 : 27.12.11 - klo: 13.52 »
Kuulostaa siltä että vastarissa tai servossa on kosteutta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jp-74

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #18 : 27.12.11 - klo: 14.01 »
Ohjaus-servon akselin juureen laitoin o-renkaan rasvan kanssa.

Kun auton nostaa ilmaan ohjaus luonnollisesti jaksaa hieman paremmin kääntää, mutta ei kauaa.

Olisko rasvat liuennut pois O-renkaasta, jos o-rinkula nyt kuivana ahistaa servon liikkumista, otapa O-rengas pois ja kokeile.

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #19 : 27.12.11 - klo: 14.13 »
ei ole rasvat kuivaneet O-renkaasta. Täytyy alkaa purkamaan tuo vastarikotelo, ja tarkistaa pääseekö antennin juuresta vettä sisään. Huomasin myös että, ennenkuin tilttaa renkaat kääntyy toiseen suuntaan paljon enemmän. Ohjausvivusto ei kanita, käytin servosta tangon irti ja kaikki liikkuu herkästi.
AXIAL Wraith RTR

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #20 : 27.12.11 - klo: 22.03 »
Saattaa myös noparin bec valitella, olisiko sillä tökötillä pinnoitettu /eristetty nopari kuumentunut liikaa becin kohdilta ja siis vioittunut?
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #21 : 27.12.11 - klo: 22.03 »
Vastarikotelosta (AXIAL AR-3) ja servosta (AXIAL AS-2) ei löytynyt kosteutta.
Servo mekaanisesti ok.

Nyt vika paheni niin ettei lähetin saa enään yhteyttä autoon. Noparissa vilkkuu vihreä ja punainen ledit helvetin kyytiä ja kuuluu jatkuva sekunnin tauoilla oleva piippaus. Vastariin ei syty punainen ledi.
  • Noparilta tulee 5V jännite vastarille (Punainen ja ruskea johto THR pistokkeessa)
  • Vastarilta lähtee servolle 5V jännite (Punainen ja ruskea johto STR pistokkeessa)
  • Vastarilta lähtee ajo- ja takavaloille 5V jännite (Punainen ja musta johto BAT pistokkeessa)
  • Liitin pinnit on tiukkoja, ei kosketushäiriö
  • Ajoakku (7.2V 3000mAh NiMh) täyteen ladattu, otti 3200mAh sisäänsä
  • LiPo Cut-Off ei käytössä
Aikaisemmin kun ohjaus sekoili (oli voimaton, ei palauttanut keskelle, kääntyi enemmän toiseen suuntaan) ja auto hieman sen jälkeen lopetti liikkumisenkin, vilkkui nuo noparin ledit myös nopeasti ja sama sekunnin välein piipitys, mutta vastarissa silti paloi punainen led.

Lähettimessä uudet paristot.
Se vastarin ledi vilahtaa hieman kun auton virtakytkimen siirtää ON-asentoon

Eikös tämä jo kuulosta mitä suurimmalla todennäköisyydellä hajonneelta vastarilta???
AXIAL Wraith RTR

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #22 : 27.12.11 - klo: 22.48 »
Saattaa myös noparin bec valitella, olisiko sillä tökötillä pinnoitettu /eristetty nopari kuumentunut liikaa becin kohdilta ja siis vioittunut?
Pitäisikö tuon BEC jännitteen pysyä koko ajan siinä  5 voltissa kun renkaita kääntelee. Se kävi alimmillaan servon kääntäessä jossain 3.3 voltissa (mittari oli servon pistokkeessa, sama on täytynyt olla ajovalo pistokkeessakin kun LEDit välkkyivät servon suristessa. Ajoakussa jännite oli vikahetkellä 7.6V). Eikä auto parkissa enään jaksanut parkettia vasten juurikaan renkaita liikuttaa. Ehjänä se viuhtoi parketillakin hetkessä renkaat linkusta linkkuun. Melkoinen tarra pito tuntuu olevan parkettia vasten.

Nyt se 5V on koko ajan eikä lähettimen ja vastarin välillä yhteyttä. Onko mitenkään mahdollista että vastarin pistokkeita irti nyppiessäni (Virtakytkin ON-asennossa) vastari olis jotenkin resetoitunut ja paritus lähettimeen hukattu???
Täytyypä lueskella miten se bindaus tehdään :)
AXIAL Wraith RTR

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #23 : 27.12.11 - klo: 23.30 »
On näitten sähköillä mahdollista mikä vaan, joten kaikenlainen tehdasasetuksiin palauttaminen lähettimestä, noparista, vastarin ja lähettimen bindaus yms. kannattaa kokeilla. Ja jos se servo epäilyttää niin kokeile ilman servoa saatko yhteyden pelaamaan ja toimiiko nopari eli liikkuuko auto. Jos se servo on niin juntturassa ja haukkaa virtaa niin että koko paketti sekoaa...? ei varmaan todennäköistä mutta helppo testata kun ottaa vaan liittimen irti vastarilta.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #24 : 28.12.11 - klo: 00.19 »
Totta, kannattaa kokeilla ilman servoa, omakin ongelma becin kanssa selvisi samoin.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #25 : 28.12.11 - klo: 21.53 »
Ilmeisesti sain eilen vastarin jotenkin resetoitua, kun ei ollut yhteyksiä lähettimeen.
Uudelleen bindaus ja yhteydet pelaa.

Värkkäilin virtamittarin noparin ja vastarin väliseen punaiseen johtoon.
  • Servo ja Ajovalot irroitettuna, eteen/taaksepäin ajelua: Jännite 5.012V Virta 20mA (ei vaihtelua)
  • Servo irti ja Ajovalot kiinni, eteen/taaksepäin ajelua: Jännite 5.003V Virta 115mA (ei vaihtelua
  • Servo ja Ajovalot kiinni, eteen/taaksepäin ajelua: Jännite 4.8-5V Virta 117mA-500mA (Servon keskittelystä johtuvaa vaihtelua. ESC saattaa välillä heittää yhden piippauksen)
  • Servo ja Ajovalot kiinni, ratin kääntelyä: Jännite 2.5-5V Virta 117mA-2774mA (ei meinaa jaksaa kääntää, melko pian vastari tilttaa ja radioyhteys poikki, ESC piippaa sekunnin välein. Virtanapin OFF->ON käyttö palauttaa radioyhteyden)
Keskimäärin jännite kääntelyssä oli 3.3-5V, mutta alimmillaan Fluken muisti nappas 2.5V
Ajovalot alkaa vilkkuun kun mennään alle 3 voltin.

Paljonko servot yleensä haukkaa virtaa ? riippuu tietenkin tuhannesta eri asiasta...

Parkettia vasten paikoillaan jaksaa kääntää renkaita vain muutaman asteen, keula irti maasta kääntyilee mutta vaivalloisesti. Oikealle kääntyy enemmän ja huomattavasti tehokkaammin. Vivusto ei kyllä pane yhtään hanttiin.
Pitää ilmeisesti kokeilla uudella servolla. Saksan nahkahousua täytyy lähestyä takuuasioissa, jos sais lähetettyä pelkän servon, eikä tarttis koko autoa rahtailla maiden välillä....


« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo: 22.04 kirjoittanut Tepi72 »
AXIAL Wraith RTR

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #26 : 28.12.11 - klo: 23.23 »
  • Servo ja Ajovalot kiinni, ratin kääntelyä: Jännite 2.5-5V Virta 117mA-2774mA (ei meinaa jaksaa kääntää, melko pian vastari tilttaa ja radioyhteys poikki, ESC piippaa sekunnin välein. Virtanapin OFF->ON käyttö palauttaa radioyhteyden)
Kyllä tää on ihan selvä receiver brown out tapaus. Servo vie kaiken BECin virran ja sitten vastari lakkaa toimimasta. Täällä:
http://www.axialracing.com/ftp/Axial_AE-2-ESC.html

Lukee, että se BEC syöttää 5V jännitettä ja 2A huippuvirtaa. Eli ei ole ihmekään, että kyykkää. Servot vie nykyään paljon enemmän sähköä kuin aikaisemmin. Hommaa vastariin kondensaattori, joka tasaa virtapiikkejä, se saattaa hyvin auttaa. Jos se ei auta, niin tarvitset ulkoisen BECin.

EDIT: Tämmönen http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-nopeudensaatimet-ja-tarvikkeet-tarvikkeet/rx-capacitor-1800-f-rob-1-f1621 Kannattaa katsoa, että ostaa kondensaattorin, joka on tarkoitettu vastariin, eikä sellaista, joka pitää juottaa nopariin. Vastariin sopii esim. 6.3V-10V ja 1800uF-4700uF kondensaattori.
« Viimeksi muokattu: 28.12.11 - klo: 23.32 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #27 : 28.12.11 - klo: 23.31 »
  • Servo ja Ajovalot kiinni, ratin kääntelyä: Jännite 2.5-5V Virta 117mA-2774mA (ei meinaa jaksaa kääntää, melko pian vastari tilttaa ja radioyhteys poikki, ESC piippaa sekunnin välein. Virtanapin OFF->ON käyttö palauttaa radioyhteyden)
Kyllä tää on ihan selvä receiver brown out tapaus. Servo vie kaiken BECin virran ja sitten vastari lakkaa toimimasta. Täällä:
http://www.axialracing.com/ftp/Axial_AE-2-ESC.html

Lukee, että se BEC syöttää 5V jännitettä ja 2A huippuvirtaa. Eli ei ole ihmekään, että kyykkää. Servot vie nykyään paljon enemmän sähköä kuin aikaisemmin. Hommaa vastariin kondensaattori, joka tasaa virtapiikkejä, se saattaa hyvin auttaa. Jos se ei auta, niin tarvitset ulkoisen BECin.

Mutta onko tuo servo sitten rikki. Autohan on uusi " Ready To Run" versio ja pari päivää toimi moitteetta. Jos kerran BEC 2.0A max, niin eihän servo sais 2,7A vetää ??? Ja eihän tuolla muutenkaan voi ajaa ku ai jaksa kääntää renkaita.
AXIAL Wraith RTR

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #28 : 28.12.11 - klo: 23.32 »
Se O-rengas saattaa vähän lisätä vastusta jolloin servo haukkaa liikaa noparin BEC:ille ja se kyykkää.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Tepi72

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AXIAL WRAITH pakkasenkesto, akut, yms.
« Vastaus #29 : 28.12.11 - klo: 23.36 »
Se O-rengas saattaa vähän lisätä vastusta jolloin servo haukkaa liikaa noparin BEC:ille ja se kyykkää.
O-rengas ei ole enään paikoillaan, ja silloin kun vielä oli niin O-rengasta pystyi kevyesti pyörittään ruuvimeisselillä.
Olen saanut auton kyykkäämään servon kääntövarsi irroitettunakin, eikä täällä ole niin paksu huoneilma jotta siihen spoorit puris kiinni  :laugh:
AXIAL Wraith RTR