Kismittää vieläkin, se eilinen (ajamatta jäänyt) kisa...
Kyllä kismittää minuakin, että et päässyt ajamaan - oikeasti tosi harmi. Olisi ollut kiva nähdä kuinka tuo DM-1 kulkee verratuna näihin muihin kevyempiin krossaripohjaisiin autoihin. Tuo on kuitenkin varta vasten suunniteltu touringauto.
Tavoitteena tulevalle vuodelle mielestäni pitäisi olla:
1) Saada mahdollisimman paljon autoja kisaan mukaan (myös kirkonkylän ulkopuolelta)
2) Pyritään säilyttämään kisat tasapuolisina siten, että kuski ratkaisee, ei lompakko
Olet asian ytimessä - tätä haluaa varmasti kaikki
Kuinka tähän päästään? Ohessa muutamia ajatuksia:
1) Lyödään tulevan kesän kisakalenteri (esim. 4 kisaa) lukkoon heti, kun muut (krossi, LS5 yms. kisapäivät on tiedossa)
2) Sovitaan säännöt ja kisaformaatti siten, että koko kesä voidaan mennä sen mukaan, eikä kenellekkään tule ylläreitä. Pyritään pitämään säännöt ainakin yhden kauden kerrallaan muuttumattomina.
3) Pyritään saamaan mukaan myös muita maahantuojia/kauppiaita. Uskoisin, että mielenkiintoa riittää. Hyvät palkinnot innostavat osallistumaan/osallistuminen lisää autojen ja varaosien myyntiä, kaikki voittaa!
4) Lopetetaan tämä pjaskan jauhaminen aiheesta Kyosho vs. muu maailma. Kuten tämän viikonlopunkin kisoista oli aistittavissa yksimerkkiluokka ei pienellä harrastajamäärällä oikein kanna, oli merkki mikä tahansa. Mielestäni tässä vaiheessa voitaisiin vaihtaa aiheen otsikoksi vaikka 1:8 GT-Rata-autoilun säännöt ja spekulaatiot.
1) Tähän pyritään.
2) Myös tähän pyritään ja näin se pitää mennäkin. Nyt pitää kuitenkin muistaa, että tämä kesä/ kausi oli tälle lajille ensimmäinen ja jo keväällä kirjoiteltiin, että lajia kehitetään kesän mittaan kun kokemuksia saadaan. Nyt noita kokemuksia on jo saatu reilusti ja monilla
mukana olleilla on hyvä ja suhteellisen yhtenevä käsitys siitä mihin suuntaan pitäisi lajia viedä. Ja uskon, että säännöt ja formaatti saadaan melko kivuttomasti valmiiksi ensikautta ajatellen, mutta sen suhteen ei ole kiire.
3) Edelleen hyvä pointti. Uskon, että vastaavia autoja tulee jatkossa myös muilta valmistajilta kuin näiltä nykyisiltä. GT-luokka on amerikassa erittäin suosittu ja kasvaa kovaa vauhtia ja olisi ihme ellein muilta valmistajilta alkaisi autoja ilmaantumaan.
4) Tämä kohta olisi varmaan voitu kirjoittaa myös muu maailma vs. Kyosho - eikö niin? Tuo kommentti ei toivottavasti tarkoittanut, että Kyosho kuskit ovat se paha tässä? Itse ainakin olen sitä mieltä, että olen koittanut puhua
lajin puolesta ja näen vain lajin rikkautena erilaiset, erimerkkiset autot.
Sitä en ymmärrä mistä asitit sunnuntaina tämän yksimerkkifiiliksen? Johtuiko se siitä, että kisoihin ei eri syistä johtuen ilmaantunut kuin 2 Ofnaa ja 6 Kyoshoa. Ei se varmasti ollut järjestäjien syy, eihän? Yhtälailla kun kisoista jäi pois Ofna autoja jäi myös pois Kyoshoja, että en nyt tälläkään yritä tehdä mitään taistelua K vs. O.
Ja vielä, olet ihan oikeassa pitäisi laitta uusi keskusteluketju otksikolla GT-rata-autoilu, missä voidaan keskustella kaikesta GT-autoiluun liittyvästä merkkiin ja uskontokuntaan katsomatta.
Mitä noihin sääntöihin tulee, mielestäni esim. seuraava voisi olla lähtökohta:
- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- RTR-paketin mukainen moottori + pakoputkisto
- Vaihtoehtoisesti etsitään porukalla "budjettiluokan" .28/.21-koneita ja niihin sopivia pillejä esim. 2-3 kpl, joilla saa ajaa. Budjettiluokka ei tarkoita osmon spiidejä tms.
- Autoon saa vaihtaa muita osia mielensä mukaan, kunhan ne ovat ko. autoon alunperin tarkoitettuja.
- Pyritään välttämään rinnakkaisia luokkia, itse en kannata täysin avointa luokkaa, mielummin sellaiset säännöt, että ne vapaaluokan autot saadaan samaan kisaan.
Kisaformaatti voisi alustavasti olla tuo millä te ajoitte menneenä viikonloppuna? Kokonaiskisaan laskettaisiin esim. 3 parasta sijoitusta neljästä kisasta.
Tuolle pohjalle on hyvä rakentaa, kuten yllä jo kirjoitin kaikilla lajissa mukana olleilla on kohtuullisen yhtenevät ajatukset juuri sääntöjen suhteen.