Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
Hyppäsin muutama viikko sitten mukaan tähän foumimaailmaan, lähinnä GT-12:n osalta. Startti on ollut oikeinkin helppoa. Useat tämän keskustelun kommentoijat ajavat/kisaavat sellaisella tasolla, että kommentit eivät hifiydessään välttämättä rohkaise kovinkaan tehokkaasti uusia kuljettajia mukaan.
Tässä muutamia ajatuksia ja toteutuksia aiheeseen liittyen:
Auto löytyi käytettynä tältä palstalta, uusia löytyy kauppiailta.
Hinnaltaan aloittelijaystävällistä oikeaa 1s-noparia ei tahdo ns. laatumerkeiltä oikein löytyä. Kiinankunkulta löytyy jos löytyy. Ei huvittanut kuitenkaan sijoittaa erikoisnopariin. Hankin kotimaiselta kauppiaalta alle 30 € Hobbywingin boosterin, jolla vastarille ja servolle saadaan 1s-akulta niiden tarvitsema korkeampi jännite. Käytettävissä ollut HW 2.1 2s klooninopari ei kuitenkaan suostunut toimimaan 1s jännitteellä. Hankin tilalle kotimaiselta kauppiaalta alle 60 €:n HW XR10 Justock 60A 2s-noparin jolla homma lähti toimimaan. Harrastajien pakkien pohjilta löytyy todennäköisesti nopareita jotka voi valjastaa myös mattopuolelle.
2s sähköillä ja 17.5 tai 13.5 koneella voi hyvin myös ajella jos ei kisoissa meinaa käydä.
Akut maksavat alkaen n. 40 €.
Pikkuservo löytyi Hakkilan kauppiaalta, samoin GT-12 renkaat ja pitoaine. Muitakin ostopaikkoja löytyy.
Rengassorvi löytyi Hakkilasta pienen kyselyn jälkeen ja käyttökoulutus samasta pöydästä. About sopiva rengaskoko oli selvitetty etukäteen.
Pidotus 20/10 min tai jotain sinne päin on toiminut hyvin omiin tarpeisiin.
Samoilla renkailla on voinut hyvin ajaa koko session jos ei ole huvittanut vaihdella niitä.
Hakkilassa on pystynyt ajamaan hyvin samalla matolla turistiautojen kanssa ilman ajokelvottomuusoireita.
Auton mekkaaminen on ollut lähinnä sitä, että tarkastaa, että kaikki liikkuvaksi tarkoitetut osat liikkuvat ja kiinni tarkoitetut osat ovat kiinni.
Edit: Ohjaimen curve ja dual rate asetuksilla saa auton reagointia vaimennettua helposti omille käsille sopivaksi.
Rohkeasti vaan mukaan.