Niin.. Lähdetään nyt vaikka ensiksi siitä että ei sitä aikaa minullakaan ole yhtään enempää kuin muilla. Jos kukaan ei ole sattunut huomaamaan, niin en itse ole tänä kautena ajanut kertaakaan kisoissa (pl. yksi kerhokisa), koska kaikki aika on mennyt kisoissa muihin tehtäviin, arvokisojen järjestämiseen, lajiryhmätoimintaan, sääntöjen laatimiseen jne. Kuitenkin olen tänä vuonna varmaan kiertänyt enemmän kisoja Suomessa kuin kukaan muu. Kyse on siis enemmänkin priorisoinnista, koska aikaa kaikilla on yhtä paljon käytettävissä (24 tuntia vuorokaudessa). Ja kyse ei todellakaan ole siitä ettenkö haluaisi ajaa.
Noh se käytettävissä olevasta ajasta. Mitä tulee taas sitten kalenteriin, niin alkuperäisessä kalenterissa oli tasan yksi kisa merkitty syksylle ja se oli ensi viikonlopun Vaasan kisa. Muiden kisojen piti olla aikaisemmin. En nyt ala sen enempää keskustelemaan taustoista, mutta totean vain että toista nyt syksyllä ajettavaa kisaa siirrettiin syistä, että järjestävällä seuralla ei ollut mahdollisuutta järjestää kisaa ajankohtana mille se oli alunperin merkitty. En myöskään itse ollut asiasta edes samaa mieltä, eli siis en itse kisaa olisi halunnut siirtää. Itseasiassa tähän asiaan liittyen minulla ei ollut mitään tekemistä, vaan asiasta sopi järjestävä seura, luokkayhteyshenkilö ja lajiryhmän toinen jäsen. Kuulin itse asiasta vasta jälkikäteen.
Kuitenkin jos kisaa ei olisi siirretty, niin sitä ei olisi myöskään järjestetty. Eli siis varmaan on kuitenkin parempi yksi kisa syksyllä kuin ei kisaa laisinkaan?
Mitä tulee taas sitten kalenteriin noin muuten, niin tänä vuonna kv-kalenterissa oli hieman ylimääräistä ohjelmaa (siirtyneet MM-kisat), jonka takia tämän kauden kalenteri oli todella tiukka.
Mitä taas tulee "turhaan" kv-kalenterin kyttäämiseen, niin on hyvä muistaa että ensi vuonna on krossin MM-kisat Suomessa. Tämän kauden tulokset vaikuttavat siihen ketkä saa paikat näihin kisoihin. Suomelle tulevien paikkojen määrä ei ole vielä tiedossa, joten on mitä todennäköisintä että paikoista tulee kova "vääntö". Tämän kauden 2010 tulokset vaikuttavat siihen ketkä nämä paikat saa, joten on mielestäni vähintäänkin reilua että kaikilla on täydet mahdollisuudet saada paikka näihin kisoihin. Mikäli Maastosarjan kisoja olisi päällekkäin kv-kisojen kanssa, niin jotkut kuljettavat joutuisivat valitsemaan tavoittelevatko hyvää sijoitusta tämän kauden 2010 EM/MM-kisoissa vaiko paikkaa kaiden 2011 MM-kisoihin. Mielestäni heillä tulee olla mahdollisuudet molempiin.
Ja jos nyt mietitään tätä kv-kalenterin kyttäistä vielä hieman, niin mitäpä Kiimingissä oltaisiin mieltä jos meillä olisi OsPa:n järjestämä FTT-viikonloppu samaan aikaan kuin ajettaisiin C-12 -luokan EM-kisoja jossain muualla? Ei varmaan olisi hyvä kombinaatio sekään ja osuu täysin samaan kategoriaan tämän "liiallisen" kv-kalenterin kyttäämisen kanssa.
Toki aina pyritään parantamaan, mutta koska kilpailunjärjestäjistä on huutava pula ei aina voida tehdä kaikkea optimaalisesti. Tilanne tämän osalta on ollut sama jo valitettavan pitkään. Kuten kaikki tietävät, niin Maastosarjassa on 4 osakilpailua. Näin olisi tarkoitus myös kaudella 2011. Kauden 2011 kilpailujen anomispäivämäärä on jo päättynyt ja tällä hetkellä on (tietojeni mukaan) vastaanotettu 2 kilpailuanomusta Maastosarjan osakilpailuihin. Tarkoittaa siis sitä, että tällä hetkellä meillä on 2 osakilpailua ensi kaudella. Tilanne on tosin ollut täysin sama edellisinä kausina tähän aikaan ja tästä seuraa se, että allekirjoittanut ottaa puhelimen käteen ja alkaa soittelemaan seuroille, että kuka haluaa (suostuu) järjestämään kisat ja milloin. Tämä vaatii minulta uskomattoman paljon aikaa ja järjestelyjä, että kisat saadaan sovitettua yksiin. Varsinkin juuri tässä tapauksessa, koska seura ei itse ole alunperin suunnitellut edes järjestävänsä kisoja. Tästä seuraa se, että seurat alkavat miettimään milloin heille sopisi kisan järjestäminen (jos järjestävät ylipäätänsäkään) ja siitä taas puolestaan se, että kalenteria pitää alkaa tosissaan sovittamaan ja viilaamaan, että kaikki saa pitää kisansa silloin kuin itse kullekin parhaiten sopii. Kesällä ajettavia virallisia kilpailujahan on yhteensä 24 kpl kun lasketaan myös muut luokat / sarjat mukaan ja tilanne kaikissa luokissa on sama, joten siis palettia mitä pyörittää kyllä riittää. Tietysti sitten tulee vielä päälle kv-kalenteri, joka siis tiedetään vasta marraskuussa.
Ja nyt en missään tapauksessa halua arvostella kilpailujen järjestäjiä. Uskokaa pois, minä jos joku arvostan vapaa-aikaa ja ymmärrän että kisat halutaan järjestää silloin kun se parhaiten sopii, koska elämässä on paljon muutakin kuin pienoisautoilu.
Mielestäni jos kesän 24 kisasta 22 menee "OK" ja 2 kisan osalta tulee polemiikkia että ajankohta on huono, mutta silti pystytään tarjoamaan tasapuoliset mahdollisuudet MM-paikkoihin kaikille kuljettajille ja otetaan huomioon "ylimääräiset" kisat kv-kalenterissa, niin mielestäni lopputulos ei ole hirveän huono kokonaisuutta ajatellen. Ja nimenomaan kokonaisuutta tässä yritetään katsoa.
Eli summa summarun siinä ajatuksia tästä. Kaikelle on syy ja syylle on seuraus. Arvostelijoita aina löytyy, mutta kun tarvitaan tekijöitä niin vähissä on kädet. Tämä nyt ei tietenkään koske kaikkia ja tästä maasta löytyy kyllä ihmisiä vielä, jotka onneksi ovat valmiita lajin eteen tekemään. Näiden henkilöiden lukumäärä on kuitenkin valitettavasti laskemaan päin ja lujasti. Kaikki vain haluavat ajaa ja mielellään tulla valmiiksi katettuun pöytään, jossa istuesssa pitää tietysti vielä valittaa kun lautasliinat ovat väärän värisiä. Toki vielä asian kruunaa se, että asiasta ei edes mitään sanota kun aika ja paikka on oikea, vaan asiasta purnataan ensiksi pienemmässä piirissä ja sen jälkeen asia tuodaan esiin täällä foorumilla myöhemmässä vaiheessa kun herne on nenässä suuresta vääryydestä jota on koettu.
Ensi kaudelle lajiryhmäpaikkoja on tietääkseni vapautumassa 2 kpl, eli siis kun lajiryhmän kokoonpano on 3 henkeä niin se tarkoittaa että olen ainut joka on jatkamassa kyseisessä instituutiossa. Myös Maastosarjan luokkayhteyshenkilön paikka on vapautumassa, eli sinne myös kaivataan miehitystä. Jos joku nyt sitten sattuu kiinnostumaan näistä tehtävistä, niin minulta voi kysellä tarkemmin tehtävän sisällöstä. Hakemukset lajiryhmään lähetetään AKK:lle ja luokkayhteyshenkilön valitsee/hyväksyy lajiryhmä.
Eli näin tällä kertaa..